Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.9.2012 23:56

Jos polttimot ovat muuten täysin identtiset, mutta lasin värin on vain sininen, on valoteho tällöin huonompi. Tämä johtuu siitä, kun osa näkyvän valon aallonpituuksista suodattuu pois. Toki on olemassa "erikoispolttimoita", joissa hehkulanka on erinlainen ja/tai erinlaista materiaalia tms. josta johtuu parempi valoteho. Mutta se valoteho ei johdu siitä sinisyydestä.

Kun taas mennään värimaailmaan ja kontrastiin, saadaan eri sävyillä eri asiat näkymään paremmin, joihin perustuu sitten sen sinisen polttimon vaikutelma joskus paremmasta näkyvyydestä. Mutta tämä sininen sävy ei ole hyvä kovin monessakaan olosuhteessa.

H4, H7, H1 ja H3 polttimoissa löytyy erittäin hyvä valikoima erinlaisia valoja, mutta BA20D polttimoissa valikoima on heikohko.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.11.2012 0:05

Moro!

Olen nyt tässä parina viikonloppuna sovitellut monkeyn IRK:ta XR80 hondaan ja
joitain tuloksia olen saanut aikaan. Pärrä lähti käyntiin Monkeyn magneetolla ja XR:än omalla CDI:llä & puolalla. Muuten kaikki ihan hyvin, mutta kun pyörä ei ota oikeen kierroksia. Monkeyssa ja XR:ässä on iskunpituudessa 3,6mm eroa, joten vaikuttaako tämä sytytykseen millään tavalla? Ainakin kaveri väittää niin...

Voiko tuo pyörän pätkiminen johtua myös liian aikaisesta/myöhäisestä
sytytyksestä? Sekin voisi myös vaikuttaa, että XR:n boksi ja puola ei sovellu
irk magneetolle?

Tässä nyt ois kolme vaihtoehtoa mitkä voisi vaikuttaa kyseiseen onglemaan:

1. Iskunpituuden ero. Minkalainen vaikutus sytkään?

2. Myöhäinen/aikainen sytytys.

3. Väärä CDI ja puola?

Mikähän näistä nyt kuullostaisi luonnollisimmalta vaihtoehdolta teidän mielestä?

En nyt myöskään tähän hätään keksinyt parempaa paikkaa tälle viestille, joten kysytään täältä sitten ensin!

-Matti

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.11.2012 12:40

Todennäköisesti sytkä liian myöhäisellä, varsinkin jos ei nakuta lainkaan. Tuo 3,6mm on suuri ero näissä(kin) laitteissa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.11.2012 18:08

Voisi ollakkin? Pärrä vaan röpeltää/pätkii, jos nyt käyntiin sattuu lähtemään.
Miten tuo isku sitten vaikuttaa sytytyksen säätöön?
Kun on pitempi isku kuin monkeyssä, niin pitääkö sytkää aikaistaa
vai myöhentää vrt. XR omiin sähköihin.

Oiskohan noilla IRK:n omalla boksilla ja puolalla apua säätämiseen?
Niitä en ole jaksanu väkertää vielä paikalleen, kun ei ole liittimiä tullu
hommattua.

Käyttäisin toki XR:än omia sähköjä, mutta kun ne sattuvat olemaan hajalla.
Aluslevy halennut kolmeen osaan ja impulsikäämi jossain päin tien vartta. :D

-Matti

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

27.11.2012 17:41

En tiedä onko oikea alue, mutta vaikutti sopivimmalta.

Eli tarkoituksena olisi saada Pösöön CDI rajoitin. Power-up mallisessa pösössä semmoinen olisi, mutta liitin on ainakin aivan erilainen ja CDI näyttää myös erilaiselta. Toinen vaihtoehto olisi ottaa Derbistä tuollainen rajoitettu CDI, mutta onko AM6 ja Rabasan CDI boksien välillä niin suuria eroja, etteivät toimisi ristiin? Kun ainakin Derbissä on Ducatin sähköt kuten myös pösössä ja CDI boksi on ainakin ulkoisesti aivan identtinen, mutta entä sisuskaluiltaan? Onko tällainen CDI boksin vaihtaminen rajoitettuun vaivan arvoista? Tarkoituksena siis on CDI rajoittimen ja välien avulla menemään sopivasti kurittomana, kun ilman CDI rajoitinta se ei oikein onnistu. Ja perus konkkarajoitinta en mieluusti laittaisi kun on jäänyt hieman huono kuva näistä jälkiasennus rajoittimista...

