Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
9.6.2012 2:48
Menny tuo sun viesti kyllä aivan ohi.. Ei taida olla mikään hittituote nuo väriketjut tuolla SMC:llä
9.6.2012 2:58
Juu ei varmaan, ei oikeen mopoon riitä noi 130 lenkkiä. Hyvät ketjut varmaan muuten. Johonkin minicrossiin, mankiin tmv. onnen omiaan noi.
Ja jos ostaa 3 tommoset kmc ketjut, niin niistähän saa kasattua jo 2 ketjut, jää vielä parikymmentä lenkkiä ylikin..
Mutta ottakaa nykyiset ketjut pois, ja laskekaa lenkit, niin näättekö riittääkö noi 130 lenkkiä. Jotkut 10-50 tmv välit kyl pitää varmaan melkeinpä olla..
9.6.2012 13:55
Kyllä mulla ainakin ex aprilia sx:ssä sai muistaakseni 134lenkkisistä pikkasen lyhentää 11-58 väleillä.. Noh tosiaan muistaakseni, saattoi olla että ketjut oli 140lenkkisetkin
9.6.2012 14:06
Veikkaan että muistat väärin

Omat 10-56 ja sai 140 lenkkisistä ottaa vaan alle 5 lenkkiä pois..
Tosin eikai kaikissa mopoissa svinginkään pituus sama ole..
10.6.2012 3:48
Terve kaikille!
Elikkäs, olen hiukan pihalla näistä välityksistä ja rattaista. Minulla on Yamaha Dt 2010-mallinen mopo, Tecnigas E-Nox tehari ja 92 suutin kiinni nyt. Moricci on kiinni (rajoitin) enkä aio sitä lähteä muuttamaan. Huippuja kerää joku 73km/h mitattuna kaverin 125 hussen vieressä. Onko kenelläkään mitään hajua Yammun vakioväleistä? Tällä sivulla
http://www.motot.net/wiki/Yamaha_DT50R_kuristukset osastossa "Välitykset" kerrotaan välitysten olevan 12/52. Onko tämä totta, vai vanhaa tietoa?
Pitäisi ekaksi tietää mitkä ovat vakiovälit, jotta voisin alkaa muuttamaan välityksiä siihen suuntaan, että saisin huippunopeudeksi 60-65km/h, ettei tulisi kevariveroa yms... Eli kiihtyvyys nousemaan ja huippunopeus laskemaan, vinkkejä ihmiset avuttomalle
Joku 11-55 olisi passeli topicin alun laskurin mukaan. jos nuo 12/52 välitykset ovat siis oikeat?
Sitten olen kuullut juttua, että rattaita pitäisi vaihtaa aina eturatasta 1 takarasta 3 kerrallaan, onko tämä totta? Sitten tämä parittomuus/parillisuus hämärtää, mutta minun tilanteessani pitäisi hankkia parittomat vai?
Kiitos jo etukäteen

-Muff
EDIT: Omistajan käsikirjasta : Toisiovälityksen suhde : 62/11(5.64) 60/11(5.45) Eli kumpis mulla sitten on ja mites tästä eteenpäin? Veikkaisin tota 62/11 mulle kyl.
10.6.2012 9:49
Toi oli ainaki mulle aivan uus juttu, että pitäs vaihtaa eturatas ja takaratas samaa aikaa. Ite en oo ikinä vaihtanu samaa aikaa.
Vakiovälit sun jammussas on 11/62. Ja jos haluat, että kulkee alle verorajan, niin hanki nappirajotin, tai sitte ota se Noxi pois ja suurennat vakioputkesta kuria. Koska Moricin kanssa on turha olla teharia, ja teharia on myökin turha olla jos haluaa päästä alle verorajan. Tosta kun lyhennät välejä, niin alkaa kone huutaa, eikä se tykkää.
10.6.2012 14:16
Reetuhai2 kirjoitti:Toi oli ainaki mulle aivan uus juttu, että pitäs vaihtaa eturatas ja takaratas samaa aikaa. Ite en oo ikinä vaihtanu samaa aikaa.
Vakiovälit sun jammussas on 11/62. Ja jos haluat, että kulkee alle verorajan, niin hanki nappirajotin, tai sitte ota se Noxi pois ja suurennat vakioputkesta kuria. Koska Moricin kanssa on turha olla teharia, ja teharia on myökin turha olla jos haluaa päästä alle verorajan. Tosta kun lyhennät välejä, niin alkaa kone huutaa, eikä se tykkää.
Tehari on jo ostettu ja pysyy käytössä Moricin kanssa. Monet pelkää käyttää rajoittimen kanssa tuota teharia, mutta on monia kokemuksia tullut luettua ja kuultua, että Moricci ei ole ollut moksiskaan tuosta teharista. En mä mitään kuria ala enää porailemaan tässä vaiheessa, ku pitää pysyä mahdollisuus pistää vakioks kanssa.
Hmm.. Eli mun ei kannattaisi alkaa pienentämään välityksiä, vaan hommata nappirajoitin? En kyllä haluisi toista rajoitinta mopooni

