Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

26.8.2007 14:53

Väittäisin kyllä että jännite kasvaa kierrosten mukaan, sillä tyhjäkäynnillä ajovaloja ei päivällä edes huomaa, kierroksia antamalla valot kirkastuvat.

28.8.2007 17:55

Pistinpäs sähköpostia Tietomyrsky OY:lle Ledkiekkamittarista. Jos vaikka laittais sen mopoon kiinni ja sais vielä toimimaan ni ois aika timmi.
Ainoa miinus tietenkin on että kotelo täytyy itse vääntää jostain

Edit: http://www.tietomyrsky.fi/tuotteet/kierros/?lang=FI

28.8.2007 18:10

Kotelonhan saa mistä vaan. Mut kerro sitte ku tiiät jotain, vois itekki tollasen 'sarjan' hommata. >:)

29.8.2007 16:48

-tribla- kirjoitti:Kotelonhan saa mistä vaan. Mut kerro sitte ku tiiät jotain, vois itekki tollasen 'sarjan' hommata. >:)

Joo ton kotelon saa väännettyä melkeen mistä vaan.
Ne sanovat että mittari täytyy ohjelmoida (tiedä sitten miten), mutta mittarin saa valmiiksi ohjelmoituna 4¤ lisähintaan

29.8.2007 17:53

Eli onko tossa jotkut asennusohjeet mukana? Autoon tarkotettu vai? Eikai se paha hinta oo jos biltemasta saa kiekkamittarin 25¤ ja tän ohjelmoituna 21¤.

Edit. 23¤ eikä 21

29.8.2007 18:26

-tribla- kirjoitti:Eli onko tossa jotkut asennusohjeet mukana? Autoon tarkotettu vai? Eikai se paha hinta oo jos biltemasta saa kiekkamittarin 25¤ ja tän ohjelmoituna 21¤.

Edit. 23¤ eikä 21


asennus ohjeet tulee varmaan mukaan, vaikka noista kuvista näkee aikahyvin miten noi komponentit tulee kiinni.
täytyy vielä kysellä käykö mopoon

29.8.2007 21:30

ville.k kirjoitti:
-tribla- kirjoitti:Eli onko tossa jotkut asennusohjeet mukana? Autoon tarkotettu vai? Eikai se paha hinta oo jos biltemasta saa kiekkamittarin 25¤ ja tän ohjelmoituna 21¤.

Edit. 23¤ eikä 21


asennus ohjeet tulee varmaan mukaan, vaikka noista kuvista näkee aikahyvin miten noi komponentit tulee kiinni.
täytyy vielä kysellä käykö mopoon

Eli Kyseinen kierrosmittari käy vain nelisylinterisiin autoihin.

4.9.2007 11:54

Noniin, nyt tuli saksasta laatikollinen ledejä ja vastuksia, nyt olisi tarkoitus alkaa kasaamaan jännitepohjaista kierroslukumittaria. TIkapuukytkennällä varmaan liikkeelle lähdetään.

4.9.2007 12:51

mitä vittua te teette kierroslukumittarilla mopossa? eikö korvakuulolla muka suunnilleen tiedä koska vaihtaa yms?

4.9.2007 13:24

Artturi kirjoitti:mitä vittua te teette kierroslukumittarilla mopossa? eikö korvakuulolla muka suunnilleen tiedä koska vaihtaa yms?
Kyllähän sen muissakin korvakuulolla tietää vaihtaa..

4.9.2007 13:29

Temec kirjoitti:
Artturi kirjoitti:mitä vittua te teette kierroslukumittarilla mopossa? eikö korvakuulolla muka suunnilleen tiedä koska vaihtaa yms?
Kyllähän sen muissakin korvakuulolla tietää vaihtaa..

aivan. miksi sitten pitää itse alkaa patentoida rumannäköinen kl-mittari kiinni? isoissa pyörissä se nyt on myös ulkonäön ja vaihtamisen helpottamiseksi hyvä, mutta mopossa täysin turha.. lähes yhtä järkevä kuin kahvinkeitin mopossa.

4.9.2007 14:01

Artturi kirjoitti:... mutta mopossa täysin turha.. lähes yhtä järkevä kuin kahvinkeitin mopossa.

Paitsi jos mopoa tosissaan virittelee ja haluaa saada tarkempaa tietoa esim. millä kierrosalueella parhain tehoalue kyseisellä putkella löytyy. Tästä on merkittävästi apua tehtäessä taas uutta putkea. Itseasiassa tämäkään ei oikein edes riitä "road-mittauksessa", vaan pitäisi saada myös tietoa myös pakokaasujen lämpötilasta, sylinterinkannen lämpötilasta, yms asioista. Kahvinkeitin voisi olla myös mukava lisä, mutta sen hyödyttömyydestä olen kanssasi samaamieltä. Kierroslukumittarin suhteen taas aivan erimieltä. :)

4.9.2007 14:04

jos siis tosissaan haluaa virittää ja saada parhaat tehot, mittaukset tehdään dynossa, ei omaviritelmä kierroslukumittarilla..

4.9.2007 14:09

Artturi kirjoitti:jos siis tosissaan haluaa virittää ja saada parhaat tehot, mittaukset tehdään dynossa, ei omaviritelmä kierroslukumittarilla..

Samaa mieltä. Kaikilla sen dynon käyttämiseen ei ole mahdollisuutta jolloin road-dyno on ihan toimiva ratkaisu. Ei tosiaan paras mahdollinen, mutta huomattavasti parempi, kuin perstuntuma-menetelmä, joka on omastamielestäni verrattavissa siihen mainitsemaasi kahvinkeittimeen. Ja samaa mieltä siitäkin, että omaviritemittarit ovat ulkonäön vuoksi. Ellei niitä ole kalibroitu tarkalleen oikeita kierroksia vastaavaksi, mittarin käyttötarkoitus jää kosmeettiseksi asiaksi.

4.9.2007 16:22

Artturi kirjoitti:mitä vittua te teette kierroslukumittarilla mopossa? eikö korvakuulolla muka suunnilleen tiedä koska vaihtaa yms?
Siis ootko sä pälli vaiko idiootti? Jos vanhempas sattuu omistamaan autoa niin niissä varmaan on kierroslukumittari. No, ajaako ne nenä kiinni mittarissa jottai tietää millon vaihtaa? Onko se kierroslukumittarin virka, luuleeko valmistajat tosiaan ettei ihmiset osaa vaihtaa oikeaan aikaan muuten?

Tämähän on puhtaasti ihan esteettinen asia ja mielenkiinnon vuoksi koitan mitä tulee. Luuletko että saisinkaan siitä kovin tarkkaa jos moottorilta tulevan jännitteen perusteella sitä kierrosmäärrää tutkin?

Vastakysymykseksi voisin sulle heittää että mitä sä teet 10k euron kotarilla, etkö eteenpäin pääsisi halvemmallakin? Kymppitonni kevariin on yhtä turhaa hiekan myyminen saharassa. Ai eikö? AIVAN! Riippuu keneltä kysytään.