Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
19.5.2013 22:35
yamaha tzr 50, vakio ja minarelli am6 moottori. moposta alkaa kuulua sellaista hinkkaavaa/hiovaa ääntä, ihan kuin hioisi metallia metalliviilalla, niinkuin työntäisit viilaa metallipinnalla yhteen suuntaan, ja nostaisit sen ja asettaisit sen takaisin ja työntäisit taas samaan suuntaan. moottorista tulee sellainen ääni että joku kiertää ympyrää ja aina tietyssä kohdassa tuo ääni kuuluu. mitä isommat kierrokset, sitä tiheämmin ääni tulee. ääni alkaa kuulua kun kierrokset nousevat yli 7500rpm, mutta se ei kuulu vielä 1 ja 2 vaihteella vielä oikein mitenkää. 3 vaihteella se aloittaa sen äänen melkein heti, ja se kovenee ja tihenee kierrosten noustessa. 3-6 vaihteet tekee tuota samaa ääntä. ajelin tänään pitkää loivaa alamäkeä niin kovaa kun vaan sain irtoamaan vakiosta, ja sitten se aloitti sen äänen, ja sitten (näin on käynyt siitä lähtien kun sain mopon) noin 7500rpm se teki sellaisen "tökkäyksen", kaasu oli täysillä, mutta se ei ottanut kaasua, ja kierrokset tippuivat siihen 5500rpm, sama tökkäys ja ei ota kaasua, sitten alkoi moottorijarrutus, koska ei ottanut kaasua enää ollenkaan. laitoin kytkimen pohjaan ja jarrutin ja moponi sammui kokonaan. käynnistin ja lähti heti käyntiin ja ajaminen jatkui. 0,5-1km ja sama uudestaan. tämä tapahtui 4 kertaa samalla ajokerralla, ylämäkeen, tasaisella ja alamäkeen. mopolla ajettu 15tkm. huomasin myös että sytytystulppa oli itsekseen alkanut irrota moottorista, se oli vain kiertynyt poispäin. mopo käynnistyy kylla vaikka tulppa ei ole kunnolla kiinni. voisiko joku joka tietää kertoa että mikä vika tuossa on?
21.5.2013 19:32
Mikähän derbissä vikana kun alakierroksilla pätkii ja ei ota oikein kierroksia ?
21.5.2013 19:42
Vaiha ny ekana tulppa ja jossei auta niin koita säätää kaasaria.
26.5.2013 21:37
Mikäköhän mahtaisi olla pösössä vikana, kun lähtee vain työntämällä käyntiin ja ei pysy tyhjäkäynillä. Mopoon on juuri vaihdettu sylinteri, kytkimen puolen stefat, kytkinlevyt ja kytkinjouset. Kyseiset viat oli jo enne projektia. Ja mopohan on peugeot xps enduro 06.
26.5.2013 23:05
Vaiha tulppa, säädä ja putsaa kaasari ja putsaa myös varmuuden vuoksi ilmanputsari, jos ei noilla toimi niin tarkista seokset öljypumpusta.
E: niin siis ymmärsin että lähtee polkemalla huonosti käyntiin joten pitää työntää ja silläki lähtee hikiseen. Jos käynnistyspoljin esim. pyörii tyhjää niin on boorit menny, voisitko antaa vähän tarkempaa tietoa
26.5.2013 23:54
Siis polkemalla ei lähde ollenkaan käymään ja työntämälläkin huonosti. Poljin kyllä pyörittää moottoria hyvin. Kaasua pitää olla antamassa koko ajan että käynissä pysyy. Tyhjäkäyntiruuvin pyörittäminen ei vaikuta mitenkään. Tulppa on juuri vaihdettu ja kaasaria on koitettu putsata. Ja mopossahan ei tuorevoitelua ole vaan 2.5% seosbensat suoraan tankkiin.
E: no lähtihän se sillä kaasuttimen pesulla käymään kiitos vastauksista
28.5.2013 16:01
Osaisitteko sanoa missä on vika, kun on nyt kolme tai neljä kertaa ylämäes loppunu veto ja meinannu sammua? Kytkin pohjassa ei about viiteen sekuntiin vastannu kunnolla kaasuun kunnes sai taas kierroksia kaasun ollessa täysillä. Olis kiva saada joku selitys tohon...
28.5.2013 23:04
Siis miten hyytyy? Eikö meinaa saada bensaa vai hyytyykö muutenvaan?
29.5.2013 0:20
Oisko liian pieni suutin tai seosruuvi viturallaan?
29.5.2013 0:32
No ei toi nyt suuttimesta ainakaan johdu ja seosruuvikin vaikuttaa käytännössä pelkästään tyhjäkäyntiin ja hieman alakierroksiin. Onko joskus toiminut oikein nykyvireillä?
29.5.2013 8:45
Ennen on toiminu ihan normaalisti noil vireil, tosin lämpösellä koneella ei jaksa vääntää alhaalta, se varmaan johtuu siitä että seosruuvi on liian rikkaalla? Holkittoman putken kanssa 94 suutin tällä hetkellä.
Eli tuntui että mopo sammuisi, mutta kaasua pumppaamalla sai aina jotenkin pidettyä käynnissä, kunnes sai taas kunnolla kierroksia.
29.5.2013 9:13
Ihan kuin ei saisi bensaa. Putsaa kaasari ja mahd. nosta vähän bensan pintaa.
29.5.2013 11:26
Jollei siinä voi sitten olla samaa ongelmaa, kun mun kiinan skootterissa oli. Kaasari hakkas koneeseen, jonka takia ylämäissä "hävis" bensat kaasarista.
29.5.2013 12:48
Mikähän mahtaa deeteessä olla.. 50cc kuriton, 90 suutin kiinni tällä hetkellä.
AINA, jatkuvasti koko ajan lämpimällä koneella ei vastaa kaasuun, alhaalta röpöttää ihan vitusti, ei pysy tyhjäkäynnillä ja jos matkaa ajaa ja höllää alle puolkaasun ni rupee röpöttään ja pätkimään. Kokeiltu 100 suuttimella, mutta 90 todettu paremmaks. Säädetty tk-ruuvia jotta tyhjäkäynti ois kovimmillaan, seosruuvi melkeen irti eikä auta sekään juurikaan. Neulan sokka ylimmässä lovessaan.
tosin sellasta kummastusta herättää että kylmällä koneella jos ollut vaikkapa yön ulkona, lähtee käyntiin ja vetää oikeastaan aika vitun laihalle, viittais korkeeseen tyhjäkäyntiin enemmänkin.
Kuitenkin dt kiertää yllättävän korkeelle ja kiertää erittäin hyvin kun on kylmä kone tai antaa kaasua vapaalla. Mutta alaalta röpöttää ja sitä rataa. Kahottu että mikä on, epäilisn bensapintaa liian korkeeks mut mitenkäs kun ei detsin vakiokaasarista noin vaan säädetä.
En tiiä, johtuisko kans alipainehanasta että valuttaa liikaa bensaa, voisko olla mahdollista? Kone oli kaasareineen ammattilaisella huollossa, sitä ennen toimi vallan mainiosti tällä kokoonpanolla. Nyt yritetty säätää, eikä auta eikä toimi..
29.5.2013 13:38
Nää ammattilaiset on aina parhaita. Tsekkaa mikä tl suutin sulla on ja mikä on neulan koko. Suutin kuulostaa sopivalta. Kylmänä kierrosten nousu johtuu melko varmasti tosta tk-ruuvista