Onko sitten kiihtyvyys liian luja, jos pienennän välityksiä?
Heittäisi vaikka 10/65 välitykset, niin olisko liian raju muutos?
10.6.2012 14:28
Karsee ajaa, ei muuta. Ja takaratas+eturatas+ketjut tulisi vaihtaa kerralla, vanhan otat syö nopeasti myös uudet.. Ja mitään parittomuus/parillisuus juttua ei ole, ihan sama onko ne rattaat parilliset, vai parittomat, vai toinen parillinen ja toinen pariton.
10.6.2012 15:22
Nyt on tullut palautetta, että välityksiä pitäisi vaihtaa niin, että kerralla vaihdetaan kaikki ja toinen sanoo että vaihda vain yhtä ratasta.
Tarkoitatko tuolla karsealla ajamisella, että sitten kiihtyisi "liian" lujaa ja olisi epämukavaa ajella pienillä nopeuksilla vai mitä?
Jos nyt vaihtaisin vain rattaat, enkä ketjujen kanssa alkaisi säätämään, niin mitä haittapuolia siinä sitten olisi? Kuin se, että sitten kuluisi nopeammin ketjut (onko tämä totta?).
Olisiko tuo 10/65 sitten passelit välitykset, vai mitä porukka suosittelisi, että saisin tuota huippunopeutta tiputettua?
-Muff
Ps. Kiitos jo vastanneille
10.6.2012 15:28
Eipä siitä muuta haittaa ole, kun se nopea kuluminen. Ja sen takia sillä on perseestä ajaa, että kone huutaa hoosiannaa kun joudut huudattamaan isoilla kierroksilla.
10.6.2012 16:49
Jep, ja kovilla kierroksilla mopo saattaa alkaa täristämään yms.. Ja toi huudatus on perseestä sekä kuskille että koneelle. Laita kuria sinne putkeen, tommosia välejä en ainakaan suosittele. Noi omat 10-56 tuntuu jo pikku kurilla olevan aika pirun lyhyet..taikka huutaa. Ja vanhat ketjut kuluttaa nopeasti uudet rattaat, sama pelittää tietty toisinkin päin. Eli rattaiden vaihto menee ns. hukkaan..
10.6.2012 18:24
Kiitos vinkeistä ja auttamisesta. Periaatteessa tässä se 3kk aion ajella näillä virellä ja sitten lyödään mahdollisesti vakioksi takaisin. Ettei näillä vireillä maailman tappiin aiotakaan ajella, 6tkm huoltokin edessä 1800km päästä. Että kestäisikö uusilla rattailla sen 3kk sitten? Kyllä mä voin uudet ketjutkin ostaa, mutta se edellyttäisi sitä, että pitäisi tietää varmasti hyvät välitykset mopolle.
11/62 siinä on nyt, mutta jos sitten jättäisi eturattaan rauhaan ja nostais pelkästään takaratasta 65 tai yli ja samalla vaihtais ketjutkin tarvittaessa?
-Muff
Ps. Kyllä se nytkin alkaa jo kovemmilla kierroksilla vähän täristämään ennen vaihdosta. Sitten yli 60 alkaa taas täristämään kun piikki alkaa. Mutta en ala muokkaamaan putkea kyllä mihinkään, ei ole taitoa eikä välineitä
Onko siis tilanteessani järkeä vaihtaa rattaita, koska periaatteessa se on viimeinen keinoni saada huippunopeutta alespäin.
10.6.2012 19:19
Muff, vähän ot että ilmottele jos oot noxia myymässä
10.6.2012 21:21
Mistä saisin hm mopoon 65 piikkisen takarattaan?
10.6.2012 22:50
Eikös niissä ole samallaiset rattaat, kun derbissä, pösössä, dt:ssä jne?