Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
24.8.2017 8:45
Hyövyttääkö oikein mitään pakoaukon kiillotus
27.8.2017 21:24
Detsoni95 kirjoitti:Hyövyttääkö oikein mitään pakoaukon kiillotus
Kiillotettu pinta eli pakokaasut eivät voi tarttua siihen niin helposti, kuin karheaan jolloinka virtaukset paranee, teoreettisesti ainakin. En itse usko, että silti suurta eroa on
Äkkiä sen silti tekee samalla kun pakoaukon viilaa
Männän laen ja palotilankin voi kiillottaa, jos hifistellä haluaa
28.8.2017 22:40
Mutta eikös jossain päin moottoria kun viilan kanssa sohitaan ei saa kiillottaa koska silloin bensa ei pisaroidu tms? En tiedä joten tulin vain nolaamaan itseni
29.8.2017 20:17
Muistaakseni Petri Ranki sanoi jotain vastaavaa. Taisi puhua imukaulasta ellen nyt ihan väärässä ole
29.8.2017 20:57
Kiillottaminen nimenomaan johtaa pisaroitumiseen joka ei ole toivottua. Eli imukaula, läppäkanava, kampikammio ja huuhtelut kannattaa jättää sopivan karhealle viimeistelylle.
Pakokanavan ja männänlaen kiillotus vähentää karstoittumista mutta sen vaikutus on varsin lyhytaikainen. Mieltäisin asian niin että pakokanavan kiillotus vaikuttaa jonkinverran lämmönsiirto ja -heijastumisominaisuusksiin jolla voi olla vaikutusta palaavan seoksen lämpötilaan. Virtausteknisesti ero lienee olematon.
29.8.2017 21:52
Männänlaen kiillotuksesta on tehollista hyötyä. Kiwibikerilta löytyy etsimällä...
Parin-kolmen prosentin luokkaa saattoi olla hyöty.
Sekin hyöty tosiaan vaan hyvin lyhyt ikäinen, kun mäntä karstoittuu joka tapauksessa laelta.
Ja jotkut männät ei kiillotu ollenkaan jotta tuosta olis hyötyä.
Eli kuten Malagutisti sanoi, hyöty tulee lämmön heijastumisesta.
13.10.2017 19:17
Tekniikka:
Airsal 70cc sport, pakoaukon leveys 69.4% ja pakoaukon korkeus 185°
Kaikki valujäljet ja terävät reunat hiottu pyöreiksi
Palotila, männänlaki ja pakoaukko kiillotettu
21mm kaasari, sille joku avarampi imukaula ja vapari
Enox
600g vauhtipyörä (n.127g kevyempi kuin vakio)
Mitä läppärunkoo ja läppiä suosittelisitte tulevaa tekniikkaa ja muuteki onko parannettavaa tos tekniikas?
15.11.2017 19:49
Noniin, jaetaas talven suunnitelmat tännekin.
Eli talvena olisi tarkoituksena viilata Gilerasta vähän pyttyä, ja koittaa keväällä miten hyvin liikahtaa. Dynolle olisi tarkoitus viedä, jos Porista sellaisen löydän
Tämänhetkinen tekniikka:
-Metrakit 50cc alumiinisylinteri
-21mm PWK
-MT 5-levyinen kytkin
-Stage6 hiilikuituläpät
-C3 petarit
-vakiosähköt
-Giannelli Conti Variant -putki
Nämä koitan talven aikana saada tehdyksi:
-Huuhtelut ~130°
-Pakoaukko ~195° ja 70%
-Squishi 0,7mm
-5mm läppäkoro kokeiluun
-MVT Integral 2 -sähköt
Eli viiskymppisessä pysytään ainakin toistaiseksi. Alkaa mopoikä olemaan lopuillaan ensikesänä, joten jos tästä saisi vielä viimeiset viritykset aikaseksi
Tällä hetkellä huippuja kerää 14-53 väleillä noin 95-100km/h (tarkkaa lukemaa ei toistaseksi ole). Keväällä tarkoitus saada 105km/h rikki.