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

16.12.2012 13:25

Tuossa kun rupesin sähköjä karsimaan, niin mitenköhän tuon etuvalon kanssa kannattaisi tehdä? Ite mietin sillei että ottaisin sähköt suoraan akulta, ja sitten hyvin piilotettu kytkin johonkin. Miten teillä muilla on?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.1.2013 19:05

Eli siis nyt olis Detsiin (50R -07) halu saada viriteltyy tupakansytytin.
Olen lukenut netistä tähän liittyviä keskusteluja mutta huonona sähkö juttujen tuntiana pyydän apua tähän mitä en ole ymmärtänyt:
Puhutaan että pitää laittaa sulakkeen kautta johdot tai johto. eli mikä/mitkä johto(t). mikä sulake. missä sulake sijaitsee. vai pitääkö sulake itse laittaa?
Ja myös mahdollinen luotettavuus eli uskaltaako esim lähes 300e kännykkää ladata tossa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.1.2013 19:52

Akulta plus johto sulakkeeseen, sulakkeelta tupakansytyttimen plussaan. Akun miinus tupakansytyttimen miinukseen.

Sulakken koosta en osaa sanoa, mutta luulisi 7A riittävän. Kyllä kai siinä asianmukaisin muuntajin uskaltaa puhelinta ladata.

Selvensikö yhtään?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.1.2013 23:01

Jos et tiedä, mikä on sulake, niin suosittelen lataamaan sitä puhelinta ihan kotona. Jos kuitenkin välttämättä haluat sen, niin.

Tupakansytyttimen miinus akun miinukseen.
Plussa plussaan. Tässä kohtaa laitat plussajohdon väliin sulakkeen, joka on suurempi, kuin tupakansytyttimen tuottama virta (yksikkö: ampeeri)

Siinä nyt vielä selvennettynä. Ja kannattaa kysyä faijalta mikä on sulake. Se tietää.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

6.1.2013 16:57

En itte kyllä välttämättä menis noissa puhelinta lataamaan. Vaikkei kännyköitten ne omatkaan laturit mitään päätähuimaavan laadukkaita ole, niin en laittaisi mitään uutta puhelinta tohon lataukseen, varsinkaan jollei saa akkua vaihdettua siihen luuriin.

Onhan niitä juttuja, kun vähän ylimäärästä jännitettä antavassa autossa on latailtu luuria ja luurista on joku piiri posahtanut, oliko se nyt latauspiiri niminen.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

6.1.2013 18:37

sarvinen kirjoitti:Akulta plus johto sulakkeeseen, sulakkeelta tupakansytyttimen plussaan. Akun miinus tupakansytyttimen miinukseen.

Sulakken koosta en osaa sanoa, mutta luulisi 7A riittävän. Kyllä kai siinä asianmukaisin muuntajin uskaltaa puhelinta ladata.

Selvensikö yhtään?

eli olen lukenut noita ja lähes kaikissa sanotaan että tupakansytyttimen toinen johto menee + ja toinen maa. eli runkoon?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

6.1.2013 19:08

Slerpa_ kirjoitti:En itte kyllä välttämättä menis noissa puhelinta lataamaan. Vaikkei kännyköitten ne omatkaan laturit mitään päätähuimaavan laadukkaita ole, niin en laittaisi mitään uutta puhelinta tohon lataukseen, varsinkaan jollei saa akkua vaihdettua siihen luuriin.

Onhan niitä juttuja, kun vähän ylimäärästä jännitettä antavassa autossa on latailtu luuria ja luurista on joku piiri posahtanut, oliko se nyt latauspiiri niminen.

Luulis sentään, että autolaturissakin virta reguloidaan, jolloin akun jännitteellä ei ole niin suurta merkitystä jäähdytyksen rajoissa. Jos laturikin on kännykän tekemä merkkikohtainen lisävaruste, niin en näkisi syytä miksi sitä ei uskaltaisi käyttää.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

6.1.2013 20:38

Samaa mieltä olen minäkin Scaleo1 :n kanssa!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

17.1.2013 21:39

Elikkä yrittäisin ohittaa xp7 power up mallisen rajoitinta
onko tämä mahdollista?Kun sähköt on dellorton vai joutuuko uusimaan sähköt kokonaan :(

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.1.2013 17:12

morjens, mulla olis tommonen sähkö vika, kun painan jarru päällä ku mopo on pääl ja antaa vähän ennemän kierroksia sulake palaa, onko mahdollista että takavalo ottaa liian paljon sähkö että sulake palaa? ja takavalo on ledit.