Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

21.11.2007 15:56

Atech kirjoitti:Kerros nyt mistä puhut? Kiertelet asiaa. Minkälaisilla akuilla luulet että on mahdollista? Siihen todellakin tarvitaan jumalattomat virrat vielä 12v jännitteellä.
Siis koko asiahan on mennyt raiteiltaan jo jonkun aikaa sitten. Jos akkukäyttöistä sähköahdinta rakentamaan, niin Li-Po akut tietysti. Mutta magneetolta saisi suoraan tarvittavan virran jota vain ei täällä kukaan ymmärrä.
MILLÄ PERUSTEELLA EI SAISI TARPEEKSI VIRTAA?: Okei, en ajatellut magneetto-asiaa siitä kohilta loppuun, että ampeerit ei ehkä riitä, en tiedä noista magneettojen tuottamista virroista nii tarkasti. Mutta eihän tuo silti ole tuo virransaanti ongelma, kun latureita on kaikenlaisia ja liikevoimaa saa mopon moottorista.

E: Hankala se on realismia kumota. Eipä siinä pelkät watit ja voltit ja ampeerit vaikuta.

21.11.2007 15:58

Auton generaattorin tavallinen tuotto voi olla 500w. Kampiakselilta tämä imee tehoa n. 600-700w. eli n. hevosvoiman. Se on suoraan antotehosta pois. Lisäksi generaattorilaite on varsin massiivinen, ei mopon magneetto tuollaisia virtoja anna.

Miksi energia pitää muuttaa sähköksi siinä välissä, lopulta hyötysuhde on 70% luokkaa. Miksei suoraan ahtimelle kampuralta?

Lisäys: Ihannetilanteessa siinä vaikuttaa vain voltit ja watit. Käytännössä energiaa menee hukkaan, eli kaavat on jopa liian optimistisia. Ymmärrätkö että sinä puhut energian tulemisesta tyhjästä / ulkopuolisesta muodosta?

21.11.2007 16:00

Kyllä musta tuntuu että tässä alkaa mennä Mortuopilla homma lapselliseksi eikä kellään muulla, kun huomaa ettei idea enää olekaan toimiva. Onko se hankalaa myöntää olleensa väärässä?

Vinkkinä muuten, noita 600hp litratehoja on jopa otettu irti ilman nitroa, ja jopa ylikin. Että sepä siitä sinun "ihmeellisyydestä" sitten, ei ne RC-koneet NIIN ennennäkemätöntä tekniikkaa ole. Itseasiassa ne 4t-koneet joita minä olen RC-autokäytössä nähnyt, ovat aika yksinkertaisia kapistuksia, eivätkä sisällä lainkaan kehittyneempää teknologiaa, eivät ahdettuna eivätkä vaparina.

Jos haluat hyvän vinkin, niin suosittelen hankkimaan FAKTAA, vaikka sitten toteuttamaan tämän hienon ahdinideasi ja todistamaan että se toimii, MOPON sähköillä, ennenkuin alat fysiikanlakeja kumoamaan.

Atech: Kyllähän se imaisee ahdinkin sitä voimaa jos se suoraan kampiakselilta otetaan. Taitaa nyt olla vain kyse siitä että Mortuoppi haluaa ideansa toimivan, oli se mahdollista tai ei.

21.11.2007 16:02

Tume34 kirjoitti:Atech: Kyllähän se imaisee ahdinkin sitä voimaa jos se suoraan kampiakselilta otetaan. Taitaa nyt olla vain kyse siitä että Mortuoppi haluaa ideansa toimivan, oli se mahdollista tai ei.


Joo, niin imasee. Sivuutin huolimattomuuttani.

21.11.2007 16:12

Tume34 kirjoitti:Kyllä musta tuntuu että tässä alkaa mennä Mortuopilla homma lapselliseksi eikä kellään muulla, kun huomaa ettei idea enää olekaan toimiva. Onko se hankalaa myöntää olleensa väärässä?

Vinkkinä muuten, noita 600hp litratehoja on jopa otettu irti ilman nitroa, ja jopa ylikin. Että sepä siitä sinun "ihmeellisyydestä" sitten, ei ne RC-koneet NIIN ennennäkemätöntä tekniikkaa ole. Itseasiassa ne 4t-koneet joita minä olen RC-autokäytössä nähnyt, ovat aika yksinkertaisia kapistuksia, eivätkä sisällä lainkaan kehittyneempää teknologiaa, eivät ahdettuna eivätkä vaparina.

Jos haluat hyvän vinkin, niin suosittelen hankkimaan FAKTAA, vaikka sitten toteuttamaan tämän hienon ahdinideasi ja todistamaan että se toimii, MOPON sähköillä, ennenkuin alat fysiikanlakeja kumoamaan.

Atech: Kyllähän se imaisee ahdinkin sitä voimaa jos se suoraan kampiakselilta otetaan. Taitaa nyt olla vain kyse siitä että Mortuoppi haluaa ideansa toimivan, oli se mahdollista tai ei.
No huhhuh jälleen. Väärässä?

Kyllä ne on ihmeellisiä kapistuksia, huomattavasti enemmän kuin esim. toi sun gixeris. http://www.youtube.com/watch?v=mutb7KgA9NM <- siitä vaa herra alkaa sitte rakentamaan. Meinaanpa että tuo koko-luokka tekee niistä ihmeellisiä. Ja 600-700hp on litratehona joka tapauksessa paljon.

