Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

27.6.2020 20:54

tein mopoon konerempan ja asensin tietääkseni kaiken oikein, mutta kytkin ei irroittanut ja selvisi että ne levyt ei nouse kaikkien eri kikkailujen jälkeen sain 3levyä nousemaan neljästä.

Ei ne kaikki levyt välttämättä nousekaan. Ainoastaan sen painelevyn kuuluu nousta, kytkinlevyjä ei mikään voima liikuta painelevyn mukana paitsi se että ne ovat osittain liimautuneet öljystä kiinni toisiinsa. Joten saattaa liikkua tai sitten ei. Eli tosta ei voi päätellä toimiiko kytkin vai ei. Se pitää kasata ja kokeilla ajamalla toimiiko.

En ymmärrä miten minarellin kytkin voi olla niin vaikea saada toimimaan. Siinä on ehkä kaksi vikapaikkaa, toinen on se kuulan unohtaminen sieltä tappien välistä ja toinen painelevyn asentaminen väärin päin. Se voi mennä neljässä asennossa paikalleen, mutta vain yhdessä asennossa se uppoaa pohjaan asti mikä pitäis olla ihan selkeästi havaittavissa. Kolmas on sitten se kytkinvaijerin oikea asennus ja säätö. Senkin saa helposti oikein kun pikkusen tutkii ja miettii.
1: Vaijeri pitää olla asennettu niin että kun kahvasta ei vedetä, koneen kyljessä oleva pyörivä vipu on "vapaana" eikä vaijeri juurikaan jännitä sitä.
2: Kun kahva on vedetty pohjaan, niin vaijerin täytyy vetää pyörivää vipua about vähintään 1cm pyörivän vivun kärjestä mitaten.
Jos kohta 1 ei toteudu, kytkin voi luistaa. Jos kohta 2 ei toteudu, kytkin ei irrota. Kohdan 2 toteutumattomuuteen voi olla muutamia syitä:
-kytkinkahvan säätöruuvi on pyöritetty liikaa kahvan sisään
-imukaulan ruuvin alla oleva vaijerin pidike on asennettu väärään kulmaan, tai se on vääntynyt, tai liian löysällä, jolloin tapahtuu se että kytkinvaijerin kuori pääsee liian lähelle koneen kyljessä olevaa pyörivää vipua eikä näinollen vaijeri vedä sitä tarpeeksi. Vaijerin kuori tulisi olla tukevasti lukittu siihen imukaulan pultin kohdalle sen pidikkeen avulla.
-vaijeri on venynyt

Yks tekijä voi olla myös jos se pyörivä vipu on kulunut sieltä alaosasta mikä menee koneen sisään. Sitä kytkinkopan alla olevaa säätöruuvia ei kannata pyöritellä jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee. Sillä saa ittensä vaan enemmän hämmennyksiin jos vika on oikeasti jossain muualla. Oikeasti sitä ruuvia ei pitäis tarvia säätää ellei kytkintapit ja kuula ole helvetin kuluneet, tuo pyörivä vipu kulunut tai vaijeri kulunut, jossa tapauksessa se vaijeri kuuluisi vaihtaa. Sen ruuvin oikeaan säätöön on hankala selittää ohjeita mutta se vois olla jotakuinkin niin että silloin kun se pyörivä kytkinvipu on "vapaa" asennossa eli ei paina kytkintä, niin ruuvia pitää pyörittää sen verran sisään että painelevy just osuu kytkintappiin(ruuvi pysähtyy eikä mene enää sisään sormin pyörittämällä). Tuossa on vaan melko tulkinnanvaraista milloin se vipu on "vapaa" asennossa, joten homma voi mennä helposti väärin..
Loppuun vois kertoa vielä yhden helpon konstin jolla ongelma voi korjaantua: laita prikkoja sinne kytkinvaijerin kuoren ja sen imukaulan pidikerenkaan väliin. Tällä on monesti korjattu kytkin joka ei halua irrottaa kunnolla ja kahvasta säätövara loppu.

Re: Mikä on vikana?

28.6.2020 0:22

kiitos! ensimmäiset sanot riittivät vastaukseksi ongelmaani:D

Re: Mikä on vikana?

29.6.2020 14:43

Nyt tarttisin apua eli mulla on tollanen Rieju Mrx 2009 ja oon nyt yrittäny kuukauden korjata ongelmaa eli kierrokset nousee sillon tällöin, nyt kun käynnistin mopon niin rupes huudattaan ja kun vähän ajan päästä laski kierrokset niin lähin ajaan niin toimi hyvin mutta kun pysähyin ja vaihoin vapaalle niin alko nouseen. Oon kattonu tonne kaasariin ja puhdistanu sen eli mulla on PHBN 16, voisko olla että luisti tai vajjeri jumittaa?

Re: Mikä on vikana?

30.6.2020 11:30

Ootko ottanu ihan irti kaasarin ja purkanu ja puhdistanu kunnolla?

Re: Mikä on vikana?

30.6.2020 12:55

Kyllä, joka ikisen suuttimen ja kohon tarkistin kans. Tosiaan noissa suuttimissa oli roskaa joten puhdistin paineilmalla

Re: Mikä on vikana?

30.6.2020 16:36

Kokeile ruuvata kaasukahvan säätöruuvia sisäänpäin pari kierrosta. Tarkista ettei vaijeri tule ulos kaasarin pään putkilosta kun ohjaustankoa liikuttelee ääriasentoon. Tällöin vaijeri saattaa olla vedetty väärää reittiä tankin alta jolloin tankki painaa sitä ja vetää sen liian tiukalle. Kaasun tulisi liikkua herkästi, kun kaasua painaa niin kahvassa ei saa tuntua "rutinaa" ja kun kahvan päästää niin kaasarista pitäis kuulua selvä "kloks" kun luisti menee kiinni. Jos ei kuulu niin vaijeri tahmaa ja palauttaa liian hitaasti. Kaasukahvan voi varulta purkaa ja putsata osat kliinerillä ja rätillä. Jos nuo ei auta niin kokeile yksinkertaisesti ruuvata kaasarin seosruuvi ihan pohjaan ja löysää puoli kierrosta. Sen pitäisi vaikuttaa ainakin jotenkin.

Jos nuo ei auta niin imuvuotoja etsimään. Vääntele kaasaria kun se on imukaulassa kiinni ja katso onko imukaulassa halkeamia. Voi myös suihkutella kliineriä imukaulalle mopon käydessä, jos käynti muuttuu selvästi niin siellä on vuoto. Lisäksi voi suihkuttaa sylinterin alatiivisteelle. Jos noista ei ilmene vuotoa niin magneeton puolen kampuran stefa voi vuotaa. Sen tarkistamiseen tarvii vauhtipyörän ulosvetäjän ja pulttipyssyn sekä yleensä myös hyvän torx-avainsetin jos haluaa välttyä mielipahalta staattorin aluslevyn irrotuksen yhteydessä.

Re: Mikä on vikana?

30.6.2020 16:47

Palezu kirjoitti:Kokeile ruuvata kaasukahvan säätöruuvia sisäänpäin pari kierrosta. Tarkista ettei vaijeri tule ulos kaasarin pään putkilosta kun ohjaustankoa liikuttelee ääriasentoon. Tällöin vaijeri saattaa olla vedetty väärää reittiä tankin alta jolloin tankki painaa sitä ja vetää sen liian tiukalle. Kaasun tulisi liikkua herkästi, kun kaasua painaa niin kahvassa ei saa tuntua "rutinaa" ja kun kahvan päästää niin kaasarista pitäis kuulua selvä "kloks" kun luisti menee kiinni. Jos ei kuulu niin vaijeri tahmaa ja palauttaa liian hitaasti. Kaasukahvan voi varulta purkaa ja putsata osat kliinerillä ja rätillä. Jos nuo ei auta niin kokeile yksinkertaisesti ruuvata kaasarin seosruuvi ihan pohjaan ja löysää puoli kierrosta. Sen pitäisi vaikuttaa ainakin jotenkin.

Jos nuo ei auta niin imuvuotoja etsimään. Vääntele kaasaria kun se on imukaulassa kiinni ja katso onko imukaulassa halkeamia. Voi myös suihkutella kliineriä imukaulalle mopon käydessä, jos käynti muuttuu selvästi niin siellä on vuoto. Lisäksi voi suihkuttaa sylinterin alatiivisteelle. Jos noista ei ilmene vuotoa niin magneeton puolen kampuran stefa voi vuotaa. Sen tarkistamiseen tarvii vauhtipyörän ulosvetäjän ja pulttipyssyn sekä yleensä myös hyvän torx-avainsetin jos haluaa välttyä mielipahalta staattorin aluslevyn irrotuksen yhteydessä.


Kiitos, pitää tarkstaa toi kaasuvajjeri ja imuvuotoahan ite epäilin alusta asti mutta imukaula vaihdettu ja ei korjaantunu ongelma. Pitää myös tarkistaa toi sylinterin alatiiviste.

