[quote="Demolite"]
Bilteman kierrosmittarin asentaminen Suzuki PV mopoon.Eräänä pimeänä talvi-iltana päähäni iski ajatus laittaa kierroslukumittari PV:hen. Kävin hakemassa kyseisen mittarin Biltemasta. Mittari on erittäin yksinkertainen. Avattuani sen en voinut tajuta kuinka moninkertaisen voiton Biltema käärii jokaisesta mittarista. Sisällä oli vain pari kondensaattoria, vastusta ja joitain muita osia.
Avusta kiitokset
paavali 2.:lle. Mutta nyt pidemmittä puheitta ohjeisiin.
Mitä tarvitset:Bilteman 4,5,6 pyttyiseen autoon tarkoitettu kierroslukumittari (ei diesel) (tn. 32-1349) - 25€
Akku 12v (vain akuttomiin malleihin) - 10-20€
Sähköjohtoa - 1-2€
Jotain jolla kiinnität mittarin - Priceless
Ja nyt itse työhönKytkentäkaavio kaikessa yksinkertaisuudessaan (kuvan mittari ei ole saman näköinen oikean mittarin kanssa)Jos sinulla ei ole valmiina akkua, hanki sellainen. Sitten kytket akun (-) navan runkoon.
Mittarin johdoista kytket punaisen akun (+) napaan ja mustan runkoon. Vihreä johto menee magneetolta tulevaan
sytytyspuolan johtoon (kärjellisessä mallissa kärkien johtoon). Jos haluat mittarin valon toimimaan kytke musta johto maihin ja valkoinen johto (+) napaan. Jälkimmäinen operaatio nostaa akun kulutuksen kaksinkertaiseksi. Mittari siis vie virtaa noin 120mA ja lamppu saman verran. Tämä tekee jo vakiona akun omaavien PV-kuskien elämän helpoksi. Sillä jos akkua ei ladata moottorin ollessa käynnissä, se kuluu loppuun. Mittari siis toimii tasavirralla, eli valoille menevästä johdosta virtaa on turha ottaa.
Muista asettaa mittari 4 pyttyiselle moottorille takana olevasta kytkimestä.ViimeistelyKoska mittari on tehty 4 pyttyiselle 4-tahti moottorille niin joudumme muokkaamaan mittaria vähän. PV:n magneetto antaa 1 sykäyksen/kierros. 4 pyttyisen auton moottori antaa 2 sykäystä/kierros. Tämä tarkoittaa sitä että mittari näyttää kierrokset ½ kertaisena. Eli kun kierrätät PV:tä 6000 mittari näyttää 3000. Tähän ongelmaan on 2 ratkaisua. Järkevämpi ratkaisu: Vaihdat mittarin taustan omatekemääsi taustaan jossa numerot ovat tuplana. Tai toimiva ratkaisu: Muutat sisällä olevia vastuksia siten että mittari näyttää oikein, mittari loppuu tosin silloin jo 8000rpm mutta on hiukan tarkempi. Itse valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon koska se on kaikista järkevin ja yksinkertaisin.
Mittarin lasia(kyllä se on ihka oikeaa lasia) irrottaessa kannattaa änkeä talttapää ruuvimeisseli mittarin lasin kulman alle ja taivuttaa helma auki.
Tässä muutettu mittarintausta johon jokainen saa tehdä omansa. 600x600dpi.Tämä ohje on toimivaksi todettu 29.1.2005, mutta jos ongelmia ilmenee niin olen vain yv:n päässä.
Näin lopuksi totean etten ole missään vastuussa toheloinneistasi, työ tehdään omalla vastuulla. -Demolite[/quot
tossa lukee että suzuki pv mutta älä anna sen häiritä
kyllä noilla ohjeilla pitäs saada toimii.