Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

21.12.2008 1:16

Saisko tota bilteman kiekkamittarii toimiin breikissä silleen että laittas vihreen johon rosvolla tulpan johtoon ja muut normisti maihin ja 12v akkuun ?? :roll: ku laitoin ekaks vihreen johon kärkien johtoon niin mopo ei suostunu käynnistyyn ollenkaan ja kun laitoin johon konkkaan niin ei näyttäny mitään?? :s

21.12.2008 4:36

[quote="Demolite"]Bilteman kierrosmittarin asentaminen Suzuki PV mopoon.

Eräänä pimeänä talvi-iltana päähäni iski ajatus laittaa kierroslukumittari PV:hen. Kävin hakemassa kyseisen mittarin Biltemasta. Mittari on erittäin yksinkertainen. Avattuani sen en voinut tajuta kuinka moninkertaisen voiton Biltema käärii jokaisesta mittarista. Sisällä oli vain pari kondensaattoria, vastusta ja joitain muita osia.

Avusta kiitokset paavali 2.:lle. Mutta nyt pidemmittä puheitta ohjeisiin.

Mitä tarvitset:

Bilteman 4,5,6 pyttyiseen autoon tarkoitettu kierroslukumittari (ei diesel) (tn. 32-1349) - 25€
Akku 12v (vain akuttomiin malleihin) - 10-20€
Sähköjohtoa - 1-2€
Jotain jolla kiinnität mittarin - Priceless

Ja nyt itse työhön
Kuva
Kytkentäkaavio kaikessa yksinkertaisuudessaan (kuvan mittari ei ole saman näköinen oikean mittarin kanssa)

Jos sinulla ei ole valmiina akkua, hanki sellainen. Sitten kytket akun (-) navan runkoon.

Mittarin johdoista kytket punaisen akun (+) napaan ja mustan runkoon. Vihreä johto menee magneetolta tulevaan sytytyspuolan johtoon (kärjellisessä mallissa kärkien johtoon). Jos haluat mittarin valon toimimaan kytke musta johto maihin ja valkoinen johto (+) napaan. Jälkimmäinen operaatio nostaa akun kulutuksen kaksinkertaiseksi. Mittari siis vie virtaa noin 120mA ja lamppu saman verran. Tämä tekee jo vakiona akun omaavien PV-kuskien elämän helpoksi. Sillä jos akkua ei ladata moottorin ollessa käynnissä, se kuluu loppuun. Mittari siis toimii tasavirralla, eli valoille menevästä johdosta virtaa on turha ottaa. Muista asettaa mittari 4 pyttyiselle moottorille takana olevasta kytkimestä.

Viimeistely
Koska mittari on tehty 4 pyttyiselle 4-tahti moottorille niin joudumme muokkaamaan mittaria vähän. PV:n magneetto antaa 1 sykäyksen/kierros. 4 pyttyisen auton moottori antaa 2 sykäystä/kierros. Tämä tarkoittaa sitä että mittari näyttää kierrokset ½ kertaisena. Eli kun kierrätät PV:tä 6000 mittari näyttää 3000. Tähän ongelmaan on 2 ratkaisua. Järkevämpi ratkaisu: Vaihdat mittarin taustan omatekemääsi taustaan jossa numerot ovat tuplana. Tai toimiva ratkaisu: Muutat sisällä olevia vastuksia siten että mittari näyttää oikein, mittari loppuu tosin silloin jo 8000rpm mutta on hiukan tarkempi. Itse valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon koska se on kaikista järkevin ja yksinkertaisin.

Mittarin lasia(kyllä se on ihka oikeaa lasia) irrottaessa kannattaa änkeä talttapää ruuvimeisseli mittarin lasin kulman alle ja taivuttaa helma auki.

Tässä muutettu mittarintausta johon jokainen saa tehdä omansa. 600x600dpi.
Tämä ohje on toimivaksi todettu 29.1.2005, mutta jos ongelmia ilmenee niin olen vain yv:n päässä.

Näin lopuksi totean etten ole missään vastuussa toheloinneistasi, työ tehdään omalla vastuulla.
-Demolite[/quot


tossa lukee että suzuki pv mutta älä anna sen häiritä ;) kyllä noilla ohjeilla pitäs saada toimii.

5.1.2009 15:31

Minkälainen mittari sopisi ykspyttyselle nelarille?

Edittii, Joo huomasin kyllä :D Pää vaan vähän jäässä, tajunnu sanaakaa suurinpiirtei tosta..
Viimeksi muokannut Jasuuu päivämäärä 5.1.2009 16:07, muokattu yhteensä 1 kerran

5.1.2009 15:48

:paha: Ei tuossa YKSI VIESTI YLEMPÄNÄ MAHDOLLISESTI sattuisi olemaan jotain vihiä asiasta?!

