21.11.2007 2:29
21.11.2007 6:51
21.11.2007 8:47
21.11.2007 9:10
Mortuoppi kirjoitti:Sarvi, enpä nyt mitään lennokki-moottoreitakaan tarkoita. En nyt ihan ymmärrä, koska normaalissa käytössä kyseisten moottoreiden kalleimmista versioista revitään jopa 4-5 pollea, myös 7,2 voltin jännitteellä, miksi se tarvitsisi yhtään sen enempää virtaa ahtimen moottorina toimiakseen jos siihen hommaan tarvitaan 1,5-3 hp?? Tiedän hyvin, että energiaa ei voi luoda tyhjästä. Enpä ollut luomassakaan. Ja kyllä tämä nyt huomattavasti järkevämpää on kuin nuo fööni-ahtimet, niihin vertailu alkaa kuulostaa jo vittuilulta.
Mortuoppi kirjoitti:Perusteita? Ja ne ovat matematiikan kaavoja? En todellakaan niihin usko "tarkkuudellaan", tai edes todellisella paikkansa pitävyydellä. Ja tässäkin on niin monta eri voimaa vielä mukana, joita ei otettu huomioon, esim. moottorin oma imu, pyörittää turbiinia, joka antaa sähkömoottorille pientä "apua" ainakin pienimmillä kierroksilla, ennenkuin sähkömoottorin omat kierrokset ja teho nousevat tarpeeksi suuriksi turbiinin tehokkaaseen pyörittämiseen. Ja tiedän, että tuossahan tilanteessa noilla pienillä kierroksilla turbiini vain kuristaa, ennen kuin kierrokset nousevat ja ahtaminen alkaa.
Mortuoppi kirjoitti:Haluaisit varmaan nyt selittää tuon "Jos meinaat pyörittää 2.2 kW moottoria jollain 7.2 voltin jännitteellä, antaa yläasteen fysiikan kaavat (P=UI) tarvittaviksi virroiksi luokkaa 305 ampeeria". Jos 4-5hp yli 80000rpm omaavat mallit näistä moottoreista pyörivät 7,2 voltilla täydellä teholla, niin miten ne tässä ahtamis-asiassa voisivat yhtään sen enempää virtaa vaatia (305 ampeeria!?) kuin muussa käytössä? Varsinkin kun vielä sanoit että turbiinin pyörittämiseen tarvitaan 1,5-3 hp? Eipä tämä vieläkään ainakaan omasta mielestä niin "mielettömältä" tai hanurista olevalta idealta kuulosta. Ja sitten näitten kyseisten moottorien virta-vaatimuksista ja tehoista on kanssani turha väitellä, niistä kun kaikki faktat tiedän (tuli kauan aikaa sitten RC-autoilua harrastettua, tosin noilla polttomoottorikäyttöisillä [3,5cc=3,2hp huom. 3,5cc, EI 35cc], mutta tuli nuo sähköhommatkin katottua).
21.11.2007 9:43
21.11.2007 10:46
21.11.2007 11:00
Atech kirjoitti:
Höylä: Tuossahan systeemissähän tulisi poikittaishuuhtelu käyttöön, eikö vaan? Imuventtiilistähän kannattaisi tehdä pakoventtiili, eikä kokonaan poistaa
21.11.2007 11:04
21.11.2007 11:09
Mortuoppi kirjoitti:"Sepä siitä sitten"? Ei kyllä riitä nuo perustelut asian hautaamiseen. En usko tuota 300 ampeerin virtatarvetta tuossakaan tilanteessa. 3000mAh akulla pystyy näillä moottoreilla ajamaan normaalissa käytössä noin 20-25 minuuttia, ja jos ajaa koko ajan "kaasu pohjassa" ajoaika pitenee. Jos ette syytä tähän tiedä, uskon noihin virrantarvetietoihinne entistä vähemmän. Kokemusta itselläni näistä on, kuten sanoin, tuli rc-autoja vuosia sitten harrastettua, enemmän polttomoottorikäyttöisiä mutta sähkö härveleitä myös (en tarkoita mitään Nikkoja, ne on leluja). Ja tässä pientä vertauskuvaa: kyseisten vempainten polttomoottoreiden tehot vastaavat kokosuhteessa 2-litraista 1200hp autonmoottoria, ja näihin pieniin tehomyllyihin saa jopa täysin toimivia remmiahtimia, joten ovat tekniikaltaan hyvin kehittyneitä. Ja näiden sähkömoottoreiden joita ahtimessa aijon käyttää, sanotaan olevan vielä kehittyneempiä kuin edellä mainitut polttomoottorit. Tehot riittävät aivan varmasti.
21.11.2007 11:21
21.11.2007 11:45
Mortuoppi kirjoitti:"Sepä siitä sitten"? Ei kyllä riitä nuo perustelut asian hautaamiseen. En usko tuota 300 ampeerin virtatarvetta tuossakaan tilanteessa. 3000mAh akulla pystyy näillä moottoreilla ajamaan normaalissa käytössä noin 20-25 minuuttia, ja jos ajaa koko ajan "kaasu pohjassa" ajoaika pitenee. Jos ette syytä tähän tiedä, uskon noihin virrantarvetietoihinne entistä vähemmän. Kokemusta itselläni näistä on, kuten sanoin, tuli rc-autoja vuosia sitten harrastettua, enemmän polttomoottorikäyttöisiä mutta sähkö härveleitä myös (en tarkoita mitään Nikkoja, ne on leluja). Ja tässä pientä vertauskuvaa: kyseisten vempainten polttomoottoreiden tehot vastaavat kokosuhteessa 2-litraista 1200hp autonmoottoria, ja näihin pieniin tehomyllyihin saa jopa täysin toimivia remmiahtimia, joten ovat tekniikaltaan hyvin kehittyneitä. Ja näiden sähkömoottoreiden joita ahtimessa aijon käyttää, sanotaan olevan vielä kehittyneempiä kuin edellä mainitut polttomoottorit. Tehot riittävät aivan varmasti.
21.11.2007 14:55
21.11.2007 15:24
21.11.2007 15:47
Kummasti se nyt vain on mahdollista ja tapahtunut. Joo kaavat varmasti ovat oikein, mutta ei täällä lasketut tulokset niillä. Juup eipä tullu tässäkään mitään uutta, eikä riitä vieläkään, olen kyllä tietoinen että akku ei kyseistä virtaa kestä. Mutta kun moista virtaa ei ole kukaan käyttämässä, eikö se nyt ole tullut selväksi? Ja NiCd-akut on jo aika "vanhanaikaisia", enkä niistäkään ole puhunut.Atech kirjoitti:Eli pikkusella 7,2V 3aH akulla kompressoria? Mikään noin pieni NiCd akku kestä että se imastaan tyhjäksi 305 ampeerin virralla. Se hajoaa. Riittääkö nyt perustelut? Ei se ole mahdottomuus kunhan on isot akustot ja iso moottori. Siihen asti on 0 zääns.
Lisäksi 50cc moottori imasee 12k rpm kierroksilla 10 litraa sekunnissa ilmaa. Koitas pumpata semmosta.
21.11.2007 15:51