Tohdin kyllä olla eri mieltä tuon tehari + veroraja -yhdistelmän osalta. On yksi tapa saada mopo teharilla kulkemaan alle 65.
Rajoitettu CDI + alavääntöinen putki. Putken tehoalueen täytyy olla sellainen ettei tipu piikiltä vaihtaessa. Näihin kuuluu ainakin Metrakit ja Kundo Tuareg. E-nox taitaa olla siinä rajoilla, mutta varmaan toimii. Omia testailuja Metran ja rajoitetun CDI-boksin kanssa eri välityksillä:
Kaikki huippunopeudet on mitattu 17" supermotoilla ja vakiorenkailla. Esim. enskoilla huippunopeudet ovat hieman suuremmat renkaan pidemmästä kehästä johtuen.
11/65 -> ~55 km/h
12/65 -> ~60 km/h
13/65 -> ~64 km/h
Eli tuolla 13/65 jäi vielä just alle verorajan. Koneen huudatus rajoitinta vasten kuulostaa pitkässä juoksussa epäilyttävältä omaan korvaan, joten sellainen 60 km/h voisi olla realistinen matkanopeus (n. 8500 rpm). Gileran tapauksessa tämä tietysti vaatii rajoitetun CDI:n löytämistä. Yksityisiltä myyjiltä löytyy!
11/65 välityksillä, Metrakitillä ja rajoittamattomalla CDI:llä ajettiin kakspäällä tuppi nurin alamäkeen 63.6 km/h @GPS. Kone huusi kuolemaa ja tuon enempää ei varmasti yksipäälläkään mene. Tämä on siis toinen tapa joka ei ole järkevä, mutta toimii ja esim. 55 km/h matkanopeus ei ollut vielä paha tälläkään setupilla.
Rajoitetulla CDI:llä ajaminen on taas ihan OK ja vaikka piikki tuntuu loppuvan aavistuksen kesken, ei se haittaa mitään. Omasta kokemuksesta paljon mukavampi kuin vakioputki. Vaihteiden vaihtoa tosin täytyy harjoitella, koska varsinkin 1. ja 2. -vaihteilla tehoalue on tuolla setupilla
todella lyhyt. Pykälä pitää varsinkin ykkösellä lyödä sisään lähes heti kun mopo repäisee piikin, ettei kiihdytys tyssää rajoittimelle. Tähän harjaantuu.
Huh, tulipas pitkä viesti
no, siinä nyt omaa pohdintaa aiheesta...