Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

23.7.2016 23:05

Kiitos paljon! 8)

Re: Minarelli AM6

27.7.2016 22:22

Moro! Tota miten saa sen am6 kytkintapin takas sillee toimimaa, kun nyt kytkin ei ota ollenkaa, ja ilmeisesti se kytkintappi on päässy nousemaa sen verran, että lipsahtan se jotenki pois.. Eikai lohkoja pidä avata :itku: :itku: :itku: :itku:

Tai mistä muusta voisi johtua, että kun oon mopoa rempannu 1KK (pelkkää etupäätä) moottoriin ei ole koskettu, niin että tuo kytkin ei ota ollenkaan ja kun lyö vaihteen silmään ni sammuu heti. On ennenki tehny tota, mutta ennen auttoi kun pumppas kytkintä pari kertaa ennnenku lähti liikkelle.

Yks mikä tuli mieleen, niin ostin uuen kytkinkahvarungon, ja vaijeri piti irrottaa. Kytkinrungosta olen yrittänyt säätää kytkintä myös..

Pikaista apua, kiitos ! D:

PS: outoa tästä tekee sen, että tosiaan en ole koskenutkaan moottoriin, ja ennen remppaa toimi...

Re: Minarelli AM6

28.7.2016 8:28

Kytkimen käyttöakseli on päässyt nousemaan lohkosta. Sen saa takaisin pohjaan kääntämällä vastapäivään riittävästi ja painamalla alas. Jätä kahvaan muutama milli löysää ettet sulata kytkintä.

Re: Minarelli AM6

29.7.2016 4:45

Oisko semmonen mahdollista, että kytkinvaijeriin ois jääny löysää , kun se oli kuitenkin irti kytkinkahvarungosta, ja samalla otin mittariston pois, minkä päältä(?) tms. se ennen meni. Että se vaijeri meni vähän eri reittiä eikä olis niin kireelle kun kuuluis?

Onko mahdollista ollenkaan?

Ja kun paino kytkintä niin aluksi siinä oli jonkulainen tuntuma muuta sitten kun runkkas sitä ja sitä kytkintappia niin tuntuma hävis välillä kokonaan.. Viittaisko tuo just siihen kytkintappi vikaan (am6 tyyppivika)

Re: Minarelli AM6

29.7.2016 16:40

Mikäköhä on mrxässä vikana ku polkemalla ei lähe käyntii mutta työntämäl lähtee yleensä tai työntämise jälkeisel polkemisel?sit ku saa käynttii toimii normaalisti.Mopona on siis 07 rieju mrx (ei akkua).Mopo o vakio viel 

E:nyt lähtee käntii mutta ku pistää vaihteen päälle ja laskee kytkintä nii sammuu.käynnissä ku vähentää kaasuu yhtää nii meinaa sammuu? 

Joo kysyin jo eri topicissa mut ei oo kukaa vastannu?

Re: Minarelli AM6

29.7.2016 18:10

Mitkä laakerit rasittuu enemmän ja mitkä vähemmän koneessa? Kone tossa auki ja ainakin kampi- ja vetoakselin laakerit vaihan, mutta kannattaako vielä jotain muuta?

Re: Minarelli AM6

29.7.2016 21:19

Auttakaas nyt turhautunutta. Asiasta jo aikasemmin oli jotain mainintaa mutta..
Tein tossa ison rempan ja kun sain kaiken kasaan kokeilin niin käy hyvin vapaalla. Mutta kun laittaa vaihteen päälle niin sammuu heti vaikka kierroksia antaisi. Ei lähde edes mäkistartilla käyntiin. Kaikki on kasattu mielestäni oikein. Voiko se tosiaan johtua josttain kytkimen säädöistä? Ensin epäilin sitä seisontatuen tunnistinta mutta kokeilin kaikkea ja en usko että se se on. Kaikki on kasattu kunnon ohjeiden mukaan perusteellisesti oikein. Yamaha DT 2007 Vaihdoin 80cc pytyn, vahvistetun alakerran ja kytkinlevyt. :s

Re: Minarelli AM6

29.7.2016 21:29

HenriP344 kirjoitti:Mitkä laakerit rasittuu enemmän ja mitkä vähemmän koneessa? Kone tossa auki ja ainakin kampi- ja vetoakselin laakerit vaihan, mutta kannattaako vielä jotain muuta?


