Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
29.7.2012 13:01
Ketjujen pitäisi olla ihan hyvät. Mutta onhan siinäkin toki mahollisuus.
29.7.2012 19:39
Onko tuo totta, että tuo 10 eturissa kuluttais nopeampaa ketjuja?
29.7.2012 21:54
Periaatteessa, mutta ero on niin pieni, että et tule huomaamaan sitä (luultavimmin).
29.7.2012 23:24
On totta, sillä ketjuvälityksessä pienimmän hammaspyörän hammasluvun z tulee olla pariton. Jos hammasluku on erityisen pieni (z < 25), tulee hammasluvun olla myös jaoton. 11 on pariton ja jaoton luku, mutta taas kymppi on parillinen ja jaollinen luku, jolloin ketjulenkit joutuvat jaksolliseen ryntöön samojen hampaiden kanssa ja kuluminen on tällöin epätasaisempaa. Enemmän tämä kuitenkin kuluttaa hammasratasta, kuin ketjua. Lisäksi pienemmässä hammasrattaassa akselilta tuleva sama voima jakaantuu harvemmille pisteille, joten paikalliset kuormitukset ovat suurempia.
Suositeltavia etuhammasrattaan kokoja ovat 11, 13, 17, 19, 21 jne. Jos halutaan välityksiä kasvattaa tai pienentää, niin suositeltavista olisi muuttaa takahammasrattaan kokoa, jolloin ketjun ja rattaiden käyttöikä ei lyhentyisi.
29.7.2012 23:34
Mihin tuokin perustuu? Mistä se ketju tietää onko eturatas pariton vai parillinen? Ja eikö ketjun oma lenkkimäärä vaikuta?
edit vai onko se siksi kun ketjussa ei vissiin voi olla paritonta määrää lenkkejä
Viimeksi muokannut Palezu päivämäärä 29.7.2012 23:39, muokattu yhteensä 1 kerran
29.7.2012 23:36
Se on sitä insinöörien nippelitietouden soveltamista teoriaan.
Fuck the käytäntö.
29.7.2012 23:40
Eli tarkoittaako tuo, että käytännössä koko jutulla ei ole mitään merkitystä vaikka tuo juttu olisikin totta
?
29.7.2012 23:41
Koska mopon ketjussa on aina parillinen määrä lenkkejä, joten jos hammarataskin on parillinen, niin tiettyyn hampaiden väliseen koloon osuu aina tietyt ketjun tapit.
Muutamia ketjuvälityksiä olen suunnitellut ja laskenut pikkasen tehokkaimmille koneille.
kossusukka kirjoitti:Se on sitä insinöörien nippelitietouden soveltamista teoriaan.
Fuck the käytäntö.
Voi voi, kun käytäntö pitää jotenkin perustella, sitä varten on teoria.
30.7.2012 1:28
Sitten kun tullaan takaisin maan päälle ja mietitään miten paskoista materiaaleista ne mopojen tarvikerattaat ja ketjut on, harva panostaa niihin yhtään enempää rahaa kuin on pakko... Mennään laadukkailla KMC:n ketjuilla ja JT Sprocketista koskaan kuultukkaan.
Jos vielä mietitään että mopokuskit putsaavat ja rasvaavat niitä ketjujaan noin keskimäärin ei-ikinä ja ketjunlaahaimet+ketjurulla vetelee useimmiten viimeisiään, niin voidaan miettiä onko sillä parillisella/parittomalla rattaalla sielä edessä yhtään mitään väliä. Yhtälailla ratasta vaihdettaessa pitäisi vaihtaa molemmat rattaat ja ketjut samalla, ellei halua niiden kuluvan ihan vituiksi, mutta eipä tämäkään sääntö halpojen pyörien (mopojen/kevareiden) kohdalla toteudu ikinä.
Tottakai jos kuski on valmis panostamaan niihin rahaa ja haluaa maksimoida kestoiät, siinäkohtaa voi hyvinkin tuokin tieto auttaa pidentämään sitä kestoikää ns. viimesilauksena. Kuinka paljon se kestoikää pidentää? Siihen vastaa Shape.
30.7.2012 9:08
kossusukka kirjoitti:Jos vielä mietitään että mopokuskit putsaavat ja rasvaavat niitä ketjujaan noin keskimäärin ei-ikinä ja ketjunlaahaimet+ketjurulla vetelee useimmiten viimeisiään, niin voidaan miettiä onko sillä parillisella/parittomalla rattaalla sielä edessä yhtään mitään väliä.
Vaikutus vain korotustuu, kun kuluminen on nopeampaa puutteellisen voitelun takia.
kossusukka kirjoitti:Tottakai jos kuski on valmis panostamaan niihin rahaa ja haluaa maksimoida kestoiät, siinäkohtaa voi hyvinkin tuokin tieto auttaa pidentämään sitä kestoikää ns. viimesilauksena. Kuinka paljon se kestoikää pidentää? Siihen vastaa Shape.
Laskennallinen tehonsiirtokyky putoaa heti noin 10%, jos halutaan säilyttää sama kestoikä. Eli siitäpä voipi melko nopeasti päätellä kestoiäin muutokset, jos käytettävä teho on sama.
30.7.2012 23:34
Voiks vetoakseli jotenki vahingoittuu jos ajaa liian kireillä ketjuilla?
31.7.2012 1:35
tuskin, mutta laakerit menee aika äkkiä
31.7.2012 20:29
Noniin en ite ole keksinyt mitkä olisi hyvät välit gilera rcr 2009 josta on otetaan kaasarinreikälevy pois, isompi suutin 70-80 ja holkkia viilattu. Holkkia voi viilata aina lisää mutta mopoon pitää saada vääntöä ja kiihtyvyyttä eikä nopeus saisi ylittää 55. ku ei sakot oikeen kiinosta
Olisko väleinä 11/60? 11/70 taitaa olla liian lyhyet? Entä miten jos on eessä 12 tai 13 ja takana 60/70 onko silloin enää kiihtyvyyttä?
31.7.2012 20:55
Jotkut 11-60 välit on aika sopivat jotain 55 kulkevalle, alkaa huutamaan alamäessä, mutta jaksaa mennä ylämäessäkin. Itse olen kokeillut 10-58 ja 11-58 väleilla ja ensimmäiset olivat kaikin puolin paremmat, mutta alamäkeen ei kehtaa ajaa kauaa kaasu pohjassa kun jossain 60 vauhdissa huuto on jo melkoista. Jälkimmäisillä ei huuda pahastikkaan 60, mutta kiihtyvyys on selvästi huonompi ja ylämäkeen meno on tuskaa (nämä ovat siis omia kokemuksia, ei tarvi alkaa inttämään niistä). Osta vaikka 60 piikkinen takaratas ja 10,11 ja 12 piikkiset eturattaat, niin voit säätää sopivat välit.
31.7.2012 22:31
Gileraan ei saa 10p eturissaa. Mutta 11-60 tai 11-62 lienee passelit.