Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
3.7.2009 22:42
Tämä on sitä Pro-virittämistä parhaimmillaan.
3.7.2009 22:47
Mitä sinä Teikku puristuskiekolla, sinullahan on jo pullonkorkki männän alla..?
Ei tarvitse vastata topikiin kuulumattomiin kysymyksiin -Tume
4.7.2009 11:13
Veli-Vihannes kirjoitti:Mitä sinä Teikku puristuskiekolla, sinullahan on jo pullonkorkki männän alla..?
Niin OLI 60 männän alla mutta malossin ikuunamäntään ei ihan viitti laittaa.
4.7.2009 19:10
Ou. Kokeile mitä se vaikuttaa..?
Haitekkiä parhaimmillaan se kokeileminen
4.7.2009 21:04
Betaversio kirjoitti:Ou. Kokeile mitä se vaikuttaa..?
Haitekkiä parhaimmillaan se kokeileminen
Sehän menee siihen ikkunoitten eteen mutta sanokaa ny mitä se painekikko vaikuttaa
4.7.2009 21:32
Betaversio puhui siitä painekiekosta, KOKEILE ETTÄ MITÄ SE AUTTAA!!
7.7.2009 2:26
Miten 2tahtisissa ruiskukoneissa ruiskunohjausjärjestelmä mittaa sen moottorille optimin ilman/bensan seossuhteen? Nelareissahan noiden seosten pitämiseen tarkasti kohdallaan käytetään lambda-antureita eli happitunnistimia, mutta kaksitahtisessahan tietääkseni happiantureita ei voi käyttää, sillä pakoputken alkukäyrässä, jossa tarvittava erittäin korkea lämpötila löytyisi, virtaa polttoaine/ilmaseosta edestakaisin joka vääristää lambdan arvoja pahasti. Muutenkin pakoputken sisällehän yleensä kertyy karstaa, palamatonta öljyä ja polttoainetta joka lyhentää lambdan toimintaiän äärimmäisen lyhyeksi.
Mietin, että suorasuihkutuksessa saattaa (huom. saattaa, kunhan pintapuolisesti pohdin) riittää pelkkä polttoaineen virtausanturi ja ilmanvirtausanturi, ohjausjärjestelmä mittaa kokoajan ilman ja bensan virtausmääriä ja säätelee niitä ja koittaa pitää ne teoreettisessa seossuhteessa (oisko ollu 1kg bensaa ja 15kg happea), näin moottorin pitäisi käydä lähelle oikeaa seossuhdetta mutta eihän se silti optimi voi olla, jos edes lähellä optimia.
Mutta miten sitten epäsuorassa suihkutuksessa, jos vaikka asentaa jälkiasennusruiskun imukanavaan. Tässähän pitää ottaa huomioon esim. sylinterin kanavien pintoihin pisaroituva polttoaine joka ei pääse kunnollisena sumuna palotilaan asti käytettäväksi, kun suorasuihkutuksessa sitä ongelmaa ei ole. Joten miten näissä epäsuorissa ruiskutusjärjestelmissä tarkistetaan se oikea polttoaineseos?
Pistin tämän nyt pro-topikkiin siksi, koska tämä ruiskukoneiden tekniikka taitaa kuulua siihen erikoisemman virityksen pariin ja täältä uskoisin näitä ruiskukoneita nähneitä löytyvän. Suunnitelmissa ei ole rakentaa ruiskukonetta, mutta näin tekniikan ja teorian kannalta ihmettelen.
7.7.2009 11:21
kossusukka kirjoitti:näin tekniikan ja teorian kannalta ihmettelen.
Samaa ittekki ihmetelly, vaikka mopoikä menny jo 6vuottasitten. kaippa siel kampurassakin joku anturi on joka haistelee missä asennossa mäntä on ja "imu sarjassa" se happianturi. eikös nois ruiskupeleissä ole kattiputkessa tai se ihmee "ilmankierrätin"(ei tartte vittuilla en oo noitten uusien laitteiden kanssa pelannu koskaan) jos sen mukaan haistelee pakopaineen ja sen mukaan taas rikastaa seoksen korkeilla kierroksilla.
12.7.2009 23:11
No eihän ruisku välttämättä tarvi lambda-anturia mihinkään, yleensä sitä käytetään peruskartan hienosäätöön ajonaikana. Periaatteessa jos olis tarpeeks nopee lambda niin nelarissa koko ruiskunohjaus vois perustua vaan suoraan lambda-arvoon, jonka mukaan ruiskutusmääriä ohjataan/korjataan.
Ruiskun voi tehdä yksinkertaisimmillaan siten, että mitataan koneen kierroslukua ja kuormaa (eli kaasun asentoa, imusarjan painetta tms), ja polttoaineen ruiskutusmäärä ohjautuu näiden funktiona. Temppuhan tuossa on sitten nimenomaan hakea se kartta (eli paljonko bensaa milläkin rpm/kuorma-parilla) kohdilleen, ja se tarkottaa taas kerran melkoista määrää TESTAAMISTA.
Jos asia kiinnostaa, aiheesta löytyy kasapäin enemmän ja vähemmän edistyneitä kirjoja.
13.7.2009 20:21
stroker pin on epäkeskeinen tappi kiertokangen alapäähän, eli se tuo vähän lisää iskua.
Mites jos laittais mankin koneeseen
stroker pinin väärinpäin että iskunpituus lyhentyisi?
