Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 0:02

Millaistahan suutinta kannattaisi ruveta koittamaan 73 cc airsalin kanssa, putki aluksi täysin tyhjä vakio mutta joku parempi tulossa, kaasutin 20 mm phbg putsari avarrettu vakio.

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 1:12

Sitä mikä on valmiiksi kaasarissa paikoillaan.

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 16:02

Onko vakavaa jos ajaa kokoajan ryyppy päällä? Ilman ryyppyä vähän meinaa booailla, mutta ryyppy päällä toimii mainiosti. Ei nyt pääse ostamaan isompaa suutinta.

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 16:41

Mikäs mahtaa ryypyssä olla ongelmana, tappia nostaessa vetäsee kiekat laihalle. Itse en keksi oikein muuta syytä kuin ryyppyvivun o-renkaan rikkoutuminen. Ryyppy pois päältä niin mainiosti. Kaasarina phbg 19mm

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 17:11

Yam4ha kirjoitti:Onko vakavaa jos ajaa kokoajan ryyppy päällä? Ilman ryyppyä vähän meinaa booailla, mutta ryyppy päällä toimii mainiosti. Ei nyt pääse ostamaan isompaa suutinta.

Eipä se muuten oo vakavaa, kunhan vaan saat käyntiin sen jotenki :)

miiggz kirjoitti:Mikäs mahtaa ryypyssä olla ongelmana, tappia nostaessa vetäsee kiekat laihalle. Itse en keksi oikein muuta syytä kuin ryyppyvivun o-renkaan rikkoutuminen. Ryyppy pois päältä niin mainiosti. Kaasarina phbg 19mm
Ootko varma että vetää kiekat laihalle? Yleensä kun lyö imun päälle niin kierrokset nousee, ei välttämättä kaikissa kaasareissa ja säädöillä.

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 18:16

Kaasareiden kanssa tullu touhuttua pari vuotta tiuhaan, niin kyllä sen erottaa millon käy mitäkin. Jos ryyppy päällä booaa ja kiekat käy keveästi niin ei se kovin rikkaalla käy :) Vikakin selvisi, oli ryyppymekanismi lähtenyt kiertymään irti kaasarista päästäen ilmaa kierteiden välistä vaivihkaan, taas toimii normisti.

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 22:34

Vielä täytyy kaasaria säätä.. vittu.

Nyt tänään siis ollu about -3 astetta ja lähin tossa vähän ajelemaan hetkeksi. No tuli heti todettua että suutin on ihan älyttömästi liian iso kun ei edes eteenpäin pääse mooaamatta.

Vaihoin ensin 100 suuttimen samoin tuloksin ja sitten 95. Nyt toimii, mutta käy ihan helvetin rikkaalla. Ensin kävi niin, että ei käynyt tyhjäkäyntiä lainkaan, sitten lämmetessä kävi silleen, että kierrokset jäi ensin leijaamaan hetkeksi, jonka jälkeen sammui. Nyt kierrokset alkoi kotipihassa vain nousta suuremmaksi kokoajan 8o ...

On mun mielestä erittäin outoa, että kun kymmenen astetta tulee lämpötila muutosta niin suutintakin pitää viahtaa kymmenellä numerolla ??? Saas nähdä miten käy aamulla. Hyvin toi ainakin lähtee käyntiin, vaikka rikkaalla käykin.

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 23:15

Viittaa enemmänkin laihalla käymiseen?

Re: Kaasuttimet

6.12.2012 23:25

No ei se ainakaan siltä vaikuta kun pätkii koko ykkösvaihteen lisäksi röpöttää. Jos on isompi suutin niin hyytyy kun kaasua painaa -> tukehtuu.. Mitähän tässä tekisi, tää on näköjään aivan liian tarkka säädöistä.

edit. Täytyy varmaan huomenna ottaa joku videonpätkä sitten, niin näette ja osaatte kertoa miten toimia.

Re: Kaasuttimet

7.12.2012 7:59

Mikä kaasutin kyseessä? Pistäs kaikkien sisällä olevien suuttimien koot tänne ja se video kyllä helpottaisi :)

Re: Kaasuttimet

7.12.2012 10:34

16mm phbn. Kaikki hienoudet otettu pois, eli ei alipainehanaa eikä tuorevoitelua. Nipat tukittu asianmukaisesti.

