Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

15.1.2006 2:27

ainaki sendassa on ihan sähköne rundari.

15.1.2006 4:08

S-moto kirjoitti:ainaki sendassa on ihan sähköne rundari.

Niin mutta nyt olikin kyse am6 moottorista.

Jootota joo.

15.1.2006 21:28

Saisko derbi senda x-race ärrään kierroslukumittaria (derbin omaaa) jos on kokemusta nii vastakkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!KIIRE!!!! ja paljo maksaa`?????????????

Re: Jootota joo.

15.1.2006 21:58

-Sanili- kirjoitti:Saisko derbi senda x-race ärrään kierroslukumittaria (derbin omaaa) jos on kokemusta nii vastakkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!KIIRE!!!! ja paljo maksaa`?????????????

Kyllä siihen aika varmasti saa sen, mutta uutena se maksaa ihan vitusti.

Re: Jootota joo.

16.1.2006 18:01

JoRMaster1 kirjoitti:
-Sanili- kirjoitti:Saisko derbi senda x-race ärrään kierroslukumittaria (derbin omaaa) jos on kokemusta nii vastakkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!KIIRE!!!! ja paljo maksaa`?????????????

Kyllä siihen aika varmasti saa sen, mutta uutena se maksaa ihan vitusti.

Re: Jootota joo.

16.1.2006 18:01

JoRMaster1 kirjoitti:
-Sanili- kirjoitti:Saisko derbi senda x-race ärrään kierroslukumittaria (derbin omaaa) jos on kokemusta nii vastakkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!KIIRE!!!! ja paljo maksaa`?????????????

Kyllä siihen aika varmasti saa sen, mutta uutena se maksaa ihan vitusti.




Saisko 100 eurolla? Mitä veikkaat?!

15.2.2006 17:57

saiskohan tommosen kierroslukumittarin http://www.ostokset.fi/pd/f014f204/ derbiin ku ottas pulssin samasta johdosta mihin rajotin tulee http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=23865 ??????????

18.2.2006 0:16

Kertokaas nyt joku !!

23.2.2006 21:14

Eli nyt on kyllä jauhettu paljon 2t koneista mutta 4t puuttuu.

Tällähetkellä kiitos minun loistavan älyn, koko homma seisoo kun ei löydy oikeata suhdetta ja oikeata johtoa :D . Eli siis, otetaan nämä Bilteman 4-5-6-sylinterisille suunnitellut mittarit(mikä multakin nyt löytyy). Otetaan 2 kampuran kierrosta 4t pelistä, eli siis kaikki tahdit käydään läpi: 4-cyl lyö silloin 4 iskua, 1-cyl lyö tällöin 1kerran(kuinka loogista). Eli siis mittarin tausta tulee kertoa neljällä (4). Tämä johtaa siihen että mittari alkaa 4000rpm ja päättyy jonnekkin 24000rpm paikkeille. Mankihan nyt ei senvertaa kehitä jyrkimpääkään alamäkeen. Mutta kysymys kuuluu, tuleeko (akullisen)mankin magneetolta(laturilta) kokoajan virtaa? eli siis 1 sykäys per kierros.

Tähän väliin kerrotaan 2t periaate: Eli siis yhdessä kampuran kierroksessa on yksi sykäys. 4-cyl on siis 2 sykäystä per yksi kampuran kierros. Nyt voidaankin kertoa rauhassa taustan numerot kahdella(2) ja jäädään edelleen vielä inhimillisyyden rajoihin, 2000-16000rpm. Ja jos mankistakin tulee yksi sykäys per kierros,(koska ei sieltä voi tulla yksi sykäys kahdessa kierroksessa), niin jos tuo vihree johto tökätään raakasti magneetolta tulevaan oikeaan johtoon, ja kerrotaan tausta kahdella: Mittari näyttää oikein?

Joku saa vielä hienosäätää tuota viestiä, jos jotaki jäi epäselväksi.

23.2.2006 21:28

Joo siis eli manki paukauttaa ensin kipinän työtahdin alussa ja sitten vielä toisen kipinän pakotahdin lopussa. Elikkä kipinöitä tulee kampiakselin kierrosta kohti yhtä monta kuin 2 tahtisessa 1 pyttyisessä. Eli jos on mittarissa numerot 0-8000 rpm niin sitten pitää kertoa ne kahdella eli tulee 0-16000 ja tällöin pitää käyttää 4 pyttysen asetusta mittarissa. Näin se bilteman mittari minun mankissa toimi, en tiedä onko esim. kopiomankeissa sama juttu sytytyksen suhteen.

Mittarin vihreän johdon kytkin omassa mopossa sytkäpuolalta tulevaan mustavihreään piuhaan.

23.2.2006 23:13

Bloodgress kirjoitti:Eli nyt on kyllä jauhettu paljon 2t koneista mutta 4t puuttuu.



Tähän väliin kerrotaan 2t periaate: Eli siis yhdessä kampuran kierroksessa on yksi sykäys. 4-cyl on siis 2 sykäystä per yksi kampuran kierros. Nyt voidaankin kertoa rauhassa taustan numerot kahdella(2) ja jäädään edelleen vielä inhimillisyyden rajoihin, 2000-16000rpm. Ja jos mankistakin tulee yksi sykäys per kierros,(koska ei sieltä voi tulla yksi sykäys kahdessa kierroksessa), niin jos tuo vihree johto tökätään raakasti magneetolta tulevaan oikeaan johtoon, ja kerrotaan tausta kahdella: Mittari näyttää oikein?

Joku saa vielä hienosäätää tuota viestiä, jos jotaki jäi epäselväksi.



kuuleppas..olin muistaakseni eka joka lykkäsi peeveeseen bilteman kiekkaittarin ..ja edelleen sitä ei saa kertoa 2:della!!.. ettekö ny prkl ymmärrä ku oon ny jo moneen kertaan siitä sanonu ja kertonu miksi?..no sanompa ny vielä niille jotka ei viitti lukea topickia ja tulle aina tänne kyseleen kaikkea turhaa joka on luettavissa monessa paikassa..eli olen kokeellut laser mittarilla joka mittaa kierros luvun suoraa vauhtipyörästä ..no päästi tarkalleee samaan lukuu ku kiekkamittari!..eli aiva turhaa niitä taustoja vaihtelette!...(prkl ku meinaa mennä hermot)
edit: kyse siis peeveestä ja kaikissa 2t vehkeis

25.2.2006 0:08

Jarod Parker kirjoitti:Joo siis eli manki paukauttaa ensin kipinän työtahdin alussa ja sitten vielä toisen kipinän pakotahdin lopussa. Elikkä kipinöitä tulee kampiakselin kierrosta kohti yhtä monta kuin 2 tahtisessa 1 pyttyisessä. Eli jos on mittarissa numerot 0-8000 rpm niin sitten pitää kertoa ne kahdella eli tulee 0-16000 ja tällöin pitää käyttää 4 pyttysen asetusta mittarissa. Näin se bilteman mittari minun mankissa toimi, en tiedä onko esim. kopiomankeissa sama juttu sytytyksen suhteen.

Mittarin vihreän johdon kytkin omassa mopossa sytkäpuolalta tulevaan mustavihreään piuhaan.


Ei muuten ainakaan mulla näytä oikeen. Pikkusen kun höristää kaasua niin mittari näytää 10000rpm :) Nyt kun alkaa miettimään maalaisjärjellä: Ruotsinkielisten ohjeiden mukaan(viimein ymmärsin), tulee sykäys ottaa puolalta ja puolaltahan ei tule kuin yksi sykäys/kierros. Virranjakajahan sitten jakaa ne kahdeksi. Ja niinkuin aiemmin todettiin: Mopot(suurin osa) antaa sykäyksen magneetolta joka kierroksella, oli sitten kumpi vaan, 4t tai 2t. Joten: Se mittari näyttää täysin oikein jo alkuvaiheessa.

Ei muutako Biltemasta mittari mankiin suoraan kiinni ja matka jatkuu. Ite aion kyllä nyt vaihtaa samalla tuon Bilteman yksitoikkosen taustan johonkin vähän värikkäämpään ;) kun se nyt sattuu kovan työn jälkeen auki olemaan.

Edit: tarkennusta

kiekkamittari aprilia rx:ään

13.4.2006 16:27

Voisiko joku kertoa miten räxään tehdään itse led kiekkamittari?????????? Vastatkaa YV:llä

14.4.2006 10:35

timmyy kirjoitti:
Bloodgress kirjoitti:Eli nyt on kyllä jauhettu paljon 2t koneista mutta 4t puuttuu.



Tähän väliin kerrotaan 2t periaate: Eli siis yhdessä kampuran kierroksessa on yksi sykäys. 4-cyl on siis 2 sykäystä per yksi kampuran kierros. Nyt voidaankin kertoa rauhassa taustan numerot kahdella(2) ja jäädään edelleen vielä inhimillisyyden rajoihin, 2000-16000rpm. Ja jos mankistakin tulee yksi sykäys per kierros,(koska ei sieltä voi tulla yksi sykäys kahdessa kierroksessa), niin jos tuo vihree johto tökätään raakasti magneetolta tulevaan oikeaan johtoon, ja kerrotaan tausta kahdella: Mittari näyttää oikein?

Joku saa vielä hienosäätää tuota viestiä, jos jotaki jäi epäselväksi.



kuuleppas..olin muistaakseni eka joka lykkäsi peeveeseen bilteman kiekkaittarin ..ja edelleen sitä ei saa kertoa 2:della!!.. ettekö ny prkl ymmärrä ku oon ny jo moneen kertaan siitä sanonu ja kertonu miksi?..no sanompa ny vielä niille jotka ei viitti lukea topickia ja tulle aina tänne kyseleen kaikkea turhaa joka on luettavissa monessa paikassa..eli olen kokeellut laser mittarilla joka mittaa kierros luvun suoraa vauhtipyörästä ..no päästi tarkalleee samaan lukuu ku kiekkamittari!..eli aiva turhaa niitä taustoja vaihtelette!...(prkl ku meinaa mennä hermot)
edit: kyse siis peeveestä ja kaikissa 2t vehkeis


Siis ottaako PV vaan 8000 kierrosta minuutissa. No huh huh...

15.4.2006 0:08

Eli kierroslukumittari liitetään samaan johtoon kuin konkkarajotin?