Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

13.7.2013 17:42

Mikä mahtaa ol Säxäs vikan vm 2012, ajettu 7000km ja yhtäkkii ku pysähdyi risteyksee ni ei suostunu menee enää kutos vaihteelt alaspäi lainkaa, tänään vaihdoin vaihteistoöljyt ei sekää auttanu, missä vika? :s

Re: Mikä on vikana?

13.7.2013 18:12

Vaihteet vaihtuu todella kehnosti paikaltaan. Yleensä auttaa kun vetäytyy pari metriä taaksepäin. SItten antaa joka vaihteen jälkeen kaasua senverta että rattaissa kolahtaa väljät toiselle puolella.

E: Siis lakkasi täysin vaihtumasta vai? Pikkunen aivopieru :D
Viimeksi muokannut nevssons päivämäärä 13.7.2013 19:00, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mikä on vikana?

13.7.2013 18:20

Kaverin samanvuotisesta sx:stä katkes vaihteistosta joku palautinjousi, eikä vaihteet vaihtunu alaspäin millään ajaessa eikä paikallaan.

Re: Mikä on vikana?

13.7.2013 18:59

Toi nyt on ihan normaalia et jos pysähyt ja on kutone silmäs ni vaihteisto takkuaa, kuten jo edellä mainittu liikuttele vähän mopoa niin pitäs ruveta vaihtumaan.

Re: Mikä on vikana?

13.7.2013 21:15

Uskaltaiskohan derbin pistää ajokuntoon, vaikkakin kone tuntuu pyörivän heikosti (laakerit heikossa hapessa?) Mopo seisonut muutaman vuoden, alkaisikohan pelittämään pelkällä öljyn vaihdolla?

Re: Mikä on vikana?

14.7.2013 0:52

ei liiku lainkaa , anteeks huono selitys =)

Re: Mikä on vikana?

14.7.2013 1:28

jawa123 kirjoitti:Kaverin samanvuotisesta sx:stä katkes vaihteistosta joku palautinjousi, eikä vaihteet vaihtunu alaspäin millään ajaessa eikä paikallaan.

jos vaihteet ei vaihdu ollenkaan niin kannattaa chekata tää mun ehdotus

Re: Mikä on vikana?

18.7.2013 15:18

Nyt olisi hieman omituinen vika johon en usko että täältäkään löytyy suoraan vastausta mutta jos joku vaikka sattuisi tietämään. Derbissä ilmeni vaihteissa hieman ongelmaa.. muut vaihteet toimii hyvin mutta kakkonen ei tahdo mennä millään päälle, välillä se tuntuu samalta kun vapaa, välillä taas enee nykien eteen päin, hyvällä tuurilla menee päälle ja toimii niin pitkään kun jaksaa ajella, toisinaan menee päälle, mutta hyppää kiihytyksessä pois.. vaihdepolkimen akseli kyllä siirtää vaihde rumpua niin että sen pitäisi olla päällä, mutta ei silti toimi.. on vaihdettu vaihdeakselia, on purettu laatikkoa, kokeiltu vaihtajia usein päin, prikoilla leikitty, eri öljyillä, mutta ei vaan lähde toimimaan.. rattaassa näkyy ainoastaan pienet hakkaus jälet, mutta ei puutu hampaita eikä mitään muutakaan.. vaihdelaatikot on kyllä tuttuja ja on tullut purettua niitä muustakin kuin mopoista, mutta tälle vialle en vain ole syytä löytänyt. Kakkonen ei siis mene kunnolla päälle. Kiitos etukäteen jos joku tietäisi mikä siinä olisi? :D

Re: Mikä on vikana?

18.7.2013 15:59

Mikä voi olla mulla tässä detsissä kun alkuun lähden liikkeelle niin mopo kiihtyy normaaliin tapaan terävästi ja ottaa piikin, sitten kun olen vähän aikaa ajanut niin mopo ei enää ota terävää piikkiä ja kiihtyy laiskemmin?(paremmin kuitenkin kuin vakio) Huippunopeus pysyy kuitenkin samana. Ei pätki kuitenkaan.
Kaikki tuli aika yhtäkkiä ettei se kiihtyvyys mennyt pikkuhiljaa. Ennen siis toimi normaalisti.
Ajettu 1300. Kurit pois, rajotin ohitettu.

Re: Mikä on vikana?

19.7.2013 21:25

Mitä mahdollisia muita syitä voisi olla lämpöleikkaamiseen kuin se että neste ei kierrä/ tuoreöljyvoitelu ei pelaa/käy laihalla/käyntivälys liian pieni? Am6 koneesta kyse.