Tänään aamulla taas pätki ihan mukavasti. Ajolämmöt tuntuu kuitenkin olevan kohdallaan.

Laitan videota heti koulun jälkeen kolmen paikkeilla.

Re: Kaasuttimet

7.12.2012 15:08

Sori tuplapostailu, mutta liittyy jo eri aiheeseen ;)

Kävi nyt koulumatkalla taas näin.

Kylmänä käynnistyy hyvin ja käy hyvin. Tyhjäkäynti ja ajaminen onnistuu hyvin.

Kun moottori lämpenee, alkaa ongelmat. Ensin alkaa ajoittainen hyytyminen. Varovaisella pintakaasulla pystyy ajamaan, mutta hyytyy melko usein. Tässä vaiheessa myös ei ole tyhjäkäyntiä ollenkaan, eli jos ei anna kaasua mopo sammuu. Käynnistyy kuitenkin vielä pok.

Kun moottori on oikeassa ajolämpötilassa, hyytyminen tulee sietämättömäksi. Hyytyilee n. 50m välein. Sitten annan olla hetken tyhjäkäynnillä ja taas voi ajaa 50m ennenkuin hyytyy uudestaan. Kierrokset myös leijailee ihan helvetisti, välillä laskee lähes nollille, mutta sitten taas nousee yhtäkkiä korkealle.. :s

Nyt kotipihassa tuli vielä uusi ongelma. Sain tuohon parkkiin ja aloin tutkailemaan. Bensaletku oli ainakin hieman vääntyneessä asennossa, bensa ei ole siis päässyt virtaamaan täysin vapaasti. MUTTA. Koitin käynnistää. Käynnistyi kaksi kertaa, mutta joutui pitämään kaasun pohjassa, että pysyi edes tyhjäkäynnillä. Röpötti ihan älyttömästi. Kaksi kertaa onnistuin tekemään tämän ja sitten vain lupaili käyntiinlähtöä, mutta ei lähtenyt.

Laitan sen videon, kun löydän gopron.

Kaasari 16mm Dell'orto PHBN.
Virit: kuriton putki, Malossin koteloitu vapaavirtausputsari.

Säädöt:
Neula, sokka toiseksi alimmassa urassa.
Suutin 95
TK-suutin, ei tietoa.

Tarkistan nämä samalla kun otan videon :)

edittiä. Video latauksessa, kertokaas nopeasti mitä pitää tehdä että kerkeän moposporttiin. Ainakin pienempi suutin täytynee hakea. Näette videosta sitten....

Re: Kaasuttimet

7.12.2012 16:47

Minusta jotenkin tuntuu, että pitäisi laittaa isompaa suutinta kehiin kun on vielä vapari kiinni ja tsekkaa ettei ole imuvuotoja kun kiekat jää leijumaan?

Räxässäkin oli tuollaisia hyytymis ongelmia, mutta korjaantui isommalla suuttimella. Voisiko tuo hyytyminen johtua siitä kun on liian pieni suutin niin kone vetää kohokammion tyhjäksi-->ei saa bensaa-->hyytyy ja sitten taas kohokammiossa bensaa--> lähtee taas kunnolla?

Jos löytyy vakioputsari, suosittelen sen kanssa kokeilemaan.

Minäkin laitoin Derbiin pari päivää sitten vaparin ja näytti sillä jo toimivan moitteettomasti, mutta lämmennettyä alko temppuilu. :lol: Ei kun takaisin vakioputsari kiinni ja suuttimeksi 105 ja nyt näyttää toimivan kunnolla, mutta näkee vasta sitten kun käy ajamssa testilenkkiä.

Re: Kaasuttimet

7.12.2012 17:06

Joo no ei ainakaan enää jää leijumaan. Vaan käynnistys on tuskaa ja kaasu pohjassa joutuu pitämään, että pysyy käynnissä. Videota ladattu n. 45% joten hetki menee vielä... Röpöttääkin oikein mukavasti. Oikein odottelen, että näette mikä on ongelmana :D

Vakioputsaria ei ole tallella, mutta sain ton säätöihin aiemmin tolla vapariputsarilla, niin kyllä saan nytkin.

Re: Kaasuttimet

7.12.2012 17:48

http://www.youtube.com/watch?v=aQ6ZST0n ... e=youtu.be

Tässä siis videon tynkää. Ideoita ??