Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

25.11.2014 15:48

Ite oon kans käyttänyt tuota Loctitea jo useammassa projektissa ja voin suositella.

Re: Viilaustopic

5.12.2014 18:57

Tuli (järjetön) idea rakentaa 48x47mm moottori.. aihiota alan etsimään alkuvuodesta ja itse projekti alkaa vasta kesälomalla.
AM6 tai D50B0 tulee kuitenkin aihioksi.

Kuutiotilavuus on silloin 85,0cc.
Toinen vaihtoehto on 50mm sylinteri ja 47mm kampiakseli, jolloin kuutiot nousee 92,3cc..

Airsal 70cc sylinteri aihioksi (käytetty):
-194° pakoaukko
-ø32mm pakokanava
-134° huuhteluaukot
-Huuhtelukanavat täytän kemiallisella metallilla ja viilaan uuteen muotoon
-132° boostport / 60° kulmassa
-RM 85 mäntä (Wössner [47,95mm], 1-renkainen ja ø14x18x17mm neulalaakerilla)

Kannesta tulee 2-osainen:
-0,60mm squish-välys
-35% squishband
-15,2:1 puristussuhde [E85]

Lohkojen läppäkanava ja huuhtelulähdöt menee uusiksi. Myöskin kampikammiosta pitää ottaa lastua, johtuen pidemmästä kiertokangesta ja iskunpituudesta.

Kampiakselin muokkaan mahdollisesti alkuperäisestä:
-RM 85 kiertokanki [pituus 92mm, muut mitat saan tietoon ensi viikolla. Saattaa vielä vaihtua joksikin toiseksi]
-2 voiteluaukkoa yläpään neulalaakerilla ja alapään neulalaakerille + tasapainoitus
-Paino n. 1 490-1 530g

Muuta osaa..
-V-Force 3 läppäventtiili 0,40mm hiilikuituläpillä [Kawasaki KX 85 tai Honda CR 85]
-Itsetehty imukaula
-Mikuni TMX 32mm kaasutin powerjetillä ja carbsplitterillä TAI Keihin PWK 32mm
-Inner rotor + digitaalisesti säädettävä CDI boksi (mahdollisesti Ignitechin valmiste, jos on mahdollista käyttää sitä)
-Järeä kytkin: YZ85 TAI Newfren Competition (riippuu moottorista. AM6:seen käy YZ85:sen kytkinkruunu suoraan)
-Most 80-90cc pakoputki TAI itsetehty (ehdottomasti itsetehty, jos saan hoidettua TIG hitsauskoneen ja tilat)
-Kaikki laakerit uusiksi, sekä stefat ja tiivisteet. Mahdollisesti myöskin vaihteiston osat uusin.

Tehoista sen verran, että sitä tulee ja paljon.
Tällainen kesäloman pikkuprojekti.. nyt on tulossa alkuvuodeksi uusi projekti.. [Suzuki RM 125-250cc A1 valkokilpi]
Aina tarvii jotain haasteita. :lol:

Itse pyörä tulee olemaan mahdollisimman kevyt ja tilava. Eli putkirunkoinen.

Tämäkin on budjettiprojekti, joten rahaa en aio käyttää 1 000€ enempää.
Tuohon budjettiin pitää mahtua itse pyörän ja osien. ;)

Re: Viilaustopic

11.2.2015 11:50

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10357194_751586588270712_7359847597264150376_n.jpg?oh=1088c466a3e13279d77caa1d846f6d31&oe=558E18AE
Viilattu derbin pakoaukko, 18.5mm korkea ja 65% leveä tuo pääpakoaukko, lisäpakoihin en koskenut kun ei ole kulmavinkua. Toinen kunnon viilaukseni vasta ja kamera saa nuo virheet näköjään tosi hyvin esille :lol: Silmällä kun kattelee ja sormella kokeilee niin tuntuu suht symmetriseltä ja hyvältä.

Re: Viilaustopic

11.2.2015 14:10

Kannattaisi kuitenkin vielä koittaa pyöristää tuota oikean alakulman "kuoppaa" muuten voi männänrengas vähä tykätä huonoa.

Re: Viilaustopic

11.2.2015 15:02

Joo,ei täysin valmis ole vielä ja siitä sitä onkin tarkoitus korjailla.

Re: Viilaustopic

11.2.2015 16:25

Omaan silmään ei näytä kovinkaan symmetriseltä..
Laita mäntä sylinteriin ja sen avulla piirrä viivat sinne - näin on paljon helpompi 'viilata' se aukko halutun muotoiseksi.

Ja ota portmap tuosta sylinteristä.

Näyttää jotenkin siltä, että pinnoite olisi hävinnyt pakoaukon yläpuolelta..
Muista tehdä viisteet aukkoon, niin ei mene ekalla polkasulla m-rengas (tai m-renkaat) hajalle.

Re: Viilaustopic

11.2.2015 17:11

Ei mua nyt ihan alusta lähtien tarvii opettaa, ja ei ole hävinnyt pinnote mihinkään ja sillä nyt ei paljo oo väliä ku tuosta pytystä on muutenki pinnote kulunu :roll:

Re: Viilaustopic

2.2.2016 13:46

Oisko täällä ketää osaavaa jota kiinnostaisko viilata Airsal 80 pyttyä derbii. Myös huuhtelukanavien siistintää pitäs tehdä . Laittakaa YV jos luulette et te haluaisitte tehdä tämmösen työn. Maksu vastaa tietysti.

//Filip

Re: Viilaustopic

17.2.2016 2:36

Mikset viilaa itse tai osta tehokkaampaa pyttyä?

Re: Viilaustopic

11.4.2016 14:04

Olisi tarkoitus viilata am6 airsalin 70cc sylinteriä ja tarvisin hieman apua/vahvistuksen muutamaan kysymykseen.
Eli koneesta olisi tarkoitus tehdä korkea kiertoinen ja tehokas. Polttoaineena toimii re85.
Mittailin ajotuksia ja sain tällaisia tuloksia:
Pakoaukko: 185 astetta
Huuhtelut: 128 astetta
Pakoaukon leveys: 87,5% eli 42mm, eli 21mm per aukko
Blowdonw: 27 astetta

Tavoite:
Pakoaukko: 197 astetta
Huuhtelut: 133 astetta
Pakoaukon leveys: 100% eli 48mm, eli 24mm per aukko
Blow down: ? olisiko paras astemäärä n. 32 astetta?
Squish välys: 0.7mm

Eli olisiko tuo suunnitelma hyvä? Jos ei niin mitä muuttaisit?

Sitten jos haluaisitte selventää seuraavat termit ja miten ne lasketaan:
squish ratio ja deck korkeus. Eli miten squish ratio lasketaan, missä prosenttimäärissä sen tulisi olla ja miten sitä muutetaan. Lasketaanko deck korkeus männän ollessa ykk:ssa männän reunalta ylätiivistepintaan vai männän keskeltä ylätiivistepintaan (kyseessä siis kupumäntä) ja tulisiko deck korkeuden olla mahdollisimman pieni vai suuri?

Iso kiitos jos joku viitsii auttaa :)

Re: Viilaustopic

11.4.2016 14:25

Deck korkeudella ei ole merkitystä niin pitkään, kun männänrengas ei tule ylätiivistepinnan yli @ YKK.

Toisin sanottuna, deck korkeuteen ei muulloin tarvitse kiinnittää huomiota.

Deck korkeus = männän reunalta sylinterin ylätiivistepinnalle mitta, kun mäntä @ YKK.

Se on vain yksi monista muuttujista, kun esimerkiksi sylinteriä nostaa / laskee eri paksuisella alatiivisteellä.

Minkä takia haluat huuhteluaukoille lisää aukioloaikaa?
Vakioiskulla huuhteluaukoissa riittää aika-alat helposti yli 20hp tehoille (teoriassa).

Ja blowdown vähenee, kun huuhteluaukkojen aukioloaikaa nostaa.

128-130* on hyvä aukioloaika huuhteluille kireämmässä myllyssä.
Tai oikeastaan; hyvä lähtökohta.

Pakoaukon leveyteen ei kannata kauheasti kiinnittää huomiota..
100% leveällä pakoaukolla ei pysty pakokanavaa pahemmin saamaan järkevään muotoon.
Eli toisin sanottuna turhaa pinta-alaa pakoaukolla.

Airsal kun on aihiona, ennemmin kiinnittäisin huomiota aukkojen symmetrisyyteen, palotilaan (jolla liian vähän tilavuutta; etenkin pienellä squishvälyksellä) ja pakokanavan muotoon.
Pakoaukolle saa suht äkkiä "riittävästi" blowdown alaa, n. 190* aukioloajallakin.

+20hp Airsal 70cc sylkällä on suhteellisen helposti saavutettavissa.
Mutta vaatii muilta osilta sitten enemmän, että tuollaiseen teholukemaan pääsee.

.. ja sitten ne perusasiat samalla kuntoon:
- männän käyntivälys (0.05-0.06mm)
- männänrenkaan katkosvälys (0.30 +/-0.05mm)

Re: Viilaustopic

11.4.2016 22:50

Kiitos juho, tästä oli paljon apua!
Huuhteluaukkojen aukioloaikaa ajattelin nostaa, että riittävät varmasti tuolle 197° pakoaukolle. Mutta jos tuo 130° riittää hyvin niin taidan tehdä pelkän suuntauksen ja muotoilun niille.

Re: Viilaustopic

11.4.2016 23:54

En tahtoisi olla lannistamassa , mutta...

Jos tarvii täältä kysellä perusjuttuja niin suosittelisin jättämään huuhteluiden viilailun perusjuttuja lukuunottamatta väliin. Isoimmat valuknöölit tietysti kannattaa ottaa pois, mutta muuten saattaa olla aika arpapeliä.

Huuhteluajoitusta on aika helppo säätää nostamalla ja laskemalla pyttyä alatiivisteillä ja / tai ylimääräisillä metallilevyillä sylinterin alla, se riittää monesti aika pitkälle näissä uudemmissa vermeissä. Ei kannata liikaa juosta suurien kierroslukujen perässä, kokonaisuus ratkaisee. :)

Maltilla kun tekee niin hyvä tulee!

Re: Viilaustopic

12.4.2016 14:49

Huuhteluaukkojen aukioloaikaa ajattelin nostaa, että riittävät varmasti tuolle 197° pakoaukolle.

Päin vastoin.
Riittääkö pakoaukko huuhteluille ; etenkin, jos niiden aukioloaikoja menee nostamaan.

Tehokkaimmissa 2-tahtisissa oikeastaan aina ilmestyy ongelmaksi mm. liian heikko blowdown, ettei sen vuoksi joko kierrä enempää tai saavuta enempää tehoa.
Ei liian pieni huuhteluiden tehollinen pinta-ala.

Huuhteluiden suuntaukseen ei kannata lähteä, jos ei ole perusasiat kunnossa.
Kuten Betaversiokin jo totesi.
Ainakaan, kun kyseessä on suhteellisen 'hyvin toteutettu' sylinteri loppujen lopuksi.

Aukkojen symmetrisyys kannattaa korjata ainakin, jos jotain niille huuhteluaukoille välttämättä haluaa tehdä.
Mutta vaatii kulmavingun, jos haluaa siinä onnistua kunnolla.

Ja mielestäni huuhtelukanavien uudelleen muotoilua on melko turhaa yrittää ilman muottiainetta (esim. vinamold), koska silmämääräisesti ei näe kanavan todellista muotoa mitenkään.
Samalla huuhtelukanavien suuntaukset jää huomioimatta, kun niitäkään ei pysty tarkasti mittaamaan (pystysuuntaus, vaakasuuntaus).

Re: Viilaustopic

12.4.2016 19:35

Huuhteluista kannattaa lähteä hakemaan ratkasua vasta jos koneen toiminnassa ilmenee jotain kummallista. esim. Pv:n uusvalusen plusun kuoleminen ~10,3k tienoilla ainakin +50 porauksella tietyillä putkilla... tuostakin on tosin vielä testit kesken (mäntä särky ~13,5k kierroksilla :eek: )

Sit taas kolikon toisella puolella on se et viimesen ~30 vuoden aikana tapahtunut tehon nousu 2-tahtisissa on tullut nimen omaan huuhteluista :s