Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Mopo lähtee käyntiin kaasu huutaen täyttä kaasarin puhdistuk

12.4.2021 3:53

Mikähän mahto mennä vit*iksi kaasarin puhdistuksessa, asensin kaasarin takas ja ei lähtenyt käyntiin jonka jälkeen laitoin tulpanreiästä bensaa ja sitten lähti polkasulla mutta huusi täydellä kaasulla vaikken edes koskenut kaasukahvaan? Onko mennyt luisti väärinpäin vai mikähän homma? :nolo: Mopona Yamaha DT 50 2009

Re: Mikä on vikana?

12.4.2021 8:02

Pitää kokeilla putsata kaasari

Re: Mopo lähtee käyntiin kaasu huutaen täyttä kaasarin puhdi

12.4.2021 8:27

KimmoHH kirjoitti:Mikähän mahto mennä vit*iksi kaasarin puhdistuksessa

Harvaan kaasariin taitaa luisti mennä väärinpäin. Sanoisin että sulla on vaijeri mutkalla jostain tai muuta, minkä takia kaasu on päällä.

Re: Mikä on vikana?

12.4.2021 13:57

Reetuhai2 kirjoitti:Kai sä oot tulpan vaihtanu ja kaasarin putsannu, eli perusjutut läpi? Ledillä tai vastuksella ohittaminen ei vissiin aina oo toiminu niinku kuuluu, mutta se nyt ei tietysti tyhjäkäyntiin pitäs vaikuttaa mitenkää.


Kannattaa kokeilla ilman lediä, itselläni alkoi takkuilemaan tuohon tapaan aikanaan. Voiman puute läpi kierrosalueen, rötäsi ja paukkui eikä käynyt tyhjäkäyntiä.

Melkein 10 v sitten joten vähän voi muistikuvat olla hailut :lol: .

Re: Mikä on vikana?

13.4.2021 9:16

Malagutisti kirjoitti:
Reetuhai2 kirjoitti:Kai sä oot tulpan vaihtanu ja kaasarin putsannu, eli perusjutut läpi? Ledillä tai vastuksella ohittaminen ei vissiin aina oo toiminu niinku kuuluu, mutta se nyt ei tietysti tyhjäkäyntiin pitäs vaikuttaa mitenkää.


Kannattaa kokeilla ilman lediä, itselläni alkoi takkuilemaan tuohon tapaan aikanaan. Voiman puute läpi kierrosalueen, rötäsi ja paukkui eikä käynyt tyhjäkäyntiä.

Melkein 10 v sitten joten vähän voi muistikuvat olla hailut :lol: .


Eilen putsasin kaasarin nii toimi sen jälkee 30min hyvin ja sitten jatkui taas pätkiminen joten luulen vian olevan kaasarissa. Käyn tänään hakemassa uuden ilmanputsarin koska edellinen meni rikki, pesen kaasarin laitan bensan suodattimen. Jos ei näitten jälkeen toimi niin koitan ilman lediä

Re: Mikä on vikana?

13.4.2021 18:55

Ei oo mopo mutta tietääkö kukaan miks ei fantic 125 4t kierrä loppuun asti. suuttimia kokeiltu eikä tunnu vaikuttavan. eli ajossa puolen kaasun jälkeen loppuu kiertäminen ja kytkin pohjassa ei mee rajottimelle asti

Re: Mikä on vikana?

13.4.2021 21:14

Reetuhai2 kirjoitti:Kannattaa kokeilla ilman lediä, itselläni alkoi takkuilemaan tuohon tapaan aikanaan. Voiman puute läpi kierrosalueen, rötäsi ja paukkui eikä käynyt tyhjäkäyntiä.

Melkein 10 v sitten joten vähän voi muistikuvat olla hailut :lol: .


Nonii koitin sitä että otin ledin pois ja laitoin mopon taas rajoittamaan ja toimi normaalisti. Kiitos vinkistä. Laitan huomenna siihen uuden ledin ja katon toimiiko sillä.

Re: Mikä on vikana?

14.4.2021 19:25

Mopo menee välillä semmoiseen tilaan, ettei millään saa käyntiin muuta ku työntämällä. Sen jälkeen kun on hetken ajellut (ei pysy käynnissä heti) niin käynnistyy taas normaalisti, ainakin vähän aikaa.

Mistähän voisi johtua?

Re: Mikä on vikana?

15.4.2021 22:41

Kaasari kaivannee puhdistusta ja säätöjen tsekkausta. Tapahtuuko tämä kylmällä vai myös lämpimällä koneella? Kun työnnät mopoa käyntiin niin käynnistyykö se vain kaasu pohjassa, ja kun se viimein yskii käyntiin niin kaasua täytyy pitää edelleen pohjassa kunnes mopo lopulta mooaten ja savuttaen tokenee käymään? Jos noin, niin silloin se tukehtuu bensaan. Syynä voi olla vuotava kaasarin neulaventtiili(roskaa välissä).

