Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.2.2013 12:32

mikä on vikana keeway pony moposkootterissa kun polkaisen käyntiin niin pysyy käynnissä mutta sitten kun painan kaasua niin se heijaa ja jos laitan kaasun pohjaan niin se sammuu. missä vika?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.3.2013 13:57

nonnii ducatin sähköistä tietävät! Mistä johdoista saisi valoille parhaiten virrat, kun nyt on vain tappokatkaisin ja jännitteensäädin kiinni?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.3.2013 15:27

Jännitteensäätimeltä lähteviin johtoihin kytket

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.3.2013 1:34

Mul on led vilkut, mut ei oo mitää vastusta tai vilkkurelettä niille ja nyt ei toimi toinen etu vilkku. Onko se vilkku menny rikki jo vai onko vika nytte siinä väärässä vilkkureleessä? Jostain luin, että ledit ottais automaattisest tarvittavan virran, mutta vilkkurele voi mennä sekasin.

Entä sitte toi ledi takavalo, tarviiko se mitää vastusta? Oon vähä huono näis sähköasiois :lol:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.3.2013 11:52

Led vilkuilla on tärkeää että olet kytkenyt ne oikein päin. Kokeile siis kytkeä sen vilkun johdot joka ei toimi, toisin päin.

Led-vilkut kuluttavat polttimoita paljon vähemmän virtaa, tämän takia led vilkkujen kanssa ongelma on yleensä että ne eivät vilku. Helpoin tapa on vaihtaa vilkkurele ledvilkuille tarkoitettuun malliin. Esimerkiksi derbissä vilkkurele on kuitenkin integroitu jännitteensäätimeen, joten helpointa on laittaa vastukset ledien eteen. Vastuksia käyttämällä led vilkut kuluttavat suurin piirtein saman verran kuin polttimot.

Koska takavalon ei tarvitse vilkkua, ei tarvitse huolehtia muusta kuin että kytket johdot oikein.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.4.2013 15:56

Viisaammat sanokaa: Eli eilen siis tää rieju mrt -11 pro power up alkoi pätkiä niinku ois tulppa menny ja sammu.. Noh aluksi vaihdoin tulpan ja testasin lähteekö käyntiin.. EI lähtenyt. Ei anna yhtään kipinää ja nyt heräsi pelko että onko mahdollisesti cdi boksi(efi) tai sytytyspuola paskana... Mutta mites Kondensaattori? Liittyykö se jotenkin sytytykseen? Testasin antaako se virtaa yhtään,mutta ei näyttänyt antavan... Testasin myös saako sytytys puola virtaa, mutta eipä sekään näyttänyt saavan... Voisinko selvitä helpolla ja vaihtaa vaan kondensaattorin(helppo ja halpa homma) Vai viedä koko läjä takuuhuoltoon? Parin sadan metrin lykäyksen jälkeen antoi kipinää 1sec ajaksi?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.4.2013 17:05

Jos vehkeessä on takuuta jäljellä, niin veisin ehdottomasti kyllä takuuhuoltoon, kun ei sitten itse tarvi maksaa mitään osista yms. Toki voi sitä kondensaattoria koittaa vaihtaa ensin, jos ei ole kallis osa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.4.2013 18:40

Tuskin liittyy kondensaattoriin:

"Kondensaattori reagoi jännitteen muutokseen johtamalla heti lävitseen virran, joka muuttaa varauksia (ja siis vastajännitettä) niin, että virta menee nollaan. Kondensaattori ei näin ollen päästä läpi tasavirtaa."

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.4.2013 19:54

No siinä tapauksessa kyllä lykkäisin vehkeen takuuhuoltoon, ei mitään järkeä ruveta itse puolaa tai cdi:tä ostamaan uutta jos takuuta on jäljellä :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.4.2013 22:48

cdi boksi(efi)
CDI boksi ei ole efi. Efi on sähköruisku.

Jos takuuta jäljellä niin ehdottomasti alkuperänen tulppa paikalleen ja takuuhuoltoon. Ei kannata itteä vaivata jos taakuukorjauksessa saa mopon korjata.

Auttakaa

17.4.2013 20:37

Miten Betan virtalukko ohitetaan?
En noista sähköistä paljoa ymmärrä mutta kun avain katkesi sisälle, voisin väliaikaisesti käyttää ihan piuhojen kautta mopoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.4.2013 20:49

En nyt oo ihan varma Betasta, mutta ainakin monissa uusissa AM6-koneella olevissa enduro/supermoto vehkeissä virtalukon saa ohitettua irroittamalla CDI-boksissa olevan piuhan. Pösössä se oli alin vihreä piuha, mutta muista vehkeistä en sitten tiedä :s

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.4.2013 21:38

En ole expertti, mutta tuota kuvaa tulkitsisin niin että yhdistämällä d ja c johdot pitäisi virrat olla päällä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.4.2013 21:55

kiitos vastauksista, mut tota rupesin vaa miettii et miten se CDI-boksin piuhan irroittaminen sitten tapahtuisi? missä kohtaa se piuha on? onko se mikä niistä piuhoista? tässä on tää ohjekirja, sähköt muistaakseni sivu 24: http://www.betamotor.com/system/attachm ... 50_ENG.pdf

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.5.2013 23:48

Iskin kiinan kajarit kiinni ohjaustankoon. Peilien paikoille. Yllättävän kova ääni, musiikin kuule melko selvästi, vaikka kypärä päässä ja kierrokset tapissa. Äänenlaatu tuskin tosi hifisteille kelpaa, mutta riittänee 15 euron kaiuttimille.