Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

24.5.2020 15:30

Niin tiukalle että alkaa kytkin avautua (vaijeri paikoillaan tietenkin). Sitten löysätään, ehkä kierroksen oon omista löysänny.

Ainakin itellä on näin toiminut ihan ok.

Re: Mikä on vikana?

24.5.2020 17:16

Kiitti, ja mistä tiedän että kaykö mopo laihalla ku vaihoin ton imukaulan ja testasin ajaa ja kerran nousi taas kierrokset

Re: Mikä on vikana?

25.5.2020 16:33

En tiiä mikä on mennyt väärin mut vaihoin imukaulan ja kierrokset nousee vaikka ei paina kaasua sillon kun on vähän aikaa mopolla ajannu, kellään yhtään tietoo? varmaan korjaamolle menee

Re: Mikä on vikana?

26.5.2020 20:36

Mistähän seuraavaksi etsisi vikaa? Yamaha dt -07, uusi 19mm kaasari, alipainehana vaihdettu derbin manuaaliseen, suodatin puhdas, tankissa ei ole alipainetta..

Ongelmana on mielestäni bensan loppuminen kohokammiosta. Sytkä rajoitettu 12000 ja silloin vauhtia on n.80km/h. Kone sammuu ja booaa. Kun rullailen ja pidän koneen pyörimässä niin moottori käynnistyy. Heti ei vastaa kunnolla kaasuun mutta kun kohokammio täyttyy niin alkaa taas pelaamaan kunnolla.

Voiko vika olla hanassa? Otin sen auki ja hyvältä sekin sisältä näytti mutta voisi vingulla vähän vielä avarrella.
Hana on tuollainen --> https://www.moposport.fi/polttoainehana ... mm-vivulla

Re: Mikä on vikana?

27.5.2020 0:49

Joko on polttoainelinjan virtaavuus neulaventtiilille tsekattu?

Niinkuin sanoin, dellortoissa on ahtaat polttoainekavat. Saman asian kanssa tapeltu kunnes 2012 keksittiin vaihtaa keihin/mikunilinjalle.
Mittaus ja sen jälkeen poraa kanavalle. Tais olla 3dl/min joka jälkeen alkaa ongelma häviämään.

Toi hana on muuten ihan paska.

Ite en käyttäisi sitä ignitechin kovaa rajoitinta, saattaa parhaimmillaan rikkoa tulpasta. Se posliini on aika kovaa palotilassa pyöriessään. Ai mistä tiedän?
(Yli)kierroksia saa 2t koneessa kivasti rajoitettua ennakolla jos sen kokee tarpeelliseksi.

Re: Mikä on vikana?

28.5.2020 20:39

Malagutisti kirjoitti:Kiristelty väärin?

Varmaan sylinteristä tiivistepinta kierossa jos kaksi kantta ja sama ongelma.

Aina oon kyl kiristäny ristiin ja vähän kerrallaan. Katoin kans, kun nyt otin sylinterin irti ja katoin toiseen am6 koneen sylinteriin verrattuna ja samalta näytti. Katoin sillain taskulampun avulla et paljonko on väliä kannen ja sylinterin välissä.

Re: Mikä on vikana?

31.5.2020 17:57

Mikäs detsis on ku kannentiiviste meni paskaks jonka vaihdon jälkeen ei lähde mopo käyntiin. Ilmeisesti jäähdytin nestettä vieläkin väärissä paikoissa. Mopon saa käymään hetken ku laittaa männän päälle bensaa niin pysyy käynnissä parhaimmillaan ehkä 10 sekunttia.

Re: Mikä on vikana?

31.5.2020 18:01

Jammu50cc kirjoitti:Mikäs detsis on ku kannentiiviste meni paskaks jonka vaihdon jälkeen ei lähde mopo käyntiin. Ilmeisesti jäähdytin nestettä vieläkin väärissä paikoissa. Mopon saa käymään hetken ku laittaa männän päälle bensaa niin pysyy käynnissä parhaimmillaan ehkä 10 sekunttia.

Vissii vähä sama ongelmaa ku mulla. Pyöriikö vesipumppu, onko kansi tai sylinteri kiero? Kannatta kans kattoo et onko pakoputki täynnä jäähäriä. Ittellä ainaki oli ku kannentiiviste petti.

