Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.12.2007 22:31
Vaihto- vai tasavirtaa? Sillä on merkitystä.
6.12.2007 23:19
Mites noita johtoja kannattaa yhdistellä, ku pitäs rpm mittari laittaa pv:see ni miten kannattaa liittää se rpm-mittarin johto siihe sytkäpuolaan menevään johtoon? ehdotuksia? ku en näitstä johtohommist kauheesti tiiä?
tossa vielä toi ohje tekoon
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=48465
ja tossa ohjeessa on vielä toi et jos haluu valon toimimaa ni se valkonen johtoki pitää laittaa akun + napaan. eli laitanko valkosen ja punasen, eli molemmat + napaan?
Vastauksia molempiin kiitoss
7.12.2007 7:41
No siis liität sen vihreän puolan johtoon, valkoisen valojen + johton, koska jos liittäisit akulle, palaisi kokojan valo mittarissa. Punainen tulee akun + napaan ja molemmat mustat akun - napaan.
Voisiko jokuvastata myös minun kysymyksiini
7.12.2007 19:58
ville__95 kirjoitti:No siis liität sen vihreän puolan johtoon, valkoisen valojen + johton, koska jos liittäisit akulle, palaisi kokojan valo mittarissa. Punainen tulee akun + napaan ja molemmat mustat akun - napaan.
Voisiko jokuvastata myös minun kysymyksiini
Eihän niitä mustia laiteta akun - napaan vaan runkoon? ja siis mihin se valkonen johto menee? vm.2000 pv.
7.12.2007 20:37
Varjoman kirjoitti:Eihän niitä mustia laiteta akun - napaan vaan runkoon? ja siis mihin se valkonen johto menee? vm.2000 pv.
On aivan sama, laittaako akun - napaan vaiko runkoon. Nämähän on sähköisessä kontaktissa toisiinsa.
8.12.2007 0:51
Tämä akku
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=90-0007
Pystyy siis luovuttamaan tunnissa yhden Amppeerin?
Bilteman mittari ottaa valoineen 240mA:tä.
Eli onko 1A=1000mA:ta?
Lasketaanko siis akussa virran kestäminen:
1000/240*14?
Vai olenko ajatellut nyt väärin?
Valaiskaa hiukan enemmän sähköasioista tietävät.
8.12.2007 1:12
-Zone- kirjoitti:Varjoman kirjoitti:Eihän niitä mustia laiteta akun - napaan vaan runkoon? ja siis mihin se valkonen johto menee? vm.2000 pv.
On aivan sama, laittaako akun - napaan vaiko runkoon. Nämähän on sähköisessä kontaktissa toisiinsa.
mut mihin se valkonen johto menee?
9.12.2007 12:17
Jos Bilteman mittarista puhutaan, niin mopon oman mittarin taustavalojen johtoon.
9.12.2007 14:56
-vainio- kirjoitti:Tämä akku
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=90-0007Pystyy siis luovuttamaan tunnissa yhden Amppeerin?
Bilteman mittari ottaa valoineen 240mA:tä.
Eli onko 1A=1000mA:ta?
Lasketaanko siis akussa virran kestäminen:
1000/240*14?
Vai olenko ajatellut nyt väärin?
Valaiskaa hiukan enemmän sähköasioista tietävät.
Pystyy luovuttamaan maksimissaan 80-100A, mutta tyhjenee tällöin nopeasti. 14Ah meinaa että kestää 14A kuormitusta tunnin verran kunnes on tyhjä.
Bilteman mittari vie 240milliampeerituntia, ja akku antaa yhteensä virtaa 14000milliampeerituntia.
Jaat 14000 luvulla 240 jolloin huomaat että akku kestää noin 58 tuntia.
20.1.2008 20:30
Mites ois Hopperiin tommosen Bilteman kiekkamittarin laitto? Hopperissahan on 12v sähköt, mutta EI akkua.
Ottaako se mittari ne kierrokset siitä johdosta, mikä tulee magneetolta puolaan? Saako tuommoista mittaria edes toimimaan ilman akkua?
Eikö akun voisi "korvata" vaikkapa takavalon virralla? Takavalollehan tulee 12V tasavirtaa?
20.1.2008 20:44
Wiibo kirjoitti:Mites ois Hopperiin tommosen Bilteman kiekkamittarin laitto? Hopperissahan on 12v sähköt, mutta EI akkua.
Ottaako se mittari ne kierrokset siitä johdosta, mikä tulee magneetolta puolaan? Saako tuommoista mittaria edes toimimaan ilman akkua?
Eikö akun voisi "korvata" vaikkapa takavalon virralla? Takavalollehan tulee 12V tasavirtaa?
Mun mielestä tulpanjohdosta se otetaan..
Ja jos sulla ei oo akkua nii kierrosten laskiessa voltitkin laskee..
Joten akku ois ihan jees.
20.1.2008 21:07
Mut Hopperiinhan ei saa laturia?
30.1.2008 14:21
"mitä helv.. ai että dieselkoneessa ei ole sytytys tulppia ! syön kyllä moponipenkin jos löyät dieselmoottorin missä ei oo sytystulppia eikä sytkäpuolta!!!!
miten sew muuten sen pensan polttas ??? ilmallako "
nykyinen diesel moottori toimii puristuksen avulla... imu tahdin aikana sylinteri imee kuten kaikki tietää, puristus tahdin aikana mäntä puristaa ilman kuumaksi ja hetkeä ennen työ tahtia ruiskutus yksikkö ruiskuttaa sylinteriin ja pots pots.. kone toimii.. mutta asiasta mandariiniin ja niin poispäin... en ole mikään sähkö teknikko niin käykö Bilteman mittari Sendaan ja miten kytketään ???
30.1.2008 14:39
atriarkka kirjoitti:
nykyinen diesel moottori toimii puristuksen avulla... imu tahdin aikana sylinteri imee kuten kaikki tietää, puristus tahdin aikana mäntä puristaa ilman kuumaksi ja hetkeä ennen työ tahtia ruiskutus yksikkö ruiskuttaa sylinteriin ja pots pots.. kone toimii.. mutta asiasta mandariiniin ja niin poispäin... en ole mikään sähkö teknikko niin käykö Bilteman mittari Sendaan ja miten kytketään ???