Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

20.9.2013 16:15

miten vitussa tuon kytkintapin (tai mikä lie onkaan) saa kestämään pohjassa?

öljyä häviää sen takia iha jumalattomasti..

selvästi näkee missä oon ajellu, etenkin sateella... :roll:

pikaista apua, kiitos. nippusiteelläkään en saanut sitä kestämään tarpeeks vahvasti.

myös yhtäkkiä moposta tuli paljon laiskempi - hyytyy mäkiin ja pintakaasulla ajo mahdotonta, koska hyytyy!

etujarru laahaa vähän, muttei päivällä vaikuttanut yhtään.

joutuu lykkimään jatkuvasti pienempää vaihdetta ja kierrättämään 10 000rpm että vauhti ei hyydy. :eek:

en usko et sadekkaan voi niin radikaalisti vaikuttaa, sillä miulla on vakioilmanputsarikotelo (eli ei kastu).

aiemmin päivällä oli ihan pirteä.

Re: Mikä on vikana?

21.9.2013 13:28

Mun Derbi gp1 open alko reistaamaan tässä muutama viikko sitten. Muutaman minuutin ajon jälkeen aluksi meinas tumpata lennosta, ihan ku elämä loppuis, mutta sitten kumminkin jatkoi matkaa (täyskaasulla) tänään sitten valoissa tumppas kokonaan vaikka annoin ihan vähän kaasua koska tuntu sille että kierrokset ei pysy tyhjäkäynnillä kuosissa. Kaasari on putsattu ja säädetty korjaamolla, mutta nyt kylmillä nää viat on ruvennu hyppimään silmille. Ku skode tumppas valoihin ni ei inahtanukkaa kiksistä ja sain startilla sahattua käyntiin räpyttämällä starttia, aluks ku sai vähän eloa ni sammu kaasua antaessa ja sitten ku sain jotenkuten tyhjäkäynnille ni rupes pelittämään hetken kulttua. Tunti myöhemmin ku oli ollu lämpimäs parkkihallissa ni lähti ilosesti laakista käyntiin. Voisiko jotenkin kylmä ja kosteus liittyä jotenkin johonkin? Kesällä ei ollu mitään brobleemaa.

Re: Mikä on vikana?

21.9.2013 15:02

Ilmanputsari tulis ekana mieleen? Jos sulla on joku yyberturboputsari siellä niin hyvin mahollista että putsari vetää ittensä täyteen vettä->ei saa ilmaa kunnolla ->vetää seoksen rikkaalle->stumppaa

Re: Mikä on vikana?

21.9.2013 15:21

arsori kirjoitti:Ilmanputsari tulis ekana mieleen? Jos sulla on joku yyberturboputsari siellä niin hyvin mahollista että putsari vetää ittensä täyteen vettä->ei saa ilmaa kunnolla ->vetää seoksen rikkaalle->stumppaa


avasin putsarin ja se filtteri oli märkä ja öljyinen ja tungettu sinne ilmanottoaukon eteen, ei putsarin kansikehikkoon.. Voipi olla että kyse on juurikin tästä, mutta voiko sitä testata mitenkään muuten kun ostamalla uus pesusieni?

Re: Mikä on vikana?

21.9.2013 15:33

Pese se suodatinosa ja öljyä se, ja koita sitten että toimiiko paremmin. Toinen vaihtoehto on heittää pikkunen lenkki kokonaan ilman putsaria, ja kattoa että onko huonompi/parempi/samanlainen

Re: Mikä on vikana?

22.9.2013 0:26

Henkka]] kirjoitti:Derbin vika sen kun jatkuu vielä, eli ei pysy tyhjäkäynnillä eikä kulje muutakun kaasu pohjassa jotenkin, ei kierrä ajossa täysiä, paikallaan kyllä kiertää, ei jaksa vääntää mäkiä paitsi tarpeeksi pienellä vaihteella, vika alkoi tunnin aikana kun tulin kotio ja lähin sitten taas ajeleen, ilkivaltaa ei ole tehty eli siltä osin asia on selvä. Tulppa vaihdettu, toisella cdi-boksilla koitettu, ilmanputsari pesty, kaasaria putsailtu. Apuja?

Männänrenkaat.

Re: Mikä on vikana?

22.9.2013 13:55

jaahas, tuossa tais tulla henkalta vastaus toiseen ongelmaani...

koska itellä (tosin am6) ei kierrä ajossa täysiä kierroksia, mutta vapaalla kyllä.

sekä teho kadonnut (ei jaksa mäkiä nousta, patsi täydellä kaasulla), ja keskikierroksilta ei toivoakaan nostaa kierroksia ajon aikana, vaan joutuu pykältämään pienemmällä, jotta kulkee. :eek:

edellinen männänrengas oli ilmeisesti pullistunut pakoaukon kohdalla ulos, eli voiko nyt olla vika siinä sylinterin pakoaukossa (esim. edellinen omistaja viilannut sitä), että minkä takia näin päässyt käymään?

tuohon 'kytkintappi' ongelmaan olis kiva saada vastaus.... :roll:

Re: Mikä on vikana?

