Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.8.2013 23:53

Rasittaako 11-70 välit konetta jos ajaa normaalisti pienellä kaasulla noin 40-50km/h ja käyttää täyttä kaasua vain kiihdytyksiin? (derbi, kuriton putki)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.8.2013 1:13

Ei kai jos ei sitä huudata. Ite 11/65 väleillä tuli huudatettua ihan saatanasti, ja kyllä se ehjänä pysy :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.8.2013 1:37

No jos sä jtn n.50km/h noilla väleillä päästelet, niin ei se hallaa tee kun kone ei huuda..mut jos melkeen täyskaasulla/kaasu pohjassa päästelet niin kone huutaa niin maan perkeleesti ja sillon voi hieman kärsiä :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.8.2013 16:03

Kertokaas mikä vaivaa. Eli siis sykerö ei millään pysy/ei saa säätöihin. Neulaa, suuttimia ja seosta säädetty. Hetkellisesti voi saada toimimaan, mutta taas vähän ajan päästä jotain napsahtaa.
Eilen viimeksi ensin toimi suhtkoht hyvin. Sitte täysin ilman syytä rupes kierrokset leijumaan, eikä kestäny ajaa ku pintakaasulla ettei booannu. Eli siis heitti seoksen laihalle. Tämänkin tehny muutamaan kertaan. Välillä tuo ilmenee lievemmin tai käy melkein päinvastoin eli laihasta -> rikkaalle?
Yhen kerran kun teki niin magneeton puolen stefa oli lähteny ulkonemaan? Voisiko siis lämmetessään kun metalli laajenee käydä niin että stefa alkaa fuskaamaan ilmaa kampikammioon?

Postissa tulee tämän vuoden neljäs mäntäsarja, koska jatkuvat lämppäämiset. Eka männän vaihoin 13 lämppäyksen jälkeen, seuraavalla melkein sama ja nykyinen lämpänny vissiin viidesti..... :roll:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.8.2013 17:52

Ravenn kirjoitti:Rasittaako 11-70 välit konetta jos ajaa normaalisti pienellä kaasulla noin 40-50km/h ja käyttää täyttä kaasua vain kiihdytyksiin? (derbi, kuriton putki)

Hyvällä tuurilla pääset kaasu pohjassa noilla väleillä tota 50kmh :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.8.2013 23:43

kyllä se melkeen 70 km/h menee oikeeta nopeutta kaasu pohjas :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.8.2013 12:26

Ja huutaa kuolemaa ja pyörre käy tankissa. Nuilla todella lyhyillä kannattaa varautua bensankulutuksen selvään nousuun. Itsellä joskus oli kuriton putki ja 12-70 välit, vaihtelevaa ajoa ja laskin kulutukseksi lähemmäs 7 litraa sadalla. En käsitä miten se oli nuin paljon vienyt, mutta 10-58 väleillä suurin lukema minkä on vienyt oli puolestaan vajaa 6 litraa sadalla. Molemmissa tapauksissa mopossa oli kiinni rajoitin joka rajoitti huiput 55km/h:n.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.8.2013 16:05

Miten kulutusta saa pienennettyä kurittomasta derbi x-tremestä. Mitkä olisi kulutuksen kannalta parhaat välit, samat kuin huippunopeuden? Kannattaako ajaa mahdollisimman pienillä kierroksilla vai juuri tehoalueen pienimmillä kierroksilla?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.8.2013 16:49

No sellaset välit, että kierrokset pysyy matalalla.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.8.2013 17:12

Ei saa olla liika pitkätkään. 12/65 väleillä oli hauska ku voi 4-6 vaihteella mennä minne vain.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.8.2013 18:39

mitä kannattais lähteä seuraavaksi selvittelemään, kun moposta häviää vääntö kuumana? Kiertää kuitenkin, muttei silti vedä +70 jälkeen. Ennen meni sen 80 oikeeta, ja kiihty siihen aika nopeaan, muttei enään.. :eek:

tähän asti selvitetty:
-suutin 110 > 108 (meni huonommaksi, valkoinen tulppa..)
-Tulppa BR8ES > numeron kylmempi (vähän parani tyhjäkäynti)
-Jarruissa ei vikaa, enään.. (ennen etujarru laahasi)
-Mäntä ei ole väljä
-Pakoputken ei ainakaan luulisi olevan tukossa (ajettu vain 800-900km tänä kesänä, eikä se kuulosta kovin tukkoiselta ainakaan tyhjäkäynnillä :D)
-Kytkin ei luista

Ei savuta tms. eli en usko et liian iso suutin ainakaan.. tulppa on vaalean ruskean värinen.

Mopo on joskus ylikuumentunut, joten mitä vahinkoa on voinut syntyä esimerkiksi?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.8.2013 22:54

Moro! ja apua!

Elikkä ite vetenlin tossa kytkinpommia pitkin päivää harjottelin, sitte vedin sen viimesenkerran ja ketjut lähti, no talutin kotia mopon ku en siinä tilanteessa ketjuja saanu takas paikoilleen, laitoin kotona ketjut normisti paikoilleen ja sen jälkeen käynnistin mopon, lähti ihan normaalisti, mutta sitte ku laittaa kytkimen pohjaan, ykkösen silmään ja päästää kytkimen, nii ei liiku ei mihinkää!! ja vaihe kyllä vaihtuu ihan normaalisti ykköselle. Mistä tämä vois johtua?! :O eikai mitään vakavampaa rahanmenoa edessä?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

17.8.2013 22:34

Voi olla, että leipaisi. Tai sit siellä on joku muu pielessä.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

18.8.2013 11:56

juppi98 kirjoitti:Mopo on joskus ylikuumentunut, joten mitä vahinkoa on voinut syntyä esimerkiksi?

Mahdollisesti lämpöleikannut jos on oikeasti ylikuumentunut kunnolla. Kannattaa koittaa katsoa männän kuntoa pakoaukosta, jos näkyy naarmuja niin mäntä vaihtoon ja mahdollisesti sylinteri poraukseen/hoonaukseen.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

18.8.2013 19:28

Mie tarkistan sen männän/sylinterin kunnon ens viikonloppuna, kun otan koko koneen pöydälle ja laitan osiin.

Syy laiskuuteen kuumana löytyi; laakerit paskana. ;)

Ja kun kone on kuuma, sieltä koneesta alkaa kuulumaan metallinhankausääniä, sekä

joskus saattaa kierrokset jumiutua, eikä muu kuin vetää kytkin pohjaan ja pitää kaasu pohjassa niin pitkää kunnes kierrokset alkaa nousta .. kiva juttu, kun välillä mopo jumittuu keskelle risteystä. :lol:

ja tää siis tapahtuu, jos pitää tyhjäkäynnillä vähän aikaa ja sit yrittää lähteä ajamaan!