Ideanahan siis on se että mopokisoissa max. kuutiotilavuus on yleensä 55cc ja kun iskunpituus lyhenee laskee myös tilavuus. Joten voisi laittaa isomman männän ja sylinterin eikä tilavuus silti olisi liian suuri. Samalla kun mäntä on isompi voi myös palotilakin olla isompi. Näin saataisiin tilaa isoille venttiileille. Jos iskunpituutta lyhentäisi kunnolla että saisi jotain 54 mm männän voitaisiin laittaa neliventtiilikansikin jo..
Ensin pitäisi etsiä muutama milli pidempi kiertokanki, teettää todella jäykät venajouset ja koneistaa sylinteriä lyhyemmäksi (ja lyhentää nokkaketjua ömg).
Kierroskonehan siitä tulisi, mutta kannattaisko?!
Saattais kiihtyä yhtä hyvin ku 2-tahti
, mutta pitäis laittaa vähintään öljynjäähdytin ja ilmanohjaimet sylinterille ettei kuumene liiaksi 6:n tunnin mopokisoissa..
13.7.2009 21:24
:'( kirjoitti:Kierroskonehan siitä tulisi, mutta kannattaisko?!..
Mun mielestä hyödyt tuskin kattaisi hommaa / kustannuksia. Varsinkin 4-venakannella.
Lyhyempi iskunpituus kaventaa helposti vääntöaluetta, eikä mielestäni tuon kokoluokan moottoreissa siitä kannata tinkiä yhtään, mikäli mahdollista. Kokeilla sopii, mutta itse yrittäisin kyllä saada vastaavia hyötyjä aikaiseksi muilla tavoin.
Lähinnä lähtisin sitä 2-venakantta parantelemaan ihan perinteisesti virtauksia parantamalla ja vaikuttamalla nokan muotoon ja nostoon. Se millaiseksi sen parhaimmillaan saisi toimisi sitten vertailuarvona sille lyhyemmälle iskulle, mutta suuremmalle poraukselle ja 4-venakannelle.
13.7.2009 21:52
:'( kirjoitti:Mites jos laittais mankin koneeseen
stroker pinin väärinpäin että iskunpituus lyhentyisi?
Ideanahan siis on se että mopokisoissa max. kuutiotilavuus on yleensä 55cc ja kun iskunpituus lyhenee laskee myös tilavuus. Joten voisi laittaa isomman männän ja sylinterin eikä tilavuus silti olisi liian suuri. Samalla kun mäntä on isompi voi myös palotilakin olla isompi. Näin saataisiin tilaa isoille venttiileille...
...Saattais kiihtyä yhtä hyvin ku 2-tahti
, mutta pitäis laittaa vähintään öljynjäähdytin ja ilmanohjaimet sylinterille ettei kuumene liiaksi 6:n tunnin mopokisoissa..
Rakenteluhan hauskana ja opettavaisena puuhana kannattaa aina, mutta jos nelarit kisaavat 2-tahtisten kanssa samassa sarjassa niin Monkelista ei saisi silti kilpailukykyistä. Kävisi kuten oheisessa videopätkässä, jossa (tietysti 2-tahtinen) 500cc Gamma näyttää kaapin paikan isommille nelarikoneille:
http://www.youtube.com/watch?v=5Tx2qdy9qvUNiin ja
Zone, laita ihmeessä joku kone iskuun ja osallistu huippunopeuskisaan. Saat varmasti tehtyä nopean laitteen.
13.7.2009 22:00
Nalle Puch kirjoitti:Niin ja Zone, laita ihmeessä joku kone iskuun ja osallistu huippunopeuskisaan. Saat varmasti tehtyä nopean laitteen.
Siihen kisaan mun on turha osallistua. Tulokset jäisi kummiskin aika vaatimattomaksi, eikä aihioitakaan ole muuta kuin tuo iänikuinen YZ80, joka oli tarkoitus muutoinkin tehdä ihan toisenlaiseen käyttöön. Ei vaan ole inspannut tippaakaan. Pitäis sekin hävittää tuolta varastosta tilaa viemästä.
On se tullut jo huomattua, että motivaatio konkreettisella räpylöiden mustaamisella näihin laitteisiin on pahasti pakkasen puolella. Teoreettisella tasolla viitsii sentään vielä joskus jotain miettiäkin. Tuossa keittiön pöydän nurkassa on jo vähänaikaa lojunut narakun 72cc skootteriin, mutta en ole edes sitäkään viitsinyt vielä pistää kiinni. Viikonloppuna piti sekin kiinni laittaa, mutta pitämiseksi sekin taas jäi
14.7.2009 9:20
Eikö noita mopokisojen sääntöjä olis sitten aika muuttaa? Joko nelareille kokonaan oma luokka tai sitten nelarien kuutioraja 60/65cc..
Veikkaan että tulis enemmän mankeja kuin 1/kisa
Tai no ohan toi aika tyhmää kun jokanen saa ite valita sen mopon millä siellä ajaa eikä oo pakko ottaa sitä 4-tahtista kun se ei oo tehokas..Mutta esim briteissä saa nelareissa olla isompi kuutiotilavuus.
14.7.2009 11:04
Nelarinvirityksessä näissä mopokisatouhuissa onkin ihan muut intressit yleensä takana kuin menestyminen.
Jos mankelista rakentaisi kokonaan moottorin uusiksi, eli keveämmäksi, nestejäähdytys, 4V DOHC kannella yms. ja ahtaisi sen järkevänkokoisella ahtimella, voisi alkaa haaveilemaan jo kärkipaikoista. Ehkä jos löytäisi jostain tarpeeksi pienen VNT-ahtimen saisi käyttöalueenkin vähän laajemmaksi.