Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

18.11.2008 0:17

ÄMBK kirjoitti:http://shop.emc24.fi/WebRoot/495016/shop_template.aspx?id=503123&site=shop.emc24.fi&txtSearch=ducati

Mikäs se tämä on? :lol:

tuossa ducatin 85w piolas on cdi samassa, ei se meinaa että puola ja cdi on sama asia.

18.11.2008 0:29

kyllä minä tiesin että puola ja cdi ei ole sama asia. :D mutta cdi tä sanotaa puolaksi juuri siksi koska ne ovat samassa, yleensä. :lol: puola voi olla myäs magneetossa. :P
Äijät alkaa vittuilee ku sanoo et puola rajoittaa, :lol:

18.11.2008 9:33

ÄMBK kirjoitti:kyllä minä tiesin että puola ja cdi ei ole sama asia. :D mutta cdi tä sanotaa puolaksi juuri siksi koska ne ovat samassa, yleensä. :lol: puola voi olla myäs magneetossa. :P
Äijät alkaa vittuilee ku sanoo et puola rajoittaa, :lol:

Ei se sama rasia niitä samaksi asiaksi tee.

18.11.2008 15:39

yhdistetty puola ja cdi'

18.11.2008 18:50

Eihän se tekkään mutta yleiseti puhutaan puolasta.
Nonii lopetetaan ja jatketaan aihetta.

2.12.2008 21:37

Kuinkahan monta volttia mahtaa CDI antaa, jos kiekkamittarin pulssin ottais siitä.

2.12.2008 21:44

hainrih kirjoitti:Kuinkahan monta volttia mahtaa CDI antaa, jos kiekkamittarin pulssin ottais siitä.

Siis tulpalle päin? Eikös se jokunen tuhat volttia, vai oliko se kymmenissä tuhannissa. Muodollisuusvikoja, mutta paljon se antaa.

2.12.2008 22:05

kossusukka kirjoitti:
hainrih kirjoitti:Kuinkahan monta volttia mahtaa CDI antaa, jos kiekkamittarin pulssin ottais siitä.

Siis tulpalle päin? Eikös se jokunen tuhat volttia, vai oliko se kymmenissä tuhannissa. Muodollisuusvikoja, mutta paljon se antaa.


Sytytysjärjestelmän toisiojännite autoissa noin 15Kv eli 15000volttia riippuen hieman sytytysjärjestelmästä ja sen kunnosta.
Mopossa varmaan hieman vähemmän kun noin tarkkaa/järeää sytytystä ei tarvita.
Ensiöpuolelta löytyy se 12V mutta virtaa on reilusti, autoissa noin 8A jossa ensiövirran rajoitus tapahtuu.

2.12.2008 23:02

Joku 1500V irtoaa ainakin PV:n puolasta.

2.12.2008 23:22

hainrih kirjoitti:Kuinkahan monta volttia mahtaa CDI antaa, jos kiekkamittarin pulssin ottais siitä.


Mopon merkki ja malli auttais hieman, mutta jos kyseessä joku 4-tahti CDI sytkällä niin puolan ensiöpuolelta voi ottaa.

3.12.2008 12:34

Madass on kyseessä eli nelitahti CDI:llä. Mistä sen pulssin kiekkamittaria varten saa sitten parhaiten?

3.12.2008 12:43

hainrih kirjoitti:Madass on kyseessä eli nelitahti CDI:llä. Mistä sen pulssin kiekkamittaria varten saa sitten parhaiten?

Nelitahtisen kanssa tulee vielä huomioida, antaako sytkä hukkakipinän vai ei.
Nelarissahan kipinää tarvitaan vain joka toisella kierroksella, mutta varsin monet halvalla tehdyt on hukkakipinä mallia, eli tulppa antaa joka kierroksella kipinän. Esim. ruohonleikkurit taitaa käytännössä olla kaikki sellaisia ja rakennetta löytyy mopoistakin. Koska kierroslukumittari mittaa kahden kipinän välistä aikaa, hukkakipinäjärjestelmässä pitää mittarin soveltua 2T moottorille, jotta mittari näyttää oikein.

Jos liipaisukäämi on laitettu nokka-akselin päähän on moottori varmuudella älykästä malllia, eikä hukkakipinää tule. Nokka-akselin pyörintänopeushan on puolet kampiakselista, joten sillä saadaan automaattisesti kipinä tulemaan vain silloin, kun sitä tarvitaan.

3.12.2008 13:16

Hukkakipinän anto ei ole ongelma, kun sen saa mikroprossun ohjelmalla korjattua. Ilmeisesti puolan ensiöpuoli kelpaa sen pulssin ottoon?

3.12.2008 15:12

hainrih kirjoitti:Hukkakipinän anto ei ole ongelma, kun sen saa mikroprossun ohjelmalla korjattua. Ilmeisesti puolan ensiöpuoli kelpaa sen pulssin ottoon?


Pitäis toimia, siitähän saa vahvan signaalin.

3.12.2008 15:18

-Zone- kirjoitti:Nelitahtisen kanssa tulee vielä huomioida, antaako sytkä hukkakipinän vai ei.
Nelarissahan kipinää tarvitaan vain joka toisella kierroksella, mutta varsin monet halvalla tehdyt on hukkakipinä mallia, eli tulppa antaa joka kierroksella kipinän. Esim. ruohonleikkurit taitaa käytännössä olla kaikki sellaisia ja rakennetta löytyy mopoistakin. Koska kierroslukumittari mittaa kahden kipinän välistä aikaa, hukkakipinäjärjestelmässä pitää mittarin soveltua 2T moottorille, jotta mittari näyttää oikein.

Jos liipaisukäämi on laitettu nokka-akselin päähän on moottori varmuudella älykästä malllia, eikä hukkakipinää tule. Nokka-akselin pyörintänopeushan on puolet kampiakselista, joten sillä saadaan automaattisesti kipinä tulemaan vain silloin, kun sitä tarvitaan.


Taitaa olla lähes poikkeuksetta triggeri kampiakselin päässä, en tiedä yhtäkään mopoa josta liipaisu otettais nokalta. Ei olis varmaan sen hankalampi toteuttaa edes, yksi ylimääärinen "nystyrä" nokkarattaassa ja Anturi viereen. Polttaiskohan ensiövirta puolan kun liipaisujen väli kasvaa? Ensiövirtaa ei taida olla mitenkään rajoitettu niinkuin autoissa jotta puolat/ohjainlaitteet ei pala kun virrat kääntää päälle ja moottoria ei käynnistetä. /offtopic

E: tosissaan virtahan ei taida puolalle asti kulkea vaikka avaimesta kuinka kääntäis kun mopo ei käy.