Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

PEUGEOT xp street evo 3

14.10.2009 15:22

Viesti poistettu ylläpidon toimesta.

14.10.2009 15:36

max.s kirjoitti:missä kohtaa putkessa on holkki PEUGEOT xp street evo 3:ssa :| :s
tai se katalysatori vai mikä se nyt on :s :|

Ja näin me proooo viritämme... :roll: Käy mallikohtasessa kysymässä...

14.10.2009 15:38

max.s kirjoitti:missä kohtaa putkessa on holkki PEUGEOT xp street evo 3:ssa :| :s
tai se katalysatori vai mikä se nyt on :s :|


Voisit kyllä vähän miettiä mihin topicciin noita kysymyksiä laittelet.

Putki käteen ja alappas etsiä...ehkä sitten joskus voitkin kirjotella vielä pro-viritys topicciin :)

30.10.2009 23:06

Onko kukaan toteuttanu tota kierrosluvun mukaan säätyvää sytytysennakkoo ja miten sen sais tehtyä helpoiten?

30.10.2009 23:40

Tzuippa kirjoitti:Onko kukaan toteuttanu tota kierrosluvun mukaan säätyvää sytytysennakkoo ja miten sen sais tehtyä helpoiten?

Ilmeisimmin tarkoitus on myös päästä sitä ennakkokäyrää muuttelemaankin. ;)

Periaatetasolla menee siten, että fyysinen perusennakko laitetaan normaalia aikaisemmalle ja CDI heittää sytkään viivettä. Mitä vähemmän viivettä, sitä aikaisemmalle siirtyy. "Helpoiten" on suhteellinen käsite. Elektroniikkaan perehtyneelle helpoin taitaa olla toteutus PIC-piirillä. Variaatioita on itseasiassa aika montakin ja googlella löytyy, jos asia oikeasti kiinnostaa.

Muille täysin ohjelmoitava CDI ja joka vielä hinnaltaankin on vielä kohtuullinen, löytyy http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm (Products -> SPARKER DC-CDI-P - tunable capacitive ignition for 1 cyl. motorbikes.) Smokiella on tuosta kokemusta. Kaipaili ainoastaan suurempia jännitteitä, mutta sanoi muutoin olevan ok. Ainakin tuolle tarkoitettu ennakon määrityshjelmisto tuntui varsin simppeliltä, kun koemielessä sen kerran latailin.

31.10.2009 10:13

Ajattelin heittää tänne, kun ei sovi oikein muuallekkaan.
Ajatus lentää käsien edellä, joten ajatuksen tuloksena syntyi valmistaa kampiakseli ja kiertokanki itse ;)
Käytössä on cnc sorvia ja jyrsintä ja esim. nyt se kampiakseli on mahdollista tehdä yhdellä kiinnityksellä, joten ei pitäisi olla työkalupulasta kiinni.

Ensimmäinen kysymys kuuluu, tietääkö kukaan mitä ainetta nuo kiertokanget ovat? Kovaa kamaahan nuiden pitäisi olla, mutta samalla kevyttä, titaania(?) :) Vai ovatko ne kenties jotain erikoisalumiinia, kuten lentokonealumiinia, tai no tuskin mutta siitä nyt voisi jotain saadakkin.

Kampiakseli tuskin tuottaa niin kovia vaikeuksia ja kustannuksia, mutta kampiakselin keventäminen/kevennykset ovat lievästi kokeneet tietopulan, joten valaiskaa(?)

Lähinnä haen tässä lisää iskunpituutta, joten mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon, vai onko koko idea tuhoon tuomittu ? :) Tämä härdelli menisi näillä näkymin pv:seen. Mielenkiinnosta siis tätä (ehkä) rakennan, kun mielessä ois tuo RM80 sylinteri.

Jos joku tietää myös hyviä asiaanliittyviä niteitä tai sivustoja, olisin kiinnostunut vilkaisemaan ;)

Kuuluuko tämä pro-viritys alueelle?

31.10.2009 11:36

"Kampiakseli .

Valmistusaine: valurauta, karkaisemattomat pinnat ."

Näin ainakin jossain uudessa auto pösön koneessa.

