Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

16.6.2013 20:08

Ei tarvitse.

Re: Minarelli AM6

18.6.2013 17:48

iha vaa semmonen kysymys, että mikä olis simppeli tapa kattoo virtaako/toimiiko nestejäähdytys? että kulkeeko aine :roll:

Re: Minarelli AM6

18.6.2013 17:59

Noo, sitä tuskin näkee jos sulla on kone pöydällä, mutta kun lyöt pelin kätymään niin aja lämpimäksi ja tunnustele syylaria ja letkuja. Jos on syylari ihan kylmä vaikka kone jo kuumana niin ei kierrä. Jos taas lämpee tasasesti syylari ja letkut niin kiertää nesteet. Termostaatin voit testata keittämällä sen kattilassa ja vesi/lämpömittari vedessä kokoajan kattoen että koska se aukeaa. Jos aukeaa oikeen kiehuvassa/kuumassa vedessä niin termostaatti on rikki.

Re: Minarelli AM6

20.6.2013 2:00

mikä on detsixsä vikana kun ajaa hetken aikaa niin putki,pytty ja syyläri on vitun kuumia? Putkesta kuulu napsumista ja syyläriin ja pyttyyn ei kärsi 3 sekuntia kauemmin koskea. Muilla ei ole samaa ongelmaa samanlaisessa ajossa

Re: Minarelli AM6

20.6.2013 12:02

Käy laihalla? Jäähytysjärjestelmässä ilmaa?

Re: Minarelli AM6

20.6.2013 20:29

Purin tossa kampuran varaosakoneesta joka olis tarkoitus laittaa toiseen koneeseen mutta tuli mutkia matkaan kun petarit jämähtikin kampiakseliin eikä lohkoihin. Ongelma ei ole laakerien ulosvetäminen, sillä vermeet kyllä löytyy, mutta kärsiikö niitä ulosvetää jos haluaa käyttää kyseisiä petareita uudessakin koneessa? kyseessä vasta 1,5tkm ajetut skf petarit enkä hevillä uusia ostaisi

Re: Minarelli AM6

20.6.2013 21:33

Turhassa säästät. Uudet laakerit ja kone nippuun.

Re: Minarelli AM6

21.6.2013 1:57

Tä ei välttämättä ihan kuuluu aiheeseen, mutta empä tiedä mistä muualtakaan kysyä :roll: ;

Mulla on nyt tommonen kiillotettu Giannellin änkkä pöydällä (+välipilli), jonka asentelen vanhan Turbo Kitin tilalle, kun mopedi tulee 5000km huollosta/korjauksesta.

No ongelmana on se, että siinä Turbo Kitissä mulla oli paisarin ja välipillin välissä jäähdytinletkua (kestää 120'c), ja se taihtoi sulaa aina kun ajeli kaasu pohjassa pidempiä matkoja. 'Vireinä' mulla on kuriton putki ja isompi suutin. Suutin saattaa olla vielä muutaman koon liian pieni, vaihdoin sen vakio 95:sta 105:seen, tämän jälkeen otin ilmanputsari "kurin pois" ja saattaa käydä vähän liian laihalla, joten tilasin myös Easypartsista suuttimet 104, 106 ja 108. (ne on huomattavasti halvempia siellä)

Niin siinä Giannellin änkän mukana tuli se virallinen tiiviste siihen välipillin ja paisarin väliin, ja en haluasi polttaa sitä puhki. Ajattelin, että teharit käyvät vähän viileimpinä kuin vakio putket, koska ei ole katalysaattoria. Ja kun tuo änkkä ja tiiviste on suunniteltu teharille, niin kestääkö se vakioputken lämpöjä?

Miettisin että ostaisinko toisen käytetyn vakio putken, ja rälläköisin sen auki, ja poistaisin siitä kurin ja katalysaattorin, ja siitä tulisi "viilempi" putki, ja näin ei se kumi sulaisi.

Pahoittelen pitkää viestiä, mutta koitin kirjoittaa parhaimmiten mitä 15-vuotias tähän aikaan yöstä pystyy, teidän iloksenne :nolo:

Re: Minarelli AM6

23.6.2013 23:16

Jos vakioputki kuumeneekin hieman enemmän putken alkupään kohdilta katalysaattorista johtuen, ei paisuntakammion päädyn kohdalla lämpötiloissa mitään merkittäviä eroja liene. Oikeastaan sopivasti mitoitettu tehari aikaansaa korkeampia pakokaasujen lämpötiloja kuin vakioputki, 2T-putken perimmäisenä tarkoituksena kun on tuottaa vastapainetta "ahtamalla" palotilasta karannutta bensa-ilmaseosta takaisin sylinteriin. Luonnollisesti tämän vaikutuksen ollessa suurimmillaan (=useissa tehareissa esiintyvä tehopiikki) myös suurempi osa kaasuuntuneesta seoksesta palaa ja lämpökuorma kasvaa.

Alkuperäinen tai teharin mukana tullut tiiviste kiinni ja säädöt kohdilleen, turha sitä on enempää murehtia.

Re: Minarelli AM6

24.6.2013 1:47

Kiitos hyvästä vastauksesta! :)

Lupauduin jo ostamaan Generic:iini Aprilia RX:n vakioputken, josta sitten tyhjennän kaiken sisältä. Tehoa voi tulla vähän, mutta putken lämmöt pysyy sitten samalla alhasemmalla. Ei sillä, että en uskoisi sinua, vaan kun tuli luvattua ostaa putki 20 eurolla :roll: eipä sen katin poistamisesta haittaakaan ole..


EDIT: Typo

EDIT: Tuli peruttua kauppa, ja ostettua leovince v6 :D
Viimeksi muokannut Rikzaah päivämäärä 24.6.2013 20:00, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minarelli AM6

24.6.2013 18:00

oliskos jollain tietoa mikä on minarellissa oikea kannen pulttien kiristysmomentti?

Re: Minarelli AM6

24.6.2013 18:28

Ohjekirja näyttää 1.4 - 1.6kg*m, eli vastaisko toi 14-16Nm?

Re: Minarelli AM6

25.6.2013 12:02

Taitaa olla, jos ei löydy momenttiavainta niin väänää 10cm pitkällä lenkillä noin 15kg voimalla niin eiköhän piisaa :D

Re: Minarelli AM6

25.6.2013 12:17

Kyllähän tuo momenttiavain löytyy, mutta kai se nyt sitte todella on toi 14-16 Nm? En meinaa todellakaan haluais vääntää pultteja hajalle :D

Re: Minarelli AM6

25.6.2013 12:35

Eiköhän se ole, ainakin cagivassa mulla oli 21nm ja ei se mitään 5nm voi olla kun kyllä sen kireellä kuuluu olla.