23.9.2013 7:31

monethan on laittanu siihen kytkintappiin joko jonkun toisen jousen vetämään sitä alaspäin taikka tekee pellistä vaikka semmosen rajottajan ettei pääse nousemaan liia korkeelle ;)
ja veikkaisin että sulla ois männänvaihto/m.renkaitte vaihto eessä :D

Re: Mikä on vikana?

23.9.2013 14:08

no, pitää keksiä jotain sille kytkinakselille.. :D

olin laittanut siihen nippusiteen kireälle, mutta silti työntää sitä öljyä sieltä (ei ilmeisesti mene kertakaikkiaan pohjaan lämpimänä). :eek:

kattelen tätä vähän tarkemmin, kun joudun ottamaan kytkinkopan auki joka tapauksessa, kun pitää massalevyt vaihtaa... :roll:

männän oon vaihtanu reilu 200km sitten konerempan yhteydessä.

jotenkin silti vaikea uskoa että männänrenkaat ois paskana.

pakoaukosta jos kattoo niitä, niin ei näy mitään naarmuja, jälkiä tms. männänrenkaissa.

koitan nyt vaa jotenkin säätää ton kaasuttimen... aluks röpeltää (matalilta kierroksilta) ja saattaa jumiutua kierrokset, mutta vetoja ei tunnu olevan yhtään keski-yläkierroksilla (hyytyy mäkiin).

Ilmaruuvia on avattu n. 3 kierrosta. neulan sokka 3 alin / keskellä, #112 pääsuutin, motorex sukkaputsari.

tulppa antais ymmärtää. että käy liian laihalla -> valkoinen tulppa.

joten koitan nyt alkuun #115 pääsuutin, neulan sokka 2 pykälää alemmas.
ja putsaan vielä kaasuttimen kokonaan ja pesen/öljyän putsarin.

jos ei vieläkään toimi, otan sylkän irti ja tarkistan männänrenkaat.

Mikäs tämä tämmöinen?

23.9.2013 16:09

Eli taas ois hieman outoa vikaa.. Kesällä hajosi kerran laakerit alakerrasta ja vaihdoin, parin viikon päästä hajosi uusiksi.. Vaihdoin uudet taas hajosi.. Nyt ostin taas uudet laakerit joska oli vielä vahvistetut kuula laakerit, mutta silti paskaksi meni.. Mistä voisi johtua tämmöinen? onko mahdollista että lohkot jotenkin laakerien paikalta mennyt paskaksi että lohko laajenee kuumetessaan niin paljoin enemmän kun laakerit ja laakeri alkaa aluksi heilua sen takia ja lopulta menee sitten väljäksi? Kone on siis Rabasa whit 72cc airsal.....

Re: Mikä on vikana?

23.9.2013 21:28

annoitko koneen käydä tyhjäkäyntiä ensimmäisen käynnistyksen jälkeen n, 5 min ja ajoitko rauhallisesti 50km (sisäänajo)?

on myös mahdollista, että laakeripesät on voinut mennä paskaks tai laakerit jäänyt jännitykseen. ;)

Re: Mikä on vikana?

23.9.2013 21:38

Miltä kuulostaa kun laakerit rikki? Oma manki kilisee niin kuin venttiilit kantaisi, mutta olen ne moneen kertaan laittanut ja tarkistanut että säädöissä on.

Re: Mikä on vikana?

24.9.2013 20:32

rikkinäinen laakeri pitää 'rohina' ääntä. ;)

Re: Mikä on vikana?

25.9.2013 14:52

Kertokaas te viisaammat että mikä on kun tein Detsiin konerempan. Kasauksen jälkeen käynnistettiin niin kierrokset nousee korkeelle ja alkaa sytytys pätkiä ja loppujen lopuksi sammuu? Itse epäilisin kierrosten nostoon imuvuotoa, mutta mistä pätkiminen voisi johtua?

Re: Mikä on vikana?

25.9.2013 15:29

arsori kirjoitti:Pese se suodatinosa ja öljyä se, ja koita sitten että toimiiko paremmin. Toinen vaihtoehto on heittää pikkunen lenkki kokonaan ilman putsaria, ja kattoa että onko huonompi/parempi/samanlainen


Suodatin vaihdettu asianmukaisesti uuteen, mutta derbi ei lähe käyntiin. Yritetty säätää kaasariakin, turhaan. Nyt ei edes lupaa, sahaa vaan tyhjää ja polkimella ei yritä hörähtää. Tulppaakin rupes kastelemaan ja hattu antaa kipinää.. Voisko syy olla sytytyspuolassa tai startissa? Ihmetyttää toi että ei lähe kylmällä ja jos lähtee ni ajon jälkeen ei käynnisty uudestaan..