Jos nyt kaikki sujuu niinkuin pitääkin, niin kyllähän tuosta suhteellisen kisakireä peli saadaan
15.11.2017 21:45
Riippuen dynosta toki; n. 15hp tehoilla pitäisi 110km/h ylittyä.
Välitykset tehokäppyrän mukaan.
Tuommoisella tehokäppyrällä päästy 14-58 välityksillä 110km/h@13,800rpm (jos kierrokset vielä oikein muistan).. ja am6 moottori tosiaan.
200m matka 12,8s @ 83-84km/h loppunopeudella.
Nyt paras
epävirallinen aika 11.xx s @ 94km/h, toistaiseksi. 12-65 välityksillä + muut muutokset päälle... huippukierrokset 16krpm, 6:lla 200m kohdalla n. 15,500rpm kierroksia koneessa.
21.1.2018 19:57
Elikkäs nopea kysymys noista huuhteluiden viilauksesta. Tietopankissa sanotaan oikein tarkasti että ei saisi kiilottaa huuhtelukanavia, mutta taas autoissa tuntuu että kaikki kiilottaa imukanavat. Miksi näin? Onkos autojen imukavat edes sama-asia tai verrattavissa mopojen huuhtelukanavien kanssa, jos ei niin perun kysymykseni
Kiitos jo etukäteen!
21.1.2018 21:08
Kiiltävä pinta aiheuttaa polttoaine-ilmaseoksessa olevan polttoaineen pisaroitumista pinnalle, joka on tietenkin ei-toivottavaa
Sama pätee kyllä myös autojen kansiin pl. suoraruiskut. Pakopuolella kiilotusta voidaan käyttää karstoituksen vähentämiseen mutta 2-tahtisessa on muutakin vaikutusta, siitä taitaa löytyä pohdintaa tästä topicista.
Röpelöt voi toki poistaa mutta pinnan tulisi olla sopivan matta, esim lasikuulapuhallus jättää sopivan viimeistelyn.
26.1.2018 22:57
Sitte toine kysymys. Ja heti etukätee sori ku en keksiny parempaa ketjuu mihi laittaa tätä. Elikkäs oon madaltanu tota am6 kanta niin paljon ettei oo enää varaa ottaa kannesta pois tavaraa ja silti squishi on semmone yli 1,2mm, niin saisko sitä tavarraa otettuu pois esim sylinterin tiivistepinnasta vai kuseeko sit jotku huuhteluiden sun muitten ajotukset. Kiitos jo etukäteen!
27.1.2018 5:27
Tottakai saa. Sehän on se parempi paikka, kun tiivisteurat on kannessa. Eli pytyn yläpäästä sorvaamaan tavaraa pois. Toki sitä ennen kannattaa laskee ja mittaa huuhtelut, että jos tarvii ottaa alapäästä tavaraa pois, ja sen jälkeen vast pytyn yläpäästä lastuu.
12.3.2018 19:04
Tuli tossa viilattua 75cc mvt iron max sylkkää ja paolle tuli asteita 202 ja 69% ja huuhtelut on vakiot eli 132 mietin vaa et innostuinko liikaa vingun kaa vai meneekö toi vielä putken kaa jonka tehoalue on 9000-13500 vai onko uutta sylkkää? Ja viilaukset on tehty kunnolla( pyöristetty viisteet tehty ja aukko kiillotettu
13.3.2018 12:02
onnitus kirjoitti:Tuli tossa viilattua 75cc mvt iron max sylkkää ja paolle tuli asteita 202 ja 69% ja huuhtelut on vakiot eli 132 mietin vaa et innostuinko liikaa vingun kaa vai meneekö toi vielä putken kaa jonka tehoalue on 9000-13500 vai onko uutta sylkkää? Ja viilaukset on tehty kunnolla( pyöristetty viisteet tehty ja aukko kiillotettu
Mun korvaan kuulostaa ihan hyvältä. Giannellin kanssa oli mulla 198/127, ja hyvin toimi. Giannellin tehoalue kutakuinkin samaa luokkaa