Re: Mikä on vikana?

30.6.2020 22:31

Mikäs mahtaa derbissä olla kun lähtee todella huonosti käyntiin kun seissyt pari tuntia ja kun mopo saatu käyntiin on mopo tosi tukkoinen ja savuttaa. Muuten mopo toimii todella hyvin ja pysyy tyhjäkäynnillä ja ei röpötä. Derbiin siis juuri tehty koko koneremppa ja kaasari ja syyläri vaihdettu. Kiitos jo valmiiksi :)

Re: Mikä on vikana?

1.7.2020 13:07

Derbiimopo kirjoitti:Mikäs mahtaa derbissä olla kun lähtee todella huonosti käyntiin kun seissyt pari tuntia ja kun mopo saatu käyntiin on mopo tosi tukkoinen ja savuttaa. Muuten mopo toimii todella hyvin ja pysyy tyhjäkäynnillä ja ei röpötä. Derbiin siis juuri tehty koko koneremppa ja kaasari ja syyläri vaihdettu. Kiitos jo valmiiksi :)

Joko on säädöt todella rikkaalla tai kampuran kytkinpuolen stefa vuotaa.

Re: Mikä on vikana?

4.7.2020 14:02

Moro!
Vuoden vanhassa Drac Supermotossa on jonkinlaista ongelmaa, johon en omilla tiedoilla vastausta löydä. Mopo lähtee käyntiin ihan normaalisti eikä pienillä kierroksilla ole minkäänlaistan ongelmaa, mutta sitten kun täydellä kaasulla ajaa hetken, mopo hyytyy kuin bensa loppuisi. Ajan tien varteen ja avaan bensa korkin, jonka jälkeen lähtee normaalisti käyntiin. Useamman kerran käynyt näin. Tulppakaan ei näytä kahvinruskealta kuin kuuluisi, nokeentuu. Mikä vikana?

Re: Mikä on vikana?

4.7.2020 14:55

Lleinonen kirjoitti:Moro!
Vuoden vanhassa Drac Supermotossa on jonkinlaista ongelmaa, johon en omilla tiedoilla vastausta löydä. Mopo lähtee käyntiin ihan normaalisti eikä pienillä kierroksilla ole minkäänlaistan ongelmaa, mutta sitten kun täydellä kaasulla ajaa hetken, mopo hyytyy kuin bensa loppuisi. Ajan tien varteen ja avaan bensa korkin, jonka jälkeen lähtee normaalisti käyntiin. Useamman kerran käynyt näin. Tulppakaan ei näytä kahvinruskealta kuin kuuluisi, nokeentuu. Mikä vikana?

Rupesko vaan yhtäkkiä tekeen tota ittestään, vai rupesko jonkun säätämisen jälkeen tekeen?

Re: Mikä on vikana?

4.7.2020 16:31

Lleinonen kirjoitti:Moro!
Vuoden vanhassa Drac Supermotossa on jonkinlaista ongelmaa, johon en omilla tiedoilla vastausta löydä. Mopo lähtee käyntiin ihan normaalisti eikä pienillä kierroksilla ole minkäänlaistan ongelmaa, mutta sitten kun täydellä kaasulla ajaa hetken, mopo hyytyy kuin bensa loppuisi. Ajan tien varteen ja avaan bensa korkin, jonka jälkeen lähtee normaalisti käyntiin. Useamman kerran käynyt näin. Tulppakaan ei näytä kahvinruskealta kuin kuuluisi, nokeentuu. Mikä vikana?


Mulla oli sama ongelma riejussa, en tienyt mikä oli vikana mutta kun bensahana oli päällä niin en päässyt pitkälle ja sammu, huomasin että kun varatankilla ajaa niin toimi mutta putsasin kaasarin vähän aikaa sitte ja nytten toimii.

Re: Mikä on vikana?

4.7.2020 19:19

Rupes yhtäkkiä tankkauksen jälkeen.

Re: Mikä on vikana?

4.7.2020 19:22

Sen verran amatööri oon näissä hommissa, ettei ole mitään hajua miten kaasari kuuluisi putsata :D

Re: Mikä on vikana?

4.7.2020 19:30

Lleinonen kirjoitti:Sen verran amatööri oon näissä hommissa, ettei ole mitään hajua miten kaasari kuuluisi putsata :D

https://youtu.be/dQrzt_qvkT8
Tuossa näkyy aika hyvin. Mut ei tohon kohoon tartte koskee.