Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.10.2013 16:34
no voi hitto
, en minä nyt ihan noin avuton ole että en osaisi tuota tehdä, en vain ymmärtänyt teidän selitystä ennenkuin luin miten se öljy kulkee
6.10.2013 17:03
kiitos nyt tiiän mitä tehä kans. jaa joku nytpä sie ossaat tehä sen myöski
10.10.2013 17:12
Paljonko on Ässän/Breakin/Hopperin takarattaan keskireijän halkaisija, sekä paljonko on pulttie kiinnittysreikien välinen etäisyys?
Jos jollakin olis vaan ratasta ylimääräsenä, niin olis todella suuri apu jos vaan voisi mitata.
Pitäs vaan tietää, että saisko porattua uutta jakoa erkkolaa varten.
13.10.2013 22:54
Terpin takavanteesta kaks pinnaa menny poikki lyhyessä ajassa (about parin viikon sisään) ja molemmat sieltä keskiöstä kiinnityskohdasta poikki. Renkaassa pikkusen väljyyttä, laakerit ehjänä. Tämä paha? Eilen miitistä tultaessa alko takarengas tuntumaan oudolta
Onneks kohta pitää vääntää talvirengas taaksekkin (tänään löin eteen talvirenkaan) nii pääsee vaihtamaan ne kaks pinnaa...
14.10.2013 22:35
Miten nää "lyhyet välit" ja "pitkät välit" määritellään?
ku on hankala ymmärtää
elikkä itellä 14/65 välit niin onko ne pitkät vai lyhyet? :o
15.10.2013 12:24
14/65 on kait aikalailla keskiverto, eli siis
Lyhyet välit =
- Kiihtyy paremmin kevyen välityksen ansiosta
- Huippunopeus laskee
- Samaan vauhtiin raskaiden välien kanssa tarvitsee isommat kierrosluvut.
- Pienempi eturatas, tai isompi takaratas.
Raskaat välit =
- Kiihtyvyys laskee raskaan välityksen takia
- Huippunopeus nousee
- Pienemmillä kierroksilla sama vauhti kuin lyhyiden välien kanssa.
- Isompi eturatas, tai pienempi takaratas.
On kai hieman henkilökohtaista miten välien raskauden määrittää, itsellä 13/65, ja ajattelen ne hieman lyhyiksi.
15.10.2013 13:44
Mopokäytössä yksi määritelmä välitysten pituudelle voisi olla että sopivilla välityksillä mopo jaksaa suurimmalla vaihteella kiertää suurinpiirtein sen verran kuin koneessa riittää potkua. Tällöin saavutetaan paras mahdollinen huippunopeus ja kohtuullinen kiihtyvyys. Välejä lyhentämällä saadaan kiihtyvyyttä paranemaan johonkin saakka mutta ei äärettömästi koska jokainen vaihteen vaihto katkaisee vedon jolloin kiihtyvyys muuttuu negatiiviseksi. Yleensä lyhyillä välityksillä viitataan ratastukseen jossa mopon huippunopeus jää esimerkiksi alle 65km/h rajan vaikka tekniikan puolesta potentiaalia olisi isompiinkin huippuihin. Pitkiä välityksiä taas voidaan käyttää esimerkiksi pidempiä matkoja tehdessä jolloin koneen kierrokset ja kulutus saadaan alemmas, toki kiihtyvyyden kustannuksella. Välien pituus on täysin sidonnainen mopoon ja käyttöolosuhteisiin.
18.10.2013 10:22
Onko mitenkään mahollista saada asennettua peugeot xps:ssään jossa 6 napainen jännitteensäädin niin 4 napaista säädintä.Osaisko joku kertoa noista piuhoista et miten ne sit laitettaisiin.Nelinapaisessa värit keltainen,ruskea,violetti ja oranssi.6 napaisessa musta,keltanen,vihreä,keltanen,oranssi ja valkopunainen.
