Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

27.9.2009 8:21

mutta jos mittari onkin erilainen! onhan niitä sellaisiakin jotka ottaa sen impulssin tulpanjohdosta ja silti toimivat ihan hyvin ilman akkua.

27.9.2009 13:54

WalDemar kirjoitti:mutta jos mittari onkin erilainen! onhan niitä sellaisiakin jotka ottaa sen impulssin tulpanjohdosta ja silti toimivat ihan hyvin ilman akkua.

Onhan niitä sellaisia juu, mutta erityisesti sellaiset juuri vaativat tasaista jännitettä. Kaikki uudet mittarit ovat usein digitaalitekniikalla tehtyjä ja siinä jännitteen heittely aiheuttaa samantien koko paskan sekoamisen.
Mielenkiinnolla näkisin mittarin joka toimii 6voltilla ja ilman akkua, ei sillä etten sanoisi ettei niitä voisi olla.

7.10.2009 11:30

Sattuisikohan jollain olemaan tarvetta tällaiselle? Tehty toimimaan ja testattu toimivaksi omassa jinchengissäni, luultavasti toimii melkein kaikissa 4t-kiinakoneissa melkein kaikilla sähköillä. Näyttää muistaakseni 20krpm asti tms. Voisin myydä vaikka bilteman mittarin hintaan ja tehdä enemmänkin jos kiinnostusta on.
http://celer.oni.biz/~celeron55/random/2009-10/kierroslukumittari_lisakuvat/

Tuohon voin myös tehdä kaikenmaailman aloitusdemoefektejä, nyt siinä on tällainen:
http://celer.oni.biz/~celeron55/random/2009-10/totallyrandom/07102009.mp4

9.10.2009 17:48

Ihan hieno keksintö, mutta markkinat olisivat luultavasti suuremmat jos valmistaisit mittarit viiden(5) numeron näytöllä, eli näytöstä todella näkyisi esim 12 500 tai 5700 rpm. Nyt tuo kahden numeron näyttö on aika epämukava.

25.10.2009 22:26

Laitoin Wandaan bilteman mittarin, tuotnro: 32184. Mopossa on lifan125cc kone, kansi portattu ja rajoittamaton cdi. kaasupohjassa 5000k, niin ei taida näyttää oikein.
Miten saan näyttämään oikein? pitääkö tausta tehä vaan uusiks vaiko saako jollain patentilla toimiin??

27.10.2009 17:51

elr kirjoitti:mistä tommosii Stage 6 kierroslukumittareita saa ja saako semmosen laitettuu derbi x raceen?




Elikkä,itellä kyseinen stage 6 mittari ja derbi xracelaitoin niin kuin täällä neuvottiin,että vihreä johto puolan vihreään johtoon.Mopo sammui heti.otin johdon irti mopo lähti heti käyntiin.Joten mihin laitan johdon koska punasesta sammu,vihreästä.Valkoinen? vai jokin aivan muu?

P.S Vastatkaa,kiire on

29.10.2009 19:45

Takegawa kirjoitti:Laitoin Wandaan bilteman mittarin, tuotnro: 32184. Mopossa on lifan125cc kone, kansi portattu ja rajoittamaton cdi. kaasupohjassa 5000k, niin ei taida näyttää oikein.
Miten saan näyttämään oikein? pitääkö tausta tehä vaan uusiks vaiko saako jollain patentilla toimiin??


Lukutaito olisi pop. Lukema on 2x liian vähän kuin oikeasti.

4.11.2009 0:28

Jusuu kirjoitti:
elr kirjoitti:mistä tommosii Stage 6 kierroslukumittareita saa ja saako semmosen laitettuu derbi x raceen?




Elikkä,itellä kyseinen stage 6 mittari ja derbi xracelaitoin niin kuin täällä neuvottiin,että vihreä johto puolan vihreään johtoon.Mopo sammui heti.otin johdon irti mopo lähti heti käyntiin.Joten mihin laitan johdon koska punasesta sammu,vihreästä.Valkoinen? vai jokin aivan muu?

P.S Vastatkaa,kiire on



Derbiin on aika perseestä laittaa, kannattaa kierittää kunnon kierukaksi tulpanjohdon ympärille ja kahtoa että mitä näyttää, tarpeen mukaan kondensaattoreita väliin.

7.11.2009 20:01

Onko mitenkään mahdollista laittaa jotain vaihtovaloa. Niinkuin autoissa että kun kone huutaa liikaa niin valo syttyy merkiksi että pitäs vaihtaa vaihdetta? Ois siisti sellane :D :D .

