Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

17.2.2005 19:18

mika, kirjoitti:pitääkö mittari taustaa muokata jos on 4-tahti mopo. Onkokukaan pistäny taloudellisuus mittaria mopoon. entäs bensamittari onnistuisko offtopic:jos mopossa on sähkökäynnistys eikös se meinaa että siin on akku

No tietysti! Mistäs se virran ottaa jos ei oo akkuu? Polkimestako jossa on generaattori? lol

17.2.2005 19:28

parashan se on varmistaa :) mutta olis kiva saafa tietää vastauksia kysymyksiin

6.4.2005 23:56

Offtopic:

(Jos jollakin ois kokemusta Cagiva Miton mittarien avaamisesta (pitäis mittarinpohjat tehdä) ni voisko laittaa vaikka YV:tä että mitä pitäis ottaa huomioon ja miten ne lähtee helpoiten!!)

7.4.2005 9:23

slobo kirjoitti:Nyt sivu on valmis

http://sjobbe.ath.cx/~slobo/rpm/

otan miellelläni vastaan palautetta! :)

Kyllä käy pvseen

Nää sivut ei toimi

7.4.2005 13:24

MänTä kirjoitti:jinkku, mankelissa on yksi sytytys per kaksi kampuran pyörähdystä. 4 sylinterisessä autossa on kaksi sytytystä per yksi kampuran kierros. Toisin sanoen kun mankin kone pyörii neljä kertaa niin mittari näyttää yhtä, tämä taas johtaa siihen että bilteman mittarin asteikko 0-8 muuttuu 0-32. Vähän paha siis laittaa mankeliin. 2-tahtisissa taas tulee yksi sytkä per kampuran kierros -> asteikko 0-8 -> 0-16

TÖÖÖT!!! ei ei ei! Manki sytyttää kerran joka kampuran kierroksella! Ihan samassa paikassa siellä on se impulssikäämi ku esim Derbissäkin... Eli mankissa tulee sytytyksiä ihan yhtä paljon kuin 2T mopoissakin! Mana heittää yhen hukkakipinän pakotahdin lopussa!

Eli Mankiin jinkkuun yms Saa ihan helposti ton Bilteman mittarin! Se toimii 6 voltilla (Ainakin mun oma toimii, voisin ottaa videota, ehkä jo tänään?)

Bilteman mittari kytketään sytytyspuolaan! Ei siis väliä onko kärjellinen vai kärjetön sytytys! Mankissa puola on tankin alla. Kiekkamittarin vihreä johto laitetaan mankin keltamustaan. Mittarin musta maihin, eli mankin vihreään johtoon. Jos virtalukko toimii, niin mittarin punanen ja mankin musta johto yhteen. Mittariin jos haluaa kirkkaat valot, helpoimmalla pääsee ku vaihtaa polttimon 6v ja mihin tämä (valkonen?) johto kytketään? No mankissa ruskeaan. Ja tietysti lampulla oleva musta maihin, eli vihreään.

Miten kalibroin mittarin? Minä kattelin niitä vastusarvoja 4,5 ja 6 pyttyselle autolle, ja huomasin, että resistanssi pienenee aina sitä mukaa mitä enemmän tulee sytytyksiä. Eli 4 sylinterinen kun sytyttää 2 kertaa kampuran kierros, ja mana 1krt -> 4 sylinterisen vastukseen verrattuna 2 kertaa isompi vastus piti laittaa, jotta näyttäisi oikein. Vaihdoin 5 pyttysen vastuksen 2x isompaan kuin 4 pyttysen, jolloin se toimii mankissa!

Helpompi ja ehkäpä tarkempi on vaihtaa mittarin tausta. Tosin hullun tuntuista vaan kun mittari heiluu kokoajan jossain "alussa". Paitsi jos mana tietyst kiertää ihan hulluna...

Mulla toi mittari on jo jotain 2v vanha, se on kävässy myös mazdassa kiinni. Manassa se oli jotain 4kk varmaan, toimi kokoajan, mutta mittarissa on jotain vikaa kyllä. Ei toiminu Mazdassa sen paremmin, itse asiassa melkein huonommin. Voin mä videota tosta ottaa, ei mun mana sitten hirveesti kyl kierrä :(

Mutta siis: Ei sen kiekkamittarin laittaminen mopoon vaikeata ole! Pojat on vaan niin kauheen epävarmoja ja luulette että se on mahdotonta. Melkein kaikkihan on mahdollista ;)

Edit: Pikku virhe johtojen värissä... ;) Nyt korjattu..
BTW: http://members.tiscali.fi/mopomad/kuvat/mana87-.jpg

7.4.2005 19:45

mites on jos mä laitan omaan mankiin kiekkamittarin niin onko se sama ohje ku tossa ku mulla on kärjetön sytytys..... ja mikä olis toi oikee koko tolle vastukselle jotta näyttäis kiekat oikein???

7.4.2005 20:26

Minä rakentelen parhaillani tommosta tietomyrskyn mittaria, muuten ihan hyvä projekti, mutta joutuu tekemään ite ohjelman oikeestaan kokonaan (no ei haittaa, kyllä isä ossaa :D) ja aika kalliiks tulee kaikkine sälöineen. Mutta kyllä tosta ihan hieno tullee.