18.10.2013 13:33
Mikähän nyt on kun ensin sain mopon "normaalisti* käyntiin, ja se savutti ihan perkeleesti tyhjäkäynnilläkin. Mutta nyt ei lähde millään käyntiin...
* ainahan sitä vähän työntää joutuu
19.10.2013 12:02
Tankkiin päätynyt syystä tai toisesta vettä/jotain muuta sinne kuulumatonta? Kannentiiviste korkannut ja jäähdytysnestettä pytyssä?
20.10.2013 1:51
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Tankkiin päätynyt syystä tai toisesta vettä/jotain muuta sinne kuulumatonta? Kannentiiviste korkannut ja jäähdytysnestettä pytyssä?
Kannentiiviste oli vähän kärsinyt, joten vaihdoin sen ja nyt kun starttaa niin lupaa mutta käy vain 0,5-1 sekuntia
Ja ei pysy mitenkään päällä... Mikäköhän tässä on vikana?
20.10.2013 2:00
Terve! Elikkä sellainen ongelma olisi, että oma mopo (Derbi DRD Racing LE vm. 07) leikkas kiinni aika pahasti n. kuukausi sitten ja siihen sitten tehtiin sen seurauksena tonnin koneremontti. Mopo tuli muuten kuntoon, mutta se alkoi pitämään käynnissä ollessaan eräänlaista ujellusta, joka kovenee kierrosten kasvaessa. Asia huomattiin huollossa ja siellä vaihdettiin kytkimen ratas, joka ainakin huollon mukaan hiljensi ääntä. Ääni kuuluu kuitenkin yhä ja suurilla kierroksilla varsin voimakkaastikin. Soitin huoltoon ja sieltä sanottiin, että kytkinkruunun vaihto saattaa auttaa lisää, mutta ei välttämättä vieläkään kokonaan ääntä poista. Mikäköhän voisi siis tarkkaan ottaen olla vialla? Huollosta sanottiin myös, että äänen aiheuttajan täytyy olla ennen vaihteistoa, koska ääni ei muutu vaihteen ollessa päällä ja kytkimen ollessa painettuna. Itse ääntä en sen paremmin pysty kuvailemaan, kuin että se kuulostaa vähän kuin sirkkeliltä. Tässä ääninäyte, jos joku sen perusteella pystyisi päättelemään jotain.
http://www.youtube.com/watch?v=QSnyHYn3t-A Se sivuääni kuuluu heti tuon kaasutuksen jälkeen eli se "iuuuuh". Todella suuret kiitokset jo etukäteen kaikista mahdollisista vastauksista.
Viimeksi muokannut n1kk0 päivämäärä 23.10.2013 0:18, muokattu yhteensä 2 kertaa
20.10.2013 21:09
Eli siis kysymys kuuluu, Käykö 19mm kaasari 16mm kaasarin imukaulaan ja ilmanputsariin? kyseessä perus Dell orto
20.10.2013 22:42
voi olla että ei käy siihen imukaulaan, koska jotkut imukaulat ovat vaan halkaisialtaan pienempiä kuin toiset, ja niihin ei mahdu isommat.
joissain kaasareissa ilmanputsarin kiinnityskohta on isompi, joissain pienempi, ja ilmanputsareitakin on sellaisia(esim. piperi) jotka käy melkein kaikkiin kaasareihin. noissa lortoissa voi olla samankokoinen kiinnitys, voit katsoa motot netin sivuilta dellorto kaasuttimista, sieltä löytyy mallit ja niiden tiedot
22.10.2013 21:07
kuinka kuumaksi sylinterit yleensä kuumenevat, kun seokset on kunnossa? mietin vaan et riittääkö 150°C asti näyttävä lämpömittari? kyseessä olisi 80cc malossi mhr, alumiini ja pinnoitettu(taitaa olla nicasil, en ole varma).
sen takia aattelin ku jos liian laihalla seos nii kuumenee liikaa ja sitten on kiva käydä katsomaan onko sylinteri romumetallia(ensimmäiset ajot kun on sisäänajo kesken, nii jos kone kuumenis liikaa tietäsin että liian laihalla.)