Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

25.1.2005 22:05

pete123 kirjoitti:paljonko luulette et tunturi ss kiertää jos vakiopytty on porautettu astetta isompaan kokoon, vakioputki, ehken 12-14mm kaasari ja jokin ilmanputsari ja en tiiä et onko väleillä niin merkityst mut ne ois sit 15-35....että semmosia noin arvioita jos saisi niin tietäs et millasen mittain siihen laittas...!


Varmaan jotain 5000 rpm :-D

25.1.2005 22:18

Niin tietääkö kukaan kuinka tuo Bilteman mittari liitetään akuttomaan PV:seen?

27.1.2005 22:29

pete123. Kyllä se nyt varmaan sen 7500 kiertää. Mulla kiersi viilattu 50 cc (39 mm koossa), 16mm mikuni, yleispaska teharilla enemmän kuin nykyisillä supervireillä.

Bilteman mittari PV:ssä

29.1.2005 18:03

Bilteman kierrosmittarin asentaminen Suzuki PV mopoon.

Eräänä pimeänä talvi-iltana päähäni iski ajatus laittaa kierroslukumittari PV:hen. Kävin hakemassa kyseisen mittarin Biltemasta. Mittari on erittäin yksinkertainen. Avattuani sen en voinut tajuta kuinka moninkertaisen voiton Biltema käärii jokaisesta mittarista. Sisällä oli vain pari kondensaattoria, vastusta ja joitain muita osia.

Avusta kiitokset paavali 2.:lle. Mutta nyt pidemmittä puheitta ohjeisiin.

Mitä tarvitset:

Bilteman 4,5,6 pyttyiseen autoon tarkoitettu kierroslukumittari (ei diesel) (tn. 32-1349) - 25€
Akku 12v (vain akuttomiin malleihin) - 10-20€
Sähköjohtoa - 1-2€
Jotain jolla kiinnität mittarin - Priceless

Ja nyt itse työhön
Kuva
Kytkentäkaavio kaikessa yksinkertaisuudessaan (kuvan mittari ei ole saman näköinen oikean mittarin kanssa)

Jos sinulla ei ole valmiina akkua, hanki sellainen. Sitten kytket akun (-) navan runkoon.

Mittarin johdoista kytket punaisen akun (+) napaan ja mustan runkoon. Vihreä johto menee magneetolta tulevaan sytytyspuolan johtoon (kärjellisessä mallissa kärkien johtoon). Jos haluat mittarin valon toimimaan kytke musta johto maihin ja valkoinen johto (+) napaan. Jälkimmäinen operaatio nostaa akun kulutuksen kaksinkertaiseksi. Mittari siis vie virtaa noin 120mA ja lamppu saman verran. Tämä tekee jo vakiona akun omaavien PV-kuskien elämän helpoksi. Sillä jos akkua ei ladata moottorin ollessa käynnissä, se kuluu loppuun. Mittari siis toimii tasavirralla, eli valoille menevästä johdosta virtaa on turha ottaa. Muista asettaa mittari 4 pyttyiselle moottorille takana olevasta kytkimestä.

Viimeistely
Koska mittari on tehty 4 pyttyiselle 4-tahti moottorille niin joudumme muokkaamaan mittaria vähän. PV:n magneetto antaa 1 sykäyksen/kierros. 4 pyttyisen auton moottori antaa 2 sykäystä/kierros. Tämä tarkoittaa sitä että mittari näyttää kierrokset ½ kertaisena. Eli kun kierrätät PV:tä 6000 mittari näyttää 3000. Tähän ongelmaan on 2 ratkaisua. Järkevämpi ratkaisu: Vaihdat mittarin taustan omatekemääsi taustaan jossa numerot ovat tuplana. Tai toimiva ratkaisu: Muutat sisällä olevia vastuksia siten että mittari näyttää oikein, mittari loppuu tosin silloin jo 8000rpm mutta on hiukan tarkempi. Itse valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon koska se on kaikista järkevin ja yksinkertaisin.

Mittarin lasia(kyllä se on ihka oikeaa lasia) irrottaessa kannattaa änkeä talttapää ruuvimeisseli mittarin lasin kulman alle ja taivuttaa helma auki.

Tässä muutettu mittarintausta johon jokainen saa tehdä omansa. 600x600dpi.
Tämä ohje on toimivaksi todettu 29.1.2005, mutta jos ongelmia ilmenee niin olen vain yv:n päässä.

Näin lopuksi totean etten ole missään vastuussa toheloinneistasi, työ tehdään omalla vastuulla.
-Demolite

onnea!

29.1.2005 22:28

Hienoa työtä!

29.1.2005 22:33

Entä sama derbiin?

29.1.2005 22:39

Samanlailla menee kai kiinni. Etsi CDI laatikko ja siitä magneettoon menevä johto. Siihen toi vihree johto kiinni. Musta maihin ja punanen plussaan, luultavasti. Itse en derbiä omista joten en lupaa mitään. Kokeilet omalla vastuulla...

30.1.2005 0:34

Mitenköhän onnistuis tiger s: ssään mittarin laitto kun on kärjellinen sytytys ja 6 volttinen?

30.1.2005 11:43

Eniten tossa kyrsii se että tarvii sen akun, kun sitä ei viiti tommoiseen vanhaan mopoon laittaa. Kevariin varmaan käy samalla tavoin kiinni?

30.1.2005 11:56

Joku mode voisi vääntää ton infoksi ton ohjeen, kun on noin siististi tehty.

30.1.2005 14:45

Voiskos joku nero tehä tommosen samanlaisen kuvan mopolle jossa on kärjellinen sytytys?
Ja saahan mittarin vissii liitettyä mopoon jossa on 6 volttinen jännite.

30.1.2005 17:14

jony kirjoitti:Voiskos joku nero tehä tommosen samanlaisen kuvan mopolle jossa on kärjellinen sytytys?
Ja saahan mittarin vissii liitettyä mopoon jossa on 6 volttinen jännite.


Jos lukisit ohjeet niin tietäisit miten se liitetään kärjelliseen. Eli kuva on muuten sama mutta CDI boxille menevä johto muuttuu kärjille meneväksi johdoksi. Ja toimii jos mopossa on 6V systeemi mutta akku pitää kuitenkin olla 12V.

30.1.2005 17:25

Pitäs kytkee se mittari 12 v jännitteeseen ja mitata sitten vastusten toiselta puolelta se jännite kuormitettuna, eli kun mittari on käytössä. Siitä sitten vanhalla tutulla URI:lla lasketaan minkälainen vastus pitää laittaa jotta toimii 6V jäntskyllä. Voihan sen tietysti laskea jos tietää virran joka tässä tapauksessa on 120 mA ja vastuksen arvon joka on ?.

30.1.2005 18:05

Puukässän luokassa kattelin jotain luetteloo niin siellä oli myytävänä kierrosluku mittareita. Oli vaan aikas vanha luettelo kun oli viellä markka hinnatkin. Kierroslukumittari makso DIGI näytöllä jotain 230mk.

30.1.2005 19:43

Eli Tiger airiin jos meinaa tuommosen laittaa tarvitsee pakosti akun, vai onnistuuko jos ottaa valoille menevästä johdosta? Tarvitseeko siihen akun laittamiseen jonkun tasasuuntaajan/regulaattorin ennen akkua?