Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

27.11.2014 1:40

Kuva

Ja uutta suunnitelmaa. Kokonaispituus 694mm, putken viritettyyn pituuteen kun lasketaan vielä pakokanava mukaan ollaan päälle 700mm pituuksissa. Omasta mielestäni melko blairimainen putki, vaikka käytin blairia vain lähinnä pituuksien hahmotteluun. Muuten suunnilleen kaikki apinoitu toisista putkista ja pähkäilty mitä sattuu. :lol:

Bmep 10 - 11, ehkä hiukan liikaa mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Viilaukset ym. tehty huolella ja koneessa pitäisi ainakin imupuoli riittää, huuhtelut taas rajoittavat kierrokset sinne max 14500 - 15000.

Nyt kun näkee putken muodon kaventaisin ehkä vielä hiukan tuota alkukartion keskiosaa. Jos olisi kunnon hitsausmahdollisuudet testaisin tietysti kaikki läpi, mutta nyt täytyy tyytyä korkeintaan pariin eri versioon. Tigin jos hommailisi ensivuonna... :roll:

e: kohteena yhä sama, 72cc 198° kaksosasella paolla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.12.2014 0:04

Aprilia RS 125cc, Jollymoto Race SP / 111 mittoja. Otettu tönärillä ja mittanauhalla, lukemat siis putken ulkopuolelta. Pituutta männästä vastakartion loppuun noin 950mm. Mitoissa ei siis huomiotuna pakokanavaa tai pakoputken kiinnitystä. Mitattu saumoista ja jokaisen palikan pituus edeltävään osaan eriteltynä puolipilkulla.

40
40; 34
43; 45
45; 33
46; 31
49; 32
50; 34
55; 69
62; 31
67; 34
75; 34
83; 34
102; 73
124; 89
124; 75 (keskilieriö)
102; 66
86; 36
60; 41
34; 56
27; 19
27; 27 ("loppupilli")

8)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.2.2015 22:01

Noniin. Auttakaas tietämätöntä. :lol: Ajattelin tässä tehdä skootteriini pakoputken ja en tiedä ovatko luvut hyvät ja haluaisin vääntävän putken, mutta myös keskinkertaisen tehopiikin. 8)

Tässä nämä arvot.

Syötettävät tiedot
Sylinterin tilavuus: 49 cc
Huipputehon kierrosluku: 7,5 k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 168 ⁰
Tavoiteltu teho: 6 hv
Pakokanavan pituus: 39 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,09
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,688
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,70
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,63
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 26,00 mm


Saatavat tiedot:
Bmep: 8,59 bar
Pakoputken kaasujen lämpötila: 537,32 ⁰C
Aallonnopeus: 570,60 m/s
Viritetty pituus: 1064,70 mm


Putken osien pituudet:
Pituus mm : Halkaisija mm:
L1 55,6 D1 28,3
L2 241,2 D2 38,0
L3 160,5 D3 55,4
L4 80,7 D4 69,9
L5 96,5 D5 69,9
L6 210,5 D6 18,2
L7 182,0 D7 18,2
Putken pituus: 1025,7
Kokonaispituus: 1064,70

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.2.2015 1:14

Njooh... Noilla mitoilla saanee jotenkin toimivan puikulan. Torvivakiota tosta nostamalla saa tasaisempaa tehoaluetta aikaiseksi joka on variaattoripelissä ihan kiva. Vaikkapa 1.8 esmes.. Ei hyydy kuorman alla sitten herkästi.

Tehopiikin metsästäminen kantsii unohtaa variaattorivehkeestä. Vaihteellisessakaan se ei ole mikään nopean putken tunnusmerkki.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.3.2015 3:10

Terve

Oon tässä suunitellu putken tekemistä itse ja on vähän aukkoja tuossa suunnittelussa blairilla.

Eli: miten periaatteessa putken alkuosan, keskiosan ja peräpillin kerroin lasketaan? Mitä seikkoja noissa tulisi erityisesti ottaa huomioon ettei tulisi niitä konerikkoja, vai onko siihen pelkästään syynä tuo peräpillin kerroin jos on liian lyhyeks jäänyt?
Mitä putken kartiokkuuden arvot voisi laskea vai heitetäänkö ne hatusta? Olisi tarkostus saada mahdollisimman hyvin muulle tekniikalle toimiva putki.

Ps. jos joku haluais vaikka yvnä laittaa viestiä mulle et vois jutella tosta putken teosta ja suunnittelusta kun ei itsellä aikasempaa kokemusta ole :| siis jos jotain kiinnostaa :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.3.2015 22:05

Miksi ihmeessä ihmiset suosivat tuota yksityisviestittelyä? Sulle ois koko ketju tässä tietoa, kelaa myös tietopankki läpi ni löytyypi vastaukset kysymyksiis. :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.3.2015 0:35

No eipä ainakaa tietopankista löytyny noihin sen tarkempia vastauksia ja tätä topikkii oon nyt puolet jo lukenu mut ei oo löytyny vastausta :s Jos jollain tuosta tietoa löytyy nii saa jakaa :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 2:04

Syötettävät tiedot:
Iskutilavuus, cm³: 50
Huipputehon kierrosluku: 10 000
Pakoaukon aukiolo asteina: 173
Suunniteltu teho, hp: 10 kw: 7,60
Pakokanavan pituus, mm: 25
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,050
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,00
Loppupillin kerroin (0,6..0,7): 0,70
Torvivakio (1,25..2,00): 1,50 Pakoaukon pinta-ala: 542
Pakoaukon halkaisija ympyränä, mm: 25,00 Pakoaukon halkaisija: 26,26967516

