Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 12:09

Väljänähän tyhjäkäynti kärsii, hyvin pidettynä luulis kuitenki männän olevan vielä ihan hyvä. Voisko olla liian iso tk suutin ? Kun jos alaseos rikkaalla, käy paremmin kylmänä kuin lämpösenä. Onkos tommosessa dellussa ilma vai seosruuvi (Eli säätääkö ruuvi ilman vain bensan määrää, sen kyllä tajuaa kun järjellä aattelee) ? Jos ilmaruuvi niin miten se toimii kun se on oikeesti auki luokkaa 2,5-3 kierrosta, sen pitäs vähän auttaa. Tietysti jos sit alkaa leijuttaa niin ei se hyvä ole sekään. Seosruuvilla taas sitten melko kiinni. Mutta kuitenkin ite lähtisin kokeilee pienempää tk suutinta.

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 13:43

Nyt täytyy sanoa että en tosissaan tiedä.

https://sparewheel.fi/images/dellorto_phva.jpg
Tossa kuvassa on phva, mutta seos/ilmaruuvin konstruktio täysin samanlainen. Numero 21 on siis se ruuvi. Jos joku saa selvää, säätääkö ilmaa vai bensaa, ite sen toimintaa yritin ymmärtää jo silloin kun kaasari oli irti mutta tuloksetta :lol:

Eli sitä ruuvia on pidetty molemmissa ääripäissä sekä joka paikassa siltä väliltä, eikä tunnu olevan oikeastaan mitään vaikutusta mihinkään. Ihan kiinni katoaa se vähäinenkin tyhjäkäynti. Joskus aikasemmin kävi sitä tasasemmin ja nopeemmin tyhjäkäyntiä mitä enemmän se ruuvi oli auki, eli se on nytkin melko reippaasti auki.

Tk-suutin on vakiokokoinen, muistaakseni 45 (katoin kyllä kun pari viikkoo sitten putsasin). Täytyy varmaan kokeilla pienemmällä suuttimella. Joskus jo aikasemmin epäilin liian suurta tk-suutinta kun jossain sanottiin että jos käy parhaiten se ruuvi auki niin on liian iso tyhjäkäyntisuutin.

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 14:20

Joo ilmaruuvi toi on. Nyrkkisääntönä on se että kun ruuvi on luistin ja ilmanputsarin välillä on kyseessä ilmaruuvi, ja kun luistin ja sylinterin välillä on kyseessä seosruuvi. Enimmäkseenhän näitä on ilmaruuveina :) Kannattaa toki ihan kattoa että onhan se tk suutin varmasti puhdas.

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 15:23

moro! olen nyt yli 20 keleillä huomannu että alkaa vedot loppua kun on ajanut kunnolla lämpimäksi koneen.. kuinkahan kuumana tuo jäähytin-neste saa käydä? siellä just ja just pystyy käyttään sormea jonku sekuntin.. meinaan ettei tuo lämpö leikkais.. voiko nuo säädöt vaikuttaa siihen? jos vaikka saa liikaa bensaa?.. kylmänä vääntää tosi hyvin niin en noihin säätöihin viittis mennä tietämättä koskemaan.. saako tuonne syyläriin muuten tulla painetta ku suhahtaa aina ku avaa lämpimänä korkin?

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 16:13

Yleensähän nesteen kuuluu olla 80-90 asteen välillä, mutta kuhan alle satanenki on okei.

Miten ne vedot siis loppuu? Alkaa vaan olee laiskempi, ei jaksa vetää? Ootko koittanu lämpösellä koneella ryypyn kanssa mitä vaikuttaa?

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 16:20

loppuu vedot, ei meinaa kiihtyä 5 ja kuutosella ryyppy ei vaikuta paljoa, ottaa vielä huonommin kierroksia. kysympä tähän samaan vielä että mitä jos ottais termostaatin pois kokonaan? eihän kesällä sitä tarvi. missä tuo termostaatti muuten sijaitsee? ja onko sen irrottaminen monen mutkan takana :D?

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 16:49

Kyllähän sen voi pois ottaa, mutta onko siitä nyt sitten iloa. Kansi irti, siinä on termari kiinni.

Re: Minarelli AM6

22.5.2014 17:28

Jos kylmänä käy paremmin, niin se kertoo yleensä rikkaasta seoksesta.

Re: Minarelli AM6

25.5.2014 23:00

Saako kytkintapin vetämällä irti? Ja onko siellä joku stefa, kun epäilen että heittää öljyt sieltä nilkkaan. Voiko sen stefan vaihtaa ulkopuolelta, avaamatta lohkoja?

Re: Minarelli AM6

25.5.2014 23:45

Nousee vetämällä, vähän saa oikeeta asentoo etsiä muistaakseni. Stefankin saa vaihdettua ulkopuolelta, ja se on aikasen perus että se stefa on levinnyt. Voi toki olla vuotava putkikin joka ne öljyt heittää jos on jollain räkäpatentilla paisari välipillissä kiinni.

Re: Minarelli AM6

26.5.2014 16:04

Joo voi olla että heittää alkukäyrästä, sieltä luulin sen aluksi tulevan mutta nyt tajusin että taitaa tulla kytkintapin paikkeilta :D

Re: Minarelli AM6

28.5.2014 12:43

Elikkä oma minarelli nalkkas kiinni ja tuli ostettua koko yläkerta samaan syssyyn jne. Vanhasta leikanneesta männästä vain ylempi männänrengas oli tallella eikä alempaa näkynyt missään, ei edes kampikammiossa. Joskus jotain legendaa kuullut, että vois lentää palasina putkesta pihalle mutta epäilen. Täytynee puhdistaa kampikammio kunnolla magneetilla ja paineilmalla.

Re: Minarelli AM6

28.5.2014 16:19

Eipä tuo mitään legendaa ole. Ei ole kyllä mukava tunne ottaa putkea pois kuullen m-renkaiden kilisevän ulos paisarista, tietää heti että mäntä on mennyt päreiksi.

Kannattaa putsata kampikammio tosiaan paineilmalla ja bensalla huuhdellen monta kertaa.

Re: Minarelli AM6

29.5.2014 13:23

Ja myös putki kannattaa puhdistaa kunnolla. Joskus unohtui ja Mg imaisi putkesta pirstoutuneen männänpalan palotilaan.

Re: Minarelli AM6

1.6.2014 13:50

Nyt on taas xps kunnossa ja pyttynä 50cc Airsal. Vetoja alko taas löytymään, ainakin sen verran kun vetää tuppi nurin ihan loppuun asti niin vitosella ja kutosella kytkin luistaa. Kuuluu myös semmonen epämiellyttävä kohina veto päällä alakerrasta. Kytkin pohjassa ei kohinaa ole ollenkaan eli voisko tulla levyistä vai jopa rattaista päin? Jotenkin tuntuu myös, että airsalista tulee se pytyn sisäinen melu paljon selvemmin ulos kuin vakiosta kun oikeen naukuu vanhaan verrattaessa. :lol: