Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

14.7.2009 11:30

Tuolla hommalla ahtaisi 2-tahdinkin... Jos ei ala rakentamaan koko konetta uudelleen niin se on se vääntö mitä tavoitellaan alle 70cc koneissa?

Pidempi iskunpituus ja pitkä putki on varmaan kaksi asiaa mitä nuo 50cc mankien virittäjät eivät ole vielä tehneet? Eikös pitkä putki paranna vääntöä nelarissa..

Tuntisinpa jonkun jolla olis joku metallipaja jossain..Sorvi, hitsi, pylväsporakone ja monta muuta puuttuu autotallista.. Olis pitäny mennä toiselle alalle eikä dataajaksi :lol:

PS: tälläsen isomman sorvaa mankiin :D http://www.youtube.com/watch?v=S3Ymdn5XeV0&NR=1
Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä 14.7.2009 12:36, muokattu yhteensä 3 kertaa

14.7.2009 12:03

:'( kirjoitti:Eikö noita mopokisojen sääntöjä olis sitten aika muuttaa? Joko nelareille kokonaan oma luokka tai sitten nelarien kuutioraja 60/65cc..
Veikkaan että tulis enemmän mankeja kuin 1/kisa ;)

Tai no ohan toi aika tyhmää kun jokanen saa ite valita sen mopon millä siellä ajaa eikä oo pakko ottaa sitä 4-tahtista kun se ei oo tehokas..Mutta esim briteissä saa nelareissa olla isompi kuutiotilavuus.

Motocrossissahan se on juuri nuin tehty, että samassa luokassa saa ajaa isommalla nelitahtisella. Niin siinä on vaan käyny, että aika harvoin enää noita kakstahteja radalla näkee. Noi nelarin prutkut ku on vaa niin prkl kalliita pitää, ettei kaikilla ole varaa lähteä niillä kisaamaan ja tympeetähän se on puolet pienemmällä 2t koneella lähtee muitten perää vinguttamaa, kun jo lähtöviivalla tietää, että muitten laitteissa on potentiaalia ihan eri tavalla. Se nyt on vaan niin, että 2t on parempi rakenne niin miksei sitä sitten käytettäisi. Turha niille nelitahtisille on almuja antaa jos ei muuten pärjää. Kokonaan oma luokka nelitahtisille ois kyllä ihan jees.
Taitaa olla vähä offtopic.

14.7.2009 12:17

Joo eikä tossa sun viestissä ollut kyllä mitään järkeä....
rossipoika kirjoitti:Niin siinä on vaan käyny, että aika harvoin enää noita kakstahteja radalla näkee. Noi nelarin prutkut ku on vaa niin prkl kalliita pitää, ettei kaikilla ole varaa lähteä niillä kisaamaan

Eli kakstahteja ei nää paljoa radalla ku nelarit on kalliita pitää. OK
rossipoika kirjoitti:ja tympeetähän se on puolet pienemmällä 2t koneella lähtee muitten perää vinguttamaa, kun jo lähtöviivalla tietää, että muitten laitteissa on potentiaalia ihan eri tavalla.

Siis onko motocrossissa niin että nelarissa saa olla 2 kertaa isompi kone? Jos se olis esim. niin että 125 luokassa saa ajaa 200cc nelarilla, niin kyllä siinä sillonkin luulis 2-tahdin kulkevan eniten täysii keveydenkin takia.
En tarkoittanut että mopokisoissa saisi ajaa 110cc mankilla.
Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä 14.7.2009 12:24, muokattu yhteensä 6 kertaa

14.7.2009 12:21

-Zone- kirjoitti:
Nalle Puch kirjoitti:Niin ja Zone, laita ihmeessä joku kone iskuun ja osallistu huippunopeuskisaan. Saat varmasti tehtyä nopean laitteen.
Siihen kisaan mun on turha osallistua. Tulokset jäisi kummiskin aika vaatimattomaksi...