Jos taas asia on päinvastoin eli mopo ei alussa kestä kaasua vaan sammuu heti jos kaasun kääntää pohjaan, niin se ei saa tarpeeksi bensaa. Tähän on yleensä syynä huonosti toimiva ryyppy tai tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin. Tässäkin tapauksessa kannattaa käyttää kaasari auki, irrottaa neulaventtiili ja suuttimet ja puhaltaa paineilmalla läpi. Sitten kaasarin ilmaruuvi(ilmanputsarin puolella oleva talttapääruuvi) kannattaa "resetoida" jos joku on sitä räpeltänyt, eli ruuvi kokonaan pohjaan ja sitten 1.5 kierrosta auki. Luistin neulassa oleva sokka kannattaa tsekata että se on keskimmäisessä urassa.

Re: Mikä on vikana?

16.4.2021 18:05

Nyt kun se taas lahtee kayntiin ja pysyy kaynnissa, kay kierrosalueen lapi hyvin vaihde vapaalla.

Mutta jos koittaa ihan vaihteella ja oma massa paalla ajella, niin ensin pitaa ajella puolikaasulla pitka matka ja vasta sen jalkeen kestaa taytta kaasua, mutta kun vaihteen lyo isommalle (2->3), niin rupeaa ikaan kuin valittomasti hyytymaan. Jos jaksaa ajaa pikkukaasulla taas ekan kilometrin, niin varmaan voisi kolmosellakin vetaa taydella kaasulla.

Pyora on Gilera RCR 50 -18. En kylla ymmarra miksi se bensaa saisi liikaa, kun nimenomaan ilmansaantia vahan paransin poistamalla sen reikalevyn kaasarista. Alkuperainen suutin oli joku todella pikkuinen, nyt paikallaan 82 paasuutin. Teki samaa talla alkuperaisella pikkusuuttimella (65 muistaakseni) kuin nyt 82-suuttimella. Kayttaytyminen oli tismalleen samanlaista, eli mikahan tassa voisi olla.

Harmi kun ei nyt loydy mitaan valikokoisia suuttimia, on vain tuo alkuperainen ja 82.

Oliko silla luistilla useampiakin mahdollisuuksia mihin uraan menna kaasarissa, en tullut takaisin laittaessa ajatelleeksi etta sita saisi kuin yhdella tavalla sisaan... Pitaa sekin tsekata.

Re: Mikä on vikana?

16.4.2021 19:20

Riejusta (MRT) huomasin konerempan jälkeen kun lähdin ajamaan, että yhdessä niistä sylinterin ja kaasarin välisestä kahdesta jäähäriletkusta on reikä ja vuotaa. Noh ajattelin vaan että uutta letkua kehiin mutta kokeillessani jäähärin koostumista jäähäri oli öljyistä.

Onko tämä normaalia ja jos ei mikä voisi olla vialla? Kaverit ehdottanut vesipumppua, vesipumpun stefaa tai sylinterin alapään tiivistettä. Olisi kiva tietää, sillä itselläni ei ole oikein aavistusta ja sulat tiet kutsuisivat houkuttelevasti :D .

Re: Mikä on vikana?

16.4.2021 20:20

Mikä vois olla vm 2018 dracissa vikana ku alkaa ajo tökkimään siinä 40kmh kohilla. Ennen kulki hyvin noin 70kmh. Mopoon ei oo tehty muuta kuin vakioputki tyhjennetty, suutin vaihettu isompaan ja ilmanputsarin reikälevy poistettu.

Re: Mikä on vikana?

16.4.2021 21:38

Mikähän on detsissä kun täyskaasulla booaa ja satunnaisesti sammuu kun jarruttaa? Kun antaa ryyppyä niin toimii normaalisti. Suuttimen putsasin, ja silti tekee tätä. Suutinta ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa isompaan tai pienempään, niin en ymmärrä miksi nyt pitäisi. Onko tietoa?

Re: Mikä on vikana?

17.4.2021 1:54

Jos mopossa on käyntiongelmaa etenkin näin talven jäljiltä, kannattaa ensimmäisenä toimenpiteenä putsata kaasari.

Laurin kannattaa etsiä syytä booaukselle esimerkiksi imuvuodosta, toki jos kaasarin säädöt ovat saattaneet päästä muuttumaan niin nekin kannattaa tarkastaa. Tämä siis sillä oletuksella että nyt on aivan varmaa ettei kaasarissa ole enempää roskia, eli jos aikaisemman putsauksen yhteydessä mitään likaan viittaavaa on ilmennyt, tankki ja letkut on putsattu pieteetillä.

Re: Mikä on vikana?

17.4.2021 7:13

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Jos mopossa on käyntiongelmaa etenkin näin talven jäljiltä, kannattaa ensimmäisenä toimenpiteenä putsata kaasari.

Laurin kannattaa etsiä syytä booaukselle esimerkiksi imuvuodosta, toki jos kaasarin säädöt ovat saattaneet päästä muuttumaan niin nekin kannattaa tarkastaa. Tämä siis sillä oletuksella että nyt on aivan varmaa ettei kaasarissa ole enempää roskia, eli jos aikaisemman putsauksen yhteydessä mitään likaan viittaavaa on ilmennyt, tankki ja letkut on putsattu pieteetillä.



Joo. Ostin eilen sellaisen aineen mitä kaadetaan tankkiin, jonka pitäisi puhdistaa järjestelmä. Säädöt pitää tänään katsoa. Varmaan seosruuvista kannattaa aloittaa?