Tuloksia:
Bmep, bar: 9,12
Pakokaasujen lämpötila, °C: 558,31
Aallonnopeus putkessa, m/s: 577,95
Viritetty pituus, mm: 832,87

Valmistettavan putken mitat: Putken pituuden säätö:
Pituus: Halkaisija: Kartion jyrkkyys: (Yleensä tätä ei tarvita)
L1 58,3 D1 26,3 0,00 Pituus kerroin: 1
L2 229,0 D2 38,0 1,48 L1 58,3
L3 152,4 D3 58,3 3,80 L2 229,0
L4 76,6 D4 75,0 6,22 L3 152,4
L5 91,6 D5 75,0 0,00 L4 76,6
L6 199,9 D6 17,5 8,18 L5 91,6
L7 199,9 D7 17,5 0 L6 199,9
Putken pituus: 807,9 L7 199,9
Kokonaispituus: 832,87

Kopioitu suoraan toivottavasti saa selvää :)

Näyttääkö kaavat edes toimivalta ?
Tarkoituksena olisi saada putki joka on yläkiertonen voimakkaalla piikillä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 11:41

Mikä laite kyseessä? Bmep aika kova jos johonkin viilaamattomaan vakiopyttyyn oot putkea laittamassa. ;)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 12:08

Toi on tulossa Derbi sm uudenmallin rabasa. Vakio pytyllä.

Mitä pitäis ruveta säätämään että saisin sitä alhasemmalle ?

Toki heitä muita vinkkejä jolla putkesta tulisi parempi :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 12:40

Pakoaukon aukioloaika suhteessa huipputehon kierroslukuun on turhan pieni.
Tehotavoite on myöskin turhan kova vakiopytylle (-> laskurin antama BMEP nousee).

Valmiita arvoja on vähän turha kysellä.. siinä ei opi mitään.
Eli nyt ensimmäisenä menet Googleen ja kirjoitat hakusanoiksi "2 stroke tuning book pdf" tjs., sitten etsit esim. A. Graham Bellin, Gordon Jenningsin Gordon P. Blairin.. tai muun tunnetun 2-t gurun kirjan (pdf muodossa).
Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin ettiä Seppo Tiittasen opus. Sillä pääsee jo melko pitkälle 2-t virittämisessä ja putkien tekemisessä.
+ on suomenkielinen, joten varmasti ymmärtää asiat oikein.

Jos vaivautuu opiskelemaan, saattaa se mopokin alkaa liitämään ihan toisella tavalla..
Korostan sanaa "saattaa", ettei nyt kukaan tule ulisemaan tuosta, ettei mopo kulkenutkaan täyziiii kun oli lukenut Tiittasta monta kymmentä tuntia. :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 14:44

Iskutilavuus, cm³: 50
Huipputehon kierrosluku: 9 000
Pakoaukon aukiolo asteina: 170
Suunniteltu teho, hp: 10 kw: 7,60
Pakokanavan pituus, mm: 49
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,050
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,25
Loppupillin kerroin (0,6..0,7): 0,70
Torvivakio (1,25..2,00): 2,00 Pakoaukon pinta-ala: 542
Pakoaukon halkaisija ympyränä, mm: 30,00 Pakoaukon halkaisija: 26,26967516

Tuloksia:
Bmep, bar: 10,13
Pakokaasujen lämpötila, °C: 600,10
Aallonnopeus putkessa, m/s: 592,29
Viritetty pituus, mm: 931,94

Valmistettavan putken mitat: Putken pituuden säätö:
Pituus: Halkaisija: Kartion jyrkkyys: (Yleensä tätä ei tarvita)
L1 44,2 D1 31,5 0,00 Pituus kerroin: 1
L2 256,3 D2 41,8 1,15 L1 44,2
L3 170,5 D3 69,0 4,56 L2 256,3
L4 85,7 D4 97,5 9,45 L3 170,5
L5 102,5 D5 97,5 0,00 L4 85,7
L6 223,7 D6 21,0 9,70 L5 102,5
L7 223,7 D7 21,0 0 L6 223,7
Putken pituus: 882,9 L7 223,7
Kokonaispituus: 931,94


Tulipa luotteua toi seppo tiittasen pakoputki osio moneen kertaan ja tieto tuli.

Samalla uuttelin putken mittoja huom (korjasin pakoaukon pituuden)
Putkesta näytti tulevan ohut niin lisäsin pakoaukon halkaisijaa 30mm (5mm +)
Jotta putkesta tulisi piikikäs.

Olenko edes jäljillä ? Näytttää putken pituus yms olevan aivan päin helvettiä ?

Englannin oppaisiin en kajoa tällä eglannilla :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 16:16

Tommonen 9 tai 10 bar bmeppi ei oo mitenkään päin korkee derbittimen vakiopytylle. Ja semmosia on saatavissa siinä 10krpm tienoilla viilaamatta. Mä laskin jopa aika-alat joskus semmosesta pytystä! Jollain 14 mm pihistimellä voi toki kääntää tuon bmeppi lukeman ympäri ;)

Ajotuksilla voi pyyhkiä persettä kun kierroslukuja on määrittämässä.

Pidän Muslimipapan ensimmäisiä mittoja ehdottomasti parempina kun TEHOA lähdetään hakemaan. Mutta miten kummassa se pakoaukon ajotus pieneni siinä välissä?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.4.2015 16:23

Jos tarkotat tuota pakoaukon pituutta ? Niin katsoin väärin se niin piti korjata se.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

18.4.2015 19:13

Hei J11!

Luin tätä topicia ja näin, että olit puhunut siitä Pro racen mitoista. Jos joskus viittisit/ kerkeäisit siitä sun Pro race -putkesta ottaa mittoja niin laitappa ihmeessä jakoon tänne. ;)