Re: Mikä on vikana?

9.6.2020 15:25

Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.

Re: Mikä on vikana?

9.6.2020 17:39

Mulla on melkee sama ongelma mut kierrokset nousee ku on ajanu vähänaikaa, koitin vaihtaa imukaulaa mut ei ongelma lähteny. No vein mopon korjaamoon ja ne oli uusinut läppäventtiillin, en oo varma vielä et mikä on vikana ku kytkin yhtäkkiä luistaa vaikka oon vaihtanu kytkinlevyt, vajjerin ja kytkintapin jousen ja sitte nuo kierrokset nousee......

Re: Mikä on vikana?

9.6.2020 22:42

kopra__ kirjoitti:Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.


Ota ilmanputsari irti ja ruuvaa tyhjäkäyntiruuvi lähes irti ja kato laskeutuuko luisti täysin alas kaasarissa. Katso lampulla näkyykö luistin alaosassa selvää rakoa. Kun tyhjäkäyntiruuvi on melkein irti eikä koske luistiin niin luistin alla ei pitäisi olla juuri minkäänlaista rakoa mistä ilma pääsisi virtaamaan. Tolleen voi varmistaa ettei ongelma johdu ainakaan kaasuvaijerin tai itse luistin jumittamisesta. Onhan sulla alipaineletku kiinni? Kyllä sitä kestää pitää käynnissä, jos nesteet on sisässä ja moottori saa öljyä, eikä se voi ottaa yli 5000rpm enempää kierroksia, muussa tapauksessa kaasuvaijeri jumittaa varmasti. Sisäänajo on turhaa, lämpimäksi käyttö riittää.

kincov kirjoitti:Mulla on melkee sama ongelma mut kierrokset nousee ku on ajanu vähänaikaa, koitin vaihtaa imukaulaa mut ei ongelma lähteny. No vein mopon korjaamoon ja ne oli uusinut läppäventtiillin, en oo varma vielä et mikä on vikana ku kytkin yhtäkkiä luistaa vaikka oon vaihtanu kytkinlevyt, vajjerin ja kytkintapin jousen ja sitte nuo kierrokset nousee......


Surkea korjaamo, läppäventtiilillä ei oo mitään vaikutusta tohon ongelmaan.
Luulisi että tyhjäkäyntiruuvia on koitettu jo säätää. Kannattaa tehdä sama luistin asennon tarkistus minkä kirjotin ylle. Jos vikaa ei löydy niin koita säätää seosruuvia(yleensä tyhjäkäyntiruuvin vasemmalla puolella ilmanputsarin puolella oleva ruuvi). Ruuvaa se ihan pohjaan, sitten löysää 1 kierros. Jos ei auta niin koita säätää puoli kierrosta kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan mopon käydessä jos löytyy kohta missä ongelma helpottuu.

Kytkimen luistoon ei oo normi tehotasoilla oikeen muuta syytä kuin liian kireälle säädetty vaijeri eli vaijeriin jää "veto päälle" vaikka kahvaa ei vedetä. Aika usein oon kyllä nähnyt että se luistaminen sekoitetaan päinvastaiseen ilmiöön eli siihen että kytkin ei irrota. Onko vika siis se että kierrokset nousee mutta vauhti ei nouse samalla tahdilla, vai se että mopo pyrkii lähtemään liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa vaihde päällä?

Re: Mikä on vikana?

9.6.2020 22:57

Palezu kirjoitti:
kopra__ kirjoitti:Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.


Ota ilmanputsari irti ja ruuvaa tyhjäkäyntiruuvi lähes irti ja kato laskeutuuko luisti täysin alas kaasarissa. Katso lampulla näkyykö luistin alaosassa selvää rakoa. Kun tyhjäkäyntiruuvi on melkein irti eikä koske luistiin niin luistin alla ei pitäisi olla juuri minkäänlaista rakoa mistä ilma pääsisi virtaamaan. Tolleen voi varmistaa ettei ongelma johdu ainakaan kaasuvaijerin tai itse luistin jumittamisesta. Onhan sulla alipaineletku kiinni? Kyllä sitä kestää pitää käynnissä, jos nesteet on sisässä ja moottori saa öljyä, eikä se voi ottaa yli 5000rpm enempää kierroksia, muussa tapauksessa kaasuvaijeri jumittaa varmasti. Sisäänajo on turhaa, lämpimäksi käyttö riittää.

