Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
25.9.2013 18:31
tomppah kirjoitti:Eli taas ois hieman outoa vikaa.. Kesällä hajosi kerran laakerit alakerrasta ja vaihdoin, parin viikon päästä hajosi uusiksi.. Vaihdoin uudet taas hajosi.. Nyt ostin taas uudet laakerit joska oli vielä vahvistetut kuula laakerit, mutta silti paskaksi meni.. Mistä voisi johtua tämmöinen? onko mahdollista että lohkot jotenkin laakerien paikalta mennyt paskaksi että lohko laajenee kuumetessaan niin paljoin enemmän kun laakerit ja laakeri alkaa aluksi heilua sen takia ja lopulta menee sitten väljäksi? Kone on siis Rabasa whit 72cc airsal.....
Asennusvirheeltä tai väljältä laakeripesältä toi vaikuttais. Ei ne laakerit noin tiheeseen tahtiin pauku jos kaikki on oikein tehty.
Bassopaja: Tarvitset bensaa, happea(=ilmaa) ja kipinän. Mitkä kaksi varmasti toimivat?
25.9.2013 18:45
Kipinää tulee, bensaa tulee, happea tulee.. Skodella tosin on kymppitonni rullattu ja veikkaan silmämääräisesti että imukaula on orkkis.. En käsikopelolla kyllä löydä halkeamia yms joten tuskin on siitäkään kiinni.. Sellaisen havainnon kyllä tein että syylärin letkuissa ei taida olla tavaraa.. Tai ainakaan painelemalla en tunne et ois sisällä mitään ja syyläriin en nyt pääse käsiksi koska pitäs irrottaa koko etukatteisto.. Lämpövalo ei kyllä pala missään vaiheessa mutta ei ne ole palanu yhessäkään autossakaan mitä olen omistanu jos nesteet on hävinny XD se saattais selittää kyl pätkimisen jos tulee mottiin lämpölaajentumaa?
25.9.2013 18:58
Sanottakoot vielä että äsken lähti käyntiin ja kävin heittää lenkin. Pienen ajon jälkeen annoin käydä tyhjäkäynnillä ja pikkuhiljaa kierrokset tippu ja stumppas. Laitoin hieman lisää tyhjäkäyntiä ja rupes kierrokset leijumaan puolikaasulla.. Joku nyt ilmeisesti tukehduttaa systeemiä ja kaupanpäälle huomasin et kesällä ostettu akku on zipissä lataa ihan ok, mutta käynnin jälkeen mittari näyttää 11.80 vaikka just ladattu täyteen (12.80) ja lataa käynnissä lähemmäs 14v
25.9.2013 20:07
juppi98 kirjoitti:kytkinakseliongelmaa...
Kannattaa kattoa onko moottorin huohotusletku tukossa! Itselläni oli jonka vuoksi vuos öljyä siitä kytkinakselin kohdalta. Jos oikein oon ymmärtänyt, niin moottoriin kertyy painetta jos huohotinletku on tukossa, joka aiheuttaa tuon öljyvuodon.
Ainakin mulla se vuoto väheni reilusti uudella letkulla
Niin ja kysytääs vielä sellaista, että sopiiko Minarellin kytkinvaijeri Derbiin? Alkaa olla hajoamispisteessä nykyinen vaijeri, ja kaapin pohjalta pitäis löytyä Detsin vaijereita
25.9.2013 20:17
joo, se taitaa olla tukossa.
kun päästin öljyt ulos koneesta, sitä nimittäin tuli aika reilusti (ainakin 1,5 litraa)!
sitä kun oli kuvitellut, että koneessa jatkuvasti liian vähän öljyä (ei tullut tarkistusreiästä) ja vaihteisto ei oikein pelannut...
mutta nyt kun olin massalevyjen vaihdon jälkeen laittanut vaaditun määrän öljyä, niin ei se koeajolla työntänyt enään sitä tappia ulos.
ainut ongelma on enään kytkinvaijeri (uusi tulossa), jonka takia kytkin oli kokoajan päällä.
26.9.2013 13:24
Hmm.. Moposportin kesäpojat ei ilmeisesti ollu säätänytkään kaasaria kuten lupasivat.. seosruuvi oli 5 kierrosta auki joten ei ihme että tumppailee kylmillä säillä.. nyt säädin 1.1/2 asetuksiin ni johan pysyy käynnissäkin.. Saas nähdä miten miehen käy kun käyn heittää parinkymmenen kilsan lenkin. Huomattakoot että edellinen omistaja on käyttäny etanolipaskaa menovetenä ja mä oon tankannu muutaman kuukauden shellin Vpoweria joten ei ihme jos säädöt on ollu hieman erikoisemmat.. Toivotaan että vika oli tässä. Kerron miten kävi
28.9.2013 12:50
Nyt on derbi toiminu muutaman päivän lähes moitteettomasti. Voisko joku valaista miten tuo kylmä ilma on vaikuttanu tässä ongelmassa? Eli lämpimillä säillä toimi moitteettomasti (seosruuvi 5kierrosta auki) ja kylmillä tumppas. En jotenkin ymmärrä että miten ilman lämpötila vaikuttaa rikastimeen vai onko vika silti jossain muualla ja manifestoituu kohta takaisin? Vielä kuitenkin ajossa yrittää laskea kiekat pysähtyessä liian alas ja 1/4 ja 2/4 kaasulla mielestäni kierrokset on liian korkealla, mutta ei jää enää leijumaan, en kuitenkaan voi enää laskea tyhjäkäyntiä tai pistää rikkaammalle muuten ei pysy tyjäkäynnillä päällä tai sitten kiekat jää päälle
28.9.2013 16:04
Kylmällä kelillä happi/ilma on tiiviimpää joten seokset menee laihalle. Yleensä talveksi pitääkin vaihtaa pari numeroa isompi suutin ja joskus säätää neulaa ja seosruuvia.
28.9.2013 17:22
Vehkees on dellorton phva 17,5 kaasari vakioajatuksella. Eikös se ole niin että noissa on vakionakin liian pieni suutin? pitänee imukaulojen vaihdon yhteydessä vaihdella vakiosuutinkin isompaan. Eikös siitä irtoa hieman tehoja lisää? Nyt kulkee minun eli 98kg lastilla sen 43 tasasella ja 62 alamäkeen hullun huutamisen säestämänä.
29.9.2013 0:37
On. Samalla nakkaa kurit pois kokonaan jos sitä suutinta meinaa vaihtaa.
29.9.2013 11:30
Raebaum kirjoitti:On. Samalla nakkaa kurit pois kokonaan jos sitä suutinta meinaa vaihtaa.
En ajatellu maksella sakkoja, katsastuksia ja piikkiveroja. Jos haluan ajaa lujempaa kaksipyöräsellä ni tossa on tallissa goldwing sitävarten. Jos hyvä tuuri käy niin ensivuonna hallitus vihdoin ja viimein hyväksyy mopojen nopeuskaton korotuksen 60-65kmh sitten nappaan kurit huitsin mäkeen. Tää lelu on mulla halpoja työmatkoja varten ja parin vuoden päästä pojalle käyttöön. SRY offtopic.
29.9.2013 13:00
Saa olla aika hyvä tuuri jos ensivuonna mopot saa laillisesti kulkea 65km/h.
Suomen lainsäädäntö nyt kun on mitä on... Varmaan noin 2050 voisit ajatella asiaa uudestaan.
30.9.2013 8:16
Tuskin tarvitsee vaivata päätään sillä asialla koskaan, kun tarvitsee ensin EU-direktiivin muutoksen, jotta niitä mopon nopeusrajoituksia voidaan nostaa.
30.9.2013 10:19
AceFin kirjoitti:Tuskin tarvitsee vaivata päätään sillä asialla koskaan, kun tarvitsee ensin EU-direktiivin muutoksen, jotta niitä mopon nopeusrajoituksia voidaan nostaa.
Muualla EU,ssa ei mopoissa ole rajoittimia.. Tää on vain scandinaavinen ongelma. Esim espaniassa mopokortin ajanu voi kuljettaa mopoa joka kulkee 60-80kmh.. Tää on ainoastaan kiinni siitä ettei liikenneministeriö halua tehdä asialle mitään. On täysin järjetöntä että mopokortti ajetaan ja sitten rillutellaan kevyen liikenteen väylillä 45kmh Mopokorttiin tulisi lisätä pari ajo ja teoriatuntia lisää ja siirtää mopot maanteille ja sallia kävelytiet vain pitkillä ja nopeilla tieosuuksilla nopeusrajotteisesti. Tähän pyrkii suomessa tietääkseni vain persut ja kokoomusnuoret.
30.9.2013 10:53
Kyllä muuallakin EU-alueella pätevät samat direktiivit kuin Suomessa. Mopojen huippunopeus on rajoitettu 45km/h ja sylinteritilavuus alle 50 kuutioon. Espanjan ja Kreikan sekä muutamien muiden Välimeren valtioiden viranomaisten suhtautuminen asiaan vain on lievästi sanoen liberaalimpi kuin täällä. Toisin sanoen ei se mopon virittäminen sen laillisempaa ole lomakohteiden puolellakaan, mutta asiaan vain ei puututa. Kuten mainituissa maissa käyneet tietävät, myös liikennekulttuuri on jokseenkin erilainen verrattuna omaamme. Kulttuurieroja siis.
Sinänsä tämä keskustelu ei liity otsikon mukaiseen aiheeseen. Huippunopeuden nostosta on joskus ollut ketju yleisellä puolella, mutta siinäkään keskustelussa ei oikein päästy mihinkään lopputulokseen.