31.10.2009 14:49

viewtopic.php?f=73&t=64828&start=90

Sivun viimeinen viesti. Ja kannattanee ottaa hieman enemmän selvää asioista ennen kuin alkaa kiipeämään perse edellä puuhun. Ei kuulosta olevan nouhau aivan tehtävän tasalla.

Sytytyksen säätö

1.11.2009 20:48

Aattelin tulla tänne kysymään kun luulen että täällä on sellasta porukkaa että tietäs vastauksen. Onko totta että jos säätää sytytystä myöhäsemmälle alavääntö lisääntyy. Ja sitten että jos taas vastaavasti säätää aikasemmalle yläkiekoille tulee lisää tehoa. Onko totta vai kannattaako jättää deteen sytytys räpeltämättä??

1.11.2009 20:55

:) Miksi luulet että sytytys on säädettävä? Siksi, että kipinä saadaan tuotettua juuri (oikeassa) puristusvaiheessa kun seos on palotilassa. Säätämällä sytkän ennakkoon voi ehkä saada pienen edun tehdassäätöihin nähden(ainakin PV:ssä KUULEMMA toimii), mutta ei setietenkään toimi niin, että joka kohdassa jokin ominaisuus paranee.

1.11.2009 22:22

Näin karkeasti sanottuna kun sytytys ennakkoa lisää eli aikaistaa tulee vääntöä. Ja taas kun myöhäistää niin kiertää "paremmin".

2.11.2009 16:13

RealTaste kirjoitti:Näin karkeasti sanottuna kun sytytys ennakkoa lisää eli aikaistaa tulee vääntöä. Ja taas kun myöhäistää niin kiertää "paremmin".

Mun käsitykseni mukaan se menee just päin vastoin, eli kun aikaistaa niin tulee kierroksia (paitsi jos sytytys on jo kohdillaan) ja taas kun pistää myöhäsemmälle tehoalue laskee hiukan alaspäin taikka lähtee tehoja..

3.11.2009 2:08

Tzuippa kirjoitti:
RealTaste kirjoitti:Näin karkeasti sanottuna kun sytytys ennakkoa lisää eli aikaistaa tulee vääntöä. Ja taas kun myöhäistää niin kiertää "paremmin".

Mun käsitykseni mukaan se menee just päin vastoin, eli kun aikaistaa niin tulee kierroksia (paitsi jos sytytys on jo kohdillaan) ja taas kun pistää myöhäsemmälle tehoalue laskee hiukan alaspäin taikka lähtee tehoja..

ainakin mitä karting koneita säädelty niin kyl se nuin menee :D
Eli kun mäntä lähestyy ykk niin mitä myöhemmin se sytyttää niin sitä helpompi sen on "pyöriä". Eli se kiertää paremmin. näin minulle on "opetettu" :lol:

3.11.2009 13:48

Mutta isoilla kierroksilla jos ei ole ennakkoa tarpeeksi, ei seos ehdi palaa tarpeeksi aikaisin, vaan palamista tapahtuu vielä pakoaukon avautumisen jälkeen eikä se lisää tehoa. Pienillä kierroksilla jos on liikaa ennakkoa, tapahtuu palaminen liiaksi jo ennen YKK:ta ja käynti huononee(nakuttaa?)...

3.11.2009 17:32

jt-87 kirjoitti:Mutta isoilla kierroksilla jos ei ole ennakkoa tarpeeksi, ei seos ehdi palaa tarpeeksi aikaisin, vaan palamista tapahtuu vielä pakoaukon avautumisen jälkeen eikä se lisää tehoa. Pienillä kierroksilla jos on liikaa ennakkoa, tapahtuu palaminen liiaksi jo ennen YKK:ta ja käynti huononee(nakuttaa?)...



Mutta jos ottaa vertailuun vaikka 5000rpm kohdalla niin isolla ennakolla vääntää paremmin ja pienellä ei väännä niin "hyvin".
ja ei sitä nyt edes säädetä NIIN paljoa että palaa ennen ykkta.. Harvoissa koneissa on edes niin paljoa säätövaraa. eli tuo tapahtuu vain ääritapauksissa jos edes on säätöä niiin paljon.