Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

23.12.2006 14:11

miten ton bc800 sigman saa kalibroitua oikeen ku ei oo ohoje kirjaa enkä oo ennen kalibroinu niin jos viihtitte niin pistäkää linkkiä.

23.12.2006 16:02

mie_vaan kirjoitti:miten ton bc800 sigman saa kalibroitua oikeen ku ei oo ohoje kirjaa enkä oo ennen kalibroinu niin jos viihtitte niin pistäkää linkkiä.


Mittaat renkaasi halkaisijan ja kerrot piillä = ~3,14
Tai sitten toinen vaihtoehto on että pistät lattiaan merkin ja työnnät mopoos niin kauan kun rengas pyörähtää kierroksen ja mittaat vaan sen välin.
Kolmas vaihtoehto on että mittaat vaan mittanauhalla renkaan "kehän" ja laitat sen millimetreinä siihen.

23.12.2006 19:19

Noi sigmat on vähä huonoja. Meinaan vaan et en meinannut
saada millään vitulla toimimaan bc 800. Ainako pisti pv käymään se sekos. Jälkeen päin huomasin et toi sigma
ottaa häiriötä tulpanhatusta, joten vaihdoin hatun ja heti rupes pelaa.

29.1.2007 0:29

Ostin Sigma 906:n ja laskin 21" renkaan ympärysmitaksi 2123mm pii*halkasija laskukaavalla
Mittasin myös piirtämällä viivan lattiaan ja renkaaseen ja työntämällä mopoa eteenpäin jotta eturengas pyörähtää 1 kierroksen ja tulokseksi tuli 2075mm

Tein kummatkin toimenpiteet kaksi kertaa eikä virhettä löydy.. Kumpaa tulosta kannattaisi uskoa??
En ole testannut sigmaa vielä ajossa

Muuten, renkaan ympärysmitta ei muutu vaikka mopon selkään menisi 200kg gorilla

29.1.2007 8:32

ville.k kirjoitti:Ostin Sigma 906:n ja laskin 21" renkaan ympärysmitaksi 2123mm pii*halkasija laskukaavalla
Mittasin myös piirtämällä viivan lattiaan ja renkaaseen ja työntämällä mopoa eteenpäin jotta eturengas pyörähtää 1 kierroksen ja tulokseksi tuli 2075mm

Tein kummatkin toimenpiteet kaksi kertaa eikä virhettä löydy.. Kumpaa tulosta kannattaisi uskoa??
En ole testannut sigmaa vielä ajossa

Muuten, renkaan ympärysmitta ei muutu vaikka mopon selkään menisi 200kg gorilla
viimesintä eli 2075mm huomattavasti tarkempi mitta.

31.3.2007 23:03

ville.k kirjoitti:Muuten, renkaan ympärysmitta ei muutu vaikka mopon selkään menisi 200kg gorilla

Se mittari tarviikin sitä matkaa, jonka mopo liikkuu yhden renkaan pyörähdyksen aikana. Ympärysmitta ja renkaan liikkuma matka ei ole täysin sama koska rengas painuu kasaan. Ja luotettavimman lukeman saa työntämällä mopoa eteenpäin ja mittaamalla pyörähdysmatkan (istumalla päällä).

derbin vakiomittari

8.4.2007 22:55

en nyt oikeen tiedä että mihin tämä viesti pitäisi pistää mutta tietääköhän joku mistä voin ostaa derbin vakiomittarin? ja paljonkohan sille mahtaa kertyä hintaa?

Re: derbin vakiomittari

8.4.2007 23:00

pullasorsa92 kirjoitti:en nyt oikeen tiedä että mihin tämä viesti pitäisi pistää mutta tietääköhän joku mistä voin ostaa derbin vakiomittarin? ja paljonkohan sille mahtaa kertyä hintaa?

kysy mopokohtaisesta topicista, ja mitä nyt mieleen tulee niin jälleenmyyjät myy. kovalla hinnalla.

10.4.2007 19:52

Saiskoha toho sigmaa mistää varaosia.

Outo ongelma...
Täähä oli entises pyöräs toiminu, laittelin jo talvel valmiiks toho sigman sen anturi yms pumppuun kiinni. Nyt sitte oon ruvennu tota laittelee. Mulla on neljä suhtkoht tehokasta magneettia.
Noh oon kokellu 2 päällekkäi ja 4 päällekkäi toho (välimatka on ollut melkee kiinnikkin, että ei pitäisi olla siitä kiinni), eri kohista yms.

Noh mittarihan lähtee pois siitä "virransäästötilasta" tms kun pyöräyttää rengasta kerran, jolloin magneetti menee sen anturin ohi. MUTTA miksei se mittaa nopeutta? Oon laittanu semmosen noin luvun 2,015 sigmaan, kyllähän sen tolla pitäs jo mitata... :/ En tiiä oikee mikä on mennyt, mut jos on jollai myydä sitä teline ja anturiosaa:
Privassa vaan niin sovitaan hinnasta!

10.4.2007 19:58

Ewawillew kirjoitti:Saiskoha toho sigmaa mistää varaosia.

Outo ongelma...
Täähä oli entises pyöräs toiminu, laittelin jo talvel valmiiks toho sigman sen anturi yms pumppuun kiinni. Nyt sitte oon ruvennu tota laittelee. Mulla on neljä suhtkoht tehokasta magneettia.
Noh oon kokellu 2 päällekkäi ja 4 päällekkäi toho (välimatka on ollut melkee kiinnikkin, että ei pitäisi olla siitä kiinni), eri kohista yms.

Noh mittarihan lähtee pois siitä "virransäästötilasta" tms kun pyöräyttää rengasta kerran, jolloin magneetti menee sen anturin ohi. MUTTA miksei se mittaa nopeutta? Oon laittanu semmosen noin luvun 2,015 sigmaan, kyllähän sen tolla pitäs jo mitata... :/ En tiiä oikee mikä on mennyt, mut jos on jollai myydä sitä teline ja anturiosaa:
Privassa vaan niin sovitaan hinnasta!

Mulla on ainakin tuommoinen tilanne tarkoittanut, että
olisi uuden pariston paikka.

10.4.2007 21:45

Ewawillew kirjoitti:Oon laittanu semmosen noin luvun 2,015 sigmaan, kyllähän sen tolla pitäs jo mitata... :/ En tiiä oikee mikä on mennyt

No voi olla semmonen vika että oot laittanu luvun metreissä, kun se pitäis laittaa millimetreissä? Olenko väärässä? Joka tapauksessa jos se on 2,015m niin se on 2015mm.

12.4.2007 17:03

onko väliä mille kohdalle sen magneetin laittaa siihen vanteeseen?

12.4.2007 17:28

eihän sillä mitään väliä ole kun että on samalla korkeudella kuin se anturi. en kyllä tiedä sitte jos laittaa ihan akselin kohalle

12.4.2007 18:23

Jarbutzu kirjoitti:eihän sillä mitään väliä ole kun että on samalla korkeudella kuin se anturi. en kyllä tiedä sitte jos laittaa ihan akselin kohalle

joo no laitoin se siihen ihan jarrulevyn yläpuolelle ku ei sitä kovin paljo ylemmäs voi laittaa ja kun kävin testaan nii ykkösellä 54 ja oli kalibroitu oikee

12.4.2007 18:37

tää ny ei suoranaisesgti liity tähä mut teillä joilla o sigma bc 1200 ni näyttääks se yli 40km?