Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.6.2013 15:40
Veikkaan että saat 15 eturattaalla jo hyvinkin sen 120 rikki ja jaksaa varmaan vielä vääntääkkin
6.6.2013 15:47
Rikzaah kirjoitti:Kyllähän ajossa saa se moottorin oikean puolinen lohko tulla melko kuumaksi? Kun koittaa siitä takajarrupolkimen kohtaa
Kyllähän se vaihteisto ja kytkin tuottaa kitkaa, joka ilmenee lämpönä, eli kyllä.
6.6.2013 16:52
Ok, eli ei ole vakavaa vaikka helteillä ajellessa, ei voi sormea ajon jälkeen montaa sekunttia pitää, kun sattuu...?
E: jäähdytysnesteenä taitaa tällä hetkellä olla luultavammin pelkkää akkunestettä.
Voiko jotenkin koittaa että toimiiko jäähdytysjärjestelmä?
6.6.2013 21:47
Pelkkä vesi tai tislattu vesi eivät ole suositeltavia jäähdytinnesteeksi koska niillä on matalampi kiehumispiste kuin veden ja glykolin seoksella. Pelkän veden käyttö saattaa aiheuttaa korroosiota järjestelmässä ja viimeistään syksyn tullessa mopo jää kuitenkin hetkeksi pakkaseen jolloin syyläri tai jokin muu osa saattaa haljeta. Suosittelen siis vaihtamaan veden tilalle mitä pikimmiten oikeaa pakkasnestettä.
Jos olet epävarma siitä onko järjestelmässä vettä vai oikeaa pakkasnestettä, voit kokeilla asian käyttämällä ominaispainomittaria joka kertoo jäätymispisteen. Jotain osviittaa saa toki jo nesteen väristä.Yleissääntönä selkeän vihreä, sininen tai punainen = ok jos jäätymispiste on riittävän alhainen, huomattavan vaalea, tumma tai samea = nesteet vaihtoon.
Ja tuosta kuumenemisesta, muistakaa nyt ihmeessä että puhutaan polttomoottorikäyttöisistä vempeleistä joissa palokaasujen lämpötila pyörii siellä 500 asteen tietämillä. Vaihteistossa taas on joukko pieniä hammaspyöriä jotka ovat toisissaan kiinni vain muutaman hampaan verran pyörien parhaimmillaan samalla nopeudella kuin kone. Lämpöä säteilee ja johtuu myös palotilasta ja kytkimelläkin on oma osuutensa lämmöntuotossa, ajotavasta ja koneen tehoista riippuen. Näin kesähelteellä ei siis kannata menettää yöuniaan vaikka mopoa ei joka kohdasta voi ajon jälkeen sormeilla polttamatta käsiään.
6.6.2013 22:04
Kiitos erittäin hyvästä ja informoivasta vastauksesta.
Eli sitten olisi seuraava kysymys, miten saan ne akkuvedet pois sieltä?
6.6.2013 22:16
Lisätään vielä, että öljyjen lämpeneminen ei ole huono asia. Toimiakseen parhaiten tarvitsee öljyn lämmitä. Voitelu paranee ja kondensoitunut vesi poistuu.
Käännä mopo ylösalaisin niin painovoima poistaa kyllä vedet ja vähän muutakin. Tai sitten voit irroittaa jäähdyttimen letkun.
6.6.2013 22:52
DT-topikin
aloitusviestissä on yleispätevät ohjeet nesteiden vaihtoon, niitä soveltamalla homma onnistunee ensikertalaiseltakin. Suosittelen huuhtelemaan järjestelmän ennen nesteiden täyttöä valuttamalla järjestelmän läpi puhdasta vettä esimerkiksi puutarhaletkua hyödyntäen. Näin varmistutaan siitä että järjestelmässä ei ole ylimääräistä moskaa. Täytön jälkeen varmistu letkuja puristelemalla että neste kiertää joka sopukassa, lisää tarvittaessa nestettä pienen testilenkin jälkeen.
