Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

2.8.2013 18:22

joltsu kirjoitti:Saattaahan se mittariin ottaa 10k, mutta mittareilla on tapana hieman heittää. Jos se on vakio ja kulkee 45, niin saisi olla todella lyhyet välit jos ajossa isommilla vaihteilla ottaisi 10k kierrosta. Se pätkintä saattaa johtua ihan hyvin rajoittimesta, kun eikö nämä DT:t ollut sähköisesti rajoitettu, tai ainakin uudemmat vissiin on?

Joo on sähkösesti rajotettu huollossa kun on meinannu joskus leikkaa kiinni ku on ottannu kierroksia kuin moottorisaha kun joku oli tehny cdi poksin rajottimen ohitin hässäkkän sinne :lol: Ja eihän se vakio ole kun sen 55-60 km/h menee, otettu putken kaulasta kuristin pois ja välit on 10/60. Mutta uskaltaako sille sähköiselle rajoittimelle tehdä mitään jotta saisi sen pätkimisen pois? :s

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

2.8.2013 19:49

Missä väljää, kun painaa etujarrun pohjaan ja rykii keulaa eteen ja taakse tuntuu klappia ja naksuu? Oisko ohjauslaakeri, jotain ruskeeta mönjää sieltä on valunut ulos (ruosteista öljyä)? Tekeekö tuhojaan, jos tuon kanssa ei kiirehdi vaan jatkaa ajoa?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

3.8.2013 0:48

@VTikkq

Voihan sen toki ohittaa joko laittamalla 8mm ledin tai 1N4007 diodin siihe sinivalkosen johdon väliin tai poraamalla 5mm terällä moric tekstin o-kirjaimen kohalta läpi. Ja eikä se mitään liikaa kierroksia ota kunhan et noilla väleillä aja kokoajan kaasupohjassa. Pidemmät välit ois kyllä hyvät ihan ajomukavuuden kannaltakin. ;)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

4.8.2013 11:32

Joo, vika oli siinä että kaasari ei ollu säädöissä :D ei ole enää pätkiny

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

5.8.2013 21:17

Mulla meni didin ketjut poikki ajettuani niillä sen n. 5000km, mutta rattaat ja ketjut näyttää olevan suht hyvässä kunnossa mitä nyt vähän paskaset, niin riittääkö että pesisi kaiken paskan pois ja löis vaan ketjulukon niihin? Vai ostaako uudet?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

5.8.2013 22:39

uus ketjulukko vaan jos on muuten rattaat ja ketjut kunnossa

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.8.2013 14:26

Olen tekemässä koneremonttia (laakereiden vaihto), mutta en saa sitä mutteria auki mikä on siinä kytkinpuolella kampiakselin päässä kiinni.

Ei kenelläkään sattuis oleen mitään vinkkiä millä ton mutterin saisi käsivoimilla auki?
Onko siinä mutterissa normaali kierre vai väärä kierre?

Kone on kopio Minarelli am6.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.8.2013 14:30

Kyseistä konetta en tunne, mutta katoppa jos löytyis mitään reikää jonne ruuvarin laittamalla sais lukittua kampuran. Jos mikää muu ei toimi ni näytät vähä pulttipyssyy.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.8.2013 23:15

Seppoman kirjoitti:Missä väljää, kun painaa etujarrun pohjaan ja rykii keulaa eteen ja taakse tuntuu klappia ja naksuu? Oisko ohjauslaakeri, jotain ruskeeta mönjää sieltä on valunut ulos (ruosteista öljyä)? Tekeekö tuhojaan, jos tuon kanssa ei kiirehdi vaan jatkaa ajoa?


Ainakin omassa tuo johtuu huonoista ohjauslaakereista. Perhanan Kiinalaiset "Varaosat" kun ovat huonompia kuin alkuperäiset. :paha: Meinaan kun tuon Tunan ostin, niin alkuperäisillä laakereilla ei ollut mitään ongelmaa mutta noilla ongelmat alkoi heti. Kun saan ton keulan korjattua (Varas rikkoi ohjauslukkoa) niin samalla vaihdan alkuperäiset laakerit takasin.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

8.8.2013 16:19

Onko ideoita miten voisi korjata Derbin sivujalan, kun jousi pamahti pois irrottaen samalla rungosta sen palan missä jousi oli kiinni? Onko jalkaa mihin ei tarvitsisi sitä kohtaa yms ?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

8.8.2013 20:33

Itellä JUST sama probleema :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

8.8.2013 22:44

Hitsaa uuden tapin tai poraa reijän, laittaa ohkasen pultin siihen kivasti.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

9.8.2013 19:23

Toimiiko tasavirralla toimivat töötit lainkaan vaihtovirralla tai 6v töötit 12v jännitteellä?
Kumpi olisi parempi vaihtoehto kun 12v AC tööttejä ei löydy mistään. Ja eikös silloin tule vaihtovirtaa kun ei ole akkua? Ja pyörä on siis fantic.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

9.8.2013 20:15

6V töötti palaa suhteellisen vähäisellä käytöllä rikki 12V järjestelmässä. Tasavirtatöötit ei toimi vaihtovirralla. Akuttomuus ei välttämättä tarkoita kokonaan vaihtovirralla toimivaa systeemiä, ks. esim CH:n sähköt... Eli mittaile yleismittarilla tuleeko töötin piuhoille vaihtovirtaa vai tasavirtaa. Veikkaan että vaihtovirtaa tulee Fanticissa, en kuitenkaan lupaa.

Ratkaisu on ostaa sopiva töötti, vähän hankalasti löydettäviä, mutta kyllä niitä jostain löytyy ku tarpeeksi ettii.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.8.2013 20:43

mites tuo kampiakseli "hajoaa" kesken ajon? mietin vaan sellaisen scr corse handmade 50/70 putken ostamista vakiopytylle, ja mopolla ajettu 17tkm.

kampiakselia ei välttämättä ole vaihdettu ollenkaan, mutta onko se mahollista ajaa 17tkm samalla kampiakselilla?

jos oletetaan että kampiakselia ei ole vaihdettu koskaan,, niin mitäs sitten kun tuon tehoputken tehoalue on 9000-14000, niin millaista jälkeä tulee kun kampiakseli sitten hajoaisi kesken ajon kun kierroksia on 10000-14000 8o ? mitä kaikkea sieltä mahdollisesti sitten hajoaisi samalla?