...On se tullut jo huomattua, että motivaatio konkreettisella räpylöiden mustaamisella näihin laitteisiin on pahasti pakkasen puolella...
Äläs nyt, kyllähän sun tietotaidolla saisi laitteen kuin laitteen varmasti liikkumaan reippaasti. Kaivat vaan sen inspiraation esiin. Räpylöitäkään ei tarvitse juuri mustata, voihan sitä käyttää työhanskoja... Todista kaikille olleesi väärässä kun epäilit kykyjäsi. ;)

14.7.2009 13:55

:'( kirjoitti:
Pidempi iskunpituus ja pitkä putki on varmaan kaksi asiaa mitä nuo 50cc mankien virittäjät eivät ole vielä tehneet? Eikös pitkä putki paranna vääntöä nelarissa..


Voi elämä kun olisikin noin helppoa. Paskat mitään vääntöä nelarista haeta, kun sitä on kuitenkin heikommin kuin vajaatahtisessa.

Kokeiltiin kyllä aikanaan montaakin eri kikkaa mankissa ja kyllä sen puoliautomaatin loppujenlopuksi aina jotenkin sai kulkemaan.

14.7.2009 14:02

Tume34 kirjoitti:Kokeiltiin kyllä aikanaan montaakin eri kikkaa mankissa ja kyllä sen puoliautomaatin loppujenlopuksi aina jotenkin sai kulkemaan.

Mikä oli paras tapa saada kiihtymään?

14.7.2009 14:34

:'( kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Kokeiltiin kyllä aikanaan montaakin eri kikkaa mankissa ja kyllä sen puoliautomaatin loppujenlopuksi aina jotenkin sai kulkemaan.

Mikä oli paras tapa saada kiihtymään?


Sinänsä "yllättävää" että paras kiihtyvyys tavoitettiin kutittelemalla koneesta tehoa ulos ja ylärekisteristä vieläpä.

Vakavammin: Sama fysiikanlaki se pätee nelariinkin. Meidän kilpamankissa oli rakennettu lähinnä kaikki sitä tehoa ajatellen, ja osahan siitä oli tietenkin rakennettu vituiksi miksi se ei myöskään ikinä toiminut täysin. Paitsi kerran ja sillon antautu laatikko.

14.7.2009 14:44

Jaa no etpä paljoa avautunut mitä kaikkea sille koneelle sitten tehtiin :)

14.7.2009 18:14

Mäpä veikkaan: Tehofiltteri, tehokaasari, tehoporttaukset, tehonokka, tehokansi, tehopytty ja vieläpä tehoputki, tehosytkä, yms. :roll:

Eli toisinsanoen kaikkea sitä mitä vaaditaan moottorin suorituskyvyn kohottamiseen :eek:

Puhumattakaan kampikammion kattovalosta ja männänpalautusjousesta mutta ne onkin jo tosi proviriä...

14.7.2009 18:51

"Voi elämä kun olisikin noin helppoa. Paskat mitään vääntöä nelarista haeta, kun sitä on kuitenkin heikommin kuin vajaatahtisessa."

En tiedä miten teillä siellä susirajalla kutsutaan asioita,mutta täällä meilläpäin sivistyksessä nelitahti on aina ollut vajaatahti (joka toisella kun iskee).

Toisaalta kyllä ainakin tähän astisista ajokokemuksista päätellen nelari vääntää paljon paremmin kun 2-tahti.2-tahti kun vaatii kierroksia että tapahtuu mitään,nelari vetää sitkeästi koko kaistan.

helpostihan tuon toteaa manki vs PV, kumpi vetää sitkeemmin alakierroksilta lähtien?

Manki ainakin mun kokemuksista päätellen,tietysti voi olla että mun "persdyno on väärässä".

14.7.2009 19:10

Tanteri kirjoitti:"Voi elämä kun olisikin noin helppoa. Paskat mitään vääntöä nelarista haeta, kun sitä on kuitenkin heikommin kuin vajaatahtisessa."

