Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 0:02

Kyllä pitää laittaa ledinauhalle etuvastus ellei niissä ole jo valmiina.

Tilailen varmaan itsekkin oranssia ledinauhaa piakkoin. Kiinastahan sitä saa ihan naurettavan halvalla. Katselen huomenna enemmän, mutta jos ei sulla kiire ole niin halutessasi voin sullekkin tilailla.

Mikäli jostain muualta ostat, niin voin silloinkin auttaa sen etuvastuksen laskemisessa. :)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 0:12

Tilaan ehkä http://www.motot.net/talli/osat/id35289/ tuosta, ei tuokaan maksa paljo midii :D ja tosta vastuksesta, ei niinku mitää hajua oikeen että kuinka se toimii eli apu olis tarpeen :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 0:17

Noita kyseisiä nauhoja saa ebaysta 3e/nauha. Nuo eivät tarvitse vastusta.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 0:24

Juu, mutta onnistuuskohan toi vilkkureleestä suoraan ledinauhaan, ku ei viittisi turhaa tilata :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 2:39

....................
Viimeksi muokannut ernu päivämäärä 10.2.2014 19:07, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 17:40

miks tilata netistä ku kuitenki piuhaa ja liittimiä saa melkein kaikista tavarataloista tai rautakaupoista, et ite hakisin ensin vaikka motonetistä, biltemasta tms.. mut jos nettikaupasta on pakko ostaa ni si en osaa auttaa. :)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.2.2013 17:44

ja on jarruvalot mun mielestä pakolliset, mutta itellä e iainakaan tällä hetkellä kyseinen laitos toimi, mut kai siitä sakon voi saada jos ei jarruvalo pelaa

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.2.2013 16:06

Ossaako kukaan neuvoa miten tommonen vilkkurele kytketään:


Kuva

Tällä hetkellä vilkut palaa, mutta ei vilku :D. Mopo on peugeot xps.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.2.2013 13:51

Laitappa google kuvahakuun kominapainen vilkkurele ;)

Ja sitten asiasta toiseen:
Nyt rupeaa jo hermo menemään niin minulla kuin muillakin liikenteen käyttäjillä italia sähköihin. Eli kosteus aiheutta mopon pätkimistä ja spontaania sammumista :x Pätkintä lähti kun heitti tulpanhatun päälle reilusti sähköteippiä mutta sammuileminen jäi. Noh, seuraavaksi mikroskoopin alle virtalukonpohja ja sinne menevät piuhat. Ilmeisesti nimittäin auttoi kun taikaliittimen irrotti. Paha sanoa kun tuo sammuileminen on niin satunnaista.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.2.2013 22:20

Noniin tuli tossa GasGas EC50 Rookie hommattua ja sähköt pitäis vetää uusiks,virtalukon takaa. Tässähän siis samat ducatin sähköt kun Rieju,DT,derbi..

Eli sytytykselle sekä valoille ja vilkuille virrat. Jos jollakin olis hyvä kaavio niin ois jees,koska noi sähköt on nyt ihan päin helvettiä :s

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.2.2013 23:05

Tosta tommonen ja loppupuolelta löytyy läjä derbien sähkökaavioita josta otat mallia. Löytyy tosin myös leonellin sähköjä. Yleismittarihan on ystävä kun sähköjä väkertää.
http://www.derbi.fi/files/derbi/kayttoo ... Xtreme.pdf

Omiin ongelmiini palaten, niin tuntuu että tämä pätkintä ja spontaani sammuileminen on suhteellisen yleistä mopoissa etenkin talvisin. Olisikohan yhteyttä siihen, että tehdään pääosin italiassa ja kiinassa :roll:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.2.2013 23:21

tracon kirjoitti:Noniin tuli tossa GasGas EC50 Rookie hommattua ja sähköt pitäis vetää uusiks,virtalukon takaa. Tässähän siis samat ducatin sähköt kun Rieju,DT,derbi..