7.4.2005 21:34

kaverilla oli suzuki pv:ssä polariksen kierrosluku mittari.se otti jotenki sen mopon sähöistä sen oikean kierros luvun.kiersi mittarin mukkaan 60cc pytyllä 9 000 :D

8.4.2005 10:47

MonkeyMan89 kirjoitti:mites on jos mä laitan omaan mankiin kiekkamittarin niin onko se sama ohje ku tossa ku mulla on kärjetön sytytys..... ja mikä olis toi oikee koko tolle vastukselle jotta näyttäis kiekat oikein???
Onhan mullakin kärjetön (CDI) sytytys...
Ei sillä sytytyksen tavalla ole mitään väliä, ku se mittari ottaa ton pulssin sytytyspuolalta...

Ja eiks noi ohjeet oo ihan kärjettömälle sytkälle ;)

Tietomyrskyn omistajat (Koskisen veljekset) On muuten meiksin opettajia :P
Olen tuota kiekkamittaria autossa kokeillut, ihan hieno on! Piti vaan jotain vähä säätää siinä, ku autosta tuli kait niin pahaa häiriöö tai jotain...

8.4.2005 16:16

Dodii kirjoitti:Onhan mullakin kärjetön (CDI) sytytys...
Ei sillä sytytyksen tavalla ole mitään väliä, ku se mittari ottaa ton pulssin sytytyspuolalta...

Ja eiks noi ohjeet oo ihan kärjettömälle sytkälle ;)

Tietomyrskyn omistajat (Koskisen veljekset) On muuten meiksin opettajia :P
Olen tuota kiekkamittaria autossa kokeillut, ihan hieno on! Piti vaan jotain vähä säätää siinä, ku autosta tuli kait niin pahaa häiriöö tai jotain...


Joo ovat vissiin minunkin isälle jonkun kurssin pitäneet. Se tossa tosiaan, että melkeinpä joutuu uusimaan tuon ohjelman kokonaan, kun se on 4syl 4tahti autolle suunniteltu ja eikä se koodi mitään kovin hemasevaa ollu siihenkään käyttöön.

10.4.2005 21:03

Dodii kirjoitti:
MonkeyMan89 kirjoitti:mites on jos mä laitan omaan mankiin kiekkamittarin niin onko se sama ohje ku tossa ku mulla on kärjetön sytytys..... ja mikä olis toi oikee koko tolle vastukselle jotta näyttäis kiekat oikein???
Onhan mullakin kärjetön (CDI) sytytys...
Ei sillä sytytyksen tavalla ole mitään väliä, ku se mittari ottaa ton pulssin sytytyspuolalta...

Ja eiks noi ohjeet oo ihan kärjettömälle sytkälle ;)

Tietomyrskyn omistajat (Koskisen veljekset) On muuten meiksin opettajia :P
Olen tuota kiekkamittaria autossa kokeillut, ihan hieno on! Piti vaan jotain vähä säätää siinä, ku autosta tuli kait niin pahaa häiriöö tai jotain...


Ja mutta mikä sen vastuksen koko on vai pystytäänkö se säätämään kierrostenlukumittarista! Olen ostamassa sellaista mittaria missä on sellainen käännettävä kytkin vipu (niinkuin radiossa volume) siinä on vaihtoehtoina 8-6-4-2 pyttyiselle koneelle.. että miten tällänen pelais monkeyssä?

11.4.2005 8:57

MonkeyMan89 kirjoitti:Ja mutta mikä sen vastuksen koko on vai pystytäänkö se säätämään kierrostenlukumittarista! Olen ostamassa sellaista mittaria missä on sellainen käännettävä kytkin vipu (niinkuin radiossa volume) siinä on vaihtoehtoina 8-6-4-2 pyttyiselle koneelle.. että miten tällänen pelais monkeyssä?

Hmm, jos on peräti 2 pyttyselle koneelle, niin se vois toimia suoraan mankissa! Mana kun antaa kipinää saman verran kun 2 pyttynen 4-tahti, eli yhen joka kierroksella... Kokeile sitä ja kato paljon näyttää ku kierrättää!

Ps. Mistä tollasia mittareita saa ja minkä näkösiä? :P

Bilteman mittarissa ku se pienin on 4 pyttyselle, niin siitä pitää saada se vielä näyttämään puolta lisää...

11.4.2005 19:29

joo ne on n. mankin nopeus mittarin kokosia ja niissä voi vaihtaa tausta väriä (punanen,vihree,sininen,violetti,keltanen ja olikohan vielä jotain muita värejä...) kiekat näyttää 8000 asti.... hintaa on vaan 26e joten ei paha ;-) niitä saa täältä kajaanista ilmat pois nimisestä liikkeestä.... ai niin ilman valoa mittarin tausta on valkonen....

14.4.2005 19:26

oi sori muistin väärin... se mittari on aika iso ja näyttää kiekat 11000rpm asti ja se on tarkoitettu 2-3-4-5-6-7-8 pyttyisille koneille kun niitä on kahen laisia ja siinä pienemmässä ei ollu mitään säätöhanikkaa vaan se oli tässä isommassa ja tämän isomman hinta oli 36e....

15.4.2005 12:22

Noo, mut toi kuulostaa aika hyvältä!!