En tiedä miten teillä siellä susirajalla kutsutaan asioita,mutta täällä meilläpäin sivistyksessä nelitahti on aina ollut vajaatahti (joka toisella kun iskee).


Nelitahtinen oli muuten näistä moottorityypeistä se ensimmäinen, ja perästä tuli kaksi tahtia vähemmän tekevä kaksitahtinen eli vajaatahtinen.

Tanteri kirjoitti:Toisaalta kyllä ainakin tähän astisista ajokokemuksista päätellen nelari vääntää paljon paremmin kun 2-tahti.2-tahti kun vaatii kierroksia että tapahtuu mitään,nelari vetää sitkeästi koko kaistan.

helpostihan tuon toteaa manki vs PV, kumpi vetää sitkeemmin alakierroksilta lähtien?

Manki ainakin mun kokemuksista päätellen,tietysti voi olla että mun "persdyno on väärässä".


Juujuu, tähän väliin ehdotan että kaivat dynokäyrät samankokoisista kaksi-ja nelitahtikoneista (vaparit tottakai) ja vertaile.

14.7.2009 21:32

Tume34 kirjoitti:Juujuu, tähän väliin ehdotan että kaivat dynokäyrät samankokoisista kaksi-ja nelitahtikoneista (vaparit tottakai) ja vertaile.

Näissä yleistämisissä tahtoo olla se paha puoli, että joku onnistuu sen poikkeuksen aina jostain kaivamaan esille. Puolin ja toisin, mutta se siitä.

Ehkä kyse on paljolti kanssa mielikuvista, miksi 4T mielletään vääntävämmäksi kun 4T moottori tarvitsee yleensä painavamman vauhtipyöränkin ihan jo pelkästään siitä syystä, että sinne varastoitua energiaa joudutaan käyttämään pidemmän aikaa hyväksi moottorin "väkisin pyörittämiseen".

Työtähän kun 4T koneessa tehdään kaikkien tietämästi vasta joka toisella kierroksella. Mainittu suurempi massainen vauhtipyörä yksistään saa jo moottorin tuntumaan vääntävämmältä, mutta dynomittaus voi puhua taas jo ihan omaa kieltänsä. Vielä jos iskunpituuskin on valittu iskusuhteessa suuremmaksi nimittäjäksi porauksen kustannuksella, niin mielikuviahan niistä asioista helpolla syntyy. Varsinkin, mikäli ne mielikuvat välittyvät istumalihaksien kautta korvien väliseen sähköimpulssien käsittely ja analysointilaitokseen.

21.7.2009 6:46

Onhan se nyt aivan selvää kumpi vääntää paremmin , 4-tahti vai 2-tahti... 2-tahdit ovat yleensä ns. " Korkea viritteisiä " ja hajoavat sitä myöten helpommin. Eihän täs muuta oo muutaku mankin ja pv:n paperit käteen ja kattoa nm/rpm. Kyllähän sen nyt perstuntumassa huamaa kummassa on vääntöä.. Miksi kaikki kaivinkoneet ynnämuut ovat 4-tahteja? Koska ne jaksavat vääntää paremmin pidemmän iskutilaavuden takia(?) ynnä muun joka poikkeaa 2-tahdista. 2-tahti on tehty leikkimistä varten , 4-tahti työntekoa ;)

21.7.2009 6:53

Ja jos vielä palataan tuonne alkusivuille jossa näistä " turbiineista " puhuttiin ja mietittiin... Yksi seikka tuli heti mieleen , rc-polttomoottori koneethan kiertää parhaimmillaan 60-80t rpm/min. Eli jos pv kiertää 8-10t niin rc-auton moottorihan kiertää lähes 10kertaa enemmän. Eikö siitä jo saisi jonkinlaisen turbiinin kehitteille?

21.7.2009 8:34

Wuhuu, mistä näitä riittää? :eek: