21.6.2017 22:29
Palezu kirjoitti: Jos käyttää kaupan teharia niin se Teknokaasun Enox on moneen kertaan todettu hyväksi. Jos tekee itse putken, niin nyrkkisääntönä voi pitää että putken pituus männältä vastakartion loppupäähän on 750-780mm niin se on aika lailla hehtaarilla. 780-800mm pitkä putki toimii helvetin hyvin viilaamattomalla aukolla, mutta 750mm putki oikeastaan jo vaatii sen viilauksen että tehoalue ei jää ylhäältä vajaaksi.
24.6.2017 22:44
26.6.2017 11:04
26.6.2017 20:47
26.6.2017 23:55
27.6.2017 0:55
27.6.2017 17:33
pako 186
Huuhtelu 123
blowdown 31
painottaa huuhteluajoitusta vai blowdownia
Pakoaukon leveys 69%.
27.6.2017 22:04
.Juho kirjoitti:Kuutiota tulee vajaat 55cc 43mm iskulla ja 40,3mm porauksella.
Aloitat tuosta, niin siitä on hyvä lähteä kehittelemäänpako 186
Huuhtelu 123
blowdown 31
Ja pystyy helposti testaamaan, hyötyykö moottori/putki kombinaatio pidemmistä aukioloajoista (pois lukien blowdown), laittamalla paksumpaa alatiivistettä.
Tässä toki täytyy pitää mielessä, että samalla muuttuu myöskin squishvälys eli palotilan tilavuuskin muuttuu jolla on kaikista selvin vaikutus.
28.6.2017 20:08
28.6.2017 21:15
.Juho kirjoitti:Tuota, tuota..
Laskin nyt ihan äkkiseltään, mihin suuntaan ensinnäkin ne huuhteluaukkojen aukioloajat menee.
Deck korkeus: 1mm , iskunpituus 39mm, kiertokanki 85mm
> 130* aukioloaikaa huuhteluilla
Sitten +4mm isku, eli 43mm, muuten samat mitat:
> n. 150*
Mäntä voi tulla enintään n. 1,5mm ytp yli, eli deck korkeus -1,5mm.
> n. 135*
Männän puristuskorkeutta muuttamalla ei saa aukioloaikoja alle 135*.
.Juho kirjoitti:Jo 1,2mm männänrenkaat ovat turhan paksut jos meinaa ottaa kierroksia koneesta, niin en missään nimessä laittaisi mäntää jossa 1,5mm renkaat.
Lepattaa jo melkoisesti kun kone kiertää vaikka edes yli 13,000rpm (männän nopeus vakio iskulla yli 16,8m/s, 43mm iskulla se on jo yli 18,6m/s).
Pakoaukon sivuille jäävät renkaiden tapit rajaa myös pakoaukon leveyttä, riippuen toki mihin kohtaan on asennettu.
Tai osuu päähuuhteluaukkojen kohdalle.
.Juho kirjoitti:Mut sitä kannattaa miettiä ihan tosissaan, aikooko ihan pelkän rakentelun iloksi mennä vaikeimman kautta ja saada lopputuloksena vähemmän voimaa, ja mahdollisesti huomattavan paljon enemmän ongelmia ratkottavaksi, vai onko ennemmin ideana saada lisää voimaa kehittämällä moottoria myös teoriapohjalta (jolloin myös ite oppii paljon 2-tahtisen sielunelämästä tässä tapauksessa).
Oikeastaan aina moottoria rakentaessa tulee vastaan ongelmia.
Mitä suurempia muutoksia tekee moottoriin, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee vastaan ongelmia ratkottavaksi että siitä saa luotettavan / kestävän > voi kaivella lisää voimaa irti koneesta.
.Juho kirjoitti:Tuossakin tosiaan kadottaa aina lisää potentiaalia moottorista, kun poraa sylinteriä isommaksi, johtuen hyvin rajallisesta tiivistepinnasta (joka rajoittaa huuhtelukanavien muutoksia).
Käytännössä 70cc moottorista saa parhaimmillaan saman verran tehoa mitä 50cc moottorista, eli ei kovin hyvä.. 80cc menee jo sitäkin huonompaan suuntaan vakio iskulla.
.Juho kirjoitti:Nykyään kun moottorikoneistus on sen verran hintavaa, niin sylinterin porauskaan ei ihan ilmaista ole (50-60€ hintaluokassa normaalisti).
Porauksen hintaan saa jo käytetyn airsal 70cc ilman mäntää, uusi mäntä (ensin mittaa sylinteriputken sisähalkaisijan mikrometrillä, ja sen mukaan tilaa männän) noin 40-70€ hintaluokassa riippuen minkälaisen haluaa.
.Juho kirjoitti:Ja joo.. sitäkin jotkut perustelevat turhan herkästi että isommalla kuutiotilavuudella mopo liikkuu pirteämmin eikä ole on/off tyyppinen. Eli joko vetää tai ei vedä.
Kyllä sen 50-55cc koneen saa tuottamaan liki samanlaisen tehokäppyrän mitä 70cc moottori ainakin 6,000-7,000rpm alkaen -- tekijästä kiinni.
Se tekee sen moottorin tekemisen paljon haastavammaksi kun lisää omiin tavoitteisiin sen moottorin toimivuuden alle tehoalueenkin.
28.6.2017 23:42
29.6.2017 8:56
30.6.2017 2:58
30.6.2017 12:19
Tuna-71 kirjoitti:Vai että PV:n mäntää - mä en muuta sano kuin sen, että jos semmoinen on ihan pakko hankkia niin älä ainakaan osta mitään astu-kakkoseen tyyppistä, tai forte-majoria. Sen vähän mitä niiden kanssa on tullut ränklättyä, noh.. Olisi sen ajan voinut käyttää paremminkin.
Tuna-71 kirjoitti:Virtauksen pulssimaisuus ja "väärään" suuntaan tapahtuva poikkipinta-alan muutos. Kuulostaa järkevältä - mutta vain osin. Tarkoitat vissiin tilannetta jossa esim. huuhtelulähdön poikkipinta-ala on 7 yksikköä, pidetään tätä lisäksi kanavan pituuden nollapisteenä. Saavuttaessa kanavan pituuteen 35% poikkipinta-alaa on 9 yksikköä, kohdassa 55% alaa on 7,5 yksikköä ja kohdassa 80% enää 5 yksikköä. Lisäksi oletetaan että nollapisteen läpi tapahtuvaa nettovirtaa pidetään vakiona.
Tästähän seuraa (pienessä mittakaavassa) se, että huuhtelukanava itsessään toimii omana "kammionaan" joka "syöttää" putken imun avulla sylinteriin suuremman määrän seosta, mitä huuhteluaukon aukioloajan aikana virtaa seosta nollapisteen läpi - vastaavasti "kammio" sitten täyttyy nollapisteen läpi huuhteluaukkojen sulkeuduttua, luoden toki jonkin asteista pumppaushäviötä.
Yhtä kaikki - mä kyseenalaistaisin tuossa teoriassa sen huuhtelukanavien tilavuuden suhteessa tilavuushuuhteluun ja lisäksi nostaisin esille sen virtauksen "puhtauden" kun seos kiihtyy-hidastuu-kiihtyy huuhtelun aikana. Toki tuota kanavan tilavuuspuolta paikkaa se, että todellisuudessa virtaus nollapisteen läpi alkaa jo itse huuhteluaukkojen ollessa auki.
Tuna-71 kirjoitti:Kiiwin puolella olit näköjään Ansyksella mallinnellut pakopuolen hommia - onnistuisiko tehdä huuhtelun kertyvä massavirtamallinnus pitämällä huuhtelukanavan sylinteriputken puoleista päätä mittapisteenä ja muuttamalla tuota em. tilannetta siten, että toisessa mallinnuksessa poikkipinta-ala ei kertaakaan pienenisi ja toisessa mallinnuksessa se menisi ylläolevalla logiikalla? Lisäksi jos onnistuisi tarkkailla sitä kuinka pitkällä viiveellä nollapisteen läpi kulkeva massavirta on sama kuin mittapisteen läpi kulkeva massavirta.
30.6.2017 13:27