Juuri tein koneremontin, jonka jälkeen laitoin uudet nesteet koneeseen ja ilmasin koko jäähdytysjärjestelmän, ja tarkistin että tuoreöljyvoitelu pelaa, siis ainakin päällisin puolin. Näyttää toimivan täysin samalla tavalla kuin ennen koneremonttia. Pyttykin kävi juuri porauksessa ja käyntivälystä on tarpeeksi.

Pystyy ajamaan jonkun 1km jonka jälkeen juikkaa kiinni ja tehot katoaa tl. kone lämpöleikkaa. Seuraavaksi vuorossa on pytyn irtiotto ja ihmettely.

Ajattelin vain kysyä muita mahdollisuuksia lämpöleikkaamiseen, jotta voin estää saman probleeman tulevaisuudessa.

Re: Mikä on vikana?

19.7.2013 21:37

Tietysti täysin väärä käyttö, eli kylmän koneen raju kierrättely ja kuormittaminen voivat aiheuttaa leikkaamisen. Kuten myös asennusvirhe(osia ei voideltu, laitettu huolimattomasti paikalleen, sokka irronnut tms.) tai väärät männänrenkaat, pytyssä valmistusvirhe...

Koneen avaamalla saa yleensä lisää tietoa siitä mikä varsinainen syy oli josta taas voidaan spekuloida vian aiheuttajaa.

Re: Mikä on vikana?

19.7.2013 22:43

Tällaistahan sieltä löytyi: http://imgur.com/a/nwz9m#0 Pytyssä olevat jäljet tuntuvat selvästi kynnellä. Mitähän mahtaa tuo musta paska olla jota männässä oli?

Olin siis aamulla lähdössä normaalisti töihin, kerkesin ajaa joku 300 metriä, kunnes juikkasi ekan kerran, kuului vaan "MOOOOOOOOO" joka kesti n. 1 sekunnin ajan kunnes kone sammui. Lähti tämän jälkeen ensimmäisestä polkaisusta normaalisti käyntiin ja tehot olivat tallella. Sitten ajelin takaisin kotiin ja jätin mopon talliin.

Sitten tuossa jokin aika sitten kävin uudestaan ajamassa todettuani että mopo taas toimii normaalisti. Tällä kertaa ehdin ajaa n. 1,5km jonka jälkeen teki taas saman. Nyt huomasin selkeästi, että tehot katosivat eikä voinut enää kunnolla ajaa, kun ei jaksanut lähteä edes liikkeelle, vaan sammui.

Kysymys kuuluukin; mihin nuo kuvissa näkyvät jäljet viittaavat? Liian tiukkaan käyntivälykseen, voitelun puutteeseen, jäähdytyksen takkuiluun vai mihinkä?

Itse arvelisin liian tiukkaa käyntivälystä, vaikka liuskamitalla sainkin 5 satkua välystä joka kohdasta, ja parista kohtaa meni 0,10mm liuska väliin.

EDIT: Väärästä käytöstä ei ole kyse, koska pytty oli sisäänajossa. Juuri kävin porauttamassa sen muutama päivä sitten, ja nuo olivat ensimmäisiä ajoja. Otin siis rauhallisesti enkä huudattanut.

EDIT2: Imupuolella siis pahimmat jäljet. Männässä oli kyllä jokapuolella tasaisin välein pieniä jälkiä, joita näkyy kuvissa. Pytyssä oli jälkiä vain imupuolella.

Re: Mikä on vikana?

20.7.2013 13:33

Mopona Polini xp4 vm 2008 ja ajettu 5000km. Putkesta holkkia viilattu ja 65 suutin.
Lähtee käyntii huonosti ja kun paikallaan kierrättelee niin voi sammua jos antaa paljon kaasua. Lähtee liikkeelle ykkösellä mutta kun vaihtaa kakkoselle ja kiihdyttää mopo alkaa pätkimään ja yskimään ja lopulta kierrokset laskevat ja Polini sammuu.
Kulkee 25kmh mutta ykkösellä kiihtyy ihan hyvin. Nelari siis on kyseessä.
Seos ruuvia yritetty säätää ja kaasaria putsattu.

E:Käy epätasaisesti ja paukkuu
Viimeksi muokannut rajoittamaton päivämäärä 20.7.2013 15:46, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mikä on vikana?

20.7.2013 14:59

Koita isommalla suuttimella jos alkaisi toimia.

Re: Mikä on vikana?

20.7.2013 19:58

Saako derbistä tuosta kytkimestä otettua jotenkin nuita "löysiä" pois. Kun painaa kytkintä se akseli liikkuu hivenen tyhjää ja sitte ottaa
tiiä sitte että mistä johtuu, ei ennen ole ollut tummoista onkelmaa