kincov kirjoitti:Mulla on melkee sama ongelma mut kierrokset nousee ku on ajanu vähänaikaa, koitin vaihtaa imukaulaa mut ei ongelma lähteny. No vein mopon korjaamoon ja ne oli uusinut läppäventtiillin, en oo varma vielä et mikä on vikana ku kytkin yhtäkkiä luistaa vaikka oon vaihtanu kytkinlevyt, vajjerin ja kytkintapin jousen ja sitte nuo kierrokset nousee......


Surkea korjaamo, läppäventtiilillä ei oo mitään vaikutusta tohon ongelmaan.
Luulisi että tyhjäkäyntiruuvia on koitettu jo säätää. Kannattaa tehdä sama luistin asennon tarkistus minkä kirjotin ylle. Jos vikaa ei löydy niin koita säätää seosruuvia(yleensä tyhjäkäyntiruuvin vasemmalla puolella ilmanputsarin puolella oleva ruuvi). Ruuvaa se ihan pohjaan, sitten löysää 1 kierros. Jos ei auta niin koita säätää puoli kierrosta kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan mopon käydessä jos löytyy kohta missä ongelma helpottuu.

Kytkimen luistoon ei oo normi tehotasoilla oikeen muuta syytä kuin liian kireälle säädetty vaijeri eli vaijeriin jää "veto päälle" vaikka kahvaa ei vedetä. Aika usein oon kyllä nähnyt että se luistaminen sekoitetaan päinvastaiseen ilmiöön eli siihen että kytkin ei irrota. Onko vika siis se että kierrokset nousee mutta vauhti ei nouse samalla tahdilla, vai se että mopo pyrkii lähtemään liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa vaihde päällä?

Ei oo tankissa alipainehanaa ni oon tukkinu sen. Kokeilen huomenna luistia.

Re: Mikä on vikana?

10.6.2020 8:09

Palezu kirjoitti:
kopra__ kirjoitti:Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.


Ota ilmanputsari irti ja ruuvaa tyhjäkäyntiruuvi lähes irti ja kato laskeutuuko luisti täysin alas kaasarissa. Katso lampulla näkyykö luistin alaosassa selvää rakoa. Kun tyhjäkäyntiruuvi on melkein irti eikä koske luistiin niin luistin alla ei pitäisi olla juuri minkäänlaista rakoa mistä ilma pääsisi virtaamaan. Tolleen voi varmistaa ettei ongelma johdu ainakaan kaasuvaijerin tai itse luistin jumittamisesta. Onhan sulla alipaineletku kiinni? Kyllä sitä kestää pitää käynnissä, jos nesteet on sisässä ja moottori saa öljyä, eikä se voi ottaa yli 5000rpm enempää kierroksia, muussa tapauksessa kaasuvaijeri jumittaa varmasti. Sisäänajo on turhaa, lämpimäksi käyttö riittää.

kincov kirjoitti:Mulla on melkee sama ongelma mut kierrokset nousee ku on ajanu vähänaikaa, koitin vaihtaa imukaulaa mut ei ongelma lähteny. No vein mopon korjaamoon ja ne oli uusinut läppäventtiillin, en oo varma vielä et mikä on vikana ku kytkin yhtäkkiä luistaa vaikka oon vaihtanu kytkinlevyt, vajjerin ja kytkintapin jousen ja sitte nuo kierrokset nousee......


Surkea korjaamo, läppäventtiilillä ei oo mitään vaikutusta tohon ongelmaan.
Luulisi että tyhjäkäyntiruuvia on koitettu jo säätää. Kannattaa tehdä sama luistin asennon tarkistus minkä kirjotin ylle. Jos vikaa ei löydy niin koita säätää seosruuvia(yleensä tyhjäkäyntiruuvin vasemmalla puolella ilmanputsarin puolella oleva ruuvi). Ruuvaa se ihan pohjaan, sitten löysää 1 kierros. Jos ei auta niin koita säätää puoli kierrosta kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan mopon käydessä jos löytyy kohta missä ongelma helpottuu.