Eikö sitä sitten samalla kannata vaihtaa kaikki jos kerta epäröi. ;) Mutta kyllä niitten pitäisi kestää jos on kunnossa. Vaseliinia uusiin laakereihin.

Re: Minarelli AM6

29.7.2016 22:32

Areska jos nytkähtää eteenpäin kun laittaa vaihteelle, niin sitten ei ainakaa kytkin irrota. Toki se aina vähän nytkähtää mutta jos silleen kunnolla.

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 9:15

QuJri kirjoitti:Kytkinongelmia....

Jos uusi vaijeri on samanpituinen sekä kuorestaan että itse vaijerista vanhan kanssa niin reitillä ei ole mitään merkitystä olettaen että kuori on molemmista päistä pohjassa.
Jos tappi on pohjassa ja kytkintappi liikkuu normaalisti veikkaisin että kytkinlevyt palaneet nippuun. Voi aueta kunnolla kytkinpommittamalla tai sitten vaan kytkin auki.

Areska kirjoitti:Lisää sammuilua

Eli oot koittanu sekä liitin kiinni jumpattuna että avattuna? Voi olla myös johtosarjassa ongelmaa. Viittaa siihen suuresti. Sammuu ilmeisesti vaikka työntäisit liikkeelle ja siitä ykkönen tupaan (kytkinongelman poissulkeminen)?

Areska kirjoitti:
HenriP344 kirjoitti:Mitkä laakerit rasittuu enemmän ja mitkä vähemmän koneessa? Kone tossa auki ja ainakin kampi- ja vetoakselin laakerit vaihan, mutta kannattaako vielä jotain muuta?


Eikö sitä sitten samalla kannata vaihtaa kaikki jos kerta epäröi. ;) Mutta kyllä niitten pitäisi kestää jos on kunnossa. Vaseliinia uusiin laakereihin.

Ainakin tasapainoakselin laakerit saa kovaa kyytiä. Vaihtaisin kaikki uusiin neulakehiä myöten. Laakeriliikeestä uudet saa koko koneeseen n. 65€.
Vaseliinit jättäisin laittamatta ottomoottorikäytössä laakereihin. Kampiakseliiin 2-t öljyä ja muualle vaihteistoöljyä. Vaseliini tukkii voitelukanavat ja sotkee koneen.

Joo sähkömoottorilaakereissa on vaseliinit valmiina ja kestävät jopa kymmeniä vuosia ko. käytössä mutta perus 2-napainen sähkökone pyörii 50 Hz verkossa vajaat 3000 rpm...

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 13:03

Kun ei edes mopo nytkähdä jos laittaa vaihteen päälle vaikka antaisi vähän kierroksia. Kuuluu vain boo ja sammuu

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 14:18

Kyllä se sitten haiskahtaa juuri tuolta jalan anturilta, ei varmaan lähde edes käyntiin jos ottaa vapaa-anturin irti?

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 15:10

Mutta en ymmärrä kun kokeilin jalka anturin piuhoja yhteen ja molemmin päin kiinni ja ennen on toiminut hyvin. En kyllä muutenkaan ymmärrä noista sähköistä paljoa mutta maskin taakse kun tulee johdot ja liittimet niin yksi johto oli poikki. Oli liitin kiinni mistä lähti 2 johtoa ja ne oli poikki. Mun mielestä se on kyllä ollu ennenki poikki.

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 17:26

Tässä sähkökaavio. Ei muutakuin tutkimaan olisiko ko. johdot jalan anturille.

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 17:48

Jatkoa vielä tuohon mun kysymykseen. Eli jos vaihtas muut laakerit paitsi nuo kaks neulalaakeria? Säästäs 20e vai onko väärässä paikassa säästetty? Onko nuo edes niin kovalla käytöllä ja ei ainakaan tällähetkellä pidä mitään kummaa ääntä.