Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

25.11.2020 17:45

Reetuhai2 kirjoitti:Jos staattori on kunnolla kiinni ja vauhtiksen kiila on ehjä ni se on aikalailla siinä kun kuuluu. Varsinki jossei siellä oo käyty ropaamassa. Jos jotain on ropattu ja kasattu vahingossa väärin, ni sit voi olla sytytys pielessä. Alakuolokohassa se ei voi pamauttaa, koska se tarttee painetta.

Kai siihen nyt on kuitenki tulppa vaihdettu? Tulppa voi antaa kipinän irrallaan muttei paineen alla. Mitä käy jos laittaa tulpanreiästä bensaa?



Olen kokeillut kolmella eri tulpalla. Mitään erityistä ei tapahdu, kun kaataa tulpan reijästä sisään bensaa. En oikein tiedä mitä tekisin tonkaa nyt, kun sama ongelma vaivannu nyt jo pitkään ja en yhtään tiiä millä sen korjais.

Re: Mikä on vikana?

1.12.2020 20:40

Omistan tollasen Derbi x-treme vm 2010 ja mietin et mikä vois olla vikana, kun käynnistää mopon niin etu valo ei pala ollenkaan, mutta kun nostaa kierroksia niin se syttyy ja sitten kun päästää kaasun niin sammuu valo. Olisko kellään mitään tietoa miten tuon vois saada korjattua?

Re: Mikä on vikana?

2.12.2020 9:40

kuinkas matala tyhjäkäynti nopeus sulla on?
Palaako non 800rpm?

Re: Mikä on vikana?

3.12.2020 0:29

Marko321 kirjoitti:Omistan tollasen Derbi x-treme vm 2010 ja mietin et mikä vois olla vikana, kun käynnistää mopon niin etu valo ei pala ollenkaan, mutta kun nostaa kierroksia niin se syttyy ja sitten kun päästää kaasun niin sammuu valo. Olisko kellään mitään tietoa miten tuon vois saada korjattua?


No helpoin "korjaus" on varmaa vaa nostaa tyhjäkäyntiä kaasarista. Staattori voi antaa myös huonoa latausjännitettä niin sen vaihto voi auttaa.

Re: Mikä on vikana?

3.12.2020 15:43

tyhjäkäynti ruuvista 1000rpm ja pitäis valojen palaa ookoo

Re: Mikä on vikana?

5.12.2020 15:15

Elikkäs Detsissä mittari pimeni, kun laittaa virrat päälle syttyy mootorin vikavalo pariksi sekunniksi, akku vaihdettu liitokset kunnossa ja sulake ehjä. jos ottaa sulakkeen pois ja antaa kierroksia niin yksitellen jokanen mittarin valo alkaa syttyä ja jotkut esm vapaa valo ja moottorin vikavalo alkaa palaan kirkkaammin, vaikka siis ei ole vapaalla.

vika ilmeni kun ajoin ja yhtäkkiä akun plus navan johto irtosi jotenkin, ja ajossa silloin mittari alkoi pätkiä ja ajoin kotiin ilman että akun johdot oli kiinni mutta mittari toimi vielä silloin jotenkin, katsoin mittarista akun jännitettä joka pomppi ylös alas kaasua vääntäessä.

tämän jälkeen laitoin kaikki liitokset kuntoon ja vaihoin akun sekä sulakkeen.
mittari silti pimeenä ja en tiedä mitä tehdä.
kyseessä Yamaha DT 09

Re: Mikä on vikana?

1.3.2021 20:57

Elikkäs mikäs vois olla hemmissä vikana, kun röpöttää ajossa ennen piikkiä? Kaasarikin tulvii paikallaan sekä ajossa eikä lähde käyntiin tulvimisen jälkeen, jos olen ollut paikallaan vähän pitempään .

Voisiko röpöttäminen johtua imuvuodosta tai tukkoisesta ilmanputsarista? Mutta en kyllä ymmärrä mistä kaasarin tulviminen johtuu, koska olen sen kyllä putsannut monta kertaa.

Re: Mikä on vikana?

2.3.2021 10:00

kohon neulaventtiili vuotaa tai koho jumissa tai säädetty väärin

Re: Mikä on vikana?

2.3.2021 12:20

Korjaa nyt sen kaasarin tulvimisen eka, tulvivalla kaasarilla eiei varmana ikinä toimi oikein. Siellä voi olla kohon akseli vääntyny, koho jumissa, kohossa reikä tai neulaventtiili rikki.

Re: Mikä on vikana?

3.3.2021 17:16

Mikä vois olla vikana, kun mopo tuntuis ottavan kaksi tehopiikkiä? Ensimmäinen, heikko piikki tulee keskikierroksilla, ja sitten ylempänä voimakkaampi, mutta lyhyt piikki. Ennen talvea mopo toimi normaalisti ja voimakas piikki tuli keskikierroksilla ja kesti paljon kauemmin, ja sen takia mopo otti huippujakin paremmin, mutta nyt tehopiikki loppuu kesken eikä mopo jaksa enää vääntää huiputtaessa. Mopon säädöt ovat vaihtelevien lämpötilojen takia vähän hakusessa, mutta ei röpöttele tai leiju kierrokset kuitenkaa. Mopo on 2017 vuoden Drac Supermoto (Rieju MRT Europa), jossa tekniikkana tyhjennetty vakioputki, reikälevy pois, 115 suutin 16mm lortolla ja 12-58 välit.

