Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Äänenvaimentimen teko

3.11.2011 8:27

ei tietenkää mitään oteta pois, viiltoja vaaa

Re: Äänenvaimentimen teko

1.12.2011 20:31

Varmaankin kuuluu tänne.
Otin noxin änkän käsittelyyn, tarkoituksena oli modata se derbin vakioputkeen.
Pienellä rälläköinnillä päätypalikasta lähti se kolmio kävelemään, reikäputkesta ja kuoresta lähti 5cm pois, ja porakoneella avarsin reikäputken päätyjä. Hitsailin reikäputken kasaan, ja hitsasin myös pultit kierreosa loppupilliin päin. Sit vain paljon villaa, tiukalle nippareilla reikäputken ympärille ja eikun kiinni. Äänet yllätti, hiljaisemmat mitä revenneellä vakio änkällä, kierrosten siis ollessa max 4000rpm. Mutta kierrättäessä äänet kovenee hillitysti ja täysillä kierroksilla paukkuu ujosti :p. Samoin kierrosten laskeutuessa kuuluu vaimeampaa turbokit paukutusta.
Itse olen erittäin tyytyväinen ääniin, ja ulkokuorestakin tulee hyvä kunhan innostuu kiillottamaan :) 8)

Re: Äänenvaimentimen teko

2.12.2011 8:35

Joo itekin sain änkän välmiiks tossa vähä aikaa sit, harmittaa vaan ku ei pyörä oo ajokunnossa. Mut otin suitsan älkuperäisestä änkästä päädyt irti. Sitte mankeloin uuden putken ja tein reikä putken, koska vakio oli kammiovaimennin, ni siel ei ollu reikäputkee.(tosin reikäputki on jotai verkkoo, joka vaan pyöritetty rullalle.) Saa näähä miten toimii, koska uus on noin 7cm lyhyempi. :lol:

Re: Äänenvaimentimen teko

3.12.2011 1:54

Miten teoriassa, vaimentaako semmonen änkkä paremmin, jossa on vain villat ulkokuoren ympärillä muttei sisäputkea, vai semmonen sisäputkellinen, jossa on optimaalisen kokoiset reiät?

Mahdollisesti väsään itse tuollaisen perus mörinäpöntön, riippuu vähän. Luultavasti minun hitsausjälki ei ole kovin kaunista, ja äänetkin todennäköisesti sen mukaiset.

Re: Äänenvaimentimen teko

16.12.2011 17:41

radon- kirjoitti:Miten teoriassa, vaimentaako semmonen änkkä paremmin, jossa on vain villat ulkokuoren ympärillä muttei sisäputkea, vai semmonen sisäputkellinen, jossa on optimaalisen kokoiset reiät?

Mahdollisesti väsään itse tuollaisen perus mörinäpöntön, riippuu vähän. Luultavasti minun hitsausjälki ei ole kovin kaunista, ja äänetkin todennäköisesti sen mukaiset.

Mitä tarkoittaa tässä kysymyksessä "ääni"? Mahdollisesti ihmisen koko pääsääntöistä kuuloaluetta vai onko esim tarkoitus karsia mahdollisimman hyvin vaikkapa yli 5khz taajuus? Jonkinlaista vastausta on löydettävissä leikkimällä silencer-ohjelmalla. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi

Re: Äänenvaimentimen teko

17.12.2011 13:56

veikkaisin et sen reikäputken tarkotus on pitää ne villat sillä sisällö et ei tuu ulos.

Re: Äänenvaimentimen teko

18.12.2011 2:33

Juuri tota tarkotin että pitääkö se reikäputki vaan niitä villoja siellä vai onko sillä muukin tarkoitus, kuten vaikkapa että ääniaallot törmäävät reikiin tms joka saattas vaikuttaa ääniin.

Mutta kiitos Zone ohjelmasta, pitää kokeilla.

Re: Äänenvaimentimen teko

5.3.2012 17:49

Nyt olisi oma tekele tulossa!

Onko tuo sisäputki pakollinen, jos laittaa parin sentin kerroksen palovillaa ulkopöntön sisäpinnalle, ja pistää sen paikalleen teräsverkolla, jonka silmäkökö noin 5mm. Tokihan voin samalla vetää sinne sen perinteisen putkiviritelmänkin. Kummallakohan saavuttaisi möreämmät/hiljaisemmat äänet?

Re: Äänenvaimentimen teko

8.3.2012 11:15

Voi käyttää myös verkkoa, itse käyttänyt sellasta kun en ole jaksanut porailla reikiä.

Re: Äänenvaimentimen teko

25.3.2012 12:46

http://www.motot.net/galleria/kuva124406/
Hiukan likainen, mutta tuolta se näyttää. Eikä oo edes kovat äänet turbokitin kanssa, sellanen räpätys kuuluu enemminki, eikä sitä ajossa huomaa kun tuntuu noi paisarin kilkatukset menevän kaiken yli :D

Re: Äänenvaimentimen teko

31.3.2012 10:09

Mistä saisin äänenvaimentimelle sellasen pidikkeen? mikä kiertää änkän ympäri ja sit kiinnitetää johonki et pysyis?

Re: Äänenvaimentimen teko

31.3.2012 10:24

Reikänauha.

Re: Äänenvaimentimen teko

29.5.2012 11:29

Vuosi sitten vänsin oman äänenvaimentimen spraymaalitölkistä, hanapäädyn popniiteillä kiinni, tiivistin pakoputkentiivistysmassalla. Villoina toimii teräsvilla. Nyttemmin maalasin sen punaiseksi.

Näyttää tältä: http://www.motot.net/galleria/kuva139066/

Re: Äänenvaimentimen teko

30.5.2012 16:45

Suoraan sanottuna, voi vittu näitä ideoita mistä vaimentimia väännetään :roll: No kukin tyylillään.

Re: Äänenvaimentimen teko

30.5.2012 16:55

Pistä videota äänistä