Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

23.3.2009 23:03

Noista asioistahan tässä topicissa on jauhettu, kyllä kuvailemasi vaimentimen luulisi tarpeeksi vaimentaman.. ;)

23.3.2009 23:54

Itellä on ainakin omassa änkässä semmotteesta "tuning" verkosta tehty se reikäputki. Reikäputki on vähän isompi kuin putkenhalkaisija mutta änkän päähän oon laittanu sen putken halkaisijan kokosen loppu pillin. Äänet on jopa hiljaisemmat kun vakioputken änkäl. Putkena siis metrakit thrower.

3.4.2009 17:06

No teen manaan putken joka on halkasijaltaan 30mm. niin ei mun mitään erillistä reikä putkee tarvii sinne keksiä. Poraan vaan siihe putkeen äänen vaimentimen kohdalle reijät ja si liutan sen ulkokuoren "villojen" kera paikalle paikalle ja si siitä hitsataan tai veto-niiteillä kiinni ;)

3.4.2009 19:09

m1kko kirjoitti:No teen manaan putken joka on halkasijaltaan 30mm. niin ei mun mitään erillistä reikä putkee tarvii sinne keksiä. Poraan vaan siihe putkeen äänen vaimentimen kohdalle reijät ja si liutan sen ulkokuoren "villojen" kera paikalle paikalle ja si siitä hitsataan tai veto-niiteillä kiinni ;)


Aika helvetin avaraa putkea olet tekemässä.. Sisähalkaisijaksi riittää aivan hyvin esim 22mm.

3.4.2009 19:12

Itse jos tuon oikein ymmärsin nii putkihan on se sisäputki, joka on luonnollisesti sen sisäputken halkaisija. ;) ?

3.4.2009 22:16

janne84 kirjoitti:Itse jos tuon oikein ymmärsin nii putkihan on se sisäputki, joka on luonnollisesti sen sisäputken halkaisija. ;) ?


Juurihan viestissä sanottiin ettei edellistä sisäputke tule. :roll: Eli kyllä minä vähän veikkaisin että tuo 30mm on sen koko pakoputken ulkohalkaisija. Putkea myydään ulkohalkaisija-mitalla, eli eiköhän tuossa ulkohalkaisijasta puhuttu.

4.4.2009 11:38

Ulkohalkaisija mitta tuo joo on. Ja putkellahan ei haeta tehoja, vaan hienoa ääntä. Putken paksuus mankissa vaikuttaa pirusti ääniin. noin 25-32mm tulee sellainen kumea ääni, johtuen tietysti vaimentimesta. Jos tehoja tuolla putkella haettaisiin niin ite kans laittaisin jotain 22mm putkee... 8)

4.4.2009 11:42

TM__ kirjoitti:Ite mietin että vaikuttaisko millään tavalla jos tekis reikäputkeen reikiä sillee että joka toinen reikä olis 6mm ja joka toinen 8mm??

Isoja reikiä olet tekemässä. Mulla taitaa olla 6mm reiät tuossa TK:n vaimentimessa, ja ne on liian isot. Villa alkaa pikkuhiljaa tulemaan putken sisään ja tukkimaan.

6.4.2009 17:22

EVP kirjoitti:
TM__ kirjoitti:Ite mietin että vaikuttaisko millään tavalla jos tekis reikäputkeen reikiä sillee että joka toinen reikä olis 6mm ja joka toinen 8mm??

Isoja reikiä olet tekemässä. Mulla taitaa olla 6mm reiät tuossa TK:n vaimentimessa, ja ne on liian isot. Villa alkaa pikkuhiljaa tulemaan putken sisään ja tukkimaan.


Mitenkä tuhnu mopo sulla oikeen on, jos ne villat vielä Jää sinne putkeen jos sieltä reijistä niitä edes tulee? :D

Itse olen aina tehnyt 6-8mm reikiä näihin änkkiin, eikä valitusta ole tullut - Itseltäni, eikä keneltä muultakaan. Hyvin on villat kestänyt, vaimentaa ja eipä karstotu tukkoon.

6.4.2009 20:12

Laitatkos muuten Selly kivivillaa tekemiisi vaimentimiin ja toimiiko se? Itse olen käyttänyt teräsvillaa, mutta tarvikevaimentimessa(johon vaihdoin itsetehdyn reikäputken) on sisällä lasivillaa. :)

6.4.2009 20:43

Veli-Vihannes kirjoitti:Laitatkos muuten Selly kivivillaa tekemiisi vaimentimiin ja toimiiko se? Itse olen käyttänyt teräsvillaa, mutta tarvikevaimentimessa(johon vaihdoin itsetehdyn reikäputken) on sisällä lasivillaa. :)


Kivivillaa lähinnä olen käyttänyt, ja hyvin pelannut. Amikselta joskus pistänyt jotain lasivillan tuntuista mattoa (paksuus ~10mm luokkaa?) myös änkkään, ja on sekin jotenkuten kestänyt.

7.4.2009 20:48

ite laitan ainakin palovillaa joka myös kestää hyvin , riippuu myös kuinka tiukasti sen vaimentimen sulloo

11.4.2009 20:37

Voisin tehä ite äänenvaimentimen vaikka termospullosta ku tuolta kaapista multa löytyy yks vanha. Mitäs villaa suosittelisitte, älkääkä vastatko tyyliin: "lue edellisii sivuja ni tiiät" ku olen lukenu melkee koko topikin läpi ja on eri villoja käytetty, et mikä olis semmosta mikä kestää pitkään ja vaimentaa suht tehokkaasti?

11.4.2009 20:50

topppsu kirjoitti:Voisin tehä ite äänenvaimentimen vaikka termospullosta ku tuolta kaapista multa löytyy yks vanha. Mitäs villaa suosittelisitte, älkääkä vastatko tyyliin: "lue edellisii sivuja ni tiiät" ku olen lukenu melkee koko topikin läpi ja on eri villoja käytetty, et mikä olis semmosta mikä kestää pitkään ja vaimentaa suht tehokkaasti?

Vaimenninvilla, kestää lämmöt ja on tarkoitettu tämmöiseen. Palovilla on toinen.

11.4.2009 21:37

Ihan semmonen talon eristeinä käytettävä lasivilla toimii kunnolla.. Ei maksa juuri nimeksikään ja toimii miten pitää. Vaimenninvilla "vähän" ylihinnoiteltua, ollakseen normaalia lasi/teräsvillaa.