Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

10.6.2012 23:00

Muff kirjoitti:
Reetuhai2 kirjoitti:Toi oli ainaki mulle aivan uus juttu, että pitäs vaihtaa eturatas ja takaratas samaa aikaa. Ite en oo ikinä vaihtanu samaa aikaa.

Vakiovälit sun jammussas on 11/62. Ja jos haluat, että kulkee alle verorajan, niin hanki nappirajotin, tai sitte ota se Noxi pois ja suurennat vakioputkesta kuria. Koska Moricin kanssa on turha olla teharia, ja teharia on myökin turha olla jos haluaa päästä alle verorajan. Tosta kun lyhennät välejä, niin alkaa kone huutaa, eikä se tykkää.

Tehari on jo ostettu ja pysyy käytössä Moricin kanssa. Monet pelkää käyttää rajoittimen kanssa tuota teharia, mutta on monia kokemuksia tullut luettua ja kuultua, että Moricci ei ole ollut moksiskaan tuosta teharista. En mä mitään kuria ala enää porailemaan tässä vaiheessa, ku pitää pysyä mahdollisuus pistää vakioks kanssa.
Hmm.. Eli mun ei kannattaisi alkaa pienentämään välityksiä, vaan hommata nappirajoitin? En kyllä haluisi toista rajoitinta mopooni :( Onko sitten kiihtyvyys liian luja, jos pienennän välityksiä?
Heittäisi vaikka 10/65 välitykset, niin olisko liian raju muutos?

Kaverilla on just samat virit mutta 12/70 välit ja kulkee selvästi alle verojen.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

11.6.2012 12:39

Tällä hetkessä pösössä hieman kurisettu metrakit ja 11/52 ja kulkee n. 70 ja aattelin laittaa 11/58 välit meneekö liian lyhyeksi?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

11.6.2012 12:45

No ihan miten haluut, mutta lyhyet välit on perseestä ajaa, myös kuristettu tehari on täys paska.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

11.6.2012 15:57

Reetuhai2 kirjoitti:No ihan miten haluut, mutta lyhyet välit on perseestä ajaa, myös kuristettu tehari on täys paska.

Voittaa ainakin vakioputken kuristettuna 100-0, sillä kuri ei ole kovin iso. Nykyiset välit on tosi mukavat ajaa pitkää matkaa ja jaksaa vääntää hyvin mäkiinkin, van olisi mukava saada kulkemaan ihan laillisia nopeuksia.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

11.6.2012 16:03

Osta kuriton vakioputki? Tai sitte ostat rajottimen, tai laitat ne lyhyemmät välit, jotka valitettavasti on perseestä ajaa. Oma päätökses se on.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

11.6.2012 16:27

Reetuhai2 kirjoitti:No ihan miten haluut, mutta lyhyet välit on perseestä ajaa, myös kuristettu tehari on täys paska.

No ei nuo 11-58 välit nyt niin lyhyet ole. Tai no on ne aika lyhyet, mutta ei mopolla tarvi aina vinguttaa kaasupohjassa ja jos ei vinguta niin ei se huuda ja ongelma ratkeaa. Muutenkin tuntuu, että näitä nykymopoja kuristetaan välityksillä sillä joskus aikoinaan pääsin vakio pösöllä liian isolla suuttimella 11-53 väleillä (vakiot) vaivoin 45, mutta sitten 11-70 väleillä ja samoilla osilla meni hieman lujempaa ja kiihtyi paljon paremmin kuin vakio väleillä. Eivät nuo välit edes olleet kovin pahat vakiossa, sillä ei se jaksa kiertää niin paljoa, että alkaisi kunnolla huutamaan. Kurittomana taas huusi ihan liikaa :s Muutenkin se, että onko ne välitykset liian lyhyet riippuu vireistä ja erityisesti käyttäjästä. Jonkin mielestä se on huutamista jos kierrokset on yli 7k toisen mielestä taas jos yli 10k jne. Ja aikamoista huudattamista se on niissä H-E mopoissa joissa tehoalue alkaa vasta 10k niin miten ajattelit ajaa ilman huudatusta :lol: Minusta sellaiset välit on sopivat mitkä mopo jaksaa vetää juuri ja juuri loppuun asti. Usein se on niin, että kun sitä mopoa siellä jossain suunnitellaan, he valitsevat välit, mitkä ovat hyvät kurittomalle (esim. 11-53), mutta kun sitä mopoa joudutaan kuristamaan (jotta se olisi mopo), niin välitykset käyvät auttamattoman raskaiksi ja mopo ei kiihdy mihinkään ja hyytyy ylämäkeen ja vastatuuleen pahasti. Siksi näitä power-up malleja tulee joissa on vain lyhyemmät välit ja hieman vähemmän kuria putkessa, niin se mopo kiihtyy kummasti paremmin, kun siinä on välit jotka se jaksaa edes jotenkin vetää loppuun asti, eikä se lisätehokaan ole pahitteeksi :D

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 0:01

Mites voikos noi ketjut pestä ihan tällä http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =164027789
Kun tollasta sattuu olemaan nii ei mitää ketjun puhdistus ainetta tarvis ostaa

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 0:15

Kolmetoista kirjoitti:Kaverilla on just samat virit mutta 12/70 välit ja kulkee selvästi alle verojen.