Papikkaan kiekkamittari

14.2.2009 13:53

eli mitä tarvitsen jos laittaisin papikkaan kiekkamittarin? 6v sähköt kärjellinen. ja neuvoja.... ilman akkuu pitäis saada toimimaan :s

14.2.2009 20:12

larry93 kirjoitti:eli mitä tarvitsen jos laittaisin papikkaan kiekkamittarin? 6v sähköt kärjellinen. ja neuvoja.... ilman akkuu pitäis saada toimimaan :s

Noh tarvitset ensinnäkin 12v sähköjärjestelmän. Akku on oikeastaan pakko olla, koska jo valot vie senverran virtaa, ettei jännite ole pienillä kierroksilla tasaista 12 volttia. Alhaisilla kierroksilla siis kiekkamittari sekoilee/ei toimi. Muutenkin sähköjärjestelmästä ainakin osa täytyy tasasuunnata, koska kiekkamittarit imee useimmiten tasavirtaa.

trisco

1.3.2009 16:07

mitä pitäs tehä triscon kierroslukumittarille et sen sais pelittään 4-tahti mopon koneessa jossa on 12 v järjestelmä ku se on tarkotettu autoihin nii ei varmaan oikeen pelaa mopossa suoraan ku kaikki on höpöttäny kaikist et pitäs laittaa tasasuuntaaja tai jännitteen säätäjä tai tasaaja tai diodi tai vastus nii mnikä on oikee keino et saa pelaan ???

2.3.2009 16:22

Löysin tämmöisen vaihtoehdon mopon kierroslukumittariksi. Löytyy pyöreää ja suorakaiteen mallista, upotettavaa ja pinta-asennettavaa versiota. 30 dollarin hintakaan ei huimaa päätä:

http://enmco.thomasnet.com/viewitems/enm-counting-instruments-tach-hour-meters/tach-hour-meters-pt15-tachometer?&forward=1

Toinen samanmoinen, vain pinta-asennettava malli:
http://www.tinytach.com/

2.3.2009 17:51

69732 kirjoitti:mitä pitäs tehä triscon kierroslukumittarille et sen sais pelittään 4-tahti mopon koneessa jossa on 12 v järjestelmä ku se on tarkotettu autoihin nii ei varmaan oikeen pelaa mopossa suoraan ku kaikki on höpöttäny kaikist et pitäs laittaa tasasuuntaaja tai jännitteen säätäjä tai tasaaja tai diodi tai vastus nii mnikä on oikee keino et saa pelaan ???


Mopon merkki ja malli auttaa huomattavasti, luulisin että tuollainen 12v järjestelmä on jo tasavirtaa.
Muuta ongelmaa ei pitäis olla, signaali puolan miinuksesta.

16.4.2009 18:05

Itsekkin asensin s1:seen tuollaisen bilteman mittarin. Hyvin toimii, pakko myöntää. Saapahan tietää tehoalueen yms.

17.4.2009 19:53

Itellä ollu kans suunnitelmissa että asentas tohon räxään just jokun Robinhoodin kiekkamittarin kun tuo vakio niin epäselvä. :s

Eli käykö melkein minkälainen vaan autoon tarkotettu mittari ja miten asennus?
Otetaanko rosvolla singnaali samasta piuhasta kun kiekkarajottimelle vai? :|

Mopo on Aprilia rx 09 eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmaa kun on 12V sähköjärjestelmä? :nörtti:

25.4.2009 21:53

tämä ei nyt oikein liity kiekkamittariin, mutta lisämittareihin kumminki.

Eli. millanen homma olis laittaa jähytysnesteen lämpömittari gielra h@k rk cannibaliin? mihin se anutri laietaan kiini, syl,kanteen vai ylävesiletkuun, onko kellää mopossa kiini tämmöistä mittaria??

25.4.2009 22:20

Ei oo paha homma laittaa. Se anturihan voi laittaa vaikka siihen letkun väliin. Vai millainen anturi se on?

25.4.2009 23:05

tunman kirjoitti:Ei oo paha homma laittaa. Se anturihan voi laittaa vaikka siihen letkun väliin. Vai millainen anturi se on?



Joo, pitää kuulemma pitää laittaa siihen ylävesiletkuun se anturi, mahollisimman lähelle kantta niin kait se näyttää aika tarkasti oikein, se anturi tulee semmoseen adapteriin joka laitetaan katkaistuun vesiletkuun, pitäs vielä mitata tuon vesiletkun halkasia,

25.4.2009 23:12

Tep! kirjoitti:Itellä ollu kans suunnitelmissa että asentas tohon räxään just jokun Robinhoodin kiekkamittarin kun tuo vakio niin epäselvä. :s

Eli käykö melkein minkälainen vaan autoon tarkotettu mittari ja miten asennus?
Otetaanko rosvolla singnaali samasta piuhasta kun kiekkarajottimelle vai? :|

Mopo on Aprilia rx 09 eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmaa kun on 12V sähköjärjestelmä? :nörtti:

ainakin kun itse asensin bilteman mittarin gileraan (eli ei sen kummempi kuin robinhoodin mittari räxään?) ei ollut ongelmia kun kaikki tehtiin ohjeiden mukaan. mittari jopa näytti oikein kun laittoi katkasijasta sen toimimaan nelipyttyselle.