Kytkimen luistoon ei oo normi tehotasoilla oikeen muuta syytä kuin liian kireälle säädetty vaijeri eli vaijeriin jää "veto päälle" vaikka kahvaa ei vedetä. Aika usein oon kyllä nähnyt että se luistaminen sekoitetaan päinvastaiseen ilmiöön eli siihen että kytkin ei irrota. Onko vika siis se että kierrokset nousee mutta vauhti ei nouse samalla tahdilla, vai se että mopo pyrkii lähtemään liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa vaihde päällä?



Pitää koittaa tota luistinasennon tarkistusta, ja ei ollu varmaan paras idea viedä pienmoottorikorjaamoon ku ei oo saannu mitää aikaseks ja vissiin oli kaatanu mun mopon :D . Tosta kytkimestä sen verran että se ei irrota eli ku laitan ykkösen päälle niin lähtee luisuun vaikka kytkin ihan pohjassa.

Re: Mikä on vikana?

10.6.2020 17:46

Palezu kirjoitti:
kopra__ kirjoitti:Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.


Ota ilmanputsari irti ja ruuvaa tyhjäkäyntiruuvi lähes irti ja kato laskeutuuko luisti täysin alas kaasarissa. Katso lampulla näkyykö luistin alaosassa selvää rakoa. Kun tyhjäkäyntiruuvi on melkein irti eikä koske luistiin niin luistin alla ei pitäisi olla juuri minkäänlaista rakoa mistä ilma pääsisi virtaamaan. Tolleen voi varmistaa ettei ongelma johdu ainakaan kaasuvaijerin tai itse luistin jumittamisesta. Onhan sulla alipaineletku kiinni? Kyllä sitä kestää pitää käynnissä, jos nesteet on sisässä ja moottori saa öljyä, eikä se voi ottaa yli 5000rpm enempää kierroksia, muussa tapauksessa kaasuvaijeri jumittaa varmasti. Sisäänajo on turhaa, lämpimäksi käyttö riittää.

kincov kirjoitti:Mulla on melkee sama ongelma mut kierrokset nousee ku on ajanu vähänaikaa, koitin vaihtaa imukaulaa mut ei ongelma lähteny. No vein mopon korjaamoon ja ne oli uusinut läppäventtiillin, en oo varma vielä et mikä on vikana ku kytkin yhtäkkiä luistaa vaikka oon vaihtanu kytkinlevyt, vajjerin ja kytkintapin jousen ja sitte nuo kierrokset nousee......


Surkea korjaamo, läppäventtiilillä ei oo mitään vaikutusta tohon ongelmaan.
Luulisi että tyhjäkäyntiruuvia on koitettu jo säätää. Kannattaa tehdä sama luistin asennon tarkistus minkä kirjotin ylle. Jos vikaa ei löydy niin koita säätää seosruuvia(yleensä tyhjäkäyntiruuvin vasemmalla puolella ilmanputsarin puolella oleva ruuvi). Ruuvaa se ihan pohjaan, sitten löysää 1 kierros. Jos ei auta niin koita säätää puoli kierrosta kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan mopon käydessä jos löytyy kohta missä ongelma helpottuu.

Kytkimen luistoon ei oo normi tehotasoilla oikeen muuta syytä kuin liian kireälle säädetty vaijeri eli vaijeriin jää "veto päälle" vaikka kahvaa ei vedetä. Aika usein oon kyllä nähnyt että se luistaminen sekoitetaan päinvastaiseen ilmiöön eli siihen että kytkin ei irrota. Onko vika siis se että kierrokset nousee mutta vauhti ei nouse samalla tahdilla, vai se että mopo pyrkii lähtemään liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa vaihde päällä?

Juu, kiitti olin vaa ollu vitu tyhmä :D . Olin siis unohtanu vaihtaa isomman luistin toho 17.5mm kaasarii.

Re: Mikä on vikana?

17.6.2020 19:17

Joo totanoin hain ton riejun korjaamolta tänään ja ne oli korjannut ton kytkimen mutta toi "imuvuoto" on vielä jäljellä, eli kun ajan 1-2 vaihteella toimii normaalisti mutta kun vähän kovempaa menee niin kierrokset laskee hitaasti ja välillä alkaa nouseee itestään,