Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Äänenvaimentimen teko

30.5.2012 22:15

Jepex kirjoitti:Suoraan sanottuna, voi vittu näitä ideoita mistä vaimentimia väännetään :roll: No kukin tyylillään.

Teen sen omalla tyylillä. Omaan kädet ja tarvikkeet sekä paikan missää saa laatutavaraa aikaan, en todellakaan osta mitään "kisasta" änkkää jos itse saan tehtyä hienomman ja laadukkaamman. En mitenkään nuukuusmielessä tätä sano, mutta kun porukka kyselee että minkä valmistajan toi sinun änkkäsi on kun on niin hieno, siinä kohtaa ihan hienolta tuntuu sanoa että ihan itse tehty omin käsin aslusta asti.. ;) "Vitun" hienoahan se on kun väellä on inspiraatiota!

Ja äänistä voiskin tehä pienen videon jonkinmoisen ajamisvideon kanssa :)

Re: Äänenvaimentimen teko

30.5.2012 22:36

Väitinkö että itse ostaisin valmiina vaimentimia, tais olla tee se itse topickissa kuvia omasta äänenvaimentajasta jonka väsäsin, ja kyllä on kehuja tullut, sekä pyyntöjä tähä muillekkin. ;)

Re: Äänenvaimentimen teko

31.5.2012 14:10

Jep, tuo Jepexin änäri <3

Re: Äänenvaimentimen teko

2.6.2012 20:40

Jepex kirjoitti:Väitinkö että itse ostaisin valmiina vaimentimia, tais olla tee se itse topickissa kuvia omasta äänenvaimentajasta jonka väsäsin, ja kyllä on kehuja tullut, sekä pyyntöjä tähä muillekkin. ;)

No helppohan tommone on pyöräyttää jos löytyy sorvi, sopivaa alumiinpötköä, sopiva putki, toinen sopiva putki, porakone ja hitsi... Monelta vaan ei löydy sorvia, sopivaa alumiini pötköä, sopivia putkia ja hitsiä ;) Ja mikäs vika siinä on jos joku tekee änkän spraytölkistä tati es-töskistä?

Re: Äänenvaimentimen teko

5.6.2012 0:25

Ka$a kirjoitti:No helppohan tommone on pyöräyttää jos löytyy sorvi, sopivaa alumiinpötköä, sopiva putki, toinen sopiva putki, porakone ja hitsi... Monelta vaan ei löydy sorvia, sopivaa alumiini pötköä, sopivia putkia ja hitsiä ;) Ja mikäs vika siinä on jos joku tekee änkän spraytölkistä tati es-töskistä?

Joo, ei ole noista muuta kuin hitsi. Olen täysin tyytyväinen tuohon "varusterajoituksessa" tehtyyn tölkkiänkkään :D mutta dissatkaa jos dissaatte, minun mielestä hieno se on!

Re: Äänenvaimentimen teko

5.6.2012 12:33

Kyllä se hieno on, mutta pistä sitä videota äänistä! :D

Re: Äänenvaimentimen teko

9.7.2012 1:00

Minkä kokosta putkea kannattas ostaa, välipilliksi? Materiaali? Mites tommoseen sais ~90 asteen kulman? Loiva tietysti silleen et pakokaasu pääsee siitä läpi ;) Entäpä toi kiinnitys levy, kuinka paksua & mistä materiaalista? Kiinnitys levyllä tarkotan tota levyä millä saa ton välipillin paisariin & vaimentimeen kiinni, välipillin molempiin päihin siis tulee tommoset ympyränmuotoset levyt ;)

Re: Äänenvaimentimen teko

9.7.2012 3:03

No mittaa, minkä kökönen rööri siellä paisarin päässä on ja osta sen sisähalkasijalla olevaa putkea.
Änkän kiinnitykseen kannattaa käyttää tarpeeksi paksua latan palasta, ettei väänny miten sattuu.
Ja mutkan nyt saa tehtyä joko paloista tai putken taivuttimella.

Re: Äänenvaimentimen teko

10.9.2012 15:12

Onko tuossa änkän teossa kuinka suuri merkitys minkä paksusta se reikäputki on? Joltakin kuulin että ohuempaa putkea ja enemmän alavääntöä??? Onko näin? Suurempi putki ylävääntöä?

Vaikuttaako miten se reikien paljous tai kuvio minkä ne muodostaa vai ihan summissan porailla menemään?

Sitten viellä, mitä villaa kannattaa laittaa väliin? Ihan oikeaa vaimenninvillaa vain? Ajattelin hitsata kunnolla kiini että ei vuoda ja tulee kestämään. Kuluuko tavallinen villa liikaa jos sen änkän tunkee sitä täyteen? Onko teräsvilla parempi vaihtoehto?

Putkihan tulee kokonaan hitsatuksi ettei ole ongelmaa vuotojen takia.

Re: Äänenvaimentimen teko

10.9.2012 17:14

Reikien kuvointi on hifistelyä, jonka vaikutus on minimaalinen, jos sitä ollenkaan on.

Itselläni on semmoinen pörinäpönttä mallinen änkkä, itse ainakin huomasin että piikistä tuli hieman repäisevämpi, mutta keskikierroksista tuli täysin puhdittomat, eli kannattaa pitää reikäputken halkaisija suunnilleen samana kuin paisarin ulostulo.

Villaksi äänenvaimenninvillaa tai palovillaa, jota käytetään esim. talojen eristykseen savupiippujen lähistöllä. Teräsvilla täysin hyödytöntä, ei vaimenna juuri ollenkaan.
Villa kannattaa laittaa aika tiiviisti, muttei kuitenkaan liian tiukkaan, muuten ei vaimenna kunnolla.

reikien määrän voit katsoa esim. jostain turbokitin änkästä, josta kyllä löytyy kuvia foorumeilta ja netistä.

Omani tein hieman eri tavalla;

1. Levittelin villoja sinne änkän seinämille melko runsaasti
2. Mankelilla pyörittelin sopivankokoisen tiheäsilmäisen teräsverkon rullalle, ja puristin sen tiukalle rullalle.
3. Asettelin sen rullan sinne villojen keskelle, ja päästin irti, jolloin teräsverkko pingoitti villat seinämiä vasten tiukalle.

Tuolla tavalla saa kätevästi skipattua tuon reikäputken tekemisen.

Re: Äänenvaimentimen teko

12.9.2012 9:27

"Vuosi sitten vänsin oman äänenvaimentimen spraymaalitölkistä, hanapäädyn popniiteillä kiinni, tiivistin pakoputkentiivistysmassalla. Villoina toimii teräsvilla. Nyttemmin maalasin sen punaiseksi. "

Näyttää tältä: http://www.motot.net/galleria/kuva139066/

Jepex kirjoitti:Suoraan sanottuna, voi vittu näitä ideoita mistä vaimentimia väännetään :roll: No kukin tyylillään.


Noistahan on tehty iätajat täysin pelaaviä hiljentimiä, ja on kevyt.
Toki villa pitää olla oikeaa, eikä teräsvillaa.
Tölkkejähän on pitkiä mallejakin, saa enskamallisen... ;)

Re: Äänenvaimentimen teko

19.1.2013 14:18

Lisätäämpäs topicciin tämän vuoden ensimmäinen viesti :)

Joskus vuonna 2010-11 talvella tuli väsättyä tämä erittäin halpa äänenvaimennin jonka saa lähes jokaisesta k-kaupasta. Muistan vielä että silloin se maksoi vielä jopa alle euron. Asiallisilla äänillä tämä taideteos kesti derbissä pari päivää paikoillaan :D
Tölkin sisällä pala 1cm/1cm reikäistä verkkoa taivutettu putkeksi, heittäen teräsvillat väliin. Koulun pihalla sai silloin kohtuullisesti huomiota. Lisäsin tänne teille kaikkien iloksi ja naureltavaksi kun vanhalta koneelta tiedostoja kaivaessani löysin videopätkän äänien testailusta.
Mikäpä muukaan tämä on, kuin esä -tölkki !

Kuvan löydät: http://www.motot.net/galleria/kuva121706/
Ja
Videon äänistä: http://www.youtube.com/watch?v=bWqeqTGlJGQ

Työ väännetty asiallisesti läpällä !

Re: Äänenvaimentimen teko

14.4.2013 1:16

Mitenkä mää nyt laitan ton änkän tohon loppupilliin kiinni? :roll:

Re: Äänenvaimentimen teko

14.4.2013 13:55

Joko hitsaat tai jollain kumiliitoksella.

Re: Äänenvaimentimen teko

16.4.2013 13:30

oisko jollain ohjeita miten sorvaamalla tehdään tuo äänenvaimennin? silleen että sinne saa vielä villatkin :D