Re: Mikä on vikana?

3.3.2021 21:46

Mopo on siis yamaha dt 50r 2010. Ostin tuossa justiin uuden mittariston, sillä entinen oli rikki. Nyt laitoin sen kiinni, niin moottorin vikavalo vilkkuu/palaa. Voiko tämä johtua siitä, että mopostani on porattu moric boksi? Olen ainakin itse netistä kuullut, että poraaminen voi aiheuttaa sen.

Ja toinen kysymys. Samalla palaa myös öljykannun valo ja se valo, joka nyt tarkoittaa jäähdytinestettä. Voiko tuo öljykannun valon palaminen johtua siitä, että moposta on otettu tuorevoitelu pois, eli öljyt menevät suoraan tankkiin. Ja tuo jäähdytinnesteen valon palaminen niin mitä pitäis tehdä? Vaihdanko nesteet vai kuinka?

Re: Mikä on vikana?

4.3.2021 0:12

Ne varoitusvalot syttyvät siinä kohtaa kun jokin kohta mopossa kaipaa huomiota, eli rohkeasti tutkailemaan tilannetta. Öljyn varoitusvalo indikoi nestepinnan olevan alhaalla tai jos säiliö on poistettu niin saattaa syttyä siitä ettei saa signaalia anturilta. Kummastakaan ei ole syytä huolestua jos seosvoitelu on käytössä.

Jäähdytinnesteen valon pitäisi syttyä siinä vaiheessa kun mopo on vaarassa ylikuumentua. Jos syttyy myös kylmänä niin voi toki viitata nestepintaan (tarkista paisuntasäiliön kyljestä onko nestepinta minimi- ja maksimimerkkien välissä). Sinänsä jäähdytysnesteiden vaihto ei mikään huono ajatus ole, mutta varoitusvaloa vanhat nesteet eivät lähtökohtaisesti saa syttymään.

Moottorin vikavalosta en osaa nyt äkkiseltään sanoa mitään.

Re: Mikä on vikana?

4.3.2021 1:24

Jos se vikavalo vilkkuu, ni sehän saattas kertoa jotain vikakoodia. En tiiä miten tollasesta saa koodit luettua, mutta kai se vilkkukoodeilla tapahtuu. Tai sitte jotain sähkövian poikasta, jos useempi valo elää omaa elämää. Eikös DTssä muutenki ollu ylikuumenemisvalo, eikä neseen pinta. Eihän siellä oo kun yks anturi joka lämpöä mittaa. Sehän voi kans olla rikki, kato vaikuttaako kun ottaa virrat päällä anturista liittimen irti.

Leevi, ootko koittanu säädellä sitä kaasaria nyt? Ja tietty putsannu sen, vaihtanu tulpan ja tommoset perusjutut kattonu?

Re: Mikä on vikana?

4.3.2021 3:48

Reetuhai2 kirjoitti:Jos se vikavalo vilkkuu, ni sehän saattas kertoa jotain vikakoodia. En tiiä miten tollasesta saa koodit luettua, mutta kai se vilkkukoodeilla tapahtuu. Tai sitte jotain sähkövian poikasta, jos useempi valo elää omaa elämää. Eikös DTssä muutenki ollu ylikuumenemisvalo, eikä neseen pinta. Eihän siellä oo kun yks anturi joka lämpöä mittaa. Sehän voi kans olla rikki, kato vaikuttaako kun ottaa virrat päällä anturista liittimen irti.

Leevi, ootko koittanu säädellä sitä kaasaria nyt? Ja tietty putsannu sen, vaihtanu tulpan ja tommoset perusjutut kattonu?

Kaasari on putsattu, oon kokeillu 105, 110 ja 115 suuttimilla ilman eroa, käännelly ilmaruuvia molempii suuntii, tk suuttimee en oo koskenu, tulppaa en oo vaihtanu koska en aatellu et se aiheuttas tollasia oireita ku muuten toimii ihan moitteettomasti.

Re: Mikä on vikana?

7.3.2021 16:07

DT ei lataa ja ei toimi ilman akkua enää. Staattori vikaa epäilen ja vika tullut nyt seisonnan aikaan. Lataaminen heikkeni ja heikkeni koko ajan.

Ennen mopo lähti käyntiin myös ilman akkua ja nyt ei lähde muutakun akun kans. Ja akku menee tyhjäksi aika nopeasti ja silloin mopo sammuu ja ei enää käynnisty. Huomannut myös sen että alkanut kuluttamaan akkua ihan vaan seisonnassa ollessa.

Voiko staattori vetää ihtensä niin oikoseen ettei se enää lataa vaan syö akkua?

Mittasin hävikin niin näytti sille että täysi akku kestää joku 16tuntia. Eli aika kovasti purkaa akkua johonkin.

Kuva