Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

27.4.2009 22:32

mihin tuo musta johto tulee joka tulee samasta reijästä ku valakone

10.5.2009 12:14

Onko yhtään kierroslukumittaria mikä toimii 6V jännitteellä? Tunturiin vaan pitäisi saada...

10.5.2009 12:22

Slerpa_ kirjoitti:Onko yhtään kierroslukumittaria mikä toimii 6V jännitteellä? Tunturiin vaan pitäisi saada...


12V jännitteensäätimen saa käytettynä alle kympillä, ja vaihtaminen ei ole mahdottomuus.. :roll:

11.5.2009 16:05

Veli-Vihannes kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:Onko yhtään kierroslukumittaria mikä toimii 6V jännitteellä? Tunturiin vaan pitäisi saada...


12V jännitteensäätimen saa käytettynä alle kympillä, ja vaihtaminen ei ole mahdottomuus.. :roll:

Mutta nyt taidetaan olla laittamassa Puch-moottorilliseen tunturiin, jossa valopuolilta tulee vain 6volttia. ;)

12.5.2009 16:28

Super sporttiin eli puch moottoriseen tunturiin.

27.6.2009 22:17

Anteeksi vielä kun häiritsen tyhmällä kysymyksellä mutta yritin kyllä löytää vastausta pitkään mutta en kuitenkaan ole ihan varma. Siis jos pyörä on DT125X niin miten tuo Biltelman kiekkamittari nyt kytketään. Sen ymmärsin että tuo tausta pitää vaihtaa tai siis tehdä uusi, mutta tuo kytkentä. Mihin kiinni minkäväristä piuhaa?

Tattista

E: ja niin miten se johdotetaan sen virtalukon kautta että se ei syö virtaa kokoajan?

28.6.2009 18:59

No jos on sama Bilteman mittari (32-1347) kun mulla niin sitte kytke johdot seuraavasti:
- Vihreä johto magneetolta cdi-boksille tulevaan johtoon esim. rosvoliittimellä.
- Punanen johto johonkin mistä saat virtaa mittarille, helpoin akun +-napaan.
- Valkonen johto myös johonkin mistä saat virtaa mittarin valoille, (ei välttämätön).
- Musta johto maihin.

Itse kokeilin vaan yleismittarilla virtalukolta tulevista johdoista mikä antaa sähköä kun virta päällä ja siihen liitin punasen ja valkosen johdon. Näin kytkettynä mittari ei syö akkua 27/7. :P

ps. Tosin vaatii enemmän aikaa kun pitää avata kaikki johtoniput mutta on se sen arvoista. ;)

16.7.2009 17:22

voiko olla että kierroslukumittarin laitto (mopoon)tarvii vaan yhen johon akulle ja toisen tulpanjohtoon? :eek:

16.7.2009 17:35

sikil4 kirjoitti:voiko olla että kierroslukumittarin laitto (mopoon)tarvii vaan yhen johon akulle ja toisen tulpanjohtoon? :eek:

Pitäis siitä vielä maihin/akun - navalle mennä johto.

16.7.2009 19:32

kossusukka kirjoitti:
sikil4 kirjoitti:voiko olla että kierroslukumittarin laitto (mopoon)tarvii vaan yhen johon akulle ja toisen tulpanjohtoon? :eek:

Pitäis siitä vielä maihin/akun - navalle mennä johto.


no nii,mut muuten näin yksinkertaista?

16.7.2009 19:41

no,nyt menee taas monimutkasemmaks...koska mittari on tarkoitettu autoon,sehän ei näytä mopossa oikeita kierroksia,vai? ja mittarissa on 4 johtoa. Musta,punanen,valkonen,ja vihree. onkos se neljäs ehkä valo? ja mistä tietää mikä menee mihinki?

16.7.2009 21:31

sikil4 kirjoitti:no,nyt menee taas monimutkasemmaks...koska mittari on tarkoitettu autoon,sehän ei näytä mopossa oikeita kierroksia,vai? ja mittarissa on 4 johtoa. Musta,punanen,valkonen,ja vihree. onkos se neljäs ehkä valo? ja mistä tietää mikä menee mihinki?


Tep! kirjoitti:No jos on sama Bilteman mittari (32-1347) kun mulla niin sitte kytke johdot seuraavasti:
- Vihreä johto magneetolta cdi-boksille tulevaan johtoon esim. rosvoliittimellä.
- Punanen johto johonkin mistä saat virtaa mittarille, helpoin akun +-napaan.
- Valkonen johto myös johonkin mistä saat virtaa mittarin valoille, (ei välttämätön).
- Musta johto maihin.


Jos kyseessä edelleen Bilteman nelipyttyiseen nelitahtikoneeseen tarkoitettu mittari, niin mittari näyttää mopossa kierrokset tuplana. Eli kun mittari näyttää 4000rpm, niin todellisuudessa kierroksia on 8000rpm. Tästähän pääsee tekemällä mittariin uuden pohjan jossa numerot on tuplana.

17.7.2009 9:40

ei ole bilteman mittari,mutta kun merkki on Master,ni eiköhän ne melkein samaa kamaa ole. :) (ohjeet on varmaanki samat :nolo: )

17.7.2009 12:59

Onko joku ostanut tällaista Koson mittaria http://www.kikotin.fi/product_details.php?p=249, niin mites sen kytkeminen? Mukana varmaan tulee kytkentäkaavio mutta näin alustavasti että, kytketäänkö puolaan tms. ja sitten akun + ja - napoihin?

17.7.2009 13:31

Samlla tavoin kuin muutkin kierroslukumittarit; johdot tulevat akun plusnapaan, runkoon sekä puolan/CDI:n johtoon!