Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.1.2013 0:05

Sulla on oikosulku jossain. Todennäköisesti siellä missä olet viimeksi puuhaillut, eli takavalon luona.
Katso että mikään takavalon johdoista ei ota kontaktia toisiinsa/mopon runkoon.
Toinen ehkä jopa vielä todennäköisempi syy tuolle on että olet yksinkertaisesti kytkenyt takavalon johdot vääriin johtoihin. Kokeile eri yhdistelmiä, ja katso mikä on se oikea.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.1.2013 15:35

mites kun mulla yamaha dt vuosimallia 02 eli vanhanmallinen, kellään sähkökaavioo /vinkkejä sähköjen yksinkertaistamiseen jännitteensäädin väliin vai eikö kiitos jo etukäteen .

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.1.2013 18:10

Vitun yksinkertasta: Kaikki piuhat mitä et tarvii, niin poikkaset mahdollisimman pitkältä. Mieti nyt kuitenki onko siinä mitään järkee.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.1.2013 22:43

Mitä haet sähköjen yksinkertaistamisella? Mitä järkeä siinä on?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.1.2013 22:52

Varmaan sitä hakee takaa ettei oo turhia johtoja vaan edessä. Itekki karsin pevetistä kaikki muut paitsi sytytyksen johot pois eikä oo ikävä vanahoja johtoja :lol:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

22.1.2013 0:18

Niin no, en ymmärrä miten esimerkiksi jotkut valon tai töötin johdot voi olla edessä...

Tietty jos haetaan niitä kuuluisia viimeisiä äärimmäisiä tehoja :roll:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

25.1.2013 16:03

Nyt kaivattaisiin apua kytkentöihin. Miul on tämän tyyppiset http://www.kellermann-online.com/de/produkte/detail/143.100 takavalot/vilkut, mallia itse tehdyt. Miten pitäisi kytkeä ne että vilkun päälle kytkiessä vilkkuisivat vuoronperään takavalo ainoastaan sen puolen minkä vilkku vilkkuu ja vilkku

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

25.1.2013 16:24

Eli kun laitat vilkun vasemmalle niin vasemmanpuolen vilkusta vilkkuis vuoronperään takavalo ja vilkku?

Varmasti tuon toteuttamiseen on "se helppo tapa" mutta itselleni nyt tulee ekana mieleen rele joka on kytketty niin että vilkulle virtaa laitettaessa kytkee takavalon pois päältä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.1.2013 23:35

Jos täältä löytyy joku joka osais auttaa 125cc koneen sähköjen kytkemisessä mankiin, niin laitappa yv:tä tulemaan! Sytkäpuolen johot on kyllä kunnossa, mutta valot pitäs saada myös toimimaan. Mankitopikissa jo vastattiin, että johtojen perusteella tuossa pitäs valopuola olla. Kyseessä siis lifanin 125cc kone, jossa kaikki vaihteet ylöspäin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.1.2013 0:17

Kattot mitkä johdot tulee valopuolalta, ja vedät valoille. Laitat kanssa jännitteensäätäjän väliin jos se sellasen tarttee.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.1.2013 19:46

Kun mopo ei ole käynnissä, niin xenon-valo mättää hopperissa sillä tavalla, että kun laittaa valot päälle niin lamppu saattaa syttyä vähäksi aikaa, mutta sitten sammuu. Taas kun käynnistää mopon, niin valo pysyy päällä, ainakin sen verran mitä itse olen käynnistellyt. Takavalo toimii normaalisti menee siis päälle samasta katkaisijasta kun etuvalokin. Mikä mättää? :|

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.1.2013 20:55

Slerpa_ kirjoitti:Kattot mitkä johdot tulee valopuolalta, ja vedät valoille. Laitat kanssa jännitteensäätäjän väliin jos se sellasen tarttee.

Tuossa on jo jännitteen säädin ja siitä lähtee pois päin(eli ei staattorille päin) vihreä ja punanen johto. Olen tosiaan aika käsi näitten sähköjen kanssa, joten osaatko sanoa miten ne pitäs kytkeä? Etuvalolle on kyllä alkuperäsetkin johot tallessa, mutta niille ei tule virtaa. Jos haluut auttaa, niin Skyteam Monkey topikista löytyy tarinaa noista johoista lisää :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.2.2013 2:01

Kun mopo ei ole käynnissä, niin xenon-valo mättää hopperissa sillä tavalla, että kun laittaa valot päälle niin lamppu saattaa syttyä vähäksi aikaa, mutta sitten sammuu.
Onko hopperissa akku?

Ongelmia tulee jo siitä ,että se valo on xenon valo mikä vie ihan törkeesti virtaa käynnistyäkseen, voi valopuola/staattori olla aika kovilla. Ylipäätään kannattaa laittaa se tavallinen lamppu takasin sinne, jollei sulla ole xenon umpiota siinä mopossa. Häikii vastaantulijoita törkeesti se lamppu huonossa umpiossa, ja vastaantulijat ei nää mitään (järkeä tai ei, mutta itte olen sen verta kyllästynyt noihin hiton ksenoni viritelmiin niin autoissa kun mopoissa että vedän pitkät päällä jos joku sellasilla häikivillä paskoilla tulee vastaan)

Jos taas hopperissa ei ole akkua, voi olla että johonkin xenonin elektroniikkaan jää johonkin konkkaan virtaa joka sitten purkautuu.

Tuossa on jo jännitteen säädin ja siitä lähtee pois päin(eli ei staattorille päin) vihreä ja punanen johto. Olen tosiaan aika käsi näitten sähköjen kanssa, joten osaatko sanoa miten ne pitäs kytkeä?
Onko jännitteensäätäjässä jotain merkintöjä, esimerkikisi liittimen vieressä joku maadotuksen merkki tai vastaavaa?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.2.2013 16:09

Sain jo mankiporukan avulla tehtyä sähkökaavion eli nyt teen johtosarjaa ;) kiitoksia kuitenkin avusta.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.2.2013 23:18

Elikkäs mulla on vanhanmallin räxäs nämä vilkut ny takana kii http://www.katafori.fi/vilkkupari_12v_10w Ideana olis että vetääs underiin molemmille puolille ledinauhat, repiä vanhat vilkut irti ja vetää releeltä piuhat ledinauhaan, eli tehä ledinauhoista vilkut. Kysymys kuuluukin että pitääkö välille laittaa vastuksia tms, ja minkälaisia jos pitää, kuinka..? (Joo en oo näis sähköhommis mikää ruudinkeksijä :D) Ku eikö nuo ledit vie aika paljo vähemmän virtaa ku normi polttimot..? Ja sitte jos joku viittiis linkata oranssia halpaa ledinauhaa jostaki :)