7.6.2013 2:48
Mikäs nyt avuksi? Vaihdoin motulin moottoripyörään tarkotetut 10w-40:set öljyt laatikkoon ja nyt kytkin laajaa ja jos vaijeria tiukkaa/löysää yhtään, menee vaan huonommaksi... Kylmällä koneella kun käynnistää ja heittää vapaalta ykköselle, mopo lähtee kytkin pohjassa eteenpäin
Lämpimällä koneella kun käynnistää ja heittää vaihteen päälle, mopo nykäsee kunnolla ja sammuu jos ei nosta kierroksia. Sitten kun antaa käydä vähän aikaa vapaalla, laahaa vaan vähäsen. Ei toi niillä täysin harmailla castrollin vastaavilla öljyillä tuota tehnyt, sillon vaan oli välivapaa parissa kohtaa, ne kyllä hävisi. Olis pikkusen kiire, kun mopo myynnissä on...
9.6.2013 17:07
Olisi tässä minarellin kone rempattavana, laakerit ja stefat vaihtoon. Kampuran laakereissa ei kuitenkaan ollut c3 merkintää, mutta ilmeisesti c3:set sinne kuuluisi?
Entäs mistä saa stefat kampuralle kun ihan normaaleille eivät näyttäneet, vai onko niillä laakerikaupassa sellasia metallisempiakin stefoja?
Entäs yksi vaihteiston laakeri, siinä oli lohkon ulkopuolella sellanen hassu tiivisteen tapainen, voiko sinne iskeä ihan normi laakerin vai pitääkö olla toiselta puolelta tiivistetty sillasella läpinäkyvällä tiivisteellä?
9.6.2013 18:24
moi!
kertokaas että minkälaisia tehoja se vakiokampi kestää? oon aikomas hankkia barikitin 70cc, ja vähän mietityttää se kampiakseli..
ja jos kannattaa vaihtaa parempaan, niin ehdotelkaa jotain mahd. edullista, sekä pitäs kestää ainakin sen 15hp (tavoite teho).
9.6.2013 23:00
Millainen homma on vaihtaa tuo vesipumpun stefa? Se taitaa vuotaa kun öljy oli ihan harmaata. Vai voiko olla että öljy olis jostain saanut kosteutta ja olis sen takia ihan harmaata? Ja toimiiko 10W-60 öljy Munarallissa hyvin?
10.6.2013 2:07
juppi98 kirjoitti:moi!
kertokaas että minkälaisia tehoja se vakiokampi kestää? oon aikomas hankkia barikitin 70cc, ja vähän mietityttää se kampiakseli..
ja jos kannattaa vaihtaa parempaan, niin ehdotelkaa jotain mahd. edullista, sekä pitäs kestää ainakin sen 15hp (tavoite teho).
Doppler Endurance, kestää 16 vai 18000rpm ja maksaa joku 140e gearpartsilta saksasta. Vakiokampiakseli kestää ehkä 10-12heppaa jossei oo ajettu ihan kauheesti. Suosittelen ostamaan suoraan 80cc Barikitin, niin silloin toi 15 heppaa on huomattavasti realistisempi. Tolla 70ccllä jäädään tonne 10-12 heppaan
10.6.2013 12:55
Doppler endurancen saa hintaan 110€ vsmotopartsilta joka sijaitsee hollannissa.
10.6.2013 13:38
Juunish kirjoitti:Doppler Endurance, kestää 16 vai 18000rpm ja maksaa joku 140e gearpartsilta saksasta. Vakiokampiakseli kestää ehkä 10-12heppaa jossei oo ajettu ihan kauheesti. Suosittelen ostamaan suoraan 80cc Barikitin, niin silloin toi 15 heppaa on huomattavasti realistisempi. Tolla 70ccllä jäädään tonne 10-12 heppaan
kiitos!
säästyy ainakin hermot, kun ei tarvii sitten ihmetellä, et 'missäs ne 15 heppaa'..
varmistetaan vielä että on oikea 80cc barikit:
http://www.gearparts24.de/zylinderkit-barikit-80cc-alu-racing:a5013.html
10.6.2013 14:51
Jep toi on oikea. Muista, että pitää sitte putki olla oikeanlainen ja kaasari riittävän suuri niin ne tehot on mahdollista saada sinne 15 heppaan. Eli n. 24-26mm kaasari, ja putkeksi vähintäänkin Giannelli/Arrow.