Eli sytytykselle sekä valoille ja vilkuille virrat. Jos jollakin olis hyvä kaavio niin ois jees,koska noi sähköt on nyt ihan päin helvettiä :s


Gassutopikin aloitusviestistä löytyy sähkökaavio. Vilkut siitä tosin puuttuu, mutta samalla tavalla ne varmaan on muissakin mopoissa kytketty.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.2.2013 23:40

nevssons kirjoitti:Omiin ongelmiini palaten, niin tuntuu että tämä pätkintä ja spontaani sammuileminen on suhteellisen yleistä mopoissa etenkin talvisin. Olisikohan yhteyttä siihen, että tehdään pääosin italiassa ja kiinassa :roll:

Veikkaan että kaasarin säädöistä on kiinni. Itellä on pelannu joka vehe oikeen nätisti ku on kaasarin säätäny kunnolla. Kunnon kaasarin säädössä säädetään ps, tk suuttimet ja neula/ neulan asento.

Ite pärjäsin derbin kans pelkällä suuttimen suurentamisella (75 -> 85) ja neula yhen pykälän ylemmäs. Rossissa taas p-suutin 10 kokoa isompi entä kesällä ja tk 5 kokoa isommaksi, ja vakioneula yhen pykälän ylempänä. Siinä suuntaa antavia säätöjä :)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.2.2013 14:46

No itseasiassa olen aika varma että kaasarin toimminnasta ei ole nyt kyse tässä tapauksessa. Sitä voi olla aika hankala sinun internetin välityksellä päätellä millaisesta pätkinnästä ja sammuilemisesta on kyse kun en ole sitä sen tarkemmin kuvaillut ja se voi tapahtua aika monella eri tavalla.

Anyway, silloin kun pätki, niin pätki ihan silleen on/off tyylillä eikä moottorin käyntiääni millään tavoilla varoitellut ja sama myös sammuilemisen kanssa. Kun sammuu niin sanoo vaan mööööö ja selkeästi kuuluu, että minkään näköistä sytytystä ei tapahdu. Samanlaiset oireet oli, kun virtalukon piuhat kerran palo yhteen juuri ratkaisevasti kääntämään sytytyksen off asentoon. Tämän takia epäilenkin nytten sitä virtalukon pohjaan kertyvää kosteutta. Myös siksi että tuntui loppuvan kun otti sen sytytyksen sähköihin yhdistävän liittimen irti. Ja pätkiminenhän tosiaan lähti kun kietaisi tulpanhattuun sähköteippiä.

Tuo sammuminen erityisesti kosteampina päivinä saa myös epäilemaan sähköjä. Tokihan voisi olla että kosteampi ilma vetää moottoria rikkaammalla jolloin kastelee tulpan ajossa ja sammuu, mutta sen kyllä pitäisi näkyä muutenkin sitten ajossa erilaisina oireina. Myöskään ryypyn kanssa ajaminen ei muuta asiaa suuntaan tai toiseen(tietty rikkaalla käymisen oireet puskee sillon esiin) joka suhteellisen kivasti viittaa jo siihen, että vika ei ole kaasarin säädöissä.

Ymmärrän kyllä hyvin että kaasarin säätöjä epäilette, kun se tuntuu aina olevan kaikille (myös minulle) niin ylivoimaisen hankalaa.

Nythän siis miksi näistä ongelmista ylipäätänsä kirjoittelen, niin haluan vain tuoda tänne mahdollisesti samoja ongelmia pohtiville vähän mahdollisia syitä ja ratkaisuja juurikin siksi että tuntuvat vaivaavan monia. Tarkoitushan ei ole kysellä että mitä vittua mä teen!!!? Ehkäpä toisaalta kuitenkin vähäsen varmistaa olenko ollenkaan oikeilla jäljillä :)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.2.2013 16:40

Mulla oli viime talvena tollanen -02vm derbi leonellin sähköillä ja välillä hyytyili juurikin noin. Monesti teki semmosta, että ei lähtenyt käyntiin sammumisen jälkeen mutta hetken päästä taas lähti vähäks aikaa käyntiin ja taas pienen ajon jälkeen hyyty. Noissa leonellin sähköissä on cdi boxin liittimet todella huonosti suojattu kosteudelta, eikä tuntunut auttavan niitten teippaaminenkaan... Jossain vaiheessa keväällä vika vaan katosi ja toimi taas normisti :D taitaa noi italialaisten sähköt monesti olla aika herkkiä kosteudelle. Eli kannattaa kattoo ettei missään sytkäpuolen liittimissä ole kosteutta/ettei sinne pääse sitä. Ja myös että magneetonkoppa on tiivis.