Missä vaiheessa olen ollut väärässä? Kyseisenlainen ahdin on täysin mahdollinen, vaikka sen laturit repisivät suoraan koneelta kaiken tehon, niin kyllä sen ahtamaan saa. Akuilla aivan varmasti. En ole hyötysuhteesta puhunut MITÄÄN. Vaan että saako kyseisen ahtimen toimimaan.

Eipä tässä mun touhussa mitään lapsellista ole, paskaa kun en ole puhunut enkä päätäni aukonut niin kuin jotkut tässä keskustelussa.

21.11.2007 16:14

eikös esim. vanhemman tigerin sähköt ole ns. 18 W ja uudempien sitten samoja 85 W, kuin uusenkoissakin :roll:

siitä sitten vain laskemaan mitä mopon magneetolta saadaan tehoa sähkönä... (18 W /12 V = 1,5 A ja 85 W /12 V = 7 A) ei sillä pitkälle pötkitä, vaikka ei tosiaan niitä häviöitä edes lasketa mukaan...

sitten joku vois laskea paljonko vie tehoa ahtaa esim. 50 cc koneen tarvitsema ilmamäärä, kun kone käy 10 000 rpm ja painetta tarvitaan 1 bar. :roll: itse en nyt just jaksa...
Viimeksi muokannut Höylä päivämäärä 21.11.2007 16:18, muokattu yhteensä 1 kerran

21.11.2007 16:15

Ai jaa?. Ymmärsit sitten höyläkin hyvin taas. Eipä pelkältä magneetolta.

21.11.2007 16:18

Mortuoppi kirjoitti:Ai jaa?. Ymmärsit sitten höyläkin hyvin taas. Eipä pelkältä magneetolta.


Selvennä siis.

Ja mitäs tuo sun ahdinidea enää tämän topikin aihepiiriin kuuluu, jos sinäkin kerran tiedostat että hyötysuhdehan siinä vain huononee, mikä ei minusta ole kovin hyvä juttu.

21.11.2007 16:19

Mortuoppi:

Juuri äsken väitit ettei tuollaisia isoja virtoja tarvi, ja heti perään kerroit kuinka pienikin akku kestää kauan kun sitä kuormitetaan suurella virralla.

Kai sinä ymmärrät että jos olisi totta nii se laite olis ikiliikkuja.
Viimeksi muokannut Import päivämäärä 21.11.2007 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran

21.11.2007 16:19

no kuka viitsii ajaa roikka perässä ;) jotain realismia nyt tähän juttuun...

21.11.2007 16:22

Atech kirjoitti:Mortuoppi:

Juuri äsken väitit ettei tuollaisia isoja virtoja tarvi, ja heti perään kerroit kuinka pienikin akku kestää kauan kun sitä kuormitetaan suurella virralla.

Kai sinä ymmärrät että jos olisi totta nii se laite olis ikiliikkuja.
No jos magneetolta ei kerta virta riitä (kyllähän se riittäisi), niin sitte laitetaan latureita. Jolla taas todistin kyseisen ahtimen mahdolliseksi.

21.11.2007 16:26

Tume34 kirjoitti:
Mortuoppi kirjoitti:Ai jaa?. Ymmärsit sitten höyläkin hyvin taas. Eipä pelkältä magneetolta.


Selvennä siis.

Ja mitäs tuo sun ahdinidea enää tämän topikin aihepiiriin kuuluu, jos sinäkin kerran tiedostat että hyötysuhdehan siinä vain huononee, mikä ei minusta ole kovin hyvä juttu.
No ideahan tämä oli, josta olisi voinut kehitellä hyötysuhdetta nostavan porukalla. Eiköhän tuosta hyötysuhdettakin kohottavankin saa, kun sen saa ahtamaankin? Sillä tavalla kuuluu. Lopuksi meni virtaväittelyyn ja ties mihin väärinkäsityksiin. Lähteekö nyt vielä asiakannalle?

21.11.2007 16:27

eli tuo sun "ahtimes" on yhtä hyvä ja järkevä, kuin että laittais siihen niin suuren mekaanisen ahtimen jota kone jaksaa juuri ja juuri pyörittää, mutta hyötykäyttöön ei jää tehoa yhtään :P

saahan siihen mopoonsa pultata vaikka cmc 6-71 rootsin kiinni jos haluaa, mutta joku järkikin pitäis hommassa olla (=lisää tehoa takapyörältä...)

21.11.2007 16:29

Alkaa melkein meikän tuuletin-remmari vaikuttaa jo fiksult idealta :D

21.11.2007 16:32

Noin kolmessa viestissäni painotin että mahdollista se on tietyissä olosuhteissa, mutta ei mitenkään kuvailemallasi virtalähteella. Eikä sillä että jotain järkeä olisi sitä vähääkään mitä kemiallisessa ahtamisessa tieliikennekäytössä.

Kisoissa sähköahtamista ei voi tai kannata käyttää, sillä akusto tuo pirusti lisäpainoa tai vaihtoehtoisesti vie sen kampuralta. Paljon parempiakin hetkellisen ahtamisen tapoja on.