Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

29.11.2009 19:15

Veli-Vihannes kirjoitti:Tästähän oli melko kiivasta väittelyä täällä Mototissa noin vuosi sitten. Lopputulos taisi olla kysymys: Kuka jaksaa ruveta sellaiseen työhön? Vaikka kone olisi 50cc, sitä ei kuitenkaan saisi katulailliseksi oikeastaan mitenkään, jolloin mieleen voisi juolahtaa irtonaisen pikku-dieselkoneen osto. Sellaiset koneet eivät vaan satu olemaan mitään 200cc kokoisia. :roll:


Onpahan. Jyrsimissä, täryissä yms.löytyy parinsadan kuution dieselikoneita, samoin ruohonleikkureista yms.

29.11.2009 19:25

Kerran piti ostaa käytettynä 160cc dieselkone ja laittaa se raisuun. Myös ainakin 123cc koneen olen kerran nähnyt. Edit: Piti tähän postata linkkiä, mutta en nyt taas löytänytkään. Tuossa nyt ainakin yksi 199cc - http://www.tradeboss.com/default.cgi/ac ... gine_R165/

29.11.2009 20:18

-Zone- kirjoitti:Kerran piti ostaa käytettynä 160cc dieselkone ja laittaa se raisuun. Myös ainakin 123cc koneen olen kerran nähnyt. Edit: Piti tähän postata linkkiä, mutta en nyt taas löytänytkään. Tuossa nyt ainakin yksi 199cc - http://www.tradeboss.com/default.cgi/ac ... gine_R165/


Saa laittaa kivat aavikko välit jos haluu hiukanki vauhtii ja niitäkää ei jaksa kelata, taino riippuu myös koneen välityksist: Rated Power (kw/h): 2.21
Rated Speed (r/min): 2600

Ja painoaki kevyet 26kg

29.11.2009 20:21

Jeps, ja tuosta sitten pääseekin siihen, kuinka järkevää homma oikein olisikaan, mutta pointti olikin että pieniäkin (alle 200cc) dieseleitä toki on.

29.11.2009 21:45

Jaa että pieniä dieseleitä... Onhan niitä!

Kannattaa muistaa että entisinä aikoina käytettiin lennokeissa moottoreita, jotka toimi dieselperiaatteella. Ja näiden koot taisi olla muutamasta kuutiosta ylöspäin.

29.11.2009 21:51

Jeps, näin se taitaa olla. Itse olen netissä ja joissakin mainoslehdissä törmännyt yleensä 300 kuutioisista ylöspäin. Mutta kuten sanottua, mopon koneena taitaa diesel-vehkeet pysyä suunnittelupöydillä vielä aika pitkään.

29.11.2009 21:56

Eihän mikään estä tuollaista rakentamasta vaikka heti, mutta dieselkoneen huono teho/painosuhde (varsinkin noiden saatavilla olevien työkoneiden pyöritykseen tarkoitettujen) ei tee hommasta kovin järkevää.

29.11.2009 21:59

Sarvi-Perkele kirjoitti:Jaa että pieniä dieseleitä... Onhan niitä!
Kannattaa muistaa että entisinä aikoina käytettiin lennokeissa moottoreita, jotka toimi dieselperiaatteella. Ja näiden koot taisi olla muutamasta kuutiosta ylöspäin.

Puristussytytteinen. Tuskin polttoaine dieseliä silti oli ? Käsittääkseni puhuttiin "tupaöljyllä" käyvistä.
Mutta jos nyt hiukka laajennettaisiin moottorityyppiä, niin aixro XR50 tähän tyyliin sovitettuna voisi olla ihan mielenkiintoinen harraste/kehittelypelinä: http://www.youtube.com/watch?v=dOsCUtEE_W8

1.12.2009 10:08

Onkos kukaan uskaltanut edes unelmoida täysin säädettävästä luistiohjauksesta? Eli olisi erikseen ja toisistaan riippumatta säädettävät avautumisasteet ja sulkeutumissasteet. Kahdella päällekkäisellä luistilla ja pienellä mekaniikkalla ja parilla servolla se olisi teknisesti toteutettavissa, enää puuttuisi ohjainelektroniikka. Tuntuisi ainakin omasta mielestä hyvinkin näppärältä systeemiltä(luetaan:tehokkaalta).

3.12.2009 12:46

Oisko tuota asiaa parikytä vuotta sitten tullu ekan kerran ajateltua... :)

Siinä voi vaan olla jonkinlaisia tiivistys/kesto-ongelmia jos homman meinaa toteuttaa kahdella levyllä.

Epäsymmetrisen ajoituksen keinoista ite näkisin lupaavampana jonkinlaisen desmonokalla ohjatun levyventtiilin joka olisi suoraan kampikammion kyljessä kiinni.
Toisaalta, toimiihan nuo nykyiset luisti/läppäkonstruktiot vähintäänkin auttavasti, jos vaikka litratehoja miettii...

Eipä silti, 2-t koneessa olis todennäköisesti aika paljon kehittämisen varaa, jos siihen vain olisi halua laittaa tuotekehityspanoksia. Itelläkin on laatikon perillä aika monta ideaa mitä en ainakaan toistaseks oo nähny missään käytetyn. Se on sitten toinen asia miten toimivia / käytännöllisiä ne olis...

jt-87 kirjoitti:Onkos kukaan uskaltanut edes unelmoida täysin säädettävästä luistiohjauksesta?

3.12.2009 18:08

No kyllähän mie arvasin että Sarvi on tätä jo miettiny :lol: ja mie en sitä kestävyyttä vielä ehtinyt ruveta miettimään(eikä riitä taitokaan kovin pitkälle pohtia) mutta entäs sitten kampikammion boostbottle? Painekiekolla kammiotilavuus pieneksi ja pullo resonoimaan niin että siellä missä tehokuoppa ilmenee(ennen huipputehoa) kammiotilavuus olisi pieni ja muulloin sitten isompi. Tässä eivät virtauksetkaan menisi ketuilleen kuten imukanavaan liitettävällä pullolla.

3.12.2009 18:13

jt-87 kirjoitti:No kyllähän mie arvasin että Sarvi on tätä jo miettiny :lol: ja mie en sitä kestävyyttä vielä ehtinyt ruveta miettimään(eikä riitä taitokaan kovin pitkälle pohtia) mutta entäs sitten kampikammion boostbottle? Painekiekolla kammiotilavuus pieneksi ja pullo resonoimaan niin että siellä missä tehokuoppa ilmenee(ennen huipputehoa) kammiotilavuus olisi pieni ja muulloin sitten isompi. Tässä eivät virtauksetkaan menisi ketuilleen kuten imukanavaan liitettävällä pullolla.

Noita huuhtelumäntä -moottoreitakin on rakennettu, joka on itseasiassa aika likelle sama asia (kampikammiopumppu). Vähään aikaan ei ilmeisemmin ole ollut valmistajien suhteen tapetilla, mutta eipä tuokaan asia siis uusi ole. Tälläkin foorumilla on tuosta ollut keskustelua moneen otteeseen. Tuossa luettavaa suomeksi : http://www.mediafire.com/?d3ynayitzzo

Jos tuo kampikammion huuhtelumäntä laitettaisiin irrottaen kampiakselista ja sitä ohjattaisiin vaikkapa servolla, saataisiin tilavuus muuttumaan tarvittaessa kierrosalueen mukaan. Ei joka kierroksella toimivana pumppuna, miten on tuossa kiertokangellisessa huuhtelumännässä. Tätä siis kait ajoit takaa. Sitäkin rakennetta on pohdittu aina silloin tällöin täälläkin.

Aika kumma muutes siinäkin on, että toteutuksen ollessa noinkin yksinkertainen (siis tämä lisätilavuussäiliö), en silti tiedä ketään joka olisi kokeillut sitä missään mopon koneessa. Peräänkuulutetaanpa nyt tässä samalla rakennetta kokeilleita henkilöitä.

3.12.2009 20:09

Huuhtelumäntä olisi varmasti hyvä vekotin, mutta on vähän monimutkainen toteuttaa itse. Toisin on tämän lisäsäiliön kanssa. Sen voisinkin laittaa tuohon casereediin, jos vain muuten näyttää riittävän pieneltä kampikammiotilavuus. Onkin ihan toinen juttu huomaako sen olemassaoloa noin viimesen päälle viilatussa pytyssä(Joululahjalistalla: dyno :D ). Kiekkamittari ainakin pitää laittaa että osaa mitoittaa oikeille kierroksille...

3.12.2009 21:46

Kampikammion boostbottlesta en tiedä, mutta jos kampikammion tilavuutta muuttelisi kierrosten mukaan, siitä voisi hyötyä ollakin. Konstruktionahan tuo olisi varsin simppeli, vaikka siihenkin joitakin virtauksellisia sudenkuoppia liittyy.
Olenpa jopa nähnyt moottorin, jossa kyseistä rakennetta testattiin.

Tuokin on yksi asia joka löytyy siellä laatikon perillä lojuvasta huippusalaisesta "Sarven Listasta"! :)

1.2.2010 12:34

Nostellaanpas hyvää topicia:

Kerropas vaikka Zone, että oliko Casereed-pyttyä tehdessä hitsauksien osalta mitään erityistä huomioitavaa? Olen nyt netistä lukenut melko paljon valuraudan hitsaamisesta, ja puolikuuma-hitsaus vaikuttaisi ihan pätevältä keinolta.
Puikkohitseihin näyttää löytyvän jos jonkinlaista valurauta-puikkoa, mutta kai ihan Migilläkin voi kokeilla?

uutta pyttyä on varmasti hyvä hitsata sen vuoksi, ettei se ole imenyt itseensä kauheasti muuta rasvaa kuin sylinteriputkessa olevan säilytysrasvan. Kannattaisiko silti sylinteri hiekkapuhaltaa ja pestä kemiallisesti ennen hitsausta?