@Ledinauha - tuossa kuvassa ilmeisesti sama laite, kuin minkä olin löytänyt Ebaysta?
Eli taidanpa laittaa tilaukseen ensi viikolla..
On muuten tuossa kuvassa aika tarkkaa työtä tehty.. juuri tuollaista symmetrisyyttä itsekkin haen aina, kun viilaan sylintereitä. Valitettavasti se ei aina onnistu, johtuen työkaluista..
kuten joskus ex-Derbin Airsalin kanssa kävi, että lähti välirivasta vähän tavaraa, koska käytin 6mm terää ja Bilteman paineilmavinkua..
Onneksi ei pytty mennyt käyttökelvottomaksi ja toimikin ihan normaalisti.
@rossipoika - Toi selittääkin aika hyvin niiden huuhteluaukkojen muotoilun, mitä näissä nykyaikaisissa 2-tahtisissa käytetään
(eli juuri niissä, joissa on 2 tai 3-osainen pakoaukko).
Oma teoriani sille
jyrkälle "pystysuuntaukselle" on, että sieltä huuhtelukanavasta pääsee sitä polttoaine-seosta virtaamaan kovemmillakin kierroksilla, ilman, että tarvitsee välttämättä käyttää korkeampaa aukioloaikaa.. mut siitä en tiedä, onko tuossa miun teoriassa sitten yhtään tolkkua.
E:
Stroukki kampuraEi ole mitenkään järkyttävän hintainen.. jos yhtään ymmärrän ranskan kieltä, niin tuon isku on 46mm ja kietokangen pituus 90mm.
Iskusuhde olisi silloin 47,6x46mm = 81,9cm3.Mietin vain, että miten pahasti muuttuu sylinterin aukkojen asteet ton seurauksena, lähinnä kiertokangen pituuden muuttuminen vaikeuttanee niiden aukkojen asteiden "korjaamista".. tai näin nyt äkkiseltään ajateltuna menee hiukan hankalaksi.
Eli sylinterin alle tulee sitten alumiinista korokepala, jolla sitten saan asteet kohdilleen
(tiivisteiden kanssa), sitten myöskin squish-välys
(0,65mm) ja puristussuhde
(palotilan tilavuus ja muoto, squish-band)Mut jos on vakio Airsal 70cc sylinteri, eli:
-Pakoaukko 185 astetta
-Huuhtelut 130 astetta
-Boostport 128 astetta
Tavoitteena on
196/
130-132/
128-130.
Kaasuttimen joudun vaihtamaan, koska nostan tehotavoitettua 17whp -> 20whp.
Tuon tavoitteen saavuttaminen ei _välttämättä_ ole kovinkaan vaikeaa, jos kaikki osat toimii hyvin keskenään.
Huipputeho tulee todennäköisesti sijoittumaan 13 500rpm. Tehoalue on noin 9 000-14 500rpm. Blowdownista en oikein osaa heittää mitään sopivaa arviota, että miten suurella blowdownilla se moottori + pakoputkiyhdistelmä toimisi kaikkein parhaiten.
Se selviää vain kokeilemalla
(tarviin tosin ison kasan sylintereitä ).
Putkena toimii edelleen sama Metrakit Pro Race, koska ei ole mahdollisuutta käyttää hitsauskonetta, eikä myöskään ole varaa sellaiseen. Ehdottomasti rakentaisin muutaman erilaisen putken, jos löytyisi esim. TIG tai MIG hitsauskone.
Oiskohan 32mm jo liian kookas tuolle..? Ainakin Keihin PWK 32mm kaasarit ovat suosittuja Bidalot Racing Factory 80cc setin kanssa ja sen tehoalue on suunnilleen sama, kuin oma suunnitelmissa oleva.
Läppärunko menee kyllä ehdottomasti vaihtoon, koska toi vakioläppärunko tulee viimeistään nyt pullonkaulaksi. Ex-Derbissä huomasi hämmentävän suuren tehoeron vakioläppärunkoon 0.40mm hiilikuituläpillä vrt. KX85:sen VForce 3 läppärunkoon.. ja siinä ei ollut läheskään
Korokepalaakin voisin kokeilla.. vaikkapa 4,0-8,0mm väliltä 3 tai 4 eri paksuista korokepalaa. Ihan mielenkiinnosta haluan kokeilla vaikutusta (penkissä).
Lohkot on jo valmiiksi viilattu viimeisimpään muotoon, joten niihin ei juurikaan enään niin paljoa tarvitse koskea. Tietenkin uudet laakerit (myös neulalaakerit) tulee. En halua ottaa tyhmää riskiä, jonka seurauksena tulisi kallis konerikko.
Sähköt laitan uusiksi, eli nyt laitan ne kerralla jo kondikseen..
eli DT50 '07--> staattori ja magneetto, sekä Ignitechin CDI boksi. Vielä en ala tilailemaan mitään, mutta ensi kuussa mahdollisesti..
Magneeton laitan sitten sorviin ja tavoitteena olisi ottaa pois ainakin 250-300g.
Jopas tuli tekstiä..