Mikäs mopo siltä kaveriltasi löytyy? Tuollaiset välit kyllä kuulostaisi omana korvaan aika hyviltä mun vireille. 11/62 --> 12/70 niin pääsis sieltä +70 sinne 60-65.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 12.6.2012 20:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeettomat lainaukset, järkeä saa käyttää quotejen kanssa....

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 4:25

Yamaha DT50x -08. Kulkee muistaakseni 62-64.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 9:42

Kolmetoista kirjoitti:Yamaha DT50x -08. Kulkee muistaakseni 62-64.

Eli juuri passeli nopeus, kiitos vinkistä. Kuulostaako kone kuin sikaa hirttäessä noilla nopeuksilla, vai äänet eivät ole hirveän ärsyttävän korkeat? Tälläkin hetkellä näillä vireillä vielä mulle sopivat äänet.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 9:53

Aina lyhyillä väleillä nopeasti ajettaessa kone huutaa. Laita pitemmät välit, jos et halua tappaa konetta kokoajan huudattamalla. Kun ei pitemmilläkään väleillä tarvii ajaa koko ajan tuppi nurin, voi ajaa alemmilla kiekoilla, jollon kulkee sopivasti, kone tykkää, ja tarvittaessa voi ajaa lujempaaki.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 12:43

Reetuhai2 kirjoitti:Aina lyhyillä väleillä nopeasti ajettaessa kone huutaa. Laita pitemmät välit, jos et halua tappaa konetta kokoajan huudattamalla. Kun ei pitemmilläkään väleillä tarvii ajaa koko ajan tuppi nurin, voi ajaa alemmilla kiekoilla, jollon kulkee sopivasti, kone tykkää, ja tarvittaessa voi ajaa lujempaaki.

No kyllä tämäkin kuulostaa järkevältä, mutta minkälaisia välejä sitten suosittelisit? 62 pomppaaminen yli 70 kuulostaa todella isolta nousulta.
Uudet ketjut muuten ollaan ostamassa rattaiden oston yhteydessä, jos tämä vaikuttaa mihinkään.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

12.6.2012 15:39

Järkevältä noille vireille kuulostais lähinnä just joku 13-62 tai vastaavat, mutta kyllä tulee takuu varmasti kone huutamaan noilla 12-70 väleillä. Huiputki menee noilla väleillä siihe kunnes kone ei anna enempää jengaa.

Joten JÄRKEVÄLTÄ noi välit ei kuulosta, mutta eihän sitä kukaan kiellä ettetkö sais niitä laittaa. Lähinnä kaikki vaa on yrittäny sulle sanoo, että yksinkertasesti kone ei tuu pitämään tollasista väleistä mikä johtaa ennen aikaseen kulumiseen.

Kaikkein paras ratkasu olis se, että laittaisit sinne putkeen vähän ees jotain kurii mutta päätöshän on sun

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

13.6.2012 2:23

Minkälaisia välejä suosittelisitte 60cc läppis Peeveeseen? Ei muuta viriä kuin tuo pytty. Tuossa on ollut vakiovälit (13-35) kiinni ja tuntuu kyllä selvästi liian lyhyiltä, eihän se kuljekkaan kuin reilut 60 noilla väleillä :)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

13.6.2012 9:26

TuplaBonus kirjoitti:Järkevältä noille vireille kuulostais lähinnä just joku 13-62 tai vastaavat, mutta kyllä tulee takuu varmasti kone huutamaan noilla 12-70 väleillä. Huiputki menee noilla väleillä siihe kunnes kone ei anna enempää jengaa.

Joten JÄRKEVÄLTÄ noi välit ei kuulosta, mutta eihän sitä kukaan kiellä ettetkö sais niitä laittaa. Lähinnä kaikki vaa on yrittäny sulle sanoo, että yksinkertasesti kone ei tuu pitämään tollasista väleistä mikä johtaa ennen aikaseen kulumiseen.

Kaikkein paras ratkasu olis se, että laittaisit sinne putkeen vähän ees jotain kurii mutta päätöshän on sun

No jos 12/70 kuulostavat niin kauheilta, niin kaiketi se pitää kokeilla noita 13/62 välejä. En mä tarkotuksella halua konetta rääkätä, mutta kun ei ole enää muita mahdollisuuksia rajottaa kuin välien isontaminen / toinen rajotin (minkä kanssa en halua alkaa säätämään). 3kk tässä sen ajelee vireillä, ettei virit loputtomiin pysy tässäkään pyörässä. Kuria en edes osaisi/en omista työkaluja tän tekemiseen. Eli välien vaihtaminen taitaa olla edes jonkinmoinen ratkaisu mun ongelmaan.