Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
17.3.2021 17:40
Vaikka paikallisesta autotarvikeliikkeestä, en jaksa etsiä
.
1.4.2021 22:59
Mikähän mahtaa olla kun avasin jarrusylinterin että vaihtaisin uuden männän, mutta se oli väärä. No, rupesin laittamaan kasaan ja pitäisi olla oikein, mutta jarru ei ilmaannu millään, eikä nestesäiliön pinta laske vaikka kuinka pumppaa poljinta. Ennen kun avasin sylinterin tyhjensin nesteet ulos koska ajattelin sen olevan tarpeen. Mikähän nyt mättää? Monta tuntia autotallissa olen yrittänyt laittaa ja alkaa jo ketuttaa
Ja Osaako joku neuvoa vielä varmuuden vuoksi että miten ne osat menee sinne sylinterin sisään?
Yamaha dt 09 kyseessä siis
15.4.2021 7:28
Mitkähän olisi hyvät jarrupalat -19 Draciin/Riejuun? Tavoitteena siis saada parempi tuntuma jarruihin. Nykyisellään tuntuma on sellainen pyöreähkö, jolloin jarrutusvoimaa ei oikein pysty annostelemaan tarkasti. Vajaa tonni on pyörällä ajeltu. Jarrut ei siis missään nimessä ole huonot, mutta tunnokkuutta lisää haluaisin.
Autoissa ja polkupyörissä jarrutustuntumaan vaikuttaa hyvin paljon jarrupalat. Eli mitkä olisi mopoon hyvät jarrupalat. Varmaan jotkin suhteellisen pehmeät ja nopeasti kuluvat?
15.4.2021 8:24
Laurisuominen kirjoitti:Mikähän mahtaa olla kun avasin jarrusylinterin että vaihtaisin uuden männän, mutta se oli väärä. No, rupesin laittamaan kasaan ja pitäisi olla oikein, mutta jarru ei ilmaannu millään, eikä nestesäiliön pinta laske vaikka kuinka pumppaa poljinta. Ennen kun avasin sylinterin tyhjensin nesteet ulos koska ajattelin sen olevan tarpeen. Mikähän nyt mättää? Monta tuntia autotallissa olen yrittänyt laittaa ja alkaa jo ketuttaa
Ja Osaako joku neuvoa vielä varmuuden vuoksi että miten ne osat menee sinne sylinterin sisään?
Yamaha dt 09 kyseessä siis
Oletko muistanut kääntää sen ilmausnipan kiinni aina kun nostat poljinta/kahvaa?
Painaessa auki ja nostaessa kiinni.
Jos tuo unohtuu niin saat pumpata vaikka monta vuotta....
Sitten jossain on tullut vastaan sellanen että vaikka käyttää automaatti ilmausventtiililetku sydeemiä niin se horii ilmaa takasin siitä nipan juuresta takasin päin.
16.4.2021 15:30
Ostin tuossa uuden jarruvalokytkimen ja tajusin että molemmat johdot siinä ovat mustat. Onko siinä väliä kumpaan johtoon toinen menee kun mopossa on kuitenkin ne johdot punainen ja musta?
16.4.2021 16:22
Yleensä kaksnapasissa liittimissä ei oo mitään väliä, koska nehän yhdistää vaan.
3.6.2021 18:40
mitä pitäs nyt tehdä kun jarrusta katos tunto kun työnsin tallista pihalle
jarru paukahti samalla eikä oo toiminu sen jälkeen. ilmattu monta kertaa ja vaihdettu uusi sylinteri+palat. neste ei tule paineella eikä mäntä liiku satulassa yhtään painaessa
4.6.2021 8:23
jossei painetta tule sylinterille niin sitten työsylinteri siellä kahvassa on kabut.
onhan ilmattu kunnolla eikä vain ilmattu?
Jossain jarrumalleissa ei mene niin helposti kuin strömsössä että saa kaikki ilmat pois.
Kun nippa auki ja painat kahvaa niin tuleeko nestettä?
Joskus tuli uuden sylinterin kanssa ilmailtua pitkään ja hartaasti sellanen hienon ilmauslaitteen kanssa. Vika oli että se onnistui imemään nipan juuresta ilmaa pikkasen takasin. Homma alkoi toimimaan kun heitti ilmauslaitteen pois ja rupesi vanhaan malliin ilmaamaan. Nippa auki, kahva pohjaan- nippa kiinni, kahva ylös jne
4.6.2021 19:57
sain jo toimimaan, ilmailin KUNNOLLA pitkään niin alko pelaan
12.7.2021 21:58
jkoljo kirjoitti:Keskustelu jarruista jatkuu.
Nestejarrun ilmausohjeet:1. Avaa nestesäiliön kansi(ja se kumikuppi pois), täytä se piripintaan
2. Ilmaruuvi kokonaan pois, kippo alle ettei valu nesteet maahan/maalipinnoille.
3. Nesteet alkaa valumaan omalla painollaan pikku hiljaa läpi jarrujärjestelmän, lisäilet nestettä säiliöön 2-3 kertaa.
4. Ilmaruuvi kiinni, kansi kiinni.
5. Nyt kokeile normaalia ilmaus tapaa 2kertaa, jonka jälkeen pumppailet hetken jotta palat ottaa levyyn asti ja näin sinulla on toimivat jarrut.
Lisäohjeita
1. Jos nestettä ei ala valumaan, katso ettei letku tee mutkaa ylöspäin liitoskohastaan yläpäässä.
2. Jos letku on alas päin ja ei edelleenkään valu nestettä läpi, voi männät olla painettu niin sisään että joudut pullistamaan paine ilmalla niitä hieman ulos päin, öljyprässi olisi turvallisempi mutta sitä ei voi tuos oikeen käyttää...
Kiitokset ohjeesta kuuluvat dööbi pike:lle.
hessuhopotin kirjoitti:Jarrusatularemppa. Satula irti pyörästä, tärpätillä ja/tai bräkleenillä puhtaaksi, männät irti ja niiden hienovarainen kiillotus p1500 vesihiomapaperilla kaikesta ruosteesta/muusta paskasta. Tämän jälkeen männät rasvataan jarrurasvalla ja satula kasataan takaisin kiinni. Homman lomassa vanhat jarrunesteet luonnollisesti valutetaan pois ja laitetaan uutta tilalle. Ja taas toimii pitkään.
hei. osaisko joku sanoa missä voi olla vika, etujarrusatulasta vuotaa kaikki jarrunesteet ulos niin että etujarrulevy on täysin jarrunesteessä ja etujarru ei toimi juuri ollenkaam. Jarrunestettä vuotaa sillain että yön aikana on kerkiny tulla maahan läikkä etujarrusatulan kohalle.
14.7.2021 1:28
Joku tiiviste vuotaa. Ei purkamatta voi muuta sanoa.
14.7.2021 22:09
Reetuhai2 kirjoitti:Joku tiiviste vuotaa. Ei purkamatta voi muuta sanoa.
okei, kiitos.
16.2.2022 22:59
Osaako kukaan sanoa kuinka iso o-rengas multa puuttuu Yamaha DT 50R 2009 mallisesta moposta noitten jarrusatulaosien välistä, kun vuotaa jarrunestettä nytten ja siitä puuttuu se mikä siinä pitäisi olla