7.11.2009 20:23

Mopoissa sitä kutsutaan korvaksi. :roll:

7.11.2009 20:52

Roni_94 kirjoitti:Onko mitenkään mahdollista laittaa jotain vaihtovaloa. Niinkuin autoissa että kun kone huutaa liikaa niin valo syttyy merkiksi että pitäs vaihtaa vaihdetta? Ois siisti sellane :D :D .

Tottakai on mahdollista laittaa, joko ostat kiekkamittarin missä on valmiiksi sellainen tai rakennat itse, jälkimmäinen ratkaisu ei sitten kannata ellet ymmärrä digitaalielektroniikasta, valmiita kaavoja en rupea lätkimään.
Veli-Vihannes: Turhahan semmoinen mopossa on, mutta kaikennäköiset vempaimet tuovat tuuningia... :P

7.11.2009 22:23

Mutta kysymys kuuluukin; kumpaa siinä sitten mieluummin uskoo, korvaa vai vaihtovaloa? Uskoisin ettei kukaan saa kuitekaan sitä valoa välähtämään juuri siinä kohtaa, missä yleensä pistää isomman vaihteen päälle. ;)

8.11.2009 0:27

Veli-Vihannes kirjoitti:Mutta kysymys kuuluukin; kumpaa siinä sitten mieluummin uskoo, korvaa vai vaihtovaloa? Uskoisin ettei kukaan saa kuitekaan sitä valoa välähtämään juuri siinä kohtaa, missä yleensä pistää isomman vaihteen päälle. ;)

Voihan sitä säätää, missäkohtaa se valo syttyy. Korvakuulolta säätää sen siihen missä yleensä tekis mieli vaihtaa.

8.11.2009 0:36

kossusukka kirjoitti:
Roni_94 kirjoitti:Onko mitenkään mahdollista laittaa jotain vaihtovaloa. Niinkuin autoissa että kun kone huutaa liikaa niin valo syttyy merkiksi että pitäs vaihtaa vaihdetta? Ois siisti sellane :D :D .

Tottakai on mahdollista laittaa, joko ostat kiekkamittarin missä on valmiiksi sellainen tai rakennat itse, jälkimmäinen ratkaisu ei sitten kannata ellet ymmärrä digitaalielektroniikasta, valmiita kaavoja en rupea lätkimään.
Veli-Vihannes: Turhahan semmoinen mopossa on, mutta kaikennäköiset vempaimet tuovat tuuningia... :P


Juu kyllä kaikennäköen elektroniikka kolvailu ja säätäminen on hallussa. "Eli tunnen ne hommat kun omat taskut". Mut sitte pitäs ne kaavat jostain :D

E: Ja esim silleen et valo rupeis palaa jossain 10 000rpm kohasta eteenpäin

8.11.2009 0:48

Roni_94 kirjoitti:
kossusukka kirjoitti:
Roni_94 kirjoitti:Onko mitenkään mahdollista laittaa jotain vaihtovaloa. Niinkuin autoissa että kun kone huutaa liikaa niin valo syttyy merkiksi että pitäs vaihtaa vaihdetta? Ois siisti sellane :D :D .

Tottakai on mahdollista laittaa, joko ostat kiekkamittarin missä on valmiiksi sellainen tai rakennat itse, jälkimmäinen ratkaisu ei sitten kannata ellet ymmärrä digitaalielektroniikasta, valmiita kaavoja en rupea lätkimään.
Veli-Vihannes: Turhahan semmoinen mopossa on, mutta kaikennäköiset vempaimet tuovat tuuningia... :P


Juu kyllä kaikennäköen elektroniikka kolvailu ja säätäminen on hallussa. "Eli tunnen ne hommat kun omat taskut". Mut sitte pitäs ne kaavat jostain :D

No kytkistä en jaksa ruveta kyhäilemään, vaikkei se vaikeata taida olla, mutta googleen hakuun "diy shift light". Pääpiirteittäinhän tuon sais kyhättyä ihan yksinkertaisesti taajuusmodulaattorilla (LM2917 tai LM231) jonka perään ledi. Toki kaikki vastus ja konkkaarvot pitää laskea oikein, mutta laskeskelet vain että kun haluttu taajuus (jos vaikka valon syttyvän 10 000rpm kohdalla) esim tuossa 10khz (jos yksi kierros tuottaa yhden pulssin, riippuu mistä kierrosluvun laskee) kohdalla taajuusmodu antaa tarpeeksi jännitettä jolloin esim ledin kynnysjännite ylittyy ja ledi syttyy. Jos tehdään hehkulankavalolla niin taajuusmodulta vedetään transistorille joka ohjaa relettä, kun trankun kytkentäjännite ylittyy päästää releelle sähköä ja kytkee hehkulampun päälle, pienillä hehkulampuilla voi käyttää pelkkää transistoria.