Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
5.4.2016 22:48
No hitto, ei niitä sitten vissiin kovin montaa puutu, ilmeisesti vaihderummun toinen jäi tällä kertaa pois. Se oli eri paikassa kun kaikki muut vaihteiston osat ja ihmettelin, että miten siinä toisessa koneessa oli useampikin enemmän, jolloin en tajunnut että mistä välistä purin yhden pois.
Sen verran kerkisin testaamaan että loota pelaa, eli noiden väärin asennettujen siis yhden puuttuvan prikkojen ansiota ei se rohina taida olla.
Koneeseen on kerran vaihdettu kampura, suunnilleen 14-15tkm kohdalla. Nyt koneella on ajettu muistaakseni reilu 19tkm, voiko kiertokangen alapään neulalaakeri pitää noin kauheaa meteliä? Pyörittelin sitä kyllä ja kuulosti aivan normaalilta, ei klappia jne.
Koneen käynti tuntui jollain tapaa raskaalta, ei meinannut pysyä tyhjäkäynnillä ja kierrokset laskee todella nopeasti, eli joku kyllä vastustaa pyörimistä.
Rohina ei kuulu matalilla kierroksilla, mutta kun vähän nostaa niin alkaa ääntämään. Myös silloin kun vetoakseli pyörii niin ääntä kuuluu. Sain rohinaa kuulumaan jo sillä, että matalilla kierroksilla aloin paikallaan nostamaan kytkintä.
En luonnollisesti kauaa kerinnyt vikaa ihmettelemään kun tekee pahaa käyttää rohisevaa konetta, en nyt millään keksi että mikä voi olla pielessä.
6.4.2016 7:44
Voip olla ettei sitä pysty päättelemään vaan aukaisemalla kyllä selviää. Ja onhan se jokatapauksessa avattava.
6.4.2016 13:33
Totta totta.
Hirvittää vaan, jos se onkin sama rohina kun alunperin.
Toivottavasti joku olis selkeästi pielessä ettei tarviis kolmatta kertaa purkaa samaa konetta turhan takia...
6.4.2016 16:07
Kai tämä on oikea paikka kysyä
?Eli kuinka paljon pitäisi uutta kampiakselia ajaa sisään? Ajattelin että 500 km olis sopiva mutta kuullu että 1000km olis se "oikea".
Kumpi noista ja miten te olette sisäänajaneet kampuroita? Kiitos jo etukäteen.
6.4.2016 19:23
EI minun tietääkseni kampura sisäänajoa vaadi millään tavalla. Mäntä ja männänrenkaat sisäänajetaan, Viisaammat kommentoikoon jos olen väärässä.
6.4.2016 20:23
Ei kampuraa sinänsä tarvitse sisäänajaa, toki laakereiden voitelun on syytä olla kunnossa ja ensimmäisellä starttauskerralla antaa käydä vaikka hetken tyhjäkäyntiä kun kone on kuitenkin ollut auki. Ja kuten kaikissa moottoreissa, kylmänä kovia käyntikierroksia ja muutakin rääkkäämistä tulisi välttää.
7.4.2016 17:41
Mh vuotaa öljyä pakoaukosta. Onko vaa tiiviste menny vai joku muu vika? Tulee siis mopon käynnissä ollessa. Osaisikohan joku auttaa
9.4.2016 0:42
Joo kampuraa ja petareita ei niinkää tarvii ajaa sisään. Voitelu kuntoon ja ei rääkkäyksiä ni kestää. Ja toiseen kysymykseen ni pakoaukon tiiviste todennäkösesti hajalla.
9.4.2016 22:44
Kertokaas mikä mättää... Ajaessa 3,4,5 ja 6 vaihteel ku kääntää yli puolenkaasun nii veto loppuu ja alkaa booaamaan. Lämpimällä koneella ongelma hieman suurempi. Tyhjäkäynnillä käy nätisti muutaman kerran pääsee joskus sammumaan. Vähänaikaa sitte tuli bensaa alkukäyrään nii pistin seosruuvia kiinni et saa viel enemmä bensaa niin ei tuu enää alkukäyrään? Vakio ilmanputsari on pesty mutta kaasari on kyllä semi likanen
.
2010 mrt kuri poistettu ja suuttumesta ei tietoa.
10.4.2016 2:44
-mrt- kirjoitti: Vähänaikaa sitte tuli bensaa alkukäyrään nii pistin seosruuvia kiinni et saa viel enemmä bensaa niin ei tuu enää alkukäyrään?
No ihan ensiksi mättää kaasarin ymmärtäminen. Tai siis pikemminkin ymmärtämättömyys. Seosruuvi kun vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin, eli tyhjäkäyntialueelle.
Ihan enste voisit lukasta tuon, siinä on niitä ihan perusteita -
viewtopic.php?f=13&t=64650&p=4289088&hilit=virtausala#p4289088Sen jälkeen voisit ladata tiittasen kirjan ja syventyä sen kaasarin säätämistä käsittelevään osaan. Tiittasen viriopuksen löydät:
http://www.mediafire.com/download/4i1zj ... ikirja.pdf
10.4.2016 11:31
-Zone- kirjoitti:-mrt- kirjoitti: Vähänaikaa sitte tuli bensaa alkukäyrään nii pistin seosruuvia kiinni et saa viel enemmä bensaa niin ei tuu enää alkukäyrään?
No ihan ensiksi mättää kaasarin ymmärtäminen. Tai siis pikemminkin ymmärtämättömyys. Seosruuvi kun vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin, eli tyhjäkäyntialueelle.
Ihan enste voisit lukasta tuon, siinä on niitä ihan perusteita -
viewtopic.php?f=13&t=64650&p=4289088&hilit=virtausala#p4289088 niin siis tosiaan sitä bensaa meni sinne alkukäyrään jo mopoa käyntiin polkiessa...
10.4.2016 14:32
Mikä vikana Yamaha DT50R 2009 sammuu/pätkii pienillä kierroksilla mutta toimii isoilla kierroksilla?
10.4.2016 17:46
-mrt- kirjoitti:niin siis tosiaan sitä bensaa meni sinne alkukäyrään jo mopoa käyntiin polkiessa...
No jos ollaan tarkkoja niin bensaa menee aina pakoputkeen ja tehoputkella sitä menee eteenkin. AINA.
Mutta jos sitä meni ihan norona, niin ensimmäinen kohta on tarkistaa neulaventtiilin ja kohon toiminta. Jos koho takertelee neulaventtiili ei sulje bensantuloa ja kaasari tulvii yli. Pelkkä roskakin välissä riittää tuohon, joten siitäkin syystä ennen kaasaria bensafilsua tulisi aina letkussa käyttää.
Nämä on aivan 2T moottorin toiminnan perusjuttuja jotka kyllä selviäisi sitä tiittasen kirjaa lukemalla.
10.4.2016 18:23
Ennyt tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta miulla on Peugeot xp Street evo 3 vm. 2007. Ajattelin kyseiseen vehkeeseen vaihtaa seitekymppisen. Eli tarviaako miun ostaa kansikin vai riittääkö pelkkä pytyn vaihto? Hyviä 72cc settejä saa myös ehotella!
10.4.2016 20:19
Ääh..
Eli tietäskö kukaan, mikä vois olla vikana kun jos antaa esim kytkinpommin tai muuten vaan nostaa kieroksia tarpeeksi niin kiksi pääsee nousemaan vähän ja alkaa rätisemään.. Purin just eilen sen enkä tiiä mikä siel ois voinu olla huonost.. Laitoin takas kii äsken ja ei auttanu..
Eli ei jaksais enää kertaakaa turhaa purkaa ja laittaa takas kii ni jos joku osais vähän auttaa..
Kiksi on jännitetty ainaki 2-3 varttia.. Jos jännitin sen yhen kierroksen ni se meni jotenki huonost jumii ja ei antan liikuttaa kiksii, ni jännitin sit sen 2-3 varttia eli vähä päälle puolkierrost tai jotai..
Ja siis koitin silleen että enneku laitoin kytkinkopan kiinni ni käänsin sitä kiksiä ihan vähän polkaisusuuntaan silleen että ei tuntunu enää sitä löysää.. Mutta ois vissiin pitän ihan kunnolla esijännittää että esim. puolkierrosta ilman koppaa, sitte koppa kii ja vaikka yks vartti.
Vai?
Ja siis jos joku ei tajunnut niin tekee samaa kun tuossa videossa, mutta ei nyt ihan noin pahasti
https://www.youtube.com/